klopt. Tiberius zei dat Abraham een mythische figuur is. Vergissing van mij. mijn excuses.
waar maak je dat uit op?
Zoals je kunt zien is het voor moslims ook geen probleem. Het is de geloofwaardigheid van de Bijbel die op het spel staat...niet de Koran.Dat_beloof_ik schreef: 05 jan 2026, 13:39 De discussie of het verhaal van de kamelen wel klopt, loopt alleen onder gelovigen die er niet mee om kunnen gaan.
Voor anderen is het geen enkel probleem.
Nou ja, het zijn jouw eigen uitspraken waar ik rechtstreeks op gereageerd heb...dus helemaal geen zijwegen. en jij weigert dus daarop te reageren.Dat_beloof_ik schreef: 05 jan 2026, 13:39 Dat is aan jou, ik blijf graag bij de basis zonder al te veel zijwegen
wel jammer.
zoals?Dat_beloof_ik schreef: 05 jan 2026, 13:39Grappig genoeg heeft Mohammed er ook nog een hoop laten staan.En zal ik jou nu eens iets grappigs vertellen? In de Koran wordt helemaal niet gesproken over Abrahams kamelen. Mohammed was blijkbaar slim genoeg om bij het kopieren, dat deel van het verhaal achterwege te laten
wat weten we dan van de werkelijkheid? dat er geen monotheisme was voor Abraham? waar haal jij dat vandaan dan?Dat_beloof_ik schreef: 05 jan 2026, 13:39Als je uitgaat van de koran, dan wel ja. Ik ga uit van wat we werkelijk weten, in plaats van wat Mohammed 1500 jaar geleden dacht.Nee, het verhaal is altijd al geopenbaard geweest. zowel door Mozes, als door Jezus en Mohammed...echter in openbaringen van Mozes en Jezus zijn veranderingen in geslopen (om wat voor reden ook).
Dat toon jij ook mogelijk aan met je kamelen-discussie. De kern van het verhaal blijft nog steeds staan.
Het monotheisme is er dus altijd al geweest.
...Dat_beloof_ik schreef: 05 jan 2026, 13:39Als je uitgaat van de koran, dan wel ja. Ik ga uit van wat we werkelijk weten, in plaats van wat Mohammed 1500 jaar geleden dacht.Neuh. De Koran zegt duidelijk dat er polytheistische samenlevingen waren...het waren dus niet alleen kleine aanwijzingen.
Als ik mij goed herinner was de vader van Abraham een idolen-maker. Hij maakte zelf idolen en beval Abraham om die idolen op de markt te verkopen. Abraham bond die idolen aan een touw, sleepte ze achter zich aan richting de markt en zette ze in die stoffige toestand te koop op de markt.
Betekent echter niet dat er helemaal geen monotheisme aanwezig was.