De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door peda »

Leon schreef: 17 nov 2025, 15:30
peda schreef: 17 nov 2025, 14:45

Jezus levert inderdaad volgens de theologie Openbaring = positieve theologie.
Uitspraken over God is in mijn optiek altijd positieve theologie en nooit negatieve theologie.
Jezus wist dat God EEN is, is positieve theologie. Een duidelijke Jezus -God-uitspraak = godsbeeld = positieve theologie.
De negatieve theologie zegt niets over God is één, of God wordt in de koraan goed beschreven, of om over God kennis te verkrijgen ga naar het boeddhisme of luister naar Tufkah. De positieve theologie levert middels Openbaring antwoorden, de negatieve theologie levert geen antwoorden.
Wie vanuit de negatieve theologie antwoorden de wereld instuurt, is bezig met positieve theologie = de godsbeelden wereld.
Als je zegt dat God onbepaald is, is het in ieder geval geen veelheid.
Consequent zijn, betekent m.i. dat "' onbepaald "" vervolgens niet wordt "' bepaald "".
Geen veelheid is een bepaaldheid.
Negatieve theologie geeft het antwoord m.i. NIET.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 17 nov 2025, 16:20
Leon schreef: 17 nov 2025, 15:30

Als je zegt dat God onbepaald is, is het in ieder geval geen veelheid.
Consequent zijn, betekent m.i. dat "' onbepaald "" vervolgens niet wordt "' bepaald "".
Geen veelheid geeft aan wat God niet is, negatieve theologie.

Het is logisch dat je dan denkt aan een eenheid die God dan wel is, maar dat kan je beter niet zo zeggen. Dat geeft allerlei misverstaan, voor hen die niet weten waarover ze het hebben.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 17 nov 2025, 16:28
peda schreef: 17 nov 2025, 16:20

Het is logisch dat je dan denkt aan een eenheid die God dan wel is, maar dat kan je beter niet zo zeggen. Dat geeft allerlei misverstaan, voor hen die niet weten waarover ze het hebben.
Inderdaad geeft de negatieve theologie aan alle invullings-kanten misverstanden.
Zelf geloof ik zelfs niet dat de negatieve theologie-ingewijden weten waar zij het over hebben, immers het er over hebben, heeft al niets te doen met de negatieve theologie.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

God is één en niet twee. Verblijven in het onbepaalde (het Zijn) is God aannemen in Zijn goddelijke ongenatuurde natuur. Maar wie God bepaalt, bepaalt daarmee ook wat God niet is. Dan is God verdeeld tussen wat God is en wat niet-God is. De God-bepalers bepalen zichzelf louter tot het creatuurlijke: de manifestatie. De veelheid der dingen.

God is Ene zonder tweede.

Hoe komen we dan toch tot God? God heeft Zichzelf als het Woord uitgesproken en dit Woord is vleesgeworden en tot ons gekomen. Het "spreken" van God heeft daarmee Zichzelf verzelfstandigt zonder de Eenheid met God te verliezen (Ik en de Vader zijn één).
Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maar wie God bepaalt, bepaalt daarmee ook wat God niet is. Dan is God verdeeld tussen wat God is en wat niet-God is.
En om dit even uit te diepen. In de bepaling zou je kunnen stellen dat Satan de tegenhanger is van God. Dan is Satan niet-God. Maar wie daadwerkelijk zichzelf toevertrouwt aan God (Op God vertrouwt) , die laat Satan niet meespelen. Dan geloof je in God en dan geloof je niet in Satan. In het non-duale karakter van God doet het boze niet mee. (Matteüs 13:19) Het boze is er wel , maar binnen het Ene van God is het er niet. Dat is geen verstoppertje spelen, maar dat is verzinken in God. Wat men buiten het Ene uitspookt dat moet men zelf maar weten.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 17 nov 2025, 17:14
Leon schreef: 17 nov 2025, 16:28

Inderdaad geeft de negatieve theologie aan alle invullings-kanten misverstanden.
Zelf geloof ik zelfs niet dat de negatieve theologie-ingewijden weten waar zij het over hebben, immers het er over hebben, heeft al niets te doen met de negatieve theologie.
Je begrijpt het helemaal verkeerd. Door openbaringen weten negatieve theologiebeoefenaars heel goed waarom je niets vanuit de positieve theologie moet zeggen, omdat daar juist het misverstaan en het onbegrip ligt. Juist zoiets als almacht, alwetenheid, algoedheid levert allerlei communicatieproblemen, maar ik denk dat de negatieve theologiebeoefenaars juist wel, exclusief, een goed verstaan hebben van dat soort positieve begrippen.

Neem nu zoiets als 'algoedheid', dan gaat Hitler naar de hemel en keurt God de oorlog in Gaza goed, een en al misverstand.
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 17 nov 2025, 17:50
peda schreef: 17 nov 2025, 17:14

Je begrijpt het helemaal verkeerd. Door openbaringen weten negatieve theologiebeoefenaars heel goed waarom je niets vanuit de positieve theologie moet zeggen, omdat daar juist het misverstaan en het onbegrip ligt. Juist zoiets als almacht, alwetenheid, algoedheid levert allerlei communicatieproblemen, maar ik denk dat de negatieve theologiebeoefenaars juist wel, exclusief, een goed verstaan hebben van dat soort positieve begrippen.

Neem nu zoiets als 'algoedheid', dan gaat Hitler naar de hemel en keurt God de oorlog in Gaza goed, een en al misverstand.
Hallo Leon,

Zelf zie ik een nauwe overeenkomst tussen mystiek en negatieve theologie.
Dat Hitler naar de Hemel gaat, zie ik als een interpretatie uit de positieve theologie.
Zo zijn er anderen die met hun positieve theologie-interpretatie bij Hitler geen plezierig na-de-dood-perspectief zien.
De negatieve theologie doet over Hitler geen uitspraak.
Het gaat bij mystiek ( negatieve theologie ) om persoonlijke God-Verbondenheid en niet om het verkrijgen van Openbaring ( = positieve theologie ).
In meng vormen zie ik, de literatuur raadplegende, niet veel.
Positieve theologie en negatieve theologie op de juiste manier op de weegschaal krijgen, dat is in mijn optiek best wel een lastige op het koord van evenwicht.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Een persoonlijke verbondenheid met God (Gods-ontvankelijk zijn) en openbaring zijn synoniem. Je kunt niet Gods-ontvankelijk zijn zonder dat God zich openbaart aan de mens. Vandaar dat negatieve theologie en mystiek nauw verbonden zijn, de bedachte God (positieve theologie) openbaart zich nooit.

Een God die Hitler in de hemel toestaat of een oorlog in Gaza goedkeurt zijn twee voorbeelden van positieve theologie. Men spreekt buik voor God.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 18 nov 2025, 12:32
Leon schreef: 17 nov 2025, 17:50

Hallo Leon,

Dat Hitler naar de Hemel gaat, zie ik als een interpretatie uit de positieve theologie.
Zo zijn er anderen die met hun positieve theologie-interpretatie bij Hitler geen plezierig na-de-dood-perspectief zien.
Het gaat bij mystiek ( negatieve theologie ) om persoonlijke God-Verbondenheid en niet om het verkrijgen van Openbaring ( = positieve theologie ).
Positieve theologie en negatieve theologie op de juiste manier op de weegschaal krijgen, dat is in mijn optiek best wel een lastige op het koord van evenwicht.
Een openbaring kan lijken op informatie over eigenschappen van God ( positieve theologie ) maar in mijn ervaring krijg je informatie over de wereld, en waarom die is zoals die is, niet informatie over God. Indirect misschien.
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 18 nov 2025, 12:48
peda schreef: 18 nov 2025, 12:32

Hallo Leon,

Een openbaring kan lijken op informatie over eigenschappen van God ( positieve theologie ) maar in mijn ervaring krijg je informatie over de wereld, en waarom die is zoals die is, niet informatie over God. Indirect misschien.
Inderdaad gaat Openbaring over de Bedoeling van God Met de wereld en het Handelen van God In de wereld.
Maar in de Openbaring worden wel degelijk "" Eigenschappen "" van God door God aan de wereld bekend gemaakt.
In mijn optiek toont in de Openbaring God-Zich-in -Zelfbeperking ( te begrijpen door mensen/ positieve theologie ).
In de negatieve theologie gaat het om God-in-Transcendentie ( niet te begrijpen door mensen ).
Wanneer in de negatieve theologie door volgers toch geprobeerd wordt om God kenbaar te maken, dan wordt de negatieve theologie verlaten en ingeruild voor positieve theologie.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 18 nov 2025, 13:01
Leon schreef: 18 nov 2025, 12:48

Inderdaad gaat Openbaring over de Bedoeling van God Met de wereld en het Handelen van God In de wereld.
Maar in de Openbaring worden wel degelijk "" Eigenschappen "" van God door God aan de wereld bekend gemaakt.
In mijn optiek toont in de Openbaring God-Zich-in -Zelfbeperking ( te begrijpen door mensen/ positieve theologie ).
In de negatieve theologie gaat het om God-in-Transcendentie ( niet te begrijpen door mensen ).
Wanneer in de negatieve theologie door volgers toch geprobeerd wordt om God kenbaar te maken, dan wordt de negatieve theologie verlaten en ingeruild voor positieve theologie.
Nu ga je het boek Openbaring erbij halen, daar had ik het niet over. Ik heb het over openbaringen in de geest, spontaan opkomende inzichten die iets tonen van de wereld, maar daar heb je misschien geen ervaring mee.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b0400924/
“Daar lijden mystici ook onder. Als je bijvoorbeeld Hadewych of Teresa van Ávila leest, dan zie je echt een schreeuw van onmacht. Maar tegelijkertijd, en dat is het paradoxale, zien ze het tekort van de mens als ruimte, als een opening. Ze vinden dat we erop kunnen vertrouwen dat ons onvermogen eigenlijk niet erg is.

“Zij kunnen het tekortschieten zelfs als iets positiefs en liefdevols beschouwen. Het gaat voor hen om een voortdurend overgeven aan het gebied in het leven waar de controle weg is, en dat je daar pas echt je wezenlijke zelf vindt. Dat je daar pas op de kern van het leven stuit. Daar stuit je op iets goddelijks.

“Dat is natuurlijk een heel andere manier van denken dan de dominante moderne geest. Alles wat zich onttrekt aan de wetenschap houden we tegenwoordig buiten de deur. Onze controlebehoefte is groot, en zodra iets zich aan onze controle onttrekt, worden we bang. De mystici hebben geen schrik om dat domein in te gaan waar je het leven niet meer helemaal onder controle hebt.
Het blijft een herhaling van zetten, maar als je het over God of openbaringen hebt, dan gaat het over loslaten waar je denken de controle wil behouden. Zolang jij de wereld wenst te verklaren vanuit je denkvermogen kun je je maar beter niet vermoeien met dit onderwerp.
“Dat is wat we volgens mij van Brandsma en mystici kunnen leren. Niet meer zeggen: waar ik niks van weet, dat moeten we buiten de deur houden. Het gaat om de moed om die controle los te laten. Je moet ruimte geven aan het leven zelf. Daar bestaan binnen de mystiek hele voorraadschuren aan oefeningen in.

“In het leven van Brandsma zelf zie je dit ook, wanneer hij tijdens zijn gevangenschap door de nazi’s in kamp Amersfoort een lezing houdt. Hij zegt daarin dat iedereen in dat concentratiekamp alle beelden die ze van zichzelf en de werkelijkheid hebben moeten loslaten. Brandsma kan daar niet meer de professor zijn, of de pater karmeliet (een rooms-katholieke orde, red.) die hij was.

“In dat kamp wordt op dat moment alles uit zijn handen geslagen. En de mystiek laat zien dat waar dat gebeurt, er juist iets tot bloei kan komen. Dat we erop kunnen vertrouwen, dat er iets komt dat we zelf niet hadden bedacht.

“In de tijd van Brandsma dachten mensen in veel religieuze omgevingen dat ze God in hun zak hadden. Maar grote mystieke denkers die over God nadachten kwamen juist tot het inzicht dat nadenken over God, worstelen met het eigen onvermogen is. Zodra we God kunnen denken, is het geen God meer.”
God laten gebeuren, is wat we kunnen leren van Brandsma en mystici. Zodra je God kunt denken is God weg. Loslaten is zowel het makkelijkste als het moeilijkste wat een mens kan doen. Loslaten is namelijk niet-doen. En dan zul je ervaren dat God niet hoog daar in de hemel zit, maar dat Hij ontstellend dichtbij is.

En het mooie is: als jij ooit dood gaat, dan ben je gedwongen om los te laten. Dan helpt geen moedertje lief meer. Daarom kun je het gewoon NU reeds doen. En zul je ervaren dat het veel prettiger leeft dan met die 'doener'.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 18 nov 2025, 19:17
God laten gebeuren, is wat we kunnen leren van Brandsma en mystici. Zodra je God kunt denken is God weg. Loslaten is zowel het makkelijkste als het moeilijkste wat een mens kan doen. Loslaten is namelijk niet-doen. En dan zul je ervaren dat God niet hoog daar in de hemel zit, maar dat Hij ontstellend dichtbij is.
Je hebt het als "mysticus" wel opvallend vaak regelmatig over GOD. Het kan dan niet missen of je hebt er zoals elke gelovige een eigen beeld bij.
Welk beeld heb jij van Hem?
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 18 nov 2025, 17:55
peda schreef: 18 nov 2025, 13:01

Nu ga je het boek Openbaring erbij halen, daar had ik het niet over. Ik heb het over openbaringen in de geest, spontaan opkomende inzichten die iets tonen van de wereld, maar daar heb je misschien geen ervaring mee.
Ik refereerde helemaal niet aan het boek "" openbaring "".
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 19 nov 2025, 09:10
Leon schreef: 18 nov 2025, 17:55

Waarom schreef je het dan met hoofdletter? En doe je als het een vaste inhoud heeft?
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 19 nov 2025, 09:24
peda schreef: 19 nov 2025, 09:10

Waarom schreef je het dan met hoofdletter? En doe je als het een vaste inhoud heeft?
Openbaring met een hoofdletter geschreven, het kan inderdaad tot misverstand met het gelijknamige boek leiden.
Ik bedoelde openbaring in de brede betekenis van het woord.