Zonde
-
Messenger
- Man/Vrouw: M
Re: Zonde
En waarom wordt Paulus zo serieus genomen? De man leefde zo'n tweeduizend jaar geleden en schreef toen zijn verhaal. Waarom zou je niet twijfelen aan de waarde en waarheid daarvan?J-W schreef: Gisteren, 15:20 Dat een opnieuw geboren mens geen ego en geen eigen wil meer zou hebben haalt Tufkah uit wat uitspraken van Paulus als die een geestelijk mens als voorbeeld stelt. Geen ego en geen eigen wil is een illusie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Tufkah
Jezus zegt het zelf in vers 36, niet wat ik wil, maar wat u wilt. Elders zegt Jezus ook: "De Zoon kan niets uit Zichzelf. Hij doet alleen wat zijn Vader Hem voordoet."Yours schreef: Gisteren, 15:11Jezus mag het vleesgeworden Woord zijn geweest, maar hij had welzeker een eigen wil, die echter volledig gericht was op God. Dat hij zijn eigen wil ondergeschikt maakte aan die van God kostte hem zijn leven. Lees maar over het gebed in Getsemané:Tufkah schreef: Gisteren, 14:35
Jezus was van meet af aan zonder ego, als het vleesgeworden Woord. Hij was dan ook niet gericht op God, maar één met God: Ik en de Vader zijn een. Naar dat voorbeeld (de navolging) kan de mens leven. Dus als iemand vraagt: "Maar wat is liefde?" . Dan blijkt liefde het opgeven van de eigen wil te zijn. En dan blijkt ook dat de eigen wil altijd een illusie is geweest....
HSV: Markus 14:35-36God heeft zelfs de Eenheid verbroken en Jezus verlaten toen hij aan het kruis hing:35. En toen Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich ter aarde en bad dat, als het mogelijk was, dat uur aan Hem voorbij zou gaan.
36. En Hij zei: Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt.
HSV: Markus 15:34En op het negende uur riep Jezus met luide stem: ELOÏ, ELOÏ, LAMA SABACHTANI, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Hoe kan Jezus een zelf/ego hebben gehad als hij de zelfverloochening predikte? De veronderstelling dat Jezus een ego zou hebben gehad maakt Jezus tot een leugenaar en zou het hele geloof onderuit halen.
De "verlatenheid" waar je naar verwijst is een verwijzing dat de mens van God verlaten dient te zijn om God te vinden. Uiteindelijk dient de mens aan alles te onthechten, aan zichzelf, aan de wereld, maar ook aan God. Er blijft 'niets' over in het vuur van de eeuwige liefde.
-
peda
Een specifieke ego -gerichtheid is wat anders als een gestorven ego.
Een mens met een gestorven ego is een "' zombie "" en in mijn optiek derhalve een "" illusie "".
In de metafysica gaat het om de richting van het ego. Het ego is verduisterd, is de weg kwijt en het grote doel is om de juiste weg weer te vinden.
Het vinden van de juiste weg ( terug naar God/ Bron of hoe ook te noemen ), de verduistering opheffen, daar draait het in de metafysica om.
De zoektocht naar de persoonlijke "' smalle weg "" tussen de vele aangeprezen "" smalle "" wegen.
Zoekt en Gij kunt een persoonlijk passende weg vinden.
Een mens met een gestorven ego is een "' zombie "" en in mijn optiek derhalve een "" illusie "".
In de metafysica gaat het om de richting van het ego. Het ego is verduisterd, is de weg kwijt en het grote doel is om de juiste weg weer te vinden.
Het vinden van de juiste weg ( terug naar God/ Bron of hoe ook te noemen ), de verduistering opheffen, daar draait het in de metafysica om.
De zoektocht naar de persoonlijke "' smalle weg "" tussen de vele aangeprezen "" smalle "" wegen.
-
Tufkah
Zoals de Bijbel leert: de geestelijke mens onderscheidt zich van niemand. Het is het ego wat zich wenst te onderscheiden. Het ego = de duisternis. En deze duisternis wenst dan in het hiernamaals in het licht van God te verblijven? Het is de arrogantie ten top. Het licht schijnt in de duisternis. De mens dient in deze duisternis (het ego) zo lang mogelijk te verblijven, opdat het "Licht der wereld" de duisternis kan verdrijven.peda schreef: Gisteren, 16:46 Een specifieke ego -gerichtheid is wat anders als een gestorven ego.
Daarmee propageer ik niet de duisternis, maar propageer ik juist het Licht der wereld, alleen het Licht kan de duisternis verdrijven. De duisternis (het ego) kan dit niet zelf.
-
J-W
Dat zeg jij Tufkah, jouw woorden, jouw mening, jouw overtuiging, jouw verlangen, jouw ideaal, jouw willen. Anderen hebben andere motto's om dit tijdelijke leven zo aangenaam mogelijk te beleven, voor zichzelf en voor hun omgeving. Niettemin een aangenaam verblijf in het vuur van de voor jou tijdelijke liefde, ontdaan van alles.Tufkah schreef: Gisteren, 16:29
.......... Uiteindelijk dient de mens aan alles te onthechten, aan zichzelf, aan de wereld, maar ook aan God. Er blijft 'niets' over in het vuur van de eeuwige liefde.
Ga je straks nog wel een kerstboom voor je lege ik zetten? Doen hoor, een paar dagen jezelf zijn en genieten
-
peda
Volgens de main-stream metafysica is het ego zelve niet de "' duisternis "" maar verkeert het ego in de duisternis-wereld.Tufkah schreef: Gisteren, 17:04Zoals de Bijbel leert: de geestelijke mens onderscheidt zich van niemand. Het is het ego wat zich wenst te onderscheiden. Het ego = de duisternis. En deze duisternis wenst dan in het hiernamaals in het licht van God te verblijven? Het is de arrogantie ten top. Het licht schijnt in de duisternis. De mens dient in deze duisternis (het ego) zo lang mogelijk te verblijven, opdat het "Licht der wereld" de duisternis kan verdrijven.peda schreef: Gisteren, 16:46 Een specifieke ego -gerichtheid is wat anders als een gestorven ego.
Daarmee propageer ik niet de duisternis, maar propageer ik juist het Licht der wereld, alleen het Licht kan de duisternis verdrijven. De duisternis (het ego) kan dit niet zelf.
Het gaat er om deze "' duisternis-wereld"" ofwel de materiële/stoffelijke wereld te verlaten en de weg van het Licht te bewandelen.
Het verlaten van de "' duisternis "" is in de regel geen simpele zaak en daarom reikt de metafysica tal van mogelijkheden ( smalle wegen ) aan
om dit duisternis-verlaten mogelijk te maken. De metafysica propagandeert de Licht-wereld, door het aanreiken van talloze "" smalle wegen "".
Kies op de juiste wijze voor de Verlosser Jezus is één van die "' smalle wegen "'. Het ego zelve kan die transformatie ( van duisternis naar Licht ) volbrengen. Overgaan op de metafysisch Juiste ego-gerichtheid.
-
Tufkah
Het ego kan nooit zichzelf transformeren en dat is om de reden dat het ego niet 'werkelijk' is. Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld. Neem een houten tafel, deze is gemaakt van hout en is ook hout. Hout is het universele begrip in deze vergelijking. Maar de tafel zelf 'denkt' dat hij de vorm is (de tafel die denkt dat hij een tafel is).peda schreef: Gisteren, 17:40Volgens de main-stream metafysica is het ego zelve niet de "' duisternis "" maar verkeert het ego in de duisternis-wereld.Tufkah schreef: Gisteren, 17:04
Zoals de Bijbel leert: de geestelijke mens onderscheidt zich van niemand. Het is het ego wat zich wenst te onderscheiden. Het ego = de duisternis. En deze duisternis wenst dan in het hiernamaals in het licht van God te verblijven? Het is de arrogantie ten top. Het licht schijnt in de duisternis. De mens dient in deze duisternis (het ego) zo lang mogelijk te verblijven, opdat het "Licht der wereld" de duisternis kan verdrijven.
Het gaat er om deze "' duisternis-wereld"" ofwel de materiële/stoffelijke wereld te verlaten en de weg van het Licht te bewandelen.
Het verlaten van de "' duisternis "" is in de regel geen simpele zaak en daarom reikt de metafysica tal van mogelijkheden ( smalle wegen ) aan
om dit duisternis-verlaten mogelijk te maken. De metafysica propagandeert de Licht-wereld, door het aanreiken van talloze "" smalle wegen "".
Kies op de juiste wijze voor de Verlosser Jezus is één van die "' smalle wegen "'. Het ego zelve kan die transformatie ( van duisternis naar Licht ) volbrengen. Overgaan op de metafysisch Juiste ego-gerichtheid.
Zo is het met de mens ook, alle mensen verschillen van vorm, maar "het Zelf" is universeel. Het Zelf is ongemanifesteerd, de vorm (ik/ego) is gemanifesteerd. Het probleem van de mens is dat het ego is gevormd naar de vorm. (De geest der wereld) Vorm is M/V, de vorm is blank of zwart en noem maar op.
In geestelijke zin bestaat het ego (naar de vorm) in het geheel niet. Alleen de natuurlijke mens denkt dat hij een ik/ego is. Het Zelf is vormloos. Maar andere mensen herkennen we aan hun vorm en daarmee ontkent ieder mens dat hij de andere mens is, want een andere vorm.
Het Universele Zelf wordt door het ego nooit gekend. Christus is dat Universele Zelf en alleen door het geloof in Christus kan het ego ten onder gaan. Het ego kan geloven dat het ego een illusie is, maar dat is dan ook slechts het geloof van de illusie zelf. De woorden "ik en jij" hebben alleen betekenis in "de wereld" , bij God zijn deze woorden betekenisloos.
De mens Jezus onderscheidde zich ook van de andere mensen. Jezus onderscheidde zich van Maria, onderscheidde zich van zijn leerlingen enz enz. Jezus nam dan ook de gestalte van dienstknecht aan om de mens te onderwijzen. Het staat notabene letterlijk in Filippenzen 2:6-11
Jezus sprak over zichzelf nooit als een persoon, degenen die dat wel geloven zijn nog in de ego-illusie. Jezus sprak als Zichzelf. Dat was weliswaar vernietigd voor 33 jaar, maar Jezus had daar uiteraard nog wel weet van. Dat zegt Hij zelf ook: "Ik was eer Abraham was".Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Jezus roept op tot zelfverloochening, opdat wij kunnen toetreden tot Christus en dat Zelf kunnen smaken. Dat is de betekenis van uit de Geest geboren zijn (Joh 3:8) en ook de betekenis van de geestelijke mens. Dat is de kern van het Evangelie, het valse zelf (ego) verloochenen en het ware Zelf vinden. Maar daarvoor is wel een onvoorwaardelijk geloof in Jezus Christus noodzakelijk en het gaan van de smalle weg.
Het valse zelf gaat maar naar het hiernamaals, zo er wat voor het valse zelf is na de dood kan dat alleen de hel zijn......
-
Tufkah
Johannes 8
51 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand Mijn woord zal bewaard hebben, die zal den dood niet zien in der eeuwigheid.
52 De Joden dan zeiden tot Hem: Nu bekennen wij, dat Gij den duivel hebt. Abraham is gestorven, en de profeten; en zegt Gij: Zo iemand Mijn woord bewaard zal hebben, die zal den dood niet smaken in der eeuwigheid?
53 Zijt Gij meerder, dan onze vader Abraham, welke gestorven is, en de profeten zijn gestorven; wien maakt Gij Uzelven?
54 Jezus antwoordde: Indien Ik Mijzelven eer, zo is Mijn eer niets; Mijn Vader is het, Die Mij eert, Welken gij zegt, dat uw God is.
55 En gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem; en indien Ik zeg, dat Ik Hem niet ken, zo zal Ik ulieden gelijk zijn, dat is een leugenaar; maar Ik ken Hem, en bewaar Zijn woord.
56 Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest.
57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij hebt nog geen vijftig jaren, en hebt Gij Abraham gezien?
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik.
In dit stukje zegt Jezus dat hij eerder was dan Abraham. Het "ben ik" duidt het Zelf aan. Jezus zegt dat in de tegenwoordige tijd, niet in de verleden tijd.
51 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand Mijn woord zal bewaard hebben, die zal den dood niet zien in der eeuwigheid.
52 De Joden dan zeiden tot Hem: Nu bekennen wij, dat Gij den duivel hebt. Abraham is gestorven, en de profeten; en zegt Gij: Zo iemand Mijn woord bewaard zal hebben, die zal den dood niet smaken in der eeuwigheid?
53 Zijt Gij meerder, dan onze vader Abraham, welke gestorven is, en de profeten zijn gestorven; wien maakt Gij Uzelven?
54 Jezus antwoordde: Indien Ik Mijzelven eer, zo is Mijn eer niets; Mijn Vader is het, Die Mij eert, Welken gij zegt, dat uw God is.
55 En gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem; en indien Ik zeg, dat Ik Hem niet ken, zo zal Ik ulieden gelijk zijn, dat is een leugenaar; maar Ik ken Hem, en bewaar Zijn woord.
56 Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest.
57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij hebt nog geen vijftig jaren, en hebt Gij Abraham gezien?
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik.
In dit stukje zegt Jezus dat hij eerder was dan Abraham. Het "ben ik" duidt het Zelf aan. Jezus zegt dat in de tegenwoordige tijd, niet in de verleden tijd.
-
Tufkah
Voor de goede orde: het Zelf is non-duaal. Het Zelf kan geen onderscheidenheid hebben. Het ego is duaal, het ego onderscheidt zich van de andere ego's. De zonde bestaat er dan ook uit om in het eigen ego te geloven. Zie de vele oorlogen, een oorlog is alleen mogelijk tussen mensen die zich onderscheiden van "de ander". Of zie racisme, of misogynie of homofobie. Dat is alleen mogelijk middels het ego wat zich wenst te onderscheiden.
Het ego is de zonde zelf.....jammer maar zo is het.
Het ego is de zonde zelf.....jammer maar zo is het.
-
Dat_beloof_ik
Of het zelf dat zich van een ander zelf wil onderscheiden..... Dus net zo duaal als het ego.Tufkah schreef: Gisteren, 18:49 Voor de goede orde: het Zelf is non-duaal. Het Zelf kan geen onderscheidenheid hebben. Het ego is duaal, het ego onderscheidt zich van de andere ego's. De zonde bestaat er dan ook uit om in het eigen ego te geloven. Zie de vele oorlogen, een oorlog is alleen mogelijk tussen mensen die zich onderscheiden van "de ander". Of zie racisme, of misogynie of homofobie. Dat is alleen mogelijk middels het ego wat zich wenst te onderscheiden.
-
Dat_beloof_ik
Nee de tafel IS geen hout, maar is gemaakt van hout. Het IS een tafel.Tufkah schreef: Gisteren, 18:39
Het ego kan nooit zichzelf transformeren en dat is om de reden dat het ego niet 'werkelijk' is. Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld. Neem een houten tafel, deze is gemaakt van hout en is ook hout. Hout is het universele begrip in deze vergelijking. Maar de tafel zelf 'denkt' dat hij de vorm is (de tafel die denkt dat hij een tafel is).
En een tafet kan niet denken.
Het is de mens die deze.vorm als tafel betiteld. De tafel zelf heeft daar niets over te zeggen.
Dus wederom volkomen onzin.
-
J-W
-
Leon
Je bent weer mijn voorbeeld van de ontoerekeningsvatbare mensen vergeten. Er kunnen heel goed ontoerekeningsvatbare goede mensen zijn, zonder ego.peda schreef: Gisteren, 16:46 Een specifieke ego -gerichtheid is wat anders als een gestorven ego.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Tufkah
Een wijnstok die buiten de Vader wordt geplant, die wortelt niet en sterft. De gelovigen zijn kinderen van dezelfde Vader, want er is er maar Eén. Voorts heeft Jezus in Lucas 11:23 gezegd: Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij. Wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen.. Hetgeen de keuze eenvoudig maakt, werk met Mij mee. Anders rest er niets anders dan verdeeldheid. En verdeeldheid heb je reeds. Maar het kan ook anders.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 19:12Of het zelf dat zich van een ander zelf wil onderscheiden..... Dus net zo duaal als het ego.Tufkah schreef: Gisteren, 18:49 Voor de goede orde: het Zelf is non-duaal. Het Zelf kan geen onderscheidenheid hebben. Het ego is duaal, het ego onderscheidt zich van de andere ego's. De zonde bestaat er dan ook uit om in het eigen ego te geloven. Zie de vele oorlogen, een oorlog is alleen mogelijk tussen mensen die zich onderscheiden van "de ander". Of zie racisme, of misogynie of homofobie. Dat is alleen mogelijk middels het ego wat zich wenst te onderscheiden.
-
Messenger
Er is geen 'buiten' God voor die wijnstok. Die is altijd 'binnen' God. God is alomtegenwoordig, zowel immanent als transcendent.Tufkah schreef: Gisteren, 23:34 Een wijnstok die buiten de Vader wordt geplant, die wortelt niet en sterft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Yours
- Man/Vrouw: V
Als je zoals jij nu in je één na laatste zin schrijft je je zelfs onthecht aan God blijft er dus niets anders over dan de eeuwige liefde van de Albron zoals blijkt uit je laatste zin.Tufkah schreef: Gisteren, 16:29Jezus zegt het zelf in vers 36, niet wat ik wil, maar wat u wilt. Elders zegt Jezus ook: "De Zoon kan niets uit Zichzelf. Hij doet alleen wat zijn Vader Hem voordoet."Yours schreef: Gisteren, 15:11
Jezus mag het vleesgeworden Woord zijn geweest, maar hij had welzeker een eigen wil, die echter volledig gericht was op God. Dat hij zijn eigen wil ondergeschikt maakte aan die van God kostte hem zijn leven. Lees maar over het gebed in Getsemané:
HSV: Markus 14:35-36
God heeft zelfs de Eenheid verbroken en Jezus verlaten toen hij aan het kruis hing:
HSV: Markus 15:34
Hoe kan Jezus een zelf/ego hebben gehad als hij de zelfverloochening predikte? De veronderstelling dat Jezus een ego zou hebben gehad maakt Jezus tot een leugenaar en zou het hele geloof onderuit halen.
De "verlatenheid" waar je naar verwijst is een verwijzing dat de mens van God verlaten dient te zijn om God te vinden. Uiteindelijk dient de mens aan alles te onthechten, aan zichzelf, aan de wereld, maar ook aan God. Er blijft 'niets' over in het vuur van de eeuwige liefde.
Bijzonder dat je hier binnen het onderwerp Zonde op de Albron uitkomt……
Het is wellicht alleen spijtig voor jou dat jij je van die eeuwige liefde van de Albron na jouw fysieke dood in ‘niets’ bewust bent.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
J-W
Die Tufkah, heb je weer een bijbeltekst gevonden om je gelijk af te dwingen bij natuurlijke mensen die het niet met jou eens zijn?Tufkah schreef: Gisteren, 23:34
...........Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij. Wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen..
Hetgeen de keuze eenvoudig maakt, werk met Mij mee. Anders rest er niets anders dan verdeeldheid. En verdeeldheid heb je reeds. Maar het kan ook anders.
Maakt echt geen indruk hoor, net zo min als jouw zelfdenkende tafel.
Je hebt het alsmaar over noodzakelijke zelfverloochening, dat mag maar waarom blijkt daar bij jou op dit forum zo weinig van?
Je (jouw ego) gunt het "valse zelf" de hel als ze in een hiernamaals geloven.......
-
Tufkah
De bedachte God is 'buiten'.
-
Tufkah
Als er geen ego meer is, dan kan er na mijn fysieke dood ook geen ego meer zijn die zich waar dan ook bewust van is. Het sterven van het ego is het einde van de ik-illusie, dus dan valt zowel het verleden als het toekomstige weg. De fysieke dood valt onder het toekomstige.Yours schreef: Vandaag, 01:19Als je zoals jij nu in je één na laatste zin schrijft je je zelfs onthecht aan God blijft er dus niets anders over dan de eeuwige liefde van de Albron zoals blijkt uit je laatste zin.Tufkah schreef: Gisteren, 16:29
Jezus zegt het zelf in vers 36, niet wat ik wil, maar wat u wilt. Elders zegt Jezus ook: "De Zoon kan niets uit Zichzelf. Hij doet alleen wat zijn Vader Hem voordoet."
Bijzonder dat je hier binnen het onderwerp Zonde op de Albron uitkomt……
Het is wellicht alleen spijtig voor jou dat jij je van die eeuwige liefde van de Albron na jouw fysieke dood in ‘niets’ bewust bent.
Er resteert niks anders dan het "eeuwige nu" , met de nadruk op 'nu'. En laat het eeuwige nu omschreven staan in Joh. 3:8. Wie opnieuw geboren is weet niet waar hij naar toe gaat. Waaruit volgt dat de meeste kerk-gelovigen (maar niet allemaal) gewoon nog natuurlijke mensen zijn. Want onder het kerkendom is het geloof in het hiernamaals wijd verbreid.
Minnaar en Beminde leven in het eeuwig nu. Tufkah zoekt het maar uit met zijn fysieke dood, als natuurlijke mens leeft Tufkah in een (zintuigelijke) illusie. Die illusie vervalt als hij sterft, jammer maar zo is het. Ik heb Tufkah losgelaten, waarom zou ik hem weer tot leven wekken?
-
peda
Zoals bekend geef ik het ego een andere Identiteit als Tufkah zulks doet. Het behoort tot het blijvende en niet overbrugbare verschil in inzicht tussen ons beiden. Hoe nu om te gaan met dementie of met niet toerekeningsvatbaar.Leon schreef: Gisteren, 21:18Je bent weer mijn voorbeeld van de ontoerekeningsvatbare mensen vergeten. Er kunnen heel goed ontoerekeningsvatbare goede mensen zijn, zonder ego.peda schreef: Gisteren, 16:46 Een specifieke ego -gerichtheid is wat anders als een gestorven ego.
Beiden werken zich uit op het ego en zijn vanuit naturalistisch standpunt prima met feiten onderbouwd ter verklaren.
Het "' hoe en waarom "' vanuit het metafysische domein er verklaringen zijn voor het fenomeen dat weet ik eigenlijk niet.
Dat er onder de dementen en niet toerekeningsvatbaren zowel goeden als slechten zijn, dat toont de praktijk.
De psychologie zal het antwoord wel kunnen leveren, zelf ben ik op dat vlak geen deskundige.
-
Tufkah
Hallo Peda,
Dat wij verschillen betreffende het ego is niet meer dan normaal. Voor hen die nog een ego 'hebben' is het ego de gevangenis waar ze zichzelf in hebben opgesloten. Dat verschil tussen ons is onoverbrugbaar zolang jij nog opgesloten zit.
Het onderwerp 'dementie' heb ik vaker aangeroerd. Voor dementerende mensen die aangedaan zijn met een ego kan dementie een hel zijn. Het ego is niet meer dan een bedachte constructie waar men aan gehecht is. Het ego lost op bij dementie, maar de gehechtheid niet. Doch je kan alleen verlost worden van het ego middels het gaan van de smalle weg. En daarvoor is het te laat als je dement bent. Het resultaat is een hartverscheurende eenzaamheid in dementie met een ego. Je geniet immers geen Godsontvankelijkheid.
Dat wij verschillen betreffende het ego is niet meer dan normaal. Voor hen die nog een ego 'hebben' is het ego de gevangenis waar ze zichzelf in hebben opgesloten. Dat verschil tussen ons is onoverbrugbaar zolang jij nog opgesloten zit.
Het onderwerp 'dementie' heb ik vaker aangeroerd. Voor dementerende mensen die aangedaan zijn met een ego kan dementie een hel zijn. Het ego is niet meer dan een bedachte constructie waar men aan gehecht is. Het ego lost op bij dementie, maar de gehechtheid niet. Doch je kan alleen verlost worden van het ego middels het gaan van de smalle weg. En daarvoor is het te laat als je dement bent. Het resultaat is een hartverscheurende eenzaamheid in dementie met een ego. Je geniet immers geen Godsontvankelijkheid.
-
peda
Hallo Tufkah,
Gehechtheid zonder een ego dat gehecht is, is voor mij niet te verklaren.
Een theoretische zombie, een wezen zonder ego, heeft in mijn visie geen gehechtheden, maar reageert op "prikkels ""
zoals ook in grote delen van de dierenwereld waar instinkt-gedrag bestaat, maar geen menselijke gehechtheid.
Een theoretische zombie, een wezen zonder ego, heeft in mijn visie geen gehechtheden, maar reageert op "prikkels ""
zoals ook in grote delen van de dierenwereld waar instinkt-gedrag bestaat, maar geen menselijke gehechtheid.
-
Tiberius Claudius
Er zijn er echter die dit anders zien.Yours schreef: Gisteren, 15:11Jezus mag het vleesgeworden Woord zijn geweest, maar hij had welzeker een eigen wil, die echter volledig gericht was op God. Dat hij zijn eigen wil ondergeschikt maakte aan die van God kostte hem zijn leven. Lees maar over het gebed in Getsemané:Tufkah schreef: Gisteren, 14:35
Jezus was van meet af aan zonder ego, als het vleesgeworden Woord. Hij was dan ook niet gericht op God, maar één met God: Ik en de Vader zijn een. Naar dat voorbeeld (de navolging) kan de mens leven. Dus als iemand vraagt: "Maar wat is liefde?" . Dan blijkt liefde het opgeven van de eigen wil te zijn. En dan blijkt ook dat de eigen wil altijd een illusie is geweest....
HSV: Markus 14:35-36God heeft zelfs de Eenheid verbroken en Jezus verlaten toen hij aan het kruis hing:35. En toen Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich ter aarde en bad dat, als het mogelijk was, dat uur aan Hem voorbij zou gaan.
36. En Hij zei: Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt.
HSV: Markus 15:34En op het negende uur riep Jezus met luide stem: ELOÏ, ELOÏ, LAMA SABACHTANI, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Jezus zou roepen om de profeet Elia.
(die was hem onlangs verschenen om hem te steunen)
Beetje ver gezocht lijkt me, maar taalkundig schijnt het mogelijk te zijn.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Tufkah
Dat wat de Bijbel "de geestelijke mens" noemt komt in een denkraam als een zombie over. De geestelijke mens heeft geen eigen wil en 'doet' niet(s). De geestelijke mens bezit ook niet het vermogen om ergens aan gehecht te zijn. Als ik dat zo beschrijf dan klinkt dat binnen het denken als onaantrekkelijk en is de gedachte aan een voortbestaan in de toekomst veel aantrekkelijker.peda schreef: Vandaag, 10:09 Hallo Tufkah,
Een theoretische zombie voor de natuurlijke mens. De natuurlijke mens denkt dat de geestelijke mens verzonnen is. De werkelijkheid is precies andersom: het ego is geheel zelf-verzonnen aan de hand van de natuurlijke mens. Alles wat Peda denkt te zijn ligt in het verleden. Het is het eigen denkvermogen wat het ego heeft verzonnen en vervolgens gehecht is geraakt aan het eigen ego.
Maar de dag dat jij sterft, sterft ook je denkvermogen en daarmee de natuurlijke mens en het ego. Daar vertel ik niks nieuws mee. Onthechten aan jezelf is je eigen dood ernstig nemen. Geloven in het hiernamaals is wegkijken van je eigen dood.