Reizigers Tafelgesprekken
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum
Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Richtlijnen voor het subforum
Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
-
Reiziger
- Man/Vrouw: M
Re: Reizigers Tafelgesprekken
Opmerking van PEDA: “Vele mensen zoeken naar de ‘ZIN’ van hun leven.
Deze opmerking werd door PEDA gemaakt in z’n ‘spreekuur’. De reactie die Reiziger gaf binnen het ‘spreekuur’ werd niet zo gewaardeerd, zo is diens gevoel.
Om deze reden stelt hij zijn vraag maar hier en geeft hij bovendien direct een antwoord. Hopelijk voorkomt hij op die manier dat PEDA het gevoel bekruipt dat ‘zijn’ draadje wordt gekaapt. Want dat is geenszins de bedoeling.
Reiziger denkt dat het „zoeken“ naar de zin van het bestaan volledig besloten ligt in de menselijke natuur. Voor hem is derhalve de vraag: “Waarom niet „iedere“ mens zoekt naar de zin van z’n leven?” Hij gaat er dus vanuit dat een mens per definitie en in beginsel zoekt naar de zin of het waarom van z’n bestaan. Dat zoeken maakt de mens tot mens. De mens is het enige schepsel dat deze vraag überhaupt stelt.
Als de mens niet meer zoekt naar de zin van het bestaan, kan dat, naar mijn mening, slechts twee redenen hebben: Hij heeft gevonden waarnaar hij zoekt, of hij is er zeker van dat de “zin” van het leven niet bestaat of, in elk geval, niet te vinden is.
Het forum “Geloofsgesprek” is naar mijn mening juist in het leven geroepen, opdat mensen (de vinders) kunnen vertellen welke “zin” men heeft gevonden, maar ook om mensen (de zoekers) de gelegenheid te geven anderen te bevragen op hun bevindingen. Daarom heet dit forum ook zo; het is de bedoeling dat gesprekken ontstaan rond het geloof dat iemand heeft. En het geloof van iemand heeft alles te maken met de “zin” van het leven.
Ideaal gesproken, vinden we dus aan de ene kant ‘getuigen’ en aan de andere kant ‘geïnteresseerden’ die dat getuigenis (met betrekking tot de zin van het bestaan) willen horen.
Het probleem is echter dat een getuigenis nooit een bewijs kan zijn, maar slechts een ondersteuning. Met andere woorden: een getuigenis kan enkel maar beoordeeld worden op ‘geloofwaardigheid’.
Een conclusie kan dus nooit zijn: “dat is niet zo”, maar: “dat is niet geloofwaardig”.
Als het gaat om de zin van het bestaan, heeft elk mens (of deze nu zoekt of reeds heeft gevonden) al een ‘idee’, noem het vooroordeel, of een getuigenis geloofwaardig is of niet. Men vermoedt al in welke richting het getuigenis gaat. Dat heeft, naar mijn mening, te maken met het uitgangspunt dat zich in het denken van ieder mens tijdens z’n leven ontwikkelt. Er wordt op dat uitgangspunt (de hoeksteen) een fundament gelegd waarop wordt voortgebouwd.
Reiziger is van mening dat de hoeksteen, van elk mens, sinds de overtreding van Adam is: “De mens wil als God zijn”. De Naardense Vertaling zegt, met betrekking tot de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad: “sterven?- niks sterven zult ge!(-) nee, God onderkent dat op de dag dat ge van hem eet uw ogen zullen opengaan; wezen zult ge als goden, onderkennend goed en kwaad!”
Het antwoord op de vraag wat de zin is van het leven, wordt door de mens standaard gezocht met deze uitspraak in het achterhoofd (onderbewustzijn). Elk getuigenis dat is uitgelijnd op een andere hoeksteen dan deze: “De mens is als God” wordt als ongeloofwaardig beschouwd.
Deze opmerking werd door PEDA gemaakt in z’n ‘spreekuur’. De reactie die Reiziger gaf binnen het ‘spreekuur’ werd niet zo gewaardeerd, zo is diens gevoel.
Om deze reden stelt hij zijn vraag maar hier en geeft hij bovendien direct een antwoord. Hopelijk voorkomt hij op die manier dat PEDA het gevoel bekruipt dat ‘zijn’ draadje wordt gekaapt. Want dat is geenszins de bedoeling.
Reiziger denkt dat het „zoeken“ naar de zin van het bestaan volledig besloten ligt in de menselijke natuur. Voor hem is derhalve de vraag: “Waarom niet „iedere“ mens zoekt naar de zin van z’n leven?” Hij gaat er dus vanuit dat een mens per definitie en in beginsel zoekt naar de zin of het waarom van z’n bestaan. Dat zoeken maakt de mens tot mens. De mens is het enige schepsel dat deze vraag überhaupt stelt.
Als de mens niet meer zoekt naar de zin van het bestaan, kan dat, naar mijn mening, slechts twee redenen hebben: Hij heeft gevonden waarnaar hij zoekt, of hij is er zeker van dat de “zin” van het leven niet bestaat of, in elk geval, niet te vinden is.
Het forum “Geloofsgesprek” is naar mijn mening juist in het leven geroepen, opdat mensen (de vinders) kunnen vertellen welke “zin” men heeft gevonden, maar ook om mensen (de zoekers) de gelegenheid te geven anderen te bevragen op hun bevindingen. Daarom heet dit forum ook zo; het is de bedoeling dat gesprekken ontstaan rond het geloof dat iemand heeft. En het geloof van iemand heeft alles te maken met de “zin” van het leven.
Ideaal gesproken, vinden we dus aan de ene kant ‘getuigen’ en aan de andere kant ‘geïnteresseerden’ die dat getuigenis (met betrekking tot de zin van het bestaan) willen horen.
Het probleem is echter dat een getuigenis nooit een bewijs kan zijn, maar slechts een ondersteuning. Met andere woorden: een getuigenis kan enkel maar beoordeeld worden op ‘geloofwaardigheid’.
Een conclusie kan dus nooit zijn: “dat is niet zo”, maar: “dat is niet geloofwaardig”.
Als het gaat om de zin van het bestaan, heeft elk mens (of deze nu zoekt of reeds heeft gevonden) al een ‘idee’, noem het vooroordeel, of een getuigenis geloofwaardig is of niet. Men vermoedt al in welke richting het getuigenis gaat. Dat heeft, naar mijn mening, te maken met het uitgangspunt dat zich in het denken van ieder mens tijdens z’n leven ontwikkelt. Er wordt op dat uitgangspunt (de hoeksteen) een fundament gelegd waarop wordt voortgebouwd.
Reiziger is van mening dat de hoeksteen, van elk mens, sinds de overtreding van Adam is: “De mens wil als God zijn”. De Naardense Vertaling zegt, met betrekking tot de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad: “sterven?- niks sterven zult ge!(-) nee, God onderkent dat op de dag dat ge van hem eet uw ogen zullen opengaan; wezen zult ge als goden, onderkennend goed en kwaad!”
Het antwoord op de vraag wat de zin is van het leven, wordt door de mens standaard gezocht met deze uitspraak in het achterhoofd (onderbewustzijn). Elk getuigenis dat is uitgelijnd op een andere hoeksteen dan deze: “De mens is als God” wordt als ongeloofwaardig beschouwd.
-
Mullog
Ik heb er dus even over nagedacht en ik denk dat "echte profeten" mensen zijn die zich groepen voelen door God en claimen namens God te spreken en daarbij de maatschappij kritisch een spiegel voorhouden om deze aan te spreken op punten waar men zich niet houdt aan datgene wat God wil. Ze zijn op een bepaalde manier charismatisch en kennen een breed gehoor in de samenleving van hoog tot laag, kortom iedereen luistert (of men zich er wat van aantrekt is dan een tweede). En soms voorspellen ze wat, maar het voorhouden van de spiegel is het belangrijkste.
In die zin zijn volgens mij ook de meeste profeten uit de bijbel profeten. Na Jezus kan Mohammed misschien het labeltje profeet krijgen maar verder zie ik niemand. Maar dat kan ook aan mij liggen.
P.S. Lorber doet dus niet mee, voor de duidelijkheid.
-
Tufkah
De zin van het leven is er alleen zolang de mens denkt dat er een 'zin' is. Het "zin-zoeken" houdt de zin van het leven in stand. Het is een self-fulfilling prophecy. De eeuwigheid daarentegen is volstrekt zinloos. Logisch, alleen binnen de Tijd is er zoiets als zin. Of hoop op een betere toekomst.Reiziger schreef: 29 jun 2026, 12:07
Dat levert de amusante uitkomst van twéé uitkomsten op. Het bestaan op zich (Ik in Mijn Vader , en gij in Mij, en Ik in u, Joh 14:20) is volstrekt zinloos. Maar zolang de mens meent dat het bestaan zin heeft is het anders gelegen. Of nog weer anders gezegd: de zin van het bestaan is het ontdekken dat het bestaan zinloos is.
Daarom zegt Christus ook : "Ik ben de weg, de waarheid en het leven". De weg welke Christus zegt te Zijn is een eeuwige weg.....eeuwig leven....eeuwige waarheid.
https://www.youtube.com/watch?v=IN9jsx- ... rt_radio=1
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
-
Yours
- Man/Vrouw: V
Het leven is volgens jouw negatieve theologie dus compleet zinloos.Tufkah schreef: 08 jul 2026, 12:28De zin van het leven is er alleen zolang de mens denkt dat er een 'zin' is. Het "zin-zoeken" houdt de zin van het leven in stand. Het is een self-fulfilling prophecy. De eeuwigheid daarentegen is volstrekt zinloos. Logisch, alleen binnen de Tijd is er zoiets als zin. Of hoop op een betere toekomst.Reiziger schreef: 29 jun 2026, 12:07
Dat levert de amusante uitkomst van twéé uitkomsten op. Het bestaan op zich (Ik in Mijn Vader , en gij in Mij, en Ik in u, Joh 14:20) is volstrekt zinloos. Maar zolang de mens meent dat het bestaan zin heeft is het anders gelegen. Of nog weer anders gezegd: de zin van het bestaan is het ontdekken dat het bestaan zinloos is.
Voor zolang als jouw fysieke leven duurt natuurlijk. Daarna is het volgens de uitkomsten van je negatieve theologie in alle gevallen dus compleet Over en Uit.Daarom zegt Christus ook : "Ik ben de weg, de waarheid en het leven". De weg welke Christus zegt te Zijn is een eeuwige weg.....eeuwig leven....eeuwige waarheid.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Yours
Vetgedrukt door mij.Reiziger schreef: 23 jun 2026, 13:44Mijn weten is niet "gegarandeerd", maar nog steeds in ontwikkeling. Ik neem aan, liever gezegd: ik geloof, dat de Bijbel een correct 'beeld' van Christus Jezus geeft en dat elk boek dat verder iets zegt over Hem, in feite van de Bijbel is afgeleid. Daarnaast geldt voor de Koran specifiek dat het 'beeld' dat daarin wordt geschilderd op essentiële punten niet met dat van de Bijbel overeenkomt.umit schreef: 23 jun 2026, 12:57
Leg eerst maar even uit hoe jij gegarandeerd weet, dat jij wel een correct beeld van Jezus hebt en de Koraan niet.
Voor mij is de Koran dus absoluut niet in staat iets toe te voegen of te corrigeren aan mijn visie op Jezus Christus, als opgestane en verheerlijkt Heer. Daarbij komt ook nog, dat ik een bestendige relatie met Hem heb en dat die relatie dagelijks aan mijn geest wordt bevestigd.
Ik kan alleen maar zeggen: Laat niets of niemand jouw bestendige levende relatie met Hem verstoren.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Tufkah
Zoals ik al schreef is dat van het perspectief afhankelijk. "Zinloos" betekent dat iets geen doel, betekenis of waarde heeft. Stel: een mens verzorgt zijn stervende vader of moeder. (Dat heb ik indertijd gedaan) Dat had op dat moment zin. Alle zingeving is tijdelijk van aard. Je verdiend er niks mee (geen hemelpunten) , want je doet de zingeving (zorgen voor anderen) waar ik het hier over heb uit liefde.Yours schreef: 12 jul 2026, 11:32
Het leven is volgens jouw negatieve theologie dus compleet zinloos.
Maar je hebt ook zingeving waarin iemand geld of goederen verwerft, dat is zingeving welke de Tijd benadrukt. Investeringen hebben een termijn nodig. Het wakkert degene aan die in de Tijd leeft. Voorts heb je ook nog idealisme, ook dat is zingeving welke Tijd vereist en degene aan wakkert die idealistisch is.
Dus ja, het leven is grotendeels zinloos.
Na mijn fysieke leven is het voor degene die zich hier Tufkah noemt compleet Over en Uit. Ik kan hier niet beweren dat ik gestorven ben (de egodood) en dat ik tegelijkertijd in het hiernamaals geloof. Geen enkel misverstand. Geloof in het hiernamaals vereist een 'ik'. Alleen ego's gaan naar het hiernamaals (als het er zou zijn) , ik niet. De egodood is namelijk het einde van het "toekomstig onvervulde". De dood kun je alleen sterven als je deze ernstig neemt, het kan geen gedachte of overtuiging zijn.Voor zolang als jouw fysieke leven duurt natuurlijk. Daarna is het volgens de uitkomsten van je negatieve theologie in alle gevallen dus compleet Over en Uit.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
-
Tufkah
De natuurlijke mens zit opgesloten tussen geboorte en dood en is zelf de gevangenis waarin hij zit opgesloten.
Maar dat hoeft niet zo te blijven, je kunt de gevangenis (jezelf) gewoon verlaten en uit de gevangenis stappen.
Wat er buiten de gevangenis is, dat weet alleen de waarheid.
Maar dat hoeft niet zo te blijven, je kunt de gevangenis (jezelf) gewoon verlaten en uit de gevangenis stappen.
-
Mullog
Is dit een oproep tot zelfmoord of gewoon weer een ondoordachte ongelukkige formulering?Tufkah schreef: 12 jul 2026, 12:43 De natuurlijke mens zit opgesloten tussen geboorte en dood en is zelf de gevangenis waarin hij zit opgesloten.
-
peda
Of er "" wat "" is buiten de gevangenis cq de grot, dat is voor niemand met zekerheid te weten.
Noch de natuurlijke mens, noch de "' geestelijk "" ingestelde mens, kan ECHT uitsluitsel geven over datgene dat voor beiden buiten bereik ligt.
Raadselen over, vast vertrouwen hebben in, geloven, het is allemaal mogelijk, maar hard bewijzen dat beschikt wordt over zeker-weten over wat voor anderen buiten bereik ligt, is voor niemand weggelegd. Velen zijn geroepen, maar tot dusverre is m.i. niemand in objektieve zin geslaagd. Wel jammer, deze uitroep is voor mij nagenoeg gelijk aan zeker-weten. Desondanks grote hulde voor de veelkleurige inbreng, in welk G G topic dan ook.
Of dit credo ook "'gedekt"" wordt door de "" bias "" van de topic-starter ofwel de deelnemer Reiziger is aan hem om te beantwoorden.
Noch de natuurlijke mens, noch de "' geestelijk "" ingestelde mens, kan ECHT uitsluitsel geven over datgene dat voor beiden buiten bereik ligt.
Raadselen over, vast vertrouwen hebben in, geloven, het is allemaal mogelijk, maar hard bewijzen dat beschikt wordt over zeker-weten over wat voor anderen buiten bereik ligt, is voor niemand weggelegd. Velen zijn geroepen, maar tot dusverre is m.i. niemand in objektieve zin geslaagd. Wel jammer, deze uitroep is voor mij nagenoeg gelijk aan zeker-weten. Desondanks grote hulde voor de veelkleurige inbreng, in welk G G topic dan ook.
Of dit credo ook "'gedekt"" wordt door de "" bias "" van de topic-starter ofwel de deelnemer Reiziger is aan hem om te beantwoorden.
-
Tufkah
Als je mij in een kist weggedragen ziet worden, heb dan geen verdriet. Ik ben dan definitief in Gods eeuwige liefde aangekomen.Mullog schreef: 12 jul 2026, 13:26Is dit een oproep tot zelfmoord of gewoon weer een ondoordachte ongelukkige formulering?Tufkah schreef: 12 jul 2026, 12:43 De natuurlijke mens zit opgesloten tussen geboorte en dood en is zelf de gevangenis waarin hij zit opgesloten.
-
peda
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat elke persoon bij de dood volledig verdwijnt, maar wel eeuwig blijft ""bestaan"" in de ""Herinnering"" van God.
Het woord "" bestaan "" kan zoals bekend in meerdere betekenissen worden gebruikt.
Het woord "" bestaan "" kan zoals bekend in meerdere betekenissen worden gebruikt.
-
Tufkah
God beziet het mensenhart aan, zie 1 Samuël 16:7peda schreef: 12 jul 2026, 17:30 Het zou ook nog zo kunnen zijn dat elke persoon bij de dood volledig verdwijnt, maar wel eeuwig blijft ""bestaan"" in de ""Herinnering"" van God.
Doch de HEERE zeide tot Samuël: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.
Hecht daarom geen waarde aan dit leven en deze gestalte, hecht geen waarde aan de mens die je bent. Wat 1 Samuël 16:7 leert is dat het enige wat telt is hoe en wat God in het mensenhart ziet.....
-
peda
Dit is m.i. niet in strijd met voortbestaan als "" Herinnering "".Tufkah schreef: 12 jul 2026, 17:40God beziet het mensenhart aan, zie 1 Samuël 16:7peda schreef: 12 jul 2026, 17:30 Het zou ook nog zo kunnen zijn dat elke persoon bij de dood volledig verdwijnt, maar wel eeuwig blijft ""bestaan"" in de ""Herinnering"" van God.
Doch de HEERE zeide tot Samuël: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.
Hecht daarom geen waarde aan dit leven en deze gestalte, hecht geen waarde aan de mens die je bent. Wat 1 Samuël 16:7 leert is dat het enige wat telt is hoe en wat God in het mensenhart ziet.....
-
Tufkah
peda schreef: 12 jul 2026, 17:43Dit is m.i. niet in strijd met voortbestaan als "" Herinnering "".Tufkah schreef: 12 jul 2026, 17:40
God beziet het mensenhart aan, zie 1 Samuël 16:7
Dat poogde ik ook te verduidelijken met een Bijbelvers. Excuus als ik daarin niet duidelijk ben geweest. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat 'dat' wat God in het mensenhart heeft waargenomen, vergeten gaat worden door God. Niet ten goede , maar ook niet ten kwade. God beziet wat de mens beroert, het vers geeft aan dat God anders 'ziet' dan wij mensen.
Voor de mensen kan ik me mooi voordoen, God trapt daar niet in omdat Hij anders 'ziet'.
-
Mullog
Als dit je reactie is had je beter niet kunnen reageren.
-
Tufkah
Het geloof is duidelijk aan jou niet besteedt. Vraag jezelf eens af wat je hier doet? Op Freethinker ben je onder gelijkgestemden, dat is wellicht een betere optie.
-
Mullog
Het heeft niks met geloof te maken. Je schrijft
Ik vind mijn vraag dan terecht, of dit slecht geformuleerd is of een oproep tot zelfmoord. Realiseer je dat de hele wereld dit kan lezen.De natuurlijke mens zit opgesloten tussen geboorte en dood en is zelf de gevangenis waarin hij zit opgesloten.
Wat er buiten de gevangenis is, dat weet alleen de waarheid
-
Tufkah
Het zijn dingen die jij niet begrijpt en daardoor suggereer je zaken die de lezer op het verkeerde been zetten. Als je er geen verstand van hebt is het beter om te zwijgen. Maar ja, dan zit dat naturalistische geloof van je in de weg .Mullog schreef: 13 jul 2026, 12:41Het heeft niks met geloof te maken. Je schrijftTufkah schreef: 13 jul 2026, 12:28
Het geloof is duidelijk aan jou niet besteedt. Vraag jezelf eens af wat je hier doet? Op Freethinker ben je onder gelijkgestemden, dat is wellicht een betere optie.Ik vind mijn vraag dan terecht, of dit slecht geformuleerd is of een oproep tot zelfmoord. Realiseer je dat de hele wereld dit kan lezen.De natuurlijke mens zit opgesloten tussen geboorte en dood en is zelf de gevangenis waarin hij zit opgesloten.
Wat er buiten de gevangenis is, dat weet alleen de waarheid
-
Mullog
Dat geldt voor iedereen wiens naturalistische geloof ze in de weg zit. Het lijkt wel of de geestelijke mens niet begrijpt wat de consequenties van wat er gezegd wordt zijn. Begrijp je deze zin wel "Realiseer je dat de hele wereld dit kan lezen." ?Tufkah schreef: 13 jul 2026, 12:49Het zijn dingen die jij niet begrijpt en daardoor suggereer je zaken die de lezer op het verkeerde been zetten. Als je er geen verstand van hebt is het beter om te zwijgen. Maar ja, dan zit dat naturalistische geloof van je in de weg .Mullog schreef: 13 jul 2026, 12:41
Het heeft niks met geloof te maken. Je schrijft
Ik vind mijn vraag dan terecht, of dit slecht geformuleerd is of een oproep tot zelfmoord. Realiseer je dat de hele wereld dit kan lezen.
-
Tufkah
Hallo Mullog,
Ik maak je even attent op 1 Korinthiërs 3:3. Twist en tweedracht is voor de vleselijke mens. Dus ik laat het hier bij. Ik ben liever Gods medearbeider. (vers 9)
Ik maak je even attent op 1 Korinthiërs 3:3. Twist en tweedracht is voor de vleselijke mens. Dus ik laat het hier bij. Ik ben liever Gods medearbeider. (vers 9)
-
Mullog
Zo kun je je ook aan je verantwoordelijkheid onttrekken. We hebben het hier wel over iets wat kan worden opgevat als een oproep tot zelfmoord. Enige toelichting, zoals ik initieel vraag , zou op zijn plaats geweest zijn.Tufkah schreef: 13 jul 2026, 17:11 Hallo Mullog,
-
Tufkah
Ik neem de aanwijzingen uit de Bijbel -Paulus in dit geval- uitermate serieus. De gelovigen wandelen niet naar het vlees, maar naar de Geest Gods welke in ons allen woont. Ook in jou dus, ook al geloof je dat niet. Ik raad je aan om een andere forumhouding aan te nemen, want als ik hier op provocaties in ga dan schend ik de tempel Gods. Zowel in jou als in mij.Mullog schreef: 13 jul 2026, 18:38Zo kun je je ook aan je verantwoordelijkheid onttrekken. We hebben het hier wel over iets wat kan worden opgevat als een oproep tot zelfmoord. Enige toelichting, zoals ik initieel vraag , zou op zijn plaats geweest zijn.Tufkah schreef: 13 jul 2026, 17:11 Hallo Mullog,
Anders gezegd: twistgesprekken versterken het veld der illusies: het wandelen naar het vlees.
-
Mullog
Zo kun je je ook aan je verantwoordelijkheid onttrekken. We hebben het hier wel over iets wat kan worden opgevat als een oproep tot zelfmoord. Enige toelichting, zoals ik initieel vraag , zou op zijn plaats geweest zijn.Tufkah schreef: 13 jul 2026, 20:22Ik neem de aanwijzingen uit de Bijbel -Paulus in dit geval- uitermate serieus. De gelovigen wandelen niet naar het vlees, maar naar de Geest Gods welke in ons allen woont. Ook in jou dus, ook al geloof je dat niet. Ik raad je aan om een andere forumhouding aan te nemen, want als ik hier op provocaties in ga dan schend ik de tempel Gods. Zowel in jou als in mij.Mullog schreef: 13 jul 2026, 18:38
Zo kun je je ook aan je verantwoordelijkheid onttrekken. We hebben het hier wel over iets wat kan worden opgevat als een oproep tot zelfmoord. Enige toelichting, zoals ik initieel vraag , zou op zijn plaats geweest zijn.
Anders gezegd: twistgesprekken versterken het veld der illusies: het wandelen naar het vlees.
-
Reiziger
Dank je wel, Yours, voor deze be/aanmoediging. Het doet me goed, dat er nog lezers, zoals jij, op dit forum te vinden zijn, die zich niet de mond laten snoeren, als het die dingen betreft, waar het in dit leven werkelijk om gaat. Schrijven op ‘geloofsgesprek’ is blijkbaar dan niet ‘zinloos’.Yours schreef: 12 jul 2026, 11:36Vetgedrukt door mij.Voor mij is de Koran dus absoluut niet in staat iets toe te voegen of te corrigeren aan mijn visie op Jezus Christus, als opgestane en verheerlijkt Heer. Daarbij komt ook nog, dat ik een bestendige relatie met Hem heb en dat die relatie dagelijks aan mijn geest wordt bevestigd.
Ik kan alleen maar zeggen: Laat niets of niemand jouw bestendige levende relatie met Hem verstoren.
Jouw opmerking heeft me moed gegeven, óók mijn mond niet te houden over datgene wat voor mij de ‘zin’ van mijn bestaan is.
Nogmaals, bedankt. Moge de zegen van God jouw deel zijn.
-
Yours
Dank je wel, Reiziger.Reiziger schreef: 15 jul 2026, 11:45Dank je wel, Yours, voor deze be/aanmoediging. Het doet me goed, dat er nog lezers, zoals jij, op dit forum te vinden zijn, die zich niet de mond laten snoeren, als het die dingen betreft, waar het in dit leven werkelijk om gaat. Schrijven op ‘geloofsgesprek’ is blijkbaar dan niet ‘zinloos’.Yours schreef: 12 jul 2026, 11:36
Vetgedrukt door mij.
Jouw opmerking heeft me moed gegeven, óók mijn mond niet te houden over datgene wat voor mij de ‘zin’ van mijn bestaan is.
Nogmaals, bedankt. Moge de zegen van God jouw deel zijn.
Er zijn er velen die hun geloof en hoop gevestigd hebben op God en Jezus. Dan wel er troost uit putten.
Dat er hier op GG nogal wat atheïsten zijn die de afbraak van geloof voor ogen hebben en hier steeds dominanter worden, vind ik een verdrietige zaak.
Vandaar dat ik ook zeg: Laat gewoon je stem horen/schrijf je berichten hier onversaagd. En reageer gewoon niet (langer) op dan wel negeer degenen die de afbraak dienen.
Ook ik wens jou Van Harte Gods zegen toe.