Dat is verstandig, want het denkvermogen kan de Geest niet bevatten. Geest wordt omschreven in de Bijbel: het Licht schijnt in de duisternis. Maar het denkvermogen kan daar niets mee. In de geestelijke wereld zijn geen dingen, en het denkvermogen kan alleen 'dingen' bevatten.peda schreef: 16 nov 2025, 11:09Hallo Petra,Petra schreef: 16 nov 2025, 10:38
Ook geest valt onder één van die twee opties. Dus wat je er nou mee wilt zeggen????
Was God altijd al geest? Dan is Gods geest oneindig bestaan / oneindige loop. Of is Gods geest iets wat een begin heeft en uit niets is ontstaan.
Zelf heb ik het oplossen van het Mysterie van de oneindige loop opgegeven.
Ik vind het onderwerp wel uiterst interessant en ik lees er ook over in de literatuur, zowel de natuurkundige bijdragen als de metafysische lectuur, maar dat lezen zal mij geen oplossing leveren.
Maar daarom niet getreurd zo mijn insteek, ik hoef niet ALLES te weten.
De ijkstok
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
Tufkah
- Man/Vrouw: M
Re: De ijkstok
Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
-
Yours
- Man/Vrouw: V
Alles komt voort uit de Goddelijke Albron: ook de Geest. Uiteindelijk keren we na het compleet beleven van de Schepping ook weer terug, maar dan bewust, naar die Albron.Leon schreef: 16 nov 2025, 10:40Geest is vluchtig, soms is het er wel, soms is het er niet. Het heeft geen continuïteit zoals dingen.Petra schreef: 16 nov 2025, 10:38
Ook geest valt onder één van die twee opties. Dus wat je er nou mee wilt zeggen????
Was God altijd al geest? Dan is Gods geest oneindig bestaan / oneindige loop. Of is Gods geest iets wat een begin heeft en uit niets is ontstaan.
De Goddelijke Albron is een continuüm: het was er altijd al en zal ook altijd blijven bestaan.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Leon
Dat zie ik als wensdenken. De Bron altijd bij je willen hebben. Praktijk is dat de Geest soms wel, soms niet, aanwezig is, afhankelijk van hoe ontvankelijk je bent. Zou je volkomen ontvankelijk zijn, dan is ze er altijd, maar dat kan eigenlijk niet. We wisselen qua aandacht, om het onbepaalde de ruimte te geven. Ik denk dat het onbepaalde feitelijk een continuüm is, en niet de bepaling.Yours schreef: 16 nov 2025, 11:20Alles komt voort uit de Goddelijke Albron: ook de Geest. Uiteindelijk keren we na het compleet beleven van de Schepping ook weer terug, maar dan bewust, naar die Albron.Leon schreef: 16 nov 2025, 10:40
Geest is vluchtig, soms is het er wel, soms is het er niet. Het heeft geen continuïteit zoals dingen.
De Goddelijke Albron is een continuüm: het was er altijd al en zal ook altijd blijven bestaan.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Tufkah
De Geest is er wel altijd, maar de ontvankelijkheid is er niet altijd. En dat is maar goed ook. Voorts is de uitdrukking "De Geest is er wel altijd" ook al incorrect. Tijd is iets van de mens, het is niet zo dat de Geest in de Tijd verschijnt, dat kan niet. De Geest is Eeuwig. Eeuwigheid is een uitdrukking van niet-Tijd. Of beter gezegd: wat wij kennen -de Tijd- is een uitdrukking van de Eeuwige.Leon schreef: 16 nov 2025, 11:28Dat zie ik als wensdenken. De Bron altijd bij je willen hebben. Praktijk is dat de Geest soms wel, soms niet, aanwezig is afhankelijk van hoe ontvankelijk je bent. Zou je volkomen ontvankelijk zijn, dan is ze er altijd, maar dat kan eigenlijk niet. We wisselen qua aandacht, om het onbepaalde de ruimte te geven. Ik denk dat het onbepaalde feitelijk een continuüm is, en niet de bepaling.Yours schreef: 16 nov 2025, 11:20
Alles komt voort uit de Goddelijke Albron: ook de Geest. Uiteindelijk keren we na het compleet beleven van de Schepping ook weer terug, maar dan bewust, naar die Albron.
-
peda
Zelf zie ik menselijk denken als een uiterst importante eigenschap en derhalve neem ik het menselijk denken uiterst serieus en verlaat het menselijk denken ook niet.
Bewustzijn is voor mij primair "" het vermogen om te kunnen DENKEN "'.
Zelf neig ik er toe om die metafysica waar het denkvermogen quasi uitgeschakeld is, onder de niet goede metafysica te bundelen.
Onbegrijpelijke zinnen waar inhoudelijk geen touw aan vast te knopen is, zijn niet mijn ding.
Wanneer een metafysisch onderwerp niet verteld kan worden in Jip en Janneke taal, dan ben ik geneigd om het gesprek te laten rusten.
De "' negatieve "" theologie kan in mijn optiek prima in Jip en Janneke worden toegelicht. Dat lukt vermoedelijk niet iedereen, maar er zijn wel
dezulken die het lukt. Deze"' lukkers "" gebruiken dan wel hun denkraam, zonder denkraam m.i. geen Jip en Janneke.
Een ijkstok die qua inhoudelijke beschrijving niet in Jip en Janneke in de schijnwerper kan worden geplaatst, staat reeds in de vergetelheid voordat het licht er op valt.
Kortom vergeet nooit Jip en Janneke wanneer met een onderwerp het schijnwerperLicht wordt opgezocht.
Bewustzijn is voor mij primair "" het vermogen om te kunnen DENKEN "'.
Zelf neig ik er toe om die metafysica waar het denkvermogen quasi uitgeschakeld is, onder de niet goede metafysica te bundelen.
Onbegrijpelijke zinnen waar inhoudelijk geen touw aan vast te knopen is, zijn niet mijn ding.
Wanneer een metafysisch onderwerp niet verteld kan worden in Jip en Janneke taal, dan ben ik geneigd om het gesprek te laten rusten.
De "' negatieve "" theologie kan in mijn optiek prima in Jip en Janneke worden toegelicht. Dat lukt vermoedelijk niet iedereen, maar er zijn wel
dezulken die het lukt. Deze"' lukkers "" gebruiken dan wel hun denkraam, zonder denkraam m.i. geen Jip en Janneke.
Een ijkstok die qua inhoudelijke beschrijving niet in Jip en Janneke in de schijnwerper kan worden geplaatst, staat reeds in de vergetelheid voordat het licht er op valt.
Kortom vergeet nooit Jip en Janneke wanneer met een onderwerp het schijnwerperLicht wordt opgezocht.
-
Tufkah
Bewustzijn is niet het vermogen om te denken. Bewustzijn is het vermogen om van iets anders bewust te zijn. In feite is de mens slaaf van zijn eigen denkvermogen (Ik denk dus ik ben). Waardoor de mens nooit het "Ik ben" zal ontdekken. "Ik ben" zonder te denken.
In dit slaaf-zijn wil de mens alles met zijn denkvermogen bevatten. En zo denkt de mens ook zichzelf, dat is de leugen van het ego. Of de leugen van de geest der wereld om het Bijbels uit te drukken.
In dit slaaf-zijn wil de mens alles met zijn denkvermogen bevatten. En zo denkt de mens ook zichzelf, dat is de leugen van het ego. Of de leugen van de geest der wereld om het Bijbels uit te drukken.
-
peda
Dit is nu precies één der fundamentele verschillen tussen ons beider visies.Tufkah schreef: 16 nov 2025, 12:13 Bewustzijn is niet het vermogen om te denken. Bewustzijn is het vermogen om van iets anders bewust te zijn. In feite is de mens slaaf van zijn eigen denkvermogen (Ik denk dus ik ben). Waardoor de mens nooit het "Ik ben" zal ontdekken. "Ik ben" zonder te denken.
Bij mij staat het denkvermogen op eenzame hoogte bij het mens-zijn en jij hebt een andere optie op het netvlies.
Een ijkstok waar geen denkvermogen aan ten grondslag ligt, is voor mij bijvoorbeeld niet het bespreken waard.
Kortom voor mij wordt elk gesprek geleid door "" denkvermogen "". Een goed gesprek is als een schaakspel, althans voor mij.
-
Leon
Dit wordt afgekeurd als niet Jip en Janneke genoeg. Nog een poging:Leon schreef: 16 nov 2025, 10:15God is een werkelijkheid als men tot die fase komt van lijdend bewustzijn waar men een oorzaak wil vinden voor wat er gebeurt. Je kunt de overgang naar acceptatie niet uitleggen met botsende bolletjes.peda schreef: 16 nov 2025, 10:11
Een principe heeft in mijn optiek een werkelijkheid, zeker wanneer een principe in de realiteit gestalte kan krijgen.
Maar is elk idee ook tevens een principe met werkelijkheidsgehalte.
Is God als idee ook logischerwijze werkelijkheid.
Zelf denk ik dat deze conclusie niet getrokken kan worden.
Ellendige situaties kunnen accepteren is moeilijk. God heeft werkelijkheid als het idee dat je helpt om de ellendige wereld toch te accepteren.
De wereld accepteren vanuit de gedachte aan atomen en moleculen die hun doelloze dansje doen, zal niet mogelijk zijn.
-
Yours
De Goddelijk Bron is het Zijn wat continue ervaren kan worden. De Geest emaneert daar van uit. Zodat je je er bewust van kunt worden.Leon schreef: 16 nov 2025, 11:28Dat zie ik als wensdenken. De Bron altijd bij je willen hebben. Praktijk is dat de Geest soms wel, soms niet, aanwezig is, afhankelijk van hoe ontvankelijk je bent. Zou je volkomen ontvankelijk zijn, dan is ze er altijd, maar dat kan eigenlijk niet. We wisselen qua aandacht, om het onbepaalde de ruimte te geven. Ik denk dat het onbepaalde feitelijk een continuüm is, en niet de bepaling.Yours schreef: 16 nov 2025, 11:20
Alles komt voort uit de Goddelijke Albron: ook de Geest. Uiteindelijk keren we na het compleet beleven van de Schepping ook weer terug, maar dan bewust, naar die Albron.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
peda
Daar ben ik het zeker mee eens, maar de mogelijke individuele behoefte aan "" hoop en troost "" brengt God in mijn optiek slechts subjectief tot Leven.Leon schreef: 16 nov 2025, 12:30Dit wordt afgekeurd als niet Jip en Janneke genoeg. Nog een poging:Leon schreef: 16 nov 2025, 10:15
God is een werkelijkheid als men tot die fase komt van lijdend bewustzijn waar men een oorzaak wil vinden voor wat er gebeurt. Je kunt de overgang naar acceptatie niet uitleggen met botsende bolletjes.
Ellendige situaties kunnen accepteren is moeilijk. God heeft werkelijkheid als het idee dat je helpt om de ellendige wereld toch te accepteren.
De wereld accepteren vanuit de gedachte aan atomen en moleculen die hun doelloze dansje doen, zal niet mogelijk zijn.
Of God werkelijk Existeert, als Geest, wordt niet bepaald door de mogelijke individuele behoefte aan "" hoop en troost "".
Nogmaals gezegd, God kan subjectief bestaan uit welke individuele moverende redenen dan ook, daarover is er tussen ons beiden geen verschil in visie.
-
Leon
Ik zie de “bronachtigheid” van de Bron eigenlijk meer als dat wat onbepaaldheid onbepaald maakt. Niet als iets bepaalds. Alleen het onbepaalde kan scheppend zijn, i.e. iets bepaald maken (tijdelijk). Daar waar iets bepaalds is, is de scheppende bron feitelijk niet.Yours schreef: 16 nov 2025, 12:35De Goddelijk Bron is het Zijn wat continue ervaren kan worden. De Geest emaneert daar van uit. Zodat je je er bewust van kunt worden.Leon schreef: 16 nov 2025, 11:28
Dat zie ik als wensdenken. De Bron altijd bij je willen hebben. Praktijk is dat de Geest soms wel, soms niet, aanwezig is, afhankelijk van hoe ontvankelijk je bent. Zou je volkomen ontvankelijk zijn, dan is ze er altijd, maar dat kan eigenlijk niet. We wisselen qua aandacht, om het onbepaalde de ruimte te geven. Ik denk dat het onbepaalde feitelijk een continuüm is, en niet de bepaling.
-
Leon
Het is hele concrete hoop en troost hoor, maar subjectief natuurlijk wel, voor een ander niet direct bruikbaar .peda schreef: 16 nov 2025, 12:39Daar ben ik het zeker mee eens, maar de mogelijke individuele behoefte aan "" hoop en troost "" brengt God in mijn optiek slechts subjectief tot Leven.Leon schreef: 16 nov 2025, 12:30
Dit wordt afgekeurd als niet Jip en Janneke genoeg. Nog een poging:
Of God werkelijk Existeert, als Geest, wordt niet bepaald door de mogelijke individuele behoefte aan "" hoop en troost "".
Nogmaals gezegd, God kan subjectief bestaan uit welke individuele moverende redenen dan ook, daarover is er tussen ons beiden geen verschil in visie.
-
peda
Zelf denk ik wel dat "' hoop en troost "" wel een stevige "' drive "" is voor de nodige aardbewoners om God in de schijnwerper te plaatsen.Leon schreef: 16 nov 2025, 12:45Het is hele concrete hoop en troost hoor, maar subjectief natuurlijk wel, voor een ander niet direct bruikbaar .peda schreef: 16 nov 2025, 12:39
Daar ben ik het zeker mee eens, maar de mogelijke individuele behoefte aan "" hoop en troost "" brengt God in mijn optiek slechts subjectief tot Leven.
Op heel wat plaatsen op aarde is het zonder "' hoop en troost "" in mijn optiek nauwelijks uit te houden.
Dat is al een reden voor mij om niet "' lacherig "' te doen wanneer er een Godsbeeld in de schijnwerper wordt geplaatst.
Een godsbeeld kan schaden, maar zeker ook baten, hoe de weegschaal per saldo uitslaat, ik ken het goede antwoord niet.
-
Yours
Ik heb destijds het continuüm van het Zijn van de Goddelijke Albron (na mijn wedergeboorte) gedurende ruim een jaar beleefd. (Waarna ik dat helaas moest verlaten in het kader van mijn proces van Ken-U-Zelve.Leon schreef: 16 nov 2025, 12:44Ik zie de “bronachtigheid” van de Bron eigenlijk meer als dat wat onbepaaldheid onbepaald maakt. Niet als iets bepaalds. Alleen het onbepaalde kan scheppend zijn, i.e. iets bepaald maken (tijdelijk). Daar waar iets bepaalds is, is de scheppende bron feitelijk niet.Yours schreef: 16 nov 2025, 12:35
De Goddelijk Bron is het Zijn wat continue ervaren kan worden. De Geest emaneert daar van uit. Zodat je je er bewust van kunt worden.
-
Leon
Je beschrijft iets dat in de persoonlijke ervaring ligt. Dan zijn die woorden als Albron eigenlijk persoonlijke situaties. Anderen kunnen in een vergelijkbare situatie zijn (geweest) maar dan misschien ook niet echt een bepaalde situatie aanduiden, dat van een aanwijsbare bron. Het blijven meer omschrijvende woorden. Of was je echt op een concrete plek?Yours schreef: 16 nov 2025, 13:13Ik heb destijds het continuüm van het Zijn van de Goddelijke Albron (na mijn wedergeboorte) gedurende ruim een jaar beleefd. (Waarna ik dat helaas moest verlaten in het kader van mijn proces van Ken-U-Zelve.Leon schreef: 16 nov 2025, 12:44
Ik zie de “bronachtigheid” van de Bron eigenlijk meer als dat wat onbepaaldheid onbepaald maakt. Niet als iets bepaalds. Alleen het onbepaalde kan scheppend zijn, i.e. iets bepaald maken (tijdelijk). Daar waar iets bepaalds is, is de scheppende bron feitelijk niet.
-
Yours
Die Albron was, van het ene op het andere moment ten gevolge van die wedergeboorte, in mijn lichaam aanwezig en werkzaam als de pure ervaring van Liefde, Harmonie en Schoonheid zoals ik het hier eerder genoemd heb. Het gebeurde op mijn werk, waarna ik mijn werkzaamheden voortzette.Leon schreef: 16 nov 2025, 13:34Je beschrijft iets dat in de persoonlijke ervaring ligt. Dan zijn die woorden als Albron eigenlijk persoonlijke situaties. Anderen kunnen in een vergelijkbare situatie zijn (geweest) maar dan misschien ook niet echt een bepaalde situatie aanduiden, dat van een aanwijsbare bron. Het blijven meer omschrijvende woorden. Of was je echt op een concrete plek?Yours schreef: 16 nov 2025, 13:13
Ik heb destijds het continuüm van het Zijn van de Goddelijke Albron (na mijn wedergeboorte) gedurende ruim een jaar beleefd. (Waarna ik dat helaas moest verlaten in het kader van mijn proces van Ken-U-Zelve.
-
peda
Ook omschrijvende woorden ( persoonlijke belevingen ) kunnen in Jip en Janneke gegeven worden.
Iemand die een bezoek aan de "' hemel "" heeft gebracht en het voordoet als een bezoek in de realiteit, krijgt buiten de eigen groep, alleen maar "'hoongelach "" te horen, simpel omdat nagenoeg iedereen begrijpt dat behoudens ""Jezus en Maria"" niemand in staat is om met zijn stoffelijke lichaam naar de "' lokatie-hemel "" te reizen.
Bij een persoonlijke "' hemel-beleving "" is dat voor mij wat anders, dan is er de subjectieve ervaring van een "' hemel-reis "" die beschreven kan worden in Jip en Janneke en waarover ik althans niet ga lachen. Niet lachen betekent niet dat ik de beschrijving als objectief waar beschouw, maar wel het doordenken waard.
Iemand die een bezoek aan de "' hemel "" heeft gebracht en het voordoet als een bezoek in de realiteit, krijgt buiten de eigen groep, alleen maar "'hoongelach "" te horen, simpel omdat nagenoeg iedereen begrijpt dat behoudens ""Jezus en Maria"" niemand in staat is om met zijn stoffelijke lichaam naar de "' lokatie-hemel "" te reizen.
Bij een persoonlijke "' hemel-beleving "" is dat voor mij wat anders, dan is er de subjectieve ervaring van een "' hemel-reis "" die beschreven kan worden in Jip en Janneke en waarover ik althans niet ga lachen. Niet lachen betekent niet dat ik de beschrijving als objectief waar beschouw, maar wel het doordenken waard.
-
Leon
Ik hoop dat je mensen vindt met wie je die ervaring kan delen. Voor mij geen poëtische omschrijvingen, en een heel andere beleving. Maar goed ik weet ook wel dat je spontaan ontzorgd kan raken. Als de zorgen dan weer terugkomen is dat bijna traumatisch. Mijn deelneming.Yours schreef: 16 nov 2025, 13:49Die Albron was, van het ene op het andere moment ten gevolge van die wedergeboorte, in mijn lichaam aanwezig en werkzaam als de pure ervaring van Liefde, Harmonie en Schoonheid zoals ik het hier eerder genoemd heb. Het gebeurde op mijn werk, waarna ik mijn werkzaamheden voortzette.Leon schreef: 16 nov 2025, 13:34
Je beschrijft iets dat in de persoonlijke ervaring ligt. Dan zijn die woorden als Albron eigenlijk persoonlijke situaties. Anderen kunnen in een vergelijkbare situatie zijn (geweest) maar dan misschien ook niet echt een bepaalde situatie aanduiden, dat van een aanwijsbare bron. Het blijven meer omschrijvende woorden. Of was je echt op een concrete plek?
-
Yours
Objectief als waar beschouwen gebeurt dan ook alleen als je het als mens zelf meemaakt/meegemaakt hebt: het overkomt je/overkwam mij. Het was mij direct duidelijk dat dit het pure ‘Zijn’ van wat ik later begreep dat het het continuüm van de Goddelijke Albron was. Daar was ik onbewust altijd naar op zoek geweest en werd in genade en zonder voorbehoud aanvaard.peda schreef: 16 nov 2025, 13:55 Ook omschrijvende woorden ( persoonlijke belevingen ) kunnen in Jip en Janneke gegeven worden.
Iemand die een bezoek aan de "' hemel "" heeft gebracht en het voordoet als een bezoek in de realiteit, krijgt buiten de eigen groep, alleen maar "'hoongelach "" te horen, simpel omdat nagenoeg iedereen begrijpt dat behoudens Jezus en Maria niemand in staat is om met zijn stoffelijke lichaam naar de "' lokatie-hemel "" te reizen.
Bij een persoonlijke "' hemel-beleving "" is dat voor mij wat anders, dan is er de subjectieve ervaring van een "' hemel-reis "" die beschreven kan worden in Jip en Janneke en waarover ik althans niet ga lachen. Niet lachen betekent niet dat ik de beschrijving als objectief waar beschouw.
-
Yours
Re: De ijks
Ik deel het hier en nu. Dat is mij voldoende. En geeft anderen die nog worstelen wellicht de Hoop dat het ooit ècht goed komt.Leon schreef: 16 nov 2025, 14:11Ik hoop dat je mensen vindt met wie je die ervaring kan delen. Voor mij geen poëtische omschrijvingen, en een heel andere beleving. Maar goed ik weet ook wel dat je spontaan ontzorgd kan raken.Yours schreef: 16 nov 2025, 13:49
Die Albron was, van het ene op het andere moment ten gevolge van die wedergeboorte, in mijn lichaam aanwezig en werkzaam als de pure ervaring van Liefde, Harmonie en Schoonheid zoals ik het hier eerder genoemd heb. Het gebeurde op mijn werk, waarna ik mijn werkzaamheden voortzette.
Het is inderdaad vrij traumatisch. Het is beter om daar verder over te zwijgen.Als de zorgen dan weer terugkomen is dat bijna traumatisch. Mijn deelneming.
-
Leon
Dat “worstelen” is voor sommigen geen negatieve bezigheid, maar dan gewoon een existentie. De vraag is of jij het ook zo kan zien. Ploeteren met wadlopen is voor sommigen een soort sport, en het leven een sportieve bezigheid.Yours schreef: 16 nov 2025, 14:24Ik deel het hier en nu. Dat is mij voldoende. En geeft anderen die nog worstelen wellicht de Hoop dat het ooit ècht goed komt.Leon schreef: 16 nov 2025, 14:11
Ik hoop dat je mensen vindt met wie je die ervaring kan delen. Voor mij geen poëtische omschrijvingen, en een heel andere beleving. Maar goed ik weet ook wel dat je spontaan ontzorgd kan raken.
Het is inderdaad vrij traumatisch. Het is beter om daar verder over te zwijgen.Als de zorgen dan weer terugkomen is dat bijna traumatisch. Mijn deelneming.
-
Yours
Mijn voorkeur ging er absoluut naar uit om eeuwig in dat continuüm van de Goddelijke Albron te verblijven.Leon schreef: 16 nov 2025, 14:32Dat “worstelen” is voor sommigen geen negatieve bezigheid, maar dan gewoon een existentie. De vraag is of jij het ook zo kan zien. Ploeteren met wadlopen is voor sommigen een soort sport, en het leven een sportieve bezigheid.Yours schreef: 16 nov 2025, 14:24
Ik deel het hier en nu. Dat is mij voldoende. En geeft anderen die nog worstelen wellicht de Hoop dat het ooit ècht goed komt.
Het is inderdaad vrij traumatisch. Het is beter om daar verder over te zwijgen.
De realiteit van het Ken-U-Zelve gebood mij echter om die ongewenste situatie te aanvaarden. Het enige voordeel daarvan is dat ik nu globaal weet hoe ‘de vork in de existentiële steel’ zit. Zoals bijvoorbeeld dat de negatieve theologie en de positieve theologie in elkaars verlengde liggen. Alleen daarom al probeer ik mensen niet te (ver-)oordelen.
-
Leon
Dat mag je uitleggen, positieve en negatieve theologie in elkaars verlengde...Yours schreef: 16 nov 2025, 15:02Mijn voorkeur ging er absoluut naar uit om eeuwig in dat continuüm van de Goddelijke Albron te verblijven.Leon schreef: 16 nov 2025, 14:32
Dat “worstelen” is voor sommigen geen negatieve bezigheid, maar dan gewoon een existentie. De vraag is of jij het ook zo kan zien. Ploeteren met wadlopen is voor sommigen een soort sport, en het leven een sportieve bezigheid.
De realiteit van het Ken-U-Zelve gebood mij echter om die ongewenste situatie te aanvaarden. Het enige voordeel daarvan is dat ik nu globaal weet hoe ‘de vork in de existentiële steel’ zit. Zoals bijvoorbeeld dat de negatieve theologie en de positieve theologie in elkaars verlengde liggen. Alleen daarom al probeer ik mensen niet te (ver-)oordelen.
-
Yours
Dat heeft alleen zin als reïncarnatie (h-)erkend wordt. Maar zover is het hier op het forum nog lang niet.Leon schreef: 16 nov 2025, 16:56Dat mag je uitleggen, positieve en negatieve theologie in elkaars verlengde...Yours schreef: 16 nov 2025, 15:02
Mijn voorkeur ging er absoluut naar uit om eeuwig in dat continuüm van de Goddelijke Albron te verblijven.
-
Leon
Beetje flauw, wat roepen maar dan niet willen uitleggen.