De weg naar binnen volgens Teresa van Ávila - Het innerlijk kasteel

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Tufkah
Man/Vrouw: M

De weg naar binnen volgens Teresa van Ávila - Het innerlijk kasteel

Bericht door Tufkah »

https://www.pentagramboekwinkel.com/nl/ ... ke-kasteel
Het innerlijke kasteel van Teresa van Ávila (1515-1582) is geen boek dat je snel even leest. Het is eerder een tekst om binnen te gaan, precies zoals de titel suggereert. Teresa gebruikt het beeld van een kasteel met zeven verblijven om de weg van de ziel naar God te beschrijven. Die metafoor is tegelijk eenvoudig en overweldigend: de mens draagt een innerlijke ruimte in zich, en in het centrum daarvan woont de Geliefde.
Volgens Teresa van Ávila (en volgens mij) woont de Geliefde in een innerlijke ruimte in de mens. Dit is conform 1 Johannes 4:16
De nieuwe Nederlandse uitgave van Het innerlijke kasteel verschenen in juni 2026 en is gebaseerd op de vertaling en introductie van Mirabai Starr. De vertaling van Hanneke Norbruis maakt deze zestiende-eeuwse mystieke klassieker verrassend toegankelijk. Starrs introductie is daarbij van grote waarde. Zij plaatst Teresa niet alleen in haar religieuze context, maar laat ook zien hoe ongewoon haar positie was: een vrouw, afkomstig uit een familie met Joodse wortels, levend onder de dreiging van de Spaanse Inquisitie, en toch iemand die met enorme geestelijke kracht schreef, hervormde en leidinggaf.

Wat deze editie sterk maakt, is dat zij Teresa niet opsluit in vrome afstandelijkheid. Integendeel: ze verschijnt als een mens van vlees en bloed. Haar mystiek is intens, soms zelfs lichamelijk en hartstochtelijk, maar tegelijk praktisch. Teresa’s spiritualiteit zweeft niet weg uit de wereld. De weg naar God loopt volgens haar via gebed, nederigheid, zelfkennis en liefde, maar ook via gewone handelingen en concrete zorg voor anderen. Juist daardoor blijft haar boodschap actueel.
De weg naar binnen kenmerkt zich altijd middels zelfkennis. Geen kennis van Teresa (in dit geval) , maar van het zelf zelf. Wat betekent het woord 'zelf' voor jou?
De structuur van de zeven verblijven geeft het boek een heldere innerlijke beweging. In de eerste kamers worstelt de ziel nog met afleiding, ijdelheid en onrust. Langzaam groeit zij naar stilte, overgave en liefde. In de latere verblijven wordt de toon vuriger: daar gaat het niet meer alleen om menselijke inspanning, maar om genade, vereniging en transformatie. Vooral de beelden van licht, water, het kasteel en de zijderups maken Teresa’s theologie tastbaar. Ze schrijft niet als een systematisch filosoof, maar als iemand die probeert woorden te geven aan ervaringen die eigenlijk voorbij de taal liggen.
Het is een klassiek patroon in de mystiek: zolang er nog ijdelheid, onrust e.d. is in de mens verblijf je nog in de eerste kamers. De opdeling in kamers/verblijven maakt het overzichtelijker. Onhebbelijke trekjes als ijdelheid, daar ben je zelf bij natuurlijk. En je bent zelf degene die daar een einde aan kan maken.
Toch vraagt het boek geduld. Moderne lezers kunnen struikelen over Teresa’s herhaalde nadruk op nederigheid, zonde en menselijke zwakheid. De introductie helpt om dit niet te snel weg te zetten als zelfverachting. Teresa schreef in een gevaarlijke tijd, waarin een vrouw die openlijk over mystieke ervaringen sprak zich voortdurend moest indekken. Haar bescheidenheid is daarom deels spiritueel, maar ook strategisch.
Een probleem is de zelf-veroordeling of zelf-verachting. Het is algemeen bekend dat het ego de bron van het kwaad is, maar het helpt niet als je je eigen ego constant de maat neemt. Voor de weg naar binnen bestaat geen tijd-pad.
Het innerlijke kasteel is uiteindelijk een indrukwekkend boek over innerlijke vrijheid. Het nodigt de lezer uit om niet buiten zichzelf naar betekenis te blijven zoeken, maar naar binnen te keren. Niet op een individualistische manier, maar in het vertrouwen dat zelfkennis, liefde en Godskennis met elkaar verbonden zijn. Wie bereid is langzaam te lezen, vindt hier geen makkelijk spiritueel stappenplan, maar een diepzinnige gids voor het innerlijk leven. Deze uitgave maakt duidelijk waarom Teresa van Ávila na eeuwen nog steeds gelezen wordt: haar stem is vurig, eerlijk, weerbarstig en verrassend nabij.
Godskennis en zelfkennis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat maakt de weg naar binnen nog geen gemakkelijke weg. Het is de praktijk welke de weg vormt. Boekenwijsheid brengt je niet bij de Geliefde, maar maakt het wel gemakkelijker om herkenning te vinden bij anderen die jou voor gingen.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
Tufkah

Re: De weg naar binnen volgens Teresa van Ávila - Het innerlijk kasteel

Bericht door Tufkah »

Ziel, zoeken moet je jezelf in Mij,
en Mij moet je zoeken in jezelf.

Zo heeft, o ziel, de liefde
jouw beeld in Mij kunnen prenten,
dat geen wijs schilder,
met al zijn meesterschap,
dat beeld zou kunnen maken.

Jij werd uit liefde geschapen,
mooi, knap en zo diep
in mijn binnenste getekend, dat,
als jij jezelf verliest, mijn lief, ziel,
jij jezelf moet zoeken in Mij.

Ik weet, als jij je ooit zou vinden
getekend in mijn hart
en zo naar het leven uitgebeeld,
dat het je verheugen zou,
bij het zien van jezelf,
je zo prachtig getekend te zien.

En mocht je soms niet weten
waar je Mij zult vinden,
dwaal dan niet van hier naar ginds,
maar, als je Mij vinden wilt,
moet je Mij in jezelf zoeken.

Want jij bent mijn onderdak,
jij bent mijn thuis en verblijf,
en daarom klop ik altijd bij jou aan,
wanneer ik vind in jouw gedachten de deur gesloten.

Buiten jezelf hoef je Mij niet te zoeken,
want om Mij te vinden
zal het genoeg zijn Mij alleen maar te roepen;
Ik zal dan zonder talmen naar jou toe gaan
en Mij moet je zoeken in jezelf.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
peda

Bericht door peda »

Dat voor een gelovige God-contact ergens "" in "" zich tot stand komt, lijkt mij niet vreemd.
Ook de beschrijving van het steeds intensiever ervaren van de God-Ontmoeting herken ik uit de mystieke lectuur.
Zelf moet ik hier afhaken. Ik kom namelijk niet verder als God-doordenkingen en dat is wel wat anders als intensieve God-Ontmoetingen.
De God-Ontmoeting is niet mijn "' wereld "" en daarom laat ik dit onderwerp gaarne over aan de ervarings- deskundigen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 16:40 Dat voor een gelovige God-contact ergens "" in "" zich tot stand komt, lijkt mij niet vreemd.
Ook de beschrijving van het steeds intensiever ervaren van de God-Ontmoeting herken ik uit de mystieke lectuur.
Zelf moet ik hier afhaken. Ik kom namelijk niet verder als God-doordenkingen en dat is wel wat anders als intensieve God-Ontmoetingen.
De God-Ontmoeting is niet mijn "' wereld "" en daarom laat ik dit onderwerp gaarne over aan de ervarings- deskundigen.
De Geliefde laat Zich benaderen in alles wat Hij niet is. Uitgerekend het wat Hij "niet is" maakt het verlangen en de ontvankelijkheid los. Het verlangen naar het onbekende. Het verlangen stijgt op in de lucht, het bonst in mijn hart. Een stem zegt: Ik weet dat je moe bent, maar kom. Dit is de weg.

Dat waar ik naar verlang, verlangt ook naar mij.
God schept het verlangen in de mens opdat wij naar Hem gaan verlangen. Om vervolgens dat verlangen nooit helemaal te bevredigen. We mogen niet in de spirituele extase blijven hangen. Dan vallen we weer terug uit God.

https://www.theologie.nl/mystieke-extas ... erademing/
Ze ontdekte God in haar innerlijk, haar ziel. In de woorden van Paulus: ‘Ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij.’ (Galaten 2:20) Als ze zich naar binnen keerde, ervoer ze de verborgen Aanwezige die deze inkeer mogelijk maakte. God verlangde naar haar en zijn verlangen ging aan alles vooraf en steeg er bovenuit. Het was een kracht die verder reikte dan haar menselijke vermogens. Ze kon zich slechts aan God toevertrouwen, zich uit handen geven en zichzelf verliezen in Degene die aan de oorsprong staat van dit verlangen. God had haar lief. Teresa’s innerlijke weg voerde haar doorheen de diepste eenzaamheid naar God die altijd de Ander is.
Teresa maakte een verschil tussen extase en versuffing. De mystieke extase kan niet op eigen kracht worden verkregen, maar wordt geschonken. God komt ons tegemoet en brengt ons in vervoering. Wanneer we slechts uitgaan van óns menselijk verlangen, is er een kans op zelfbedrog en inbeelding.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: Gisteren, 14:48

Volgens Teresa van Ávila (en volgens mij) woont de Geliefde in een innerlijke ruimte in de mens. Dit is conform 1 Johannes 4:16

Hoezo? Daar staat heel wat anders.
En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 13:35
Tufkah schreef: Gisteren, 14:48

Hoezo? Daar staat heel wat anders.
En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
God is de Geliefde in 1 Johannes 4:16 en in Zijn liefde kunnen we (ver)blijven. Daarmee ontdekken we tevens de innerlijke ruimte in de mens, zoals Teresa leert. Deze innerlijke ruimte is een ontvankelijke resonantieruimte waarin plaats is voor "Gods-beleving". De mens wordt door God bewogen, de mens kan God 'voelen'. Dan blijft de mens in God en God in de mens.