Kyron schreef: Gisteren, 05:45
Dag Tufkah,
Wat een reis. We begonnen bij dadervolk, stopten bij Sonneveld, en zijn nu aangekomen bij God de Vader zelf. Je escaleert gestaag …. ik ben benieuwd wat de volgende post brengt. De Openbaring van Johannes misschien?
Maar laten we even stilstaan bij een figuur die ik herken.
Die rustig wacht tot de anderen uitgeraasd zijn. Die dan opstaat. Die de keel schraapt. Die met een geduldig maar onmiskenbaar vermanend toontje uitlegt hoe de wereld werkelijk in elkaar zit …. moreel, spiritueel, historisch, en bij voorkeur allemaal tegelijk. Die Christus citeert. Die de wij-zij deling diagnosticeert. Die de liefde van de Vader aanbeveelt als enig werkzaam medicijn.
De Victoriaanse schooljuf van het internet.
Krijtje in de hand. En een blik die zegt: kinderen, dit hadden jullie allemaal al lang moeten weten.
De boodschap is prachtig. Vrede. Liefde. Geen wij-zij denken. Ik teken er voor.
Maar dan. In dezelfde post. Tussen de Christus en de Vader in:
"Is iemand pro-Israël, dan weet ik al genoeg."
Tufkah.
Hoor je jezelf?
Want dit is niet het overwinnen van de wij-zij deling. Dit ís de wij-zij deling. Met een Christus-label erop. Netjes ingepakt. Strikje erop. Maar vanbinnen precies hetzelfde pakketje.
En laten we even benoemen wat dat pakketje eigenlijk is. Want er is een woord voor een systeem dat je kant-en-klaar een vijand levert. Dat je vrijstelt van nadenken. Dat je bevrijdt van de moeite om de bakker in Antwerpen te leren kennen. Eén label volstaat. Eén zin. "Weet ik al genoeg."
Dat woord is propaganda.
Niet de schreeuwende variant met fakkels en vlaggen. Maar de zachte variant. De beschaafde variant. De variant die zichzelf verpakt in universele waarden …. Christus, liefde, innerlijke overwinning … en ondertussen stilletjes een vijandbeeld installeert.
De Victoriaanse schooljuf die propaganda verkoopt als wijsheid.
Dat is de meest effectieve variant van allemaal. Want niemand verdacht de schooljuf.
De bakker in Antwerpen heeft misschien een mening die jij niet deelt. Maar zijn mening is niet zijn misdaad. En zijn geloof is niet zijn vonnis.
Dat was het punt. Dat is nog steeds het punt.
De liefde van de Vader begint niet met "weet ik al genoeg."
En de schooljuf ..... hoe welmenend ook … kan pas echt onderwijzen als ze zelf ook op de schoolbank gaat zitten.
Het krijtje ligt klaar, Tufkah.
Maar ik vrees dat de schooljuf al genoeg weet.
En dat is nu precies het probleem met iemand die al genoeg weet.
Die leert nooit meer iets bij.
Zelfs niet van Sonneveld.
Kyron