Bs"dInktvlam schreef: Vandaag, 19:36Ik moet beide heren tegenspreken. In Het Parool stond een artikel met de kop: Joodse gemeenschap groeit door de komst van Israëliërs: ‘Amsterdamse Joden begrijpen niet dat wij zijn weggegaan’
Het aantal Israëliërs in Amsterdam groeit en de krimp van de Joodse gemeenschap in Nederland komt tot stilstand. Maar de ‘Israëlisering’ van de Joodse gemeenschap, die zeker na de Hamasterreur van 7 oktober 2023 doorzet, verloopt niet geruisloos. ‘Ze leven op een eilandje.’
Vaak hebben ze juist hun vaderland Israël verlaten vanwege de slechte veiligheidssituatie daar. In zulke groten getale dat de Joodse gemeenschap in Nederland niet langer krimpt. Waar elders in Europa de trend sinds de Tweede Wereldoorlog neerwaarts is, is in Nederland sinds kort sprake van consolidatie of zelfs bescheiden groei van de Joodse gemeenschap, aldus een vorig jaar verschenen rapport van het Institute for Jewish Policy Research (JPR), een in Londen gevestigde denktank.
Afkeer van Likoed en Netanyahu
Ruim een derde van de Joodse gemeenschap bestaat inmiddels uit mensen met een directe connectie met Israël (geboren in Israël of in Nederland uit Israëlische ouders). JPR spreekt van de ‘Israëlisering’ van de Joodse gemeenschap. De verwachting is dat deze aanhoudt. Over een handvol jaren kunnen Israëliërs de meerderheid van de gemeenschap uitmaken.
De emigranten zijn doorgaans hoogopgeleid, werkzaam in de techindustrie, hebben een afkeer van de Likoedpartij en premier Benjamin Netanyahu, en zijn seculier. Buiten joodse feestdagen hebben ze vaak weinig op met het joodse geloof.
Het vaakst noemen de Israëliërs die Het Parool spreekt de veiligheidssituatie in hun vaderland als reden voor hun komst. Asaf Agranat: “Telkens als ik naar de schuilkelder rende, vroeg ik mezelf af: hoe kan ik deze werkelijkheid aan mijn kinderen uitleggen als ik er zelf amper uitkom? En wil ik dat überhaupt wel?
Israëlische media schetsen Europa vaak als een plek vol antisemitisme. “Het idee is: Europa is niet veilig,” zegt een Israëliër die al tien jaar in Nederland woont. “Het beeld is eenzijdig, maar niet helemaal onzinnig. Anderzijds is het leven hier beter. Qua onderwijs en zorg en met een goed functionerende overheid.”
De veiligheidszorgen in Israël werden afgelopen zomer aangejaagd door de luchtaanvallen van Amerika op Iran. Met de huidige oorlog is dat niet anders. Zoals een Israëliër die in Amstelveen woont het verwoordt: “Ouders willen dat hun kinderen een normaal leven kunnen leiden: lekker buitenspelen en niet steeds moeten rennen als het luchtalarm afgaat.”
Een Amsterdamse Israëlische die enkele dagen na 7 oktober naar Nederland kwam, zegt het als volgt: “Israël is geen plek voor kinderen. Wij willen dat ze veilig zijn.”
Er vertrekken steeds meer Israëliërs uit Israël. Het bloedbad van 7 oktober 2023 heeft gezorgd voor een piek. Tegelijkertijd neemt het aantal Israëliërs dat vanuit het buitenland terugkeert sindsdien juist af.
Joodse gemeenschap groeit door komst Israëliërs
Binnen de kortste keren wordt het zo erg voor de Joden in Israel dat ze dadelijk allemaal weer in Israel zitten.