Leon schreef: 11 apr 2026, 12:03
Tufkah schreef: 11 apr 2026, 11:46
Als je uit de wensnatuur vandaan bent, dan zie je pas hoe de mens zichzelf sprookjes verzint middels het voorstellingsvermogen. Mijn voorstellingsvermogen is dan ook achteruit gegaan, ik zou een slechte sprookjesboeken schrijver zijn.
Geloof is wel vaak vasthouden aan een wensvoorstelling. Vooral als je psychotische ervaringen hebt gehad die de voorstellingen lijken te bevestigen. En God/Leven geeft nu eenmaal psychotische voorstellingen.
Psychotische voorstellingen zijn voorstellingen waarbij men dingen ziet die er niet zijn. Gebaseerd op angst of ander emoties.
Het gewone voorstellingsvermogen is het vermogen om ons dingen voor te stellen welke gewenst zijn. Als bv iemand op vakantie gaat dan noemen we dat "voorpret". Het is ook emotioneel bewogen , maar dan op wat als een positieve manier wordt beschouwd. Ditzelfde voorstellingsvermogen verzint ook een hemel om naar toe te gaan, niet voor de voorpret, maar om negatieve gevoelens aangaande de eigen dood weg te drukken.
En dan hebben we nog zoiets als het "visioen" , etymologisch stamt het af van het Latijnse woord visio, wat "zien", "gezicht" of "verschijning" betekent. Een visioen wordt geestelijk onderscheiden. Voor een visoen is ook een bepaalde bewogenheid nodig, maar deze kan niet emotioneel verklaard worden. Positief noch negatief. Een visioen kan immers niet door de eigen geest geproduceerd worden, zoals bv droombeelden en psychoses wel door de eigen geest worden geproduceerd.
Dus als je schrijft "geloof is wel vaak vasthouden aan een wensvoorstelling" , dan ben ik het daar mee eens. Het is onbetwistbaar dat veel gelovigen in een hemel of hiernamaals geloven. Maar een dergelijke wensvoorstelling houdt wel Godsontvankelijkheid tegen, je
ontvangt immers een visioen. En een visioen is niet angstaanjagend of iets-belovend, een visoen is duiding en/of troostend. (De Trooster)
Bewogenheid an sich is zo ook een divers begrip. Een mens kan bewogen worden door begeertes, die zijn altijd in de wereld. Een mens kan bewogen worden door angsten, dat kan een diverse oorzaak hebben. Maar een mens kan ook bewogen worden door God c.q. de liefde van de Vader.
Waar een wil is, daar is een omweg. Naar de waarheid...