Ik herken veel in wat je schrijft over de ego‑dood en het doorbreken van het Ene.Tufkah schreef: 25 apr 2026, 11:49In de zintuigelijke wereld zegt het ene 'ik' dat hij de andere niet is.peda schreef: 25 apr 2026, 10:41 Beschikt de mens eigenlijk over meerdere "" ikken"' of is er sprake van één "" ik "".
Het is meer dan een definitie bepaling.
Zo is er best wel argumentatie te geven voor een hersen-samenwerking van een netwerk aan "' sub-ikken "", waarbij het samenwerkende netwerk
de "' ik "" weergeeft.
Ook is er argumentatie te leveren voor een soort van centrale positie bij het netwerk, dat het "" ik "" levert.
Metafysisch gezien kunnen er ook 2 "" ikken "' optreden.
Een stoffelijk "' ik "" en een "" geestelijk ik "".
Het "'geestelijk ik "' kan dan begrepen worden als de ziel/ de godsvonk/ de adem van God of hoe dit "' hogere bewustzijn "" ook genoemd moge
worden. Het stoffelijk ik is dan het "'genetische Ik "".
Het punt is wel dat elk ingenomen "" standpunt "" niet op harde wijze kan worden onderbouwd.
Een "' metafysisch ik "" kan niet met een pincet uit de hersenen worden gehaald en onder laboratorium omstandigheden worden onderzocht.
Zelfs het genetisch ik, is nog verre van finaal in kaart gebracht. Hoe het moleculaire netwerk van de hersenen in alle onderdelen werkt, is ook nog niet
in kaart gebracht. Een centrale meet- en regelkamer ergens in de hersenen waar alle draden samenkomen en de "' persoonlijkheid "" wordt gevonden,
is tot op heden nog niet gevonden. Wel komen er af en toe vreugdevolle kreten dat er een "" God-spot "" in aangetroffen, maar vervolgens
kunnen andere onderzoekers het vreugdevol geschal niet bevestigen. Er is nog zeer veel te doen, op het gebied van het oplossen van het Mysterie rond
"" ik "" of "" ikken "". Of er in het circus van "" ikken "" ook nog "" illusie-ikken "" ( in de Tufkah visie ) rondwaren, het is m.i. per heden nog niet zeker te weten.
Welk ik er dan uiteindelijk de dood (eventueel) overleeft, is m.i. helemaal een Mysterie.
In de (geestelijke) Waarheid spreekt de mens het 'ik' op dezelfde wijze uit.
Dat is de Waarheid welke de mens zal bevrijden.
Een Waarheid welke alleen kan plaats vinden door het geloof in de Zoon.
Maar als de mens de smalle weg niet gaat, weet de mens niet wie of wat de Zoon is.
De kerk zegt dat de Zoon een van de drie personen is.
Yours zegt dat de Zoon een persoonlijkheid is.
Christus duidt de Zoon niet als een persoon of persoonlijkheid aan, maar als Ik, Mij, Zelf.
Dat is de wijze waarop Christus Zichzelf heeft aangewezen.
Daarom geloof ik geen andere mensen, maar geloof ik wat Christus Zelf heeft gezegd.
Wie het leven wenst te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mij zal het behouden.
Daar is geen woord Russisch bij. Ik geloof in de Zoon zoals Christus deze Zelf heeft omschreven/beschreven.
Want het 'ik' wat oppositioneel tegen over de andere ikken staat is niet werkelijk buiten de tijd tussen geboorte en dood. Het oppositionele 'ik' is slechts een tijdelijke kwestie. Daarom leert Christus om het zelf/ik te verloochenen. Maar wie naar het hiernamaals/hemel wenst te gaan, die heeft de zelfverloochening overgeslagen en is Christus niet gevolgd in het licht.
Voor mij is dat ook het punt waarop duidelijk wordt wat met ‘de Zoon’ bedoeld wordt: niet een afzonderlijke persoonlijkheid, maar het goddelijke Zelf dat zich door een mens heen kan uitdrukken.
In dat licht begrijp ik ook wat je zegt over Jezus.
De persoonlijkheid die Hij had, was het voertuig waardoor het Zelf zichtbaar werd.
Niet óf persoonlijkheid óf het Ene, maar beide tegelijk — precies zoals jij het beschrijft.
Vanuit diezelfde ervaring zie ik dat dit niet alleen iets is van één persoon in de geschiedenis, maar een mogelijkheid die in ieder mens aanwezig is.
Wanneer het ego stilvalt, kan datzelfde Licht, datzelfde Leven, zich ook in ons laten zien.
Ik bedoel dit niet als tegenstelling, maar als een aanvullend perspectief op wat jij schrijft.