Buiten Jezus Christus en Zijn Heilige Kerk geen Zaligheid.
-
Snelheid
- Man/Vrouw: M
Buiten Jezus Christus en Zijn Heilige Kerk geen Zaligheid.
Deze discussie is wel serieus bedoeld zo dat men zich vrij uit kan spreken,hen die ongelovig zijn en van plan dit onder werp belachelijk te maken niet doen,Verziek deze draad niet.
Het is goed te spreken waarom en hoe en waarvoor.
Ook hen hier die Hem na volgen spreek je uit.
Wij schamen ons het Heilige Evangelie niet.
ROEPT U MAAR........................
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Tufkah
Re: Buiten Jezus Christus en Zijn Heilige Kerk geen Zaligheid.
In de Zoon is het leven, daar buiten niet. Wat Christus over de Heilige Kerk heeft gezegd is mij onbekend. Wie praat me bij?
In waarheid is er geen leven buiten dit moment.
-
Robert Frans
Het is dankzij de kerk dat jij in de Schrift over Jezus Christus kunt lezen. En niet alleen hier in jouw eigen taal, maar wereldwijd in vele talen. Het is dankzij de kerk dat velen, van theologen tot boeren, Jezus hebben leren kennen als hun Welbeminde, hun Redder en Geneesheer, en elke dag zich meer en meer in zijn Evangelie weten te verdiepen, door woord en daad. Het is dankzij de kerk dat we grote heiligen als Benedictus, Franciscus en Augustinus kennen, die ook vele niet-gelovigen weten te inspireren. Het is zelfs dankzij het kloosterleven in de kerk dat veel pagane werken gekopieerd werden en zo bewaard bleven, zodat we nog steeds Plato, Socrates en Aristoteles kunnen bestuderen.Tufkah schreef: Gisteren, 16:59In de Zoon is het leven, daar buiten niet. Wat Christus over de Heilige Kerk heeft gezegd is mij onbekend. Wie praat me bij?
Jezus gaf de apostel Petrus de sleutels van het koninkrijk der hemelen en stelde hem net als de andere apostelen als herder aan over zijn kudde. Hij noemt zichzelf de Goede Herder, wat eveneens direct een kudde veronderstelt. Hij droeg de apostelen op zijn dood te gedenken door de eucharistie en gaf hen de volmacht zonden te vergeven en te binden en te ontbinden. Vrijwel alle nieuwtestamentische brieven zijn geschreven aan kerkgemeenschappen of leiders ervan. Alle oudtestamentische boeken zijn weer gericht tot de gemeenschap van Israël. Het is ook de kerk die de Bijbel uiteindelijk heeft samengesteld en gecanoniseerd.
In heel het evangelie zie je dus hoe Jezus een gemeenschap om zich heen verzamelt en met enkele volmachten sanctioneert. Een gemeenschap die zelfs zijn mystieke Lichaam wordt genoemd en zijn Bruid. Met de opdracht het evangelie te verkondigen, bekeerlingen te dopen en te onderrichten in zijn leer. En met de opdracht de sacramenten te bedienen, in het bijzonder de eucharistie, voor de wereld te bidden en de mensheid in haar zowel geestelijke als materiële noden bij te staan. Als dan na zijn hemelvaart op het Pinksterfeest de heilige Geest wordt uitgestort over Maria, de apostelen en de leerlingen in de bovenzaal, treden zij naar buiten en beginnen zij het heilswerk wat de kerk tot op de dag van vandaag voortzet.
Er zijn duizenden legitieme redenen te bedenken waarom de kerk allang van de wereld had moeten zijn weggevaagd. Maar die ene reden houdt haar overeind: omdat zij door Christus wordt bewaard en geleid en de poorten van de hel haar nooit zullen overweldigen. En een ieder is uitgenodigd om in haar heilswerk te delen, innig verenigd met Christus, en een voorbeeld te zijn van een echt evangelisch leven.
Vrede en alle goeds
-
Tufkah
Hallo Robert Frans,Robert Frans schreef: Gisteren, 21:23Het is dankzij de kerk dat jij in de Schrift over Jezus Christus kunt lezen. En niet alleen hier in jouw eigen taal, maar wereldwijd in vele talen. Het is dankzij de kerk dat velen, van theologen tot boeren, Jezus hebben leren kennen als hun Welbeminde, hun Redder en Geneesheer, en elke dag zich meer en meer in zijn Evangelie weten te verdiepen, door woord en daad. Het is dankzij de kerk dat we grote heiligen als Benedictus, Franciscus en Augustinus kennen, die ook vele niet-gelovigen weten te inspireren. Het is zelfs dankzij het kloosterleven in de kerk dat veel pagane werken gekopieerd werden en zo bewaard bleven, zodat we nog steeds Plato, Socrates en Aristoteles kunnen bestuderen.Tufkah schreef: Gisteren, 16:59In de Zoon is het leven, daar buiten niet. Wat Christus over de Heilige Kerk heeft gezegd is mij onbekend. Wie praat me bij?
Jezus gaf de apostel Petrus de sleutels van het koninkrijk der hemelen en stelde hem net als de andere apostelen als herder aan over zijn kudde. Hij noemt zichzelf de Goede Herder, wat eveneens direct een kudde veronderstelt. Hij droeg de apostelen op zijn dood te gedenken door de eucharistie en gaf hen de volmacht zonden te vergeven en te binden en te ontbinden. Vrijwel alle nieuwtestamentische brieven zijn geschreven aan kerkgemeenschappen of leiders ervan. Alle oudtestamentische boeken zijn weer gericht tot de gemeenschap van Israël. Het is ook de kerk die de Bijbel uiteindelijk heeft samengesteld en gecanoniseerd.
In heel het evangelie zie je dus hoe Jezus een gemeenschap om zich heen verzamelt en met enkele volmachten sanctioneert. Een gemeenschap die zelfs zijn mystieke Lichaam wordt genoemd en zijn Bruid. Met de opdracht het evangelie te verkondigen, bekeerlingen te dopen en te onderrichten in zijn leer. En met de opdracht de sacramenten te bedienen, in het bijzonder de eucharistie, voor de wereld te bidden en de mensheid in haar zowel geestelijke als materiële noden bij te staan. Als dan na zijn hemelvaart op het Pinksterfeest de heilige Geest wordt uitgestort over Maria, de apostelen en de leerlingen in de bovenzaal, treden zij naar buiten en beginnen zij het heilswerk wat de kerk tot op de dag van vandaag voortzet.
Er zijn duizenden legitieme redenen te bedenken waarom de kerk allang van de wereld had moeten zijn weggevaagd. Maar die ene reden houdt haar overeind: omdat zij door Christus wordt bewaard en geleid en de poorten van de hel haar nooit zullen overweldigen. En een ieder is uitgenodigd om in haar heilswerk te delen, innig verenigd met Christus, en een voorbeeld te zijn van een echt evangelisch leven.
Ik ben het met je eens wat je hier stelt, het is (mede) dankzij de kerk dat het Evangelie is door gegeven. Ik zie alleen geen antwoord over wat Christus zelf over de Heilige Kerk heeft gezegd. Het begrip 'zaligheid' kent tegenwoordig een iets andere connotatie dan oorspronkelijk, maar oorspronkelijk betekende het de vereniging met God, en behouden blijven voor het eeuwige leven.
De stelling in deze topic is dat er buiten de Heilige Kerk geen zaligheid is. Maar dat is niet wat Christus geleerd heeft. Wat Christus wel geleerd heeft is dat alleen het geloof in de Zoon het eeuwige leven mogelijk maakt (Joh 3:36). Gelezen in de context (Hij moet meer worden, ik moet minder worden) gaat dat over iets geheel anders dan de Heilige Kerk.
Voorts wekt het de indruk dat bv moslims zouden worden uitgesloten van het eeuwige leven. Er is er maar één die daar over gaat en dat is de Zoon Zelf, aan Hem is immers het oordeel gegeven.
-
Robert Frans
Dat is echter wat zaligheid nog steeds betekent. In ouder Nederlands wordt Christus nog weleens de Zaligmaker genoemd. Als een katholiek je straks een 'zalig Pasen' wenst, dan behelst dat ook veel meer dan enkel een fijn of gezegend paasfeest.Tufkah schreef: Gisteren, 23:26Hallo Robert Frans,
Ik ben het met je eens wat je hier stelt, het is (mede) dankzij de kerk dat het Evangelie is door gegeven. Ik zie alleen geen antwoord over wat Christus zelf over de Heilige Kerk heeft gezegd. Het begrip 'zaligheid' kent tegenwoordig een iets andere connotatie dan oorspronkelijk, maar oorspronkelijk betekende het de vereniging met God, en behouden blijven voor het eeuwige leven.
Geloven in Hem betekent ook Hem gehoorzamen. En dat houdt in dat je je bekeert, je laat dopen, ter communie gaat en de wil van zijn Vader doet. Dat alles doe je echter niet alleen, maar in gemeenschap. De sacramenten ontvang je door de kerk; zij doopt, vergeeft zonden, sluit huwelijken, draagt de eucharistie op, etc. Niet uit zichzelf, maar door Christus alleen, die haar als zijn mystiek Lichaam gebruikt. Net zoals jouw lichaam niet tussen jou en mij in staat als we elkaar hier op aarde zouden ontmoeten, maar integendeel de ontmoeting mogelijk maakt, zo staat de kerk niet tussen jou en Christus als je Hem ontmoet.De stelling in deze topic is dat er buiten de Heilige Kerk geen zaligheid is. Maar dat is niet wat Christus geleerd heeft. Wat Christus wel geleerd heeft is dat alleen het geloof in de Zoon het eeuwige leven mogelijk maakt (Joh 3:36). Gelezen in de context (Hij moet meer worden, ik moet minder worden) gaat dat over iets geheel anders dan de Heilige Kerk.
Klopt, dus als Hij de voorwaarden stelt voor het eeuwig leven, dan hebben we ons daartoe te verhouden. Zelf is Hij echter niet gebonden aan de sacramenten, zodat Hij ook mensen zonder de sacramenten kan redden. Maar altijd door Hem en het Offer en altijd door ze weer de juiste weg te laten gaan. In de hemel is er dan ook maar één gemeenschap der heiligen, één kerk, waar zij dan alsnog toe zullen behoren.Voorts wekt het de indruk dat bv moslims zouden worden uitgesloten van het eeuwige leven. Er is er maar één die daar over gaat en dat is de Zoon Zelf, aan Hem is immers het oordeel gegeven.
Aan ons komt dus niet het oordeel toe, maar wel de kennis en genadegiften die wij nodig hebben voor het eeuwig leven. Met de opdracht deze met zoveel mogelijk mensen te delen, zodat zij hier op aarde al verenigd met Christus kunnen worden en de meest volledige, veilige weg naar het eeuwig leven kunnen begaan.
Vrede en alle goeds
-
Dat_beloof_ik
Het ONDERWERP is : Buiten Jezus Christus en Zijn Heilige Kerk geen Zaligheid.Snelheid schreef: Gisteren, 16:52 Deze discussie is wel serieus bedoeld zo dat men zich vrij uit kan spreken,hen die ongelovig zijn en van plan dit onder werp belachelijk te maken niet doen,Verziek deze draad niet.
Bedoel je daar dan mee te zeggen dat alleen leden van de RK kerk mogen reageren?
Wat is ongelovig, iedereen buiten de RK kerk?
Of bepaalde groepen buiten die RK kerk wel, en bepaalde groepen niet?
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Tiberius Claudius
Mij lijkt het dat er een veel te grote broek wordt aangetrokken.
Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Robert Frans
Ligt eraan of het waar is of niet. Als het waar is, dan heeft de kerk niet alleen het recht, maar zelfs de plicht om het te verkondigen. Dat is dan ook als enige relevant: of iets waar is of niet. Alle andere kwalificaties zijn niet van belang. Ook als de waarheid in jouw oren ouderwets, dom, zinloos of arrogant zou klinken, blijft het wel waarheid.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32Mij lijkt het dat er een veel te grote broek wordt aangetrokken.
Dan raad ik je aan mijn eerdere schrijven hier te lezen. Al vanaf het begin van zijn bediening verzamelde Hij apostelen en leerlingen om zich heen, met de expliciete opdracht het evangelie wereldwijd te verkondigen, zieken te genezen, het brood te breken tot zijn gedachtenis, etc.. Je ziet in de evangelieën de kerk letterlijk voor je ogen ontstaan en ze wordt er zelfs enkele keren expliciet genoemd.Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
Sinds wanneer heeft ze dat volgens jou dan bedacht?De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
Vrede en alle goeds
-
Inktvlam
Jawel. “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest” (Mat.28:19).Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32 Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
Aan arrogantie geen gebrek bij de katholieke medemens.De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Snelheid
Dank @RF dat je de moeite neemt om reactie te geven laat ik het zo zeggen...............ga geen parels voor de zwijnen gooien.En het gehakketak het heeft geen zin.Robert Frans schreef: Vandaag, 14:43Ligt eraan of het waar is of niet. Als het waar is, dan heeft de kerk niet alleen het recht, maar zelfs de plicht om het te verkondigen. Dat is dan ook als enige relevant: of iets waar is of niet. Alle andere kwalificaties zijn niet van belang. Ook als de waarheid in jouw oren ouderwets, dom, zinloos of arrogant zou klinken, blijft het wel waarheid.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32Mij lijkt het dat er een veel te grote broek wordt aangetrokken.
Dan raad ik je aan mijn eerdere schrijven hier te lezen. Al vanaf het begin van zijn bediening verzamelde Hij apostelen en leerlingen om zich heen, met de expliciete opdracht het evangelie wereldwijd te verkondigen, zieken te genezen, het brood te breken tot zijn gedachtenis, etc.. Je ziet in de evangelieën de kerk letterlijk voor je ogen ontstaan en ze wordt er zelfs enkele keren expliciet genoemd.Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
Sinds wanneer heeft ze dat volgens jou dan bedacht?De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
Maar blijf je reacties geven..................wij schamen ons het Heilige Evangelie niet.
Militia Christi ,s zullen altijd pal staan voor Moeder de Heilige Kerk Zijn Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Tiberius Claudius
Dat is niet de opdracht tot het stichten van een organisatie.Inktvlam schreef: Vandaag, 14:53Jawel. “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest” (Mat.28:19).Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32 Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
Aan arrogantie geen gebrek bij de katholieke medemens.De RKK heeft dit duidelijk zelf bedacht om zich te legitimeren.
Met aan het hoofd een onfeilbare Paus enz. enz.
De Bijbelse Jezus had het daar trouwens niet zo op.
-
Tiberius Claudius
Het is gegroeid en heeft daar vrij lang over gedaan.Robert Frans schreef: Vandaag, 14:43Ligt eraan of het waar is of niet. Als het waar is, dan heeft de kerk niet alleen het recht, maar zelfs de plicht om het te verkondigen. Dat is dan ook als enige relevant: of iets waar is of niet. Alle andere kwalificaties zijn niet van belang. Ook als de waarheid in jouw oren ouderwets, dom, zinloos of arrogant zou klinken, blijft het wel waarheid.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32Mij lijkt het dat er een veel te grote broek wordt aangetrokken.
-
Snelheid
Duidelijk @TC dat je maar wat roept weet jij veel.
Ga is theologie en kerkgeschiedenis doen en met name vak vroege Kerk geschiedenis.
Je weet zelfs niet wat er echt wordt bedoeld met het opschrift van deze draad.
Ga is theologie en kerkgeschiedenis doen en met name vak vroege Kerk geschiedenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Tiberius Claudius
Nee hoor, ik heb juist vrij veel gelezen over deze vroege periode.Snelheid schreef: Vandaag, 16:01 Duidelijk @TC dat je maar wat roept weet jij veel.
In het begin was de Bisschop van Rome nog tamelijk onbelangrijk, hij was niet eens bij alle concilies aanwezig.
-
Zolderworm
We zien natuurlijk in de Kabbala de levensboom met de verschillende sephiroth. Geheel bovenin zien we het drietal Ain, Ain Soph en Ain Soph Aur. Dit representeert God.
Halverwege de middelste zuil zien we de sephira Tiphareth. Dit is het Christuscentrum. Op zich is de levensboom een structuur van het universum, stoffelijk, maar ook geestelijk. Toevallig stamt dit uit de joodse mythologie. Maar dit beeld geldt voor het universum op zich en voor de hele mensheid.
Het centrum van God bovenin kunnen we ook de Vader noemen. En het Christuscentrum de Zoon.
We zien dat we op de levensboom alleen tot de Vader kunnen komen via de Zoon. Of het zou via een van de zuilen opzij moeten. Maar dan missen we een groot deel van het universum en is er geen evenwicht.
Dus je komt alleen tot de Vader via de Zoon.
Dit geldt voor het universum op zich, maar ook binnen ons eigen bewustzijn.
Dus buiten Jezus Christus is er geen zaligheid. Want het is de enige manier om tot God te komen. Maar omdat het nou toevallig een beeld is dat de christenen van terminologie hebben voorzien, geldt het niet als specifiek christelijk. Het geldt voor het universum en voor de mens in het algemeen.
Dus ook voor niet-christelijke mensen. Dus hoef je niet per se toe te treden tot de Heilige Kerk.
Halverwege de middelste zuil zien we de sephira Tiphareth. Dit is het Christuscentrum. Op zich is de levensboom een structuur van het universum, stoffelijk, maar ook geestelijk. Toevallig stamt dit uit de joodse mythologie. Maar dit beeld geldt voor het universum op zich en voor de hele mensheid.
Het centrum van God bovenin kunnen we ook de Vader noemen. En het Christuscentrum de Zoon.
We zien dat we op de levensboom alleen tot de Vader kunnen komen via de Zoon. Of het zou via een van de zuilen opzij moeten. Maar dan missen we een groot deel van het universum en is er geen evenwicht.
Dus je komt alleen tot de Vader via de Zoon.
Dit geldt voor het universum op zich, maar ook binnen ons eigen bewustzijn.
Dus buiten Jezus Christus is er geen zaligheid. Want het is de enige manier om tot God te komen. Maar omdat het nou toevallig een beeld is dat de christenen van terminologie hebben voorzien, geldt het niet als specifiek christelijk. Het geldt voor het universum en voor de mens in het algemeen.
Dus ook voor niet-christelijke mensen. Dus hoef je niet per se toe te treden tot de Heilige Kerk.
Only dead fish go with the flow
-
dingo
- Site Admin
Daar denkt de schrijver van Romeinen 2 toch anders over. Daar buiten kunnen we nog de discussie voeren of je Zijn Heilige Kerk gelijk kan stellen aan de RKK. De (Oosters) Orthodoxe Kerken hebben daar ook een mening over. Jezus zegt zelf dat diegene die Zijn wil doen zijn broers en zussen zijn.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Tufkah
Dat God een centrum heeft is positieve theologie , wat wil zeggen dat de mens een voorstellingsbeeld van God heeft.
Dat de mens een 'eigen' bewustzijn heeft is alleen in de zelf-illusie zo. De zelf-illusie spiegelt zichzelf aan de wereld. "Niemand komt tot de Vader dan door de Zoon" is een fundamentele uitspraak van Christus in Johannes 14:6. Hiermee stelt Hij dat Hij de enige weg, de waarheid en het leven is naar God de Vader, en dat geloof in Hem noodzakelijk is voor 'relatie' en toegang tot God.
Christus stelt op diverse plaatsen in het Evangelie dat "Ik in de Vader is en de Vader in Mij is". Door het benoemen van twee verschillende centra scheidt de mens in zijn denken de Vader en de Zoon.
Dat Christus er ook voor niet-christelijke mensen is, daar ben ik het wel mee eens. Het oordeel is aan de Zoon gegeven. Niet zonder reden, want zoals de Vader in de Zoon is en de Zoon in de Vader, kunt 'gij' in de Zoon zijn. In de zoon is het eeuwige leven, niet in de zelf-illusie. Daarom dient de mens zichzelf te verloochenen. Binnen de Zoon is geen ruimte voor het eeuwige leven van een illusie.
Dat de mens een 'eigen' bewustzijn heeft is alleen in de zelf-illusie zo. De zelf-illusie spiegelt zichzelf aan de wereld. "Niemand komt tot de Vader dan door de Zoon" is een fundamentele uitspraak van Christus in Johannes 14:6. Hiermee stelt Hij dat Hij de enige weg, de waarheid en het leven is naar God de Vader, en dat geloof in Hem noodzakelijk is voor 'relatie' en toegang tot God.
Christus stelt op diverse plaatsen in het Evangelie dat "Ik in de Vader is en de Vader in Mij is". Door het benoemen van twee verschillende centra scheidt de mens in zijn denken de Vader en de Zoon.
Dat Christus er ook voor niet-christelijke mensen is, daar ben ik het wel mee eens. Het oordeel is aan de Zoon gegeven. Niet zonder reden, want zoals de Vader in de Zoon is en de Zoon in de Vader, kunt 'gij' in de Zoon zijn. In de zoon is het eeuwige leven, niet in de zelf-illusie. Daarom dient de mens zichzelf te verloochenen. Binnen de Zoon is geen ruimte voor het eeuwige leven van een illusie.
-
Dat_beloof_ik
De opdracht was om de goede boodschap te verkondigen. Wereldwijd? Er werd een onderscheid gemaakt tussen bepaalde gebieden, maar de opdracht was ook om niets mee te nemen. Geen geld, geen knapzak, geen ondergoed. Beetje vreemd als je wereldwijd wil gaan. De boodschap hield dan ook o.a in dat de terugkomst (het verwachte Koninkrijk) al zou zijn voordat ze het hele land af waren gegaan.Robert Frans schreef: Vandaag, 14:43Ligt eraan of het waar is of niet. Als het waar is, dan heeft de kerk niet alleen het recht, maar zelfs de plicht om het te verkondigen. Dat is dan ook als enige relevant: of iets waar is of niet. Alle andere kwalificaties zijn niet van belang. Ook als de waarheid in jouw oren ouderwets, dom, zinloos of arrogant zou klinken, blijft het wel waarheid.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32Mij lijkt het dat er een veel te grote broek wordt aangetrokken.
Niets, maar dan ook niets, wijst op de stichting van een nieuwe religie. Jezus is dan ook altijd bij het Jodendom gebleven.
Als je er wel de stichting van een nieuwe religie van wil maken, moet je zaken toevoegen die niet van Jezus komen, of naderhand door de apostelen werden toegevoegd in strijd met Jezus aanwijzingen (geen jota veranderen).
Ik zie 'sticht een organisatie' niet in Mattheus staan. Net zo min als 'verlaat het Jodendom'.Inktvlam schreef: Vandaag, 14:53Jawel. “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest” (Mat.28:19).Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:32 Nergens staat in de verhalen dat Jezus een organisatie wilde stichten om zijn verhaal aan de wereld op te leggen.
Dat maak jij er zelf van door iets anders te lezen dan er staat.
Dat is domweg niet waar.Zolderworm schreef: Vandaag, 16:45 We zien natuurlijk in de Kabbala de levensboom met de verschillende sephiroth. Geheel bovenin zien we het drietal Ain, Ain Soph en Ain Soph Aur. Dit representeert God.
Halverwege de middelste zuil zien we de sephira Tiphareth. Dit is het Christuscentrum.
De Kabbala is iets Joods en de Tipharet staat daarbij zeker nier voor Christus.
In het joodse beeld komt Jezus niet voor in de Kabbala.
Eigen invulling, gebrek aan historisch besef.
Je kunt links ook rechts noemen en doperwten asperges, als je dat graag wil.Het centrum van God bovenin kunnen we ook de Vader noemen. En het Christuscentrum de Zoon.
Jij maakt op die manier van de Kabbala een eigen brouwsel, iets heel anders dan het is.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Snelheid
Tja dat is typisch protestants waar jij mee komt de zogenaamde protestantse Kerk is dan ook geen kerk maar een genootschap mag hoor maar hoe we het wenden of keren en dan komt de opstand bij mensen want dat willen ze niet zich voegen bij de Ene Ware Kerk van Jezus Christus Zijn Heilige Kerk en daar buiten is geen zaligheid alleen in Zijn Kerk is zaligheid en behoudenis voor eeuwig.dingo schreef: Vandaag, 17:07Daar denkt de schrijver van Romeinen 2 toch anders over. Daar buiten kunnen we nog de discussie voeren of je Zijn Heilige Kerk gelijk kan stellen aan de RKK. De (Oosters) Orthodoxe Kerken hebben daar ook een mening over. Jezus zegt zelf dat diegene die Zijn wil doen zijn broers en zussen zijn.
En hen die Zijn wil doen sluiten zich aan bij Zijn Kerk en bekeren zich.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Tiberius Claudius
En de mensen die dit niet willen zetten we op de brandstapel.Snelheid schreef: Vandaag, 17:58 En hen die Zijn wil doen sluiten zich aan bij Zijn Kerk en bekeren zich.
Ben benieuwd wat Jezus daar van zou hebben gezegd.
-
Snelheid
Kijk je gilt maar wat je echt niet waar het over gaat je bent toch ongelovig hou je er dan buiten.Ga eerst maar is Theologie doen en vak vroege Kerkgeschiedenis,oja en daar bij Liturgiek zou ook wel raadzaam zijn.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 18:04En de mensen die dit niet willen zetten we op de brandstapel.Snelheid schreef: Vandaag, 17:58 En hen die Zijn wil doen sluiten zich aan bij Zijn Kerk en bekeren zich.
Ben benieuwd wat Jezus daar van zou hebben gezegd.
Tjonge maak je alleen in NL mee mensen die van niks weten zullen het wel even vertellen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Snelheid
Nog aan vullend op eerder post van mij...............De Kerk dus buiten de Kerk geen zaligheid Zijn Kerk dus staat altijd ook nog is in de Apostolische Successie .dingo schreef: Vandaag, 17:07Daar denkt de schrijver van Romeinen 2 toch anders over. Daar buiten kunnen we nog de discussie voeren of je Zijn Heilige Kerk gelijk kan stellen aan de RKK. De (Oosters) Orthodoxe Kerken hebben daar ook een mening over. Jezus zegt zelf dat diegene die Zijn wil doen zijn broers en zussen zijn.
Voorts hen die zich bekeren volgen Hem na in blijdschap en doen Zijn wil is logisch en kan ook niet anders.
VERITAS VOS LIBERABIT.