Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Ook de letterlijk-lezenden, lezen letterlijk onderling ook niet hetzelfde letterlijk.
Kortom er is inzake de uitleg ( exegese ) tussen de letterlijk-lezende-gelovigen onderling op alle fronten verschil in letterlijk-lezen uitleg.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 28 mar 2026, 13:28 Hallo Tufkah,

Ook de letterlijk-lezenden, lezen letterlijk onderling ook niet hetzelfde letterlijk.
Kortom er is inzake de uitleg ( exegese ) tussen de letterlijk-lezende-gelovigen onderling op alle fronten verschil in letterlijk-lezen uitleg.
Dat klopt, iedere letter-lezende geeft weer een andere interpretatie. Zo is de veronderstelling dat de aarde ca 6000 jaar bestaat niet zo populair meer nadat die stelling niet meer houdbaar was.
In waarheid is er geen leven buiten dit moment.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 27 mar 2026, 17:44 Gezien dat de reacties hier stoppen, vraag ik me af of er enige plantkundige kennis aanwezig is bij de forumdeelnemers?

Voor de vloed regende het niet, lees ik hier. Planten kwamen in de nacht aan hun water door de dauw. Dus voor de vloed hadden de planten wortels voor de flauwekul? Serieus?

Omdat ik zelf wel enige plantkundige kennis heb, weet ik dat (sommige) planten direct na de nacht gutteren. (het omgekeerde dus)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Guttatie
De wortels van een plant nemen water en mineralen uit de bodem op. De opname en de verdamping door de plant zijn meestal in evenwicht. Maar soms is de worteldruk van de plant zo hoog en de mogelijkheid van verdamping door het blad onvoldoende, zodat er door de nerven via de waterporiën (hydathoden) vocht naar buiten wordt geperst wat vochtdruppels aan de randen van het blad tot gevolg heeft.

Guttatie treedt op als op dauw lijkende druppels, vooral net na zonsopkomst, als de activiteit van de plant toeneemt en de luchtvochtigheid nog hoog is. Op dat moment is de concentratie aan mineralen in de plant relatief hoog, wat resulteert in een grotere osmotische druk en bijgevolg neemt de plant meer water op. Later verdampen de druppels en blijven de in het vocht opgeloste stoffen (mineralen) als witte vlekjes op de bladpunten achter.
Jongens, jongens.....dat letterlijk lezen van de Bijbel gaat helemaal nergens over. Het principe van een plant was een miljoen jaar geleden (voor de zondvloed) hetzelfde als nu. Assimilatie bij planten is het opbouwen van complexe organische stoffen uit eenvoudige anorganische stoffen, waarbij energie wordt vastgelegd. Het proces start met fotosynthese (koolstofassimilatie), waarbij licht, koolstofdioxide en water worden omgezet in glucose en zuurstof. Glucose (suiker) dient daarna als grondstof voor groei en energie via voortgezette assimilatie.

Beste Alpha, plantkundig gezien schrijf je onzin. Scheikundig ziet het er zo uit: , H₂O (water) + CO₂ (koolstofdioxide) + energie (licht) = suiker (glucose) + zuurstof (O₂). Dit proces -fotosynthese genaamd- kan alleen overdag plaats vinden. Om de eenvoudige reden dat 's-nachts de zon niet schijnt. Water (H₂O) is een essentiele voorwaarde overdag om assimilaten te produceren en op te slaan. Zou dat proces voor de zondvloed er niet geweest zijn , dan hadden er ook geen mensen (en dieren) kunnen bestaan. Want die eten de assimilaten in de vorm van groente, fruit e.d.

Ik verzoek vriendelijk om Gods schepping niet meer belachelijk te maken.
Je doet dat zelf, door een negatieve reactie te plaatsen.

Het is m.i. hier gebruikelijk om de schepper een negatieve positie te geven. Dat is m.i. nogal kortzichtig.
De dauw bereikt wel degelijk de grond, waardoor de planten kunnen groeien.
Iets dergelijks is te zien in grote oerwouden, die extreem vochtig zijn door waterdamp.
Uit de bijbel is het duidelijk dat het klimaat toen, en ook de hele aarde, anders was als nu.
Dat is ook door archeologen bevestigd, die helaas de schepper ontkennen.

Wat de fotosynthese betreft, heb ik vele documentaires gezien waar onderwaterplanten daar veelvuldig gebruik van maken.
Zo was er een plant die zich in de modderige bodem wortelde. Die had daardoor weinig houvast, dus klampte hij zich vast aan een aanwezige steen.
Door fotosynthese produceerde hij veel zuurstof, waardoor de plant met wortel en al naar boven dreef.

In dezelfde documentaire werd een reuzenwaterlelie getoond, die een klein kind kan dragen.
Dit is een bijzondere plant. Wanneer een scheut naar de oppervlakte groeit, maakt deze een voortdurende cirkelachtige beweging.
Hij maakt op die manier de ruimte vrij voor zijn grote blad. Ook het blad heeft bijzondere eigenschappen.
Er zitten gaten in die het regenwater afvoeren, waardoor het blad niet zinkt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 27 mar 2026, 17:44 Gezien dat de reacties hier stoppen, vraag ik me af of er enige plantkundige kennis aanwezig is bij de forumdeelnemers?
Graag hier verder over de hemel en de plantjes in eigen onderwerp.

Aan moderatie: kan er een afsplitsing gemaakt worden zodat dit topic verder weer on-topic is?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 mar 2026, 11:08
Graag hier verder over de hemel en de plantjes in eigen onderwerp.

Aan moderatie: kan er een afsplitsing gemaakt worden zodat dit topic verder weer on-topic is?
Afsplitsing is niet nodig. Ik heb weer eens bemerkt dat het zinloos is om op een letterlijk lezende te reageren. Kennelijk ben ik hardleers, mijn excuses.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 26 dec 2017, 09:46 De een gelooft een smal paadje naar God te moeten bewandelen in het leven en God's wil te moeten doen, waarbij absoluut niet gezondigd mag worden.
De ander gelooft dat men best in zonde kan leven en desnoods vlak voor het sterven kan gaan geloven in God/Jezus waardoor een ticket naar de hemel kan worden verkregen.
Weer een ander gelooft dat de zondes die men heeft begaan worden vergeven door een heilige zelfmoordaanslag zodat men direct naar het walhalla gaat.
Ook zijn er die geloven dat zij de hemel nooit verdienen, simpel omdat zij nooit goed genoeg zullen zijn of omdat God niet helemaal kan worden vertrouwd omdat God ondoorgrondelijk zou zijn en op zijn zachtst gezegd wat wispelturig.

En zo zijn er velen die menen dat aan bepaalde voorwaarden, duidelijk of niet, moet worden voldaan om in de hemel te komen.

Mijn idee hierin is: Iederéén gaat na het sterven linea recta naar de hemel

Daarbij stel ik dat:
er geen (laatste) oordeel bestaat, omdat
het niet mogelijk is te zondigen in God's ogen,omdat
er geen geboden of verboden of andere voorwaarden door God zijn afgekondigd,omdat
God's liefde onvoorwaardelijk is, God iedereen onvoorwaardelijk lief heeft en God in het geheel daarvoor niets van de mensen terug verlangt.
Hetgeen wordt benadrukt door de onvoorwaardelijk vrije wil die God de mens heeft gegeven.
Dus zowel de Amerikaanse president, de Israëlische premier, de zichzelf geestelijk noemende ayatollah’s inclusief al hun dood en verderf zaaiende troepen gaan linea recta naar de hemel?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Mullog

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 30 mar 2026, 12:58
Messenger schreef: 26 dec 2017, 09:46 De een gelooft een smal paadje naar God te moeten bewandelen in het leven en God's wil te moeten doen, waarbij absoluut niet gezondigd mag worden.
De ander gelooft dat men best in zonde kan leven en desnoods vlak voor het sterven kan gaan geloven in God/Jezus waardoor een ticket naar de hemel kan worden verkregen.
Weer een ander gelooft dat de zondes die men heeft begaan worden vergeven door een heilige zelfmoordaanslag zodat men direct naar het walhalla gaat.
Ook zijn er die geloven dat zij de hemel nooit verdienen, simpel omdat zij nooit goed genoeg zullen zijn of omdat God niet helemaal kan worden vertrouwd omdat God ondoorgrondelijk zou zijn en op zijn zachtst gezegd wat wispelturig.

En zo zijn er velen die menen dat aan bepaalde voorwaarden, duidelijk of niet, moet worden voldaan om in de hemel te komen.

Mijn idee hierin is: Iederéén gaat na het sterven linea recta naar de hemel

Daarbij stel ik dat:
er geen (laatste) oordeel bestaat, omdat
het niet mogelijk is te zondigen in God's ogen,omdat
er geen geboden of verboden of andere voorwaarden door God zijn afgekondigd,omdat
God's liefde onvoorwaardelijk is, God iedereen onvoorwaardelijk lief heeft en God in het geheel daarvoor niets van de mensen terug verlangt.
Hetgeen wordt benadrukt door de onvoorwaardelijk vrije wil die God de mens heeft gegeven.
Dus zowel de Amerikaanse president, de Israëlische premier, de zichzelf geestelijk noemende ayatollah’s inclusief al hun dood en verderf zaaiende troepen gaan linea recta naar de hemel?
Daar zit wel wat in. Geldt ook voor de Hitlers, Stalins, Mao's en noem ze maar op.

Waarom zit daar wat in? Nou ... welke daad op aarde is zo verderfelijk, zo ernstig, zo verfoeilijk dat een nooit, met dus de nadruk op nooit, eindigende straf toepasselijk is. Dat iemand 1.000.000.000.000.000.000.000 jaren en een oneindig veelvoud daarvan, moet branden in een hel. En waarvoor? Is dat niet gewoon een menselijk trekje, een god toegeschreven, dat er wraak en genoegdoening moet zijn voor iets wat iemand hier op aarde, die aarde in een universum dat onverschillig is over goed en kwaad, doet.

Hierboven is een van de redenen waarom ik geloof dat goden een menselijk verzinsel zijn.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Mullog schreef: 30 mar 2026, 13:19

Daar zit wel wat in. Geldt ook voor de Hitlers, Stalins, Mao's en noem ze maar op.

Waarom zit daar wat in? Nou ... welke daad op aarde is zo verderfelijk, zo ernstig, zo verfoeilijk dat een nooit, met dus de nadruk op nooit, eindigende straf toepasselijk is. Dat iemand 1.000.000.000.000.000.000.000 jaren en een oneindig veelvoud daarvan, moet branden in een hel. En waarvoor? Is dat niet gewoon een menselijk trekje, een god toegeschreven, dat er wraak en genoegdoening moet zijn voor iets wat iemand hier op aarde, die aarde in een universum dat onverschillig is over goed en kwaad, doet.

Hierboven is een van de redenen waarom ik geloof dat goden een menselijk verzinsel zijn.
Ik heb het niet over een nooit eindigende straf gehad. En tevens ook niet dat daar een God bij betrokken is.

Wel stel ik dat het onmogelijk is om, zonder zich rekenschap te hoeven geven van alle gruwelijke daden die hij/zij op aarde heeft gepleegd, rechtstreeks naar de hemel te gaan.

Het gestelde linea recta naar de hemel gaan, bestaat mijn inziens dus absoluut niet.
Dat zit alleen in Messengers hoofd, mede op basis van het gestelde door Neale Walsch.
De Wetten van Karma/Oorzaak en Gevolg treden na de fysieke dood namelijk automatisch in werking en roept iedereen naar de aarde (of naar elders) terug om goed te maken wat werd misdreven.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Yours schreef: 30 mar 2026, 12:58 Dus zowel de Amerikaanse president, de Israëlische premier, de zichzelf geestelijk noemende ayatollah’s inclusief al hun dood en verderf zaaiende troepen gaan linea recta naar de hemel?

Het gaat helemaal niet om genoegdoening. Ik heb hier al vaak uitgelegd dat hemel en hel zaken zijn van het innerlijk. Als je innerlijk een hel is, zal je leefomgeving in het hiernamaals ook en hel zijn. Daarom is het evangelie van Walsch met Hitler in de hemel grote onzin. Om reden dat het innerlijk van zo'n misdadig figuur door en door hel is. Zolang zijn innerlijk nog een hel is, behoort hij tot de hel. Maar iedereen kan zich nog bekeren, ook in het hiernamaals. Sommige mensen willen helemaal niets weten van God. Die lachen om zaken als hemel en hel. Kijk, dat soort mensen lopen het gevaar geleidelijk aan een hel in zichzelf op te bouwen.
De hemel in je innerlijk, ofwel het koninkrijk Gods, moet tot wasdom komen door het plantje van de liefde goed te verzorgen. Daarbij is dwang uit den boze. Je moet uit eigen vrije wil op basis van het juiste inzicht tot de conclusie komen dat de weg van de liefde voor God en de naaste de enig juiste weg is. Onderzoek je eigen innerlijk. Alle zonde komt voort uit de eigenliefde, zoals hoogmoed, trots, wellust, snel beledigd zijn, gelijk willen hebben, hechten aan materie. Allemaal zaken die niet de liefde als basis hebben.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Nou wordt ie helemaal mooi, als ik Inktvlam mag geloven zitten Neale Donald Walsch en Hitler straks samen in de hel. Wie de liefde van de Vader kent die weet dat deze liefde eeuwig is. Maar dat zegt niks over het toekomstige. Want het toekomstige is niet eeuwig.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 24 mar 2026, 06:17
Alpha schreef: 20 mar 2026, 14:19 Ze boorden ook menselijke resten op?

Gen 7:
6 Noach was 600 jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. NWV.
6 Noach was zeshonderd jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. HSV.

De Bijbel geeft aan hoe oud iemand werd en welke kinderen ze hadden en hoe oud die werden.

Helaas speculeren mensen graag, zonder de Bijbel nauwkeurig te lezen.
Daardoor schept men verwarring, zoals Satan dat ook doet.

Doordat de geestelijkheid Jezus manier van onderwijzen niet navolgen, zijn de mensen onwetend geworden.
Helaas is dat vooraf voorzegt. (1 Tim. 4:1)
Net zoals de gebeurtenissen, nu om ons heen, uitvoerig, vooraf zijn aangekondigd.
Je bent er weer!
Gelukkig, hopelijk toch niets ergs aan de hand geweest?

Over het algemeen is men het er over eens dat wat er in de Bijbel staat van vóór de Babylonische verbanning, bestaat uit mondeling overgeleverde verhalen waarvoor geen enkel bewijs staat.
Natuurlijk kun je die verhalen nauwkeurig lezen. Het probleem is legendes, mondeling overgeleverde verhalen, nooit nauwkeurig worden overgeleverd.

Wat betreft het zoeken naar menselijke resten uit de oudheid: dat doet geen enkele archeoloog met een boor.
Als jou dat is verteld, dan heeft de persoon die je dat heeft verteld of geschreven, dat staan verzinnen en geen verstand van zaken.

Tenslotte (daar aan we weer): Waar precies in de Bijbel worden de gebeurtenissen, nu om ons heen, nauwkeurig aangekondigd?
Ik wacht jouw antwoord in spanning af, maar wil nu al wel aangeven dat dit volgens mij nergens het geval is.
Er wordt geschreven dat de wederkomst vooraf wordt gegaan door oorlogen en aardbevingen.
Maar die zijn er altijd al geweest, daarin is de huidige tijd niet anders dan voorgaande millennia.
Als jij met voorbeelden komt, dan zullen die net zo goed van toepassing zijn op elke andere periode in de afgelopen 2000 jaar en niet specifiek over nu gaan.
Wat is ernstig. Ik heb in het ziekenhuis gelegen, allerlei onderzoeken gekregen, zonder dat men echt naar de oorzaak zocht.
Men werkt helaas routine matig, in de hoop de oorzaak tegen te komen.
Uiteindelijk werd de oorzaak toevallig gevonden, er was iemand die een helder idee kreeg.
Daarvoor wet ik de laatste dagen behandeld.
En naar een fysiotherapeut door verwezen en dat kostte mij € 165,=. :(

Jehovah heeft op laten tekenen wat HIJ belangrijk vond.
Door de Bijbel bestuderen krijg je kennis en contact met de schepper.
Vandaar ook dat Jezus kon zeggen: "Uw woord is waarheid".
Hij was er bij en heeft alles meegemaakt.

De opmerking over menselijke resten was ludiek bedoeld voor mensen die graag dwepen met wetenschappers.
De laatste paar eeuwen heeft de "wetenschap" een grote vlucht genomen.
Het resultaat daarvan is dat de aarde bijna onbewoonbaar is geworden.
Men geeft liever vele miljarden uit aan "onderzoek", waarbij ze de schepping zeggen te "verbeteren".
Maar ellende, honger en oorlog vind men kennelijk een noodzakelijk kwaad.

Verspreid in de Bijbel worden de gebeurtenissen om ons heen vooraf aangekondigd.
Als je de Bijbel serieus had bestudeerd, was je die vanzelf tegen gekomen.

Als je de verslagen bekijkt van uitspraken van Jezus en zijn discipelen, dan was bij hun bekend dat de Messias zou komen.

Lukas 3:
15 Het volk was vol verwachting en iedereen vroeg zich daarom af of Johannes misschien de Christus was.
16 Johannes beantwoordde hun vraag door te zeggen: ‘Ik doop jullie met water, maar hij die na mij komt, is sterker dan ik. Ik ben het niet eens waard om de riem van zijn sandalen los te maken. NWV

Lees ook eens Johannes 1: 40-51.
De joden waren overigens goed op de hoogte van de Bijbelse profetieën.
Zij waren van kinds af daarover onderwezen door hun ouders en in de synagoge.
Vandaar dat de kinderen de tora konden lezen.
Een opvallend voorbeeld was de gebeurtenis toen Jezus 12 jaar oud was en zoek raakte. (Lukas 2:41-52).

Wat Jezus wederkomst betreft: de christenheid heeft dat letterlijk geïnterpreteerd.
Ze hadden niet door dat die wederkomst onzichtbaar was, hij inspecteerde de aarde vanuit de hemel.
Wat zag hij? Oorlog! De christenheid was bezig elkaar, in naam van God, uit te moorden.
Ze hadden het dus te druk om die gebeurtenis mee te maken.

Als je nu nog steeds niet door hebt, dat we nu in de tijd van het einde leven, dan betekend dat dat je de Bijbel niet serieus hebt bestudeerd.
Jammer.

De situatie nu, komt ongeveer overeen met de gebeurtenissen in de eerste eeuw.
Jezus maakte het goede nieuws onder de Joden bekend en gaf zijn volgelingen de opdracht om dat ook te doen.
Dat werd door de gevestigde joodse religie sterk tegen gewerkt.
Saul was daar een duidelijk voorbeeld van, mij HIJ was oprecht en Jezus zag dat en hij riep hem tot orde.
Door die heftige gebeurtenis draaide hij om van de fanatieke tegenstander naar een fanatieke medestander.

Om de Bijbel te begrijpen heb je onbevooroordeelde kennis nodig, ander kan je de gebruikte symboliek niet begrijpen.

Ik raad je aan eens de speelfilm over het goede nieuws volgens Jezus te bekijken op JW.ORG.

Bibliotheek > Video’s >Drama’s > het goede nieuws volgens Jezus:
Aflevering 1: Het licht van de wereld. Duur: 1:11:01
Aflevering 2: Dit is mijn zoon. Duur: 52:46
Aflevering 3: Dat ben ik. Duur: 39:40

Deze film zijn te bekijken in een hoge resolutie als je TV dat aankan.
Je kan bij het downloaden verschillende resoluties kiezen.
Welke teksten daarin behandeld worden kan je in separate info bekijken.
De opnamen zijn gemaakt in nagebouwde locaties, die erg getrouw zijn.
Het is indrukwekkend hoe het genootschap deze films heeft gemaakt, je kan a.h.w. de situatie voelen en meebeleven.
Er worden vele, in de Bijbel gebruikte symbolen en termen gebruikt, die niet altijd door een toeschouwer begrepen zal worden.
Ik was erg onder de indruk, hoe men deze informatie heeft weergegeven.
umit

Bericht door umit »

Je moet het anders zien.
God heeft niemand nodig. Hij heeft ons puur uit barmhartigheid geschapen. Daarbij heeft Hij ons zeer veel en zeer waardevolle dingen gegeven.

Als ik jou een miljoen euro zou aanbieden voor één van je ogen, zou je dat bijvoorbeeld niet doen...ook al heb je er twee.
hetzelfde geldt voor je gehoor, tast, smaak, je uiterlijk, je gezondheid, je verstand, enz. stuk voor stuk zeer waardevol. Zelfs het feit dat je hier in Europa hebt mogen leven, in vrijheid, en al haar mogelijkheden.
Daar moeten we dankbaar voor zijn. Dat is het enige wat hij van ons vraagt...erkenning en dankbaarheid...meer niet.

Stel je raakt zeer regelmatig in de problemen...en telkens schiet persoon x te hulp en helpt jou uit de nood...en in plaats van hem te danken, dank je persoon Y. Dan zegt persoon x na de zoveelste keer "waar doe ik het toch voor? je dankt telkens iemand anders terwijl ik jou telkens geholpen heb".

Als jij nu nooit van God gehoord hebt, of je hebt op de één of manier nooit echt de kans gehad om dat te onderzoeken, maar je gelooft vanuit jezelf al in een hogere macht, bijvoorbeeld als je om je heen kijkt en je de wonderen van de wereld ziet hoe alles perfect in elkaar steekt enzo, dat zou al voldoende zijn als ticket om alsnog in de hemel te komen.
Ju kunt dan een slecht persoon zijn, een hitler zijn, en eeuwen lang in de hel verbranden, maar vanwege die ticket kom je na je boetedoening alsnog in de hemel.

Maar andersom, als je God, na al die aanwijzingen die je gekregen hebt, simpelweg verweigert, omdat het je simpelweg niet uitkomt, dan krijg je die ticket tot de hemel niet. Je kunt dan de meest vrome persoon zijn die er bestaat, na je dood krijg je je beloning van een tijdelijke hemel...maar je uiteindelijke eindbestemming is alsnog hel tot in de eeuwigheid.

God vraagt niet veel van je. Enige wat je moet doen is in Hem geloven als de enige God. Als je dat nog niet eens kunt, dan ben je de hemel simpelweg niet waard.

Vandaar ook de bekende spreuk onder de moslims: "wie ook maar een mosterdzaadje aan geloof (imaan) in zijn hart heeft, het Vuur niet zal binnengaan".
Daar is deze spreuk dus op gebaseerd.
Laatst gewijzigd door umit op 30 mar 2026, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 30 mar 2026, 14:42 Nou wordt ie helemaal mooi, als ik Inktvlam mag geloven zitten Neale Donald Walsch en Hitler straks samen in de hel. Wie de liefde van de Vader kent die weet dat deze liefde eeuwig is. Maar dat zegt niks over het toekomstige. Want het toekomstige is niet eeuwig.
De hel, en ook de aangeprezen hemel, zijn een afgodische verzinsel. Gebaseerd o.a. op de Griekse mythologie.

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.

Jezus uitspraak over de hemel is daardoor duidelijk.
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:05
Tufkah schreef: 30 mar 2026, 14:42 Nou wordt ie helemaal mooi, als ik Inktvlam mag geloven zitten Neale Donald Walsch en Hitler straks samen in de hel. Wie de liefde van de Vader kent die weet dat deze liefde eeuwig is. Maar dat zegt niks over het toekomstige. Want het toekomstige is niet eeuwig.
De hel, en ook de aangeprezen hemel, zijn een afgodische verzinsel. Gebaseerd o.a. op de Griekse mythologie.

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.

Ja omdat zowel de hemel als de hel op dit moment beide nog leeg zijn. Iedereen wacht in de Barzaq op de Dag des Oordeels. Dan pas gaan de deuren van de hemel en hel open.
De Barzaq is een tussenstadium die een tuin van de hemel zijn kan of een put van de hel...een soort van wachtkamer met voorproefje dus.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:05 Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Ja, Jezus is uit de hemel neergedaald. En door zijn verzoeningswerk is nu de hemel voor iedereen, die zich wil laten verzoenen, geopend. Eerst door het verlossingswerk van Jezus is er een brug naar de hemel geslagen. Voor die tijd bevonden de gestorvenen zich in de aardesfeer. De Bijbel spreekt over “rusten in Abrahams schoot” (Lucas 16:19:31 - de rijke man en de arme Lazarus) en Lorber maakt melding van “smachten in de aardse nacht”. Christus is niet gekomen om over deze wereld te oordelen, maar alleen om allen uit te nodigen voor het rijk van de liefde, het licht en de waarheid.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:05

Er gaat dan ook helemaal niemand naar de hemel. De mens hoeft niet naar een hemel te gaan; hij moet inkeren naar de goddelijke kern die al in hem is. Of anders gezegd: Omdat God in de diepste grond van de ziel aanwezig is, is die grond van de ziel "in de hemel" . Maar dat is geen plek waar je naar toe gaat zoals de forumdeelnemers hier lijken te denken.
Mullog

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 30 mar 2026, 13:43

Ik heb het niet over een nooit eindigende straf gehad. En tevens ook niet dat daar een God bij betrokken is.

Wel stel ik dat het onmogelijk is om, zonder zich rekenschap te hoeven geven van alle gruwelijke daden die hij/zij op aarde heeft gepleegd, rechtstreeks naar de hemel te gaan.

Het gestelde linea recta naar de hemel gaan, bestaat mijn inziens dus absoluut niet.
Dat zit alleen in Messengers hoofd, mede op basis van het gestelde door Neale Walsch.
De Wetten van Karma/Oorzaak en Gevolg treden na de fysieke dood namelijk automatisch in werking en roept iedereen naar de aarde (of naar elders) terug om goed te maken wat werd misdreven.
Ik heb op jou gereageerd omdat een hemel naar mijn mening alleen zin heeft als er een hel is. Bij nader inzien was reageren op Messenger beter geweest.

Overigens denk ik dat er niks wordt goed gemaakt. Het universum kent geen goed of kwaad dus vanuit dat perspectief is er niks om goed of kwaad te doen.
Mullog

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 30 mar 2026, 14:35

Het gaat helemaal niet om genoegdoening. Ik heb hier al vaak uitgelegd dat hemel en hel zaken zijn van het innerlijk. Als je innerlijk een hel is, zal je leefomgeving in het hiernamaals ook en hel zijn. Daarom is het evangelie van Walsch met Hitler in de hemel grote onzin. Om reden dat het innerlijk van zo'n misdadig figuur door en door hel is. Zolang zijn innerlijk nog een hel is, behoort hij tot de hel. Maar iedereen kan zich nog bekeren, ook in het hiernamaals. Sommige mensen willen helemaal niets weten van God. Die lachen om zaken als hemel en hel. Kijk, dat soort mensen lopen het gevaar geleidelijk aan een hel in zichzelf op te bouwen.
De hemel in je innerlijk, ofwel het koninkrijk Gods, moet tot wasdom komen door het plantje van de liefde goed te verzorgen. Daarbij is dwang uit den boze. Je moet uit eigen vrije wil op basis van het juiste inzicht tot de conclusie komen dat de weg van de liefde voor God en de naaste de enig juiste weg is. Onderzoek je eigen innerlijk. Alle zonde komt voort uit de eigenliefde, zoals hoogmoed, trots, wellust, snel beledigd zijn, gelijk willen hebben, hechten aan materie. Allemaal zaken die niet de liefde als basis hebben.
Ik vind dit een nogal naïef om zo te denken. Ik heb recentelijk Het privé leven van Mao gelezen en ik kan je verzekeren dat het innerlijk van Mao alles behalve een hel voor hem was. Ik vermoed dat voor Stalin en Hitler hetzelfde geldt. Ik denk ook niet dat dit type mens op ook maar enigerlei wijze vatbaar is voor wat je hier beschrijft.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: 30 mar 2026, 15:05

Je moet het anders zien.
God heeft niemand nodig. Hij heeft ons puur uit barmhartigheid geschapen. Daarbij heeft Hij ons zeer veel en zeer waardevolle dingen gegeven.

Als ik jou een miljoen euro zou aanbieden voor één van je ogen, zou je dat bijvoorbeeld niet doen...ook al heb je er twee.
hetzelfde geldt voor je gehoor, tast, smaak, je uiterlijk, je gezondheid, je verstand, enz. stuk voor stuk zeer waardevol. Zelfs het feit dat je hier in Europa hebt mogen leven, in vrijheid, en al haar mogelijkheden.
Daar moeten we dankbaar voor zijn. Dat is het enige wat hij van ons vraagt...erkenning en dankbaarheid...meer niet.

Stel je raakt zeer regelmatig in de problemen...en telkens schiet persoon x te hulp en helpt jou uit de nood...en in plaats van hem te danken, dank je persoon Y. Dan zegt persoon x na de zoveelste keer "waar doe ik het toch voor? je dankt telkens iemand anders terwijl ik jou telkens geholpen heb".

Als jij nu nooit van God gehoord hebt, of je hebt op de één of manier nooit echt de kans gehad om dat te onderzoeken, maar je gelooft vanuit jezelf al in een hogere macht, bijvoorbeeld als je om je heen kijkt en je de wonderen van de wereld ziet hoe alles perfect in elkaar steekt enzo, dat zou al voldoende zijn als ticket om alsnog in de hemel te komen.
Ju kunt dan een slecht persoon zijn, een hitler zijn, en eeuwen lang in de hel verbranden, maar vanwege die ticket kom je na je boetedoening alsnog in de hemel.

Maar andersom, als je God, na al die aanwijzingen die je gekregen hebt, simpelweg verweigert, omdat het je simpelweg niet uitkomt, dan krijg je die ticket tot de hemel niet. Je kunt dan de meest vrome persoon zijn die er bestaat, na je dood krijg je je beloning van een tijdelijke hemel...maar je uiteindelijke eindbestemming is alsnog hel tot in de eeuwigheid.

God vraagt niet veel van je. Enige wat je moet doen is in Hem geloven als de enige God. Als je dat nog niet eens kunt, dan ben je de hemel simpelweg niet waard.

Vandaar ook de bekende spreuk onder de moslims: "wie ook maar een mosterdzaadje aan geloof (imaan) in zijn hart heeft, het Vuur niet zal binnengaan".
Daar is deze spreuk dus op gebaseerd.
Mijn betoog is dat er geen hemel en daarmee ook geen hel is. Dat het allemaal menselijke bedenksels zijn. Dat vind ik bijvoorbeelddat er "tijdelijk" hemels zijn of vagevuren omdat mensen iets moeten verzinnenondat je iemandniet tot in de eeuwigheid kunt straffen voor kleine vergrijpen.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:02 Wat is ernstig. Ik heb in het ziekenhuis gelegen, allerlei onderzoeken gekregen, zonder dat men echt naar de oorzaak zocht.
Men werkt helaas routine matig, in de hoop de oorzaak tegen te komen.
Dus met zocht niet naar de oorzaak, maar men zocht systematisch naar de oorzaak...
Heb je zelf in de gaten dat al begint met jezelf tegen te spreken?

Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:02 De opmerking over menselijke resten was ludiek bedoeld voor mensen die graag dwepen met wetenschappers.
De laatste paar eeuwen heeft de "wetenschap" een grote vlucht genomen.
Het resultaat daarvan is dat de aarde bijna onbewoonbaar is geworden.
Men geeft liever vele miljarden uit aan "onderzoek", waarbij ze de schepping zeggen te "verbeteren".
Maar ellende, honger en oorlog vind men kennelijk een noodzakelijk kwaad.
Dat vindt men geen noodzakelijk kwaad, er is ook een grote sprong op gezondheidsgebied gemaakt.
Sinds dat de wetenschap een grote vlucht heeft genomen is de gemiddelde leeftijd dan ook gestegen tot 72 jaar, waar die in de 18e eeuw nog ergens tussen de 30 en 40 jaar was.
Alpha schreef: 30 mar 2026, 15:02 Verspreid in de Bijbel worden de gebeurtenissen om ons heen vooraf aangekondigd.
Als je de Bijbel serieus had bestudeerd, was je die vanzelf tegen gekomen.
Nee, dat ben ik niet tegen gekomen. Ik zie je verder alleen algemene teksten plaatsen.
Je stelling was dat de huidige gebeurtenissen nauwkeurig in de Bijbel zijn voorspeld.
Dat maak je op geen enkele manier duidelijk.
Nauwkeurig houdt in: wie, wat waar, wanneer.
Dat staat er niet. Dus is er geen nauwkeurige voorspelling.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
umit

Bericht door umit »

Mullog schreef: 30 mar 2026, 18:07 Mijn betoog is dat er geen hemel en daarmee ook geen hel is. Dat het allemaal menselijke bedenksels zijn. Dat vind ik bijvoorbeelddat er "tijdelijk" hemels zijn of vagevuren omdat mensen iets moeten verzinnenondat je iemandniet tot in de eeuwigheid kunt straffen voor kleine vergrijpen.
İk had het graag met je eens willen zijn...maar als ik bekijk hoe de Koraan tot stand gekomen is, zie ik geen mogelijkheid hoe de bedachte hemel en hel dan in de Koraan terecht gekomen zijn. Dus het kan geen menselijke verzinsels zijn.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: 30 mar 2026, 23:14
Mullog schreef: 30 mar 2026, 18:07 Mijn betoog is dat er geen hemel en daarmee ook geen hel is. Dat het allemaal menselijke bedenksels zijn. Dat vind ik bijvoorbeelddat er "tijdelijk" hemels zijn of vagevuren omdat mensen iets moeten verzinnenondat je iemandniet tot in de eeuwigheid kunt straffen voor kleine vergrijpen.
İk had het graag met je eens willen zijn...maar als ik bekijk hoe de Koraan tot stand gekomen is, zie ik geen mogelijkheid hoe de bedachte hemel en hel dan in de Koraan terecht gekomen zijn. Dus het kan geen menselijke verzinsels zijn.
Gewoon, omdat de koran ook door mensen bedacht is. Maar dat wil er natuurlijk bij een rechtgeaarde moslim niet in. Wat overigens niet zo vreemd is want bij iedere religie zijn dit soort uitgangspunten onacceptabel.
umit

Bericht door umit »

Mullog schreef: Gisteren, 07:57
umit schreef: 30 mar 2026, 23:14
Gewoon, omdat de koran ook door mensen bedacht is. Maar dat wil er natuurlijk bij een rechtgeaarde moslim niet in. Wat overigens niet zo vreemd is want bij iedere religie zijn dit soort uitgangspunten onacceptabel.
Nee, je kunt niet antwoorden met "gewoon, omdat de Koraan door de mensen bedacht is".
Dan moet je kunnen uitleggen waar en hoe deze verzinsels in de Koraan terecht gekomen zijn.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 30 mar 2026, 13:19Daar zit wel wat in. Geldt ook voor de Hitlers, Stalins, Mao's en noem ze maar op.
Als deze mensen toch in de hemel blijken te zijn gekomen (en we mogen hierin nergens vanuit gaan, omdat alleen God het oordeel toekomt), dan zou dat een ongekend groot feest in de hemel zijn geweest. Want dan zouden zij zich toch nog op tijd bekeerd hebben van hun slechte daden en de weg naar herstel, vergeving en geluk hebben gevonden. Ongetwijfeld zal die weg voor hen dan een onvoorstelbaar vagevuur zijn geweest, want van zoiets echt berouw hebben is al een verschrikkelijke marteling op zichzelf, maar wel een weg van hoop en genezing.
In de katholieke mystiek wordt er vanuit gegaan dat de helbewoners vrijwillig in de hel zitten. Ze zouden dus in principe zó naar de hemel kunnen, maar ze willen het niet. Liever heersen in de hel dan dienen in de hemel (vgl. Milton). Het gegeven dat ze uit vrije wil het duister verkiezen boven Gods licht draagt dan ook bij aan hun lijden. Het boekje De Grote Scheiding van (de Anglicaanse) C.S. Lewis werkt dit principe verder uit in een kort verhaal waarin de helbewoners per bus de hemel kunnen bezoeken, maar om allerlei redenen weer terug willen.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

umit schreef: Gisteren, 08:07
Mullog schreef: Gisteren, 07:57
Nee, je kunt niet antwoorden met "gewoon, omdat de Koraan door de mensen bedacht is".
Dan moet je kunnen uitleggen waar en hoe deze verzinsels in de Koraan terecht gekomen zijn.
In de islam/Koran is het de engel Gabriël, die de profeet Mohammed de eerste openbaringen van God (Allah) bracht. Dat heb ik niet verzonnen, dat zegt de islamitische traditie. Gabriël (Djibriel) wordt beschouwd als de belangrijkste engel in de islam, die als boodschapper van God fungeerde.

So far so good. Laten we er van uit gaan dat dat zo is.

Maar nu neem ik je mee naar de Galaten brief van Paulus.

Galaten 1:8

Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Ik geef er verder geen commentaar op, maar ik beschouw Paulus als een man die geroepen is. Zijn brieven tonen een diepgaande kennis van God en van de mens. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, want die kennis kun je alleen herkennen als je zelf die kennis ook hebt. Maar waarom zou Paulus Galaten 1:8 hebben geschreven? (Retorische vraag uiteraard). Dat moslims Paulus niet zien zitten, dat kan ik begrijpen, anders zouden ze wel christen worden.