Klopt, als reactie heb je een hele lijst met ogenschijnlijke tegenstrijdigheden van de Koran gekopieerd.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38Je bent niet helemaal eerlijk. De lijst met tegenstrijdigheden, die ik gegeven heb, was een reactie op jouw bewering dat de Koran zonder tegenstrijdigheden is.umit schreef: 22 jun 2026, 09:01 Zie je het verschil in houding tussen Inktvlam en mij...ik ben uit op waarheid, probeer oprecht te begrijpen waarom Christenen geloven in de Bijbel, en hoe Jullie omgaan met die contradicties. Inktvlam wil simpelweg gelijk hebben en probeert mij te bestoken met zoveel mogelijk onnodig werk.
viewtopic.php?p=484191#p484191
Die tactiek is bekend in debatten waarin een groot aantal claims en argumenten naar de tegenstander worden afgevuurd waardoor de tegenstander geen tijd krijgt of simpelweg zo zwaar belast wordt dat hij niet op alles op een adequate manier kan reageren.
En als je dat grote aantal aan claims en argumenten nou eens simpelweg zonder al te veel moeite ergens anders uit kunt kopieren...dan is dat helemaal mooi meegenomen....zoals jij dat precies dus deed.
Verwacht je nu dus dat ik drie dagen achter de computer ga zitten om elk punt uitvoerig voor je uit ga leggen en waarna jij dan simpelweg je neus kunt ophalen en door kunt stappen naar een volgend onderwerp?
Sorry, maar dat ga ik niet doen. Doe het voorwerk maar lekker zelf...als je ergens niet uitkomt, of je denkt oprecht dat het een tegenstrijdigheid moet zijn, laat het mij weten, dan kunnen we er samen naar kijken.
Zo doe ik ook met de Bijbel...ik kom hier niet met lappen met ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in de Bijbel...ik kijk eerst zelf of ik het zelf kan verklaren...en alleen die tegenstrijdigheden waarvan ik denk dat de tegenstrijdigheid niet te ontkennen is, dat plaats ik hier...en dan volgt een gezonde discussie daarover...zoals het hoort.
Dat is niet waar vriend. Lees nou eens goed wat ik geschreven heb. Ik laat je toch niet met een probleem achter? ik bied jou tevens een oplossing hoe je dat gat van arabisch taalgebrek deels kunt omzeilen als niet-arabier door gebruik te maken van tafsirs in plaats van platte vertalingen.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38Hier hebben we weer het bekende oneerlijke riedeltje. Als iemand beweert dat ie de Koran niet veel soeps vindt, dan krijgt die persoon steevast de reactie dat ie dat boek in het Arabisch moet lezen. Blijkbaar is de Koran er alleen voor Arabieren.umit schreef:De Koraan is niet voor niets verboden om te vertalen...ik bedoel, natuurlijk mag je het wel vertalen om te begrijpen waar het om gaat, maar je kan het dan geen Koraan meer noemen....Bovendien is het Arabisch een zeer rijke taal met diepe betekenissen van elk woord.
Wat jij dus doet is een "benadering" van de ware text vergelijken met een andere "benadering" van de text...en dan kan het inderdaad voorkomen dat je contradicties ziet.
Dat heb ik toch erbij vermeld of niet dan?
Wat is daar zo onredelijk aan?
Niet waar.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38 Bovendien is de Koran geschreven in het oud-Arabisch, een taal die vrijwel geen mens meer begrijpt.
Arabisch is niet vergelijkbaar met de latijnse talen...schrijftaal in klassiek Arabisch is een totaal ander taal dan spreektaal. Het zuivere Arabisch is klassiek schrijftaal Arabisch wat in zuivere vorm niemand verstaat. Spreektaal Arabisch is dialekt arabisch en is voor elke streek licht afwijkend.
Hoe meer klassiek arabische elementen er in een stuk tekst te vinden is, hoe wetenschappelijker de tekst wordt, maar ook hoe onbegrijpelijk het wordt.
Zo zit de taal arabisch in elkaar. en dan heb je nog de arabisch wat de Koraan gebruikt, wat totaal niet voldoet aan de grammatica van het klassiek arabisch, maar ondanks dat volledig begrijpelijk en verstaanbaar is voor alle arabieren....en dat alles zonder zijn zeer hoge graad aan poezie te verliezen.
Dat is waarschijnlijk de pure schrijftaal in klassiek arabisch...dat is een andere taal dan de arabisch van de Koran. Grammaticaal anders.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38 Pas in de tiende eeuw is het Arabisch schrift volledig ontwikkeld. Drie eeuwen na Mohammed!
Klopt. Precies zoals het Hebreeuws. Het Alfabet zelf bestaat enkel uit medeklinkers.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38 In de moderne Korans staat alles aangegeven, medeklinkers en klinkers, maar ook aanwijzingen voor de recitatie. De klinkers staan meestal niet aangegeven met aparte letters, maar met kleine leestekentjes onder en boven de medeklinkers.
Klopt. en daar zit dan ook de diepgang in de arabische taal, want in de wortel van al die betekenissen, is iets gemeenschappelijks wat die verschillende betekenissen met elkaar verbindt en daarmee extra diepgang in de tekst creeert. en juist deze diepgang gaat dus verloren bij vertalingen. Dat is in het hebreeuws overigens ook zo...maar jullie leggen er helaas geen nadruk op.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38 In oude handschriften ontbreken al die toegevoegde leestekentjes. Dat biedt ruimte voor nieuwe interpretaties. Want als je andere klinkers invoert, kunnen er andere woorden ontstaan. Vaak geeft het zinsverband wel aan welke klinkers er moeten worden gelezen, maar niet altijd.
Als klinkers niet weergegeven zijn, zoals in de oudste handschriften, dan zijn veel van die woorden niet van elkaar te onderscheiden. Een voorbeeld is de stam MLK, die bezit maar ook heerschappij uitdrukt. Malik betekent ‘koning’, mulk ‘koningschap’, milk ‘eigendom’, maalik ‘bezitter’, malak ‘engel’. In een schrift zonder vocalen staat er in al die gevallen MLK en moet je maar uit het verband raden wat er wordt bedoeld.
Zo ver reikt mijn kennis van het arabisch niet...Met lettertekens bedoel je dan punten en komma's neem ik aan.Inktvlam schreef: 22 jun 2026, 11:38 Maar het probleem is bij die oude handschriften nog veel ernstiger, want voor 28 medeklinkers, die het Arabisch telt, zijn er maar 15 lettertekens. Dat is ingrijpender dan het ontbreken van klinkers, omdat in het Arabisch medeklinkers belangrijker zijn dan klinkers. Door de strakke woordopbouw kun je de klinkers meestal wel raden, maar bij medeklinkers is dat moeilijker. (De omstreden bronnen van de islam, Eildert Mulder en Thomas Milo, p.36-37).
Het nederlands heeft toch ook alleen maar een punt, komma, aanhalingsteken, uitroepteken en vraagteken? Alles andere zijn speciale symbolen wat je in elke taal kunt gebruiken. Dus ik snap je bezwaar hier niet.