Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 06 jul 2026, 11:45Inderdaad is de NWV aangepast. Er zijn alle traditionele toevoegingen verwijderd.
Uiteraard is Gods naam ook weer toegevoegd, waar hij oorspronkelijk heeft gestaan.
De traditionele triade kerkleer kan je er dus niet meer in vinden.

Er is trouwens een versie van de SV, die de Jehovah bijbel word genoemd.
Tussen 1750 en 1761 gaf drukker Nicolaas Goetzee in Gorinchem edities van de Statenvertaling uit waarin wél consequent de naam Jehovah in plaats van HEERE werd gebruikt. Deze uitgaven staan in het boeken- en bijbelonderzoek bekend als de zogenaamde "Jehovabijbels". Deze versie is te zien in het Statenbijbel museum in Leerdam.

Ook bestaat de hel niet meer in de NWV.
In de gangbare kerkvertalingen wordt Sjeool wisselend met „dodenrijk”, „onderwereld”, „afgrond”, „graf” en met "hel" weergegeven.
Dus we zijn het erover eens dat de bijbel geschreven en gewijzigd is door mensen.
Alpha schreef: Psalm 55:
16 Laat de dood hen als een schuldeiser overvallen, laat hen levend in het graf neerdalen; want kwaad heerst in hun woning, in hun binnenste. HSV.
15 Dat hun de dood als een schuldeiser overvalle, dat zij als levend ter helle nederdalen; want boosheden zijn in hun woning, in het binnenste van hen.
Dit is geen God van pure liefde die dat zei. Ook niet almachtig, want er wordt bij 16 opgeroepen mensen levend te begraven.
Alpha schreef: In de NWV is het duidelijk geworden dat God het aardse paradijs weer zal herstellen en dat de 144.000 (de kleine kudde) Jezus gaan ondersteunen in de regering van Gods koninkrijk. (Openbaring 20:1-6.)
De grote menigte op aarde, die Gods goedkeuring hebben gekregen, zal op aarde blijven en uiten hun vreugde door met "palmtakken" te zwaaien. (Openbaring 7:9, 10.)
Ik hoef niet tot die kudde te horen en in plaats van palmtakken hebben we tegenwoordig vaker ventilatoren.
Alpha schreef: Wat Jesaja 45:7 betreft, het is de bekende tunnelvisie, die sommige mens gebruiken om de schepper kwaadaardigheid te verwijten.
Hierbij wordt de context gewoon genegeerd.
Uit het verslag van Job blijkt dat Jehovah bepaalde dingen toelaat en niet veroorzaakt.
Hij reageerde in dat geval op een kwaadaardige beschuldiging van Satan en liet toe dat Satan Job beproefde, maar hij behield de regie. ( Job 1: 6-12).
Jehovah beproeft zelf niemand. (Jakobus 1:13).
God is beslist niet ondoorgrondelijk, hij toont in de Bijbel wie hij werkelijk is.
Zijn grootheid is voor mensen inderdaad ondoorgrondelijk. (Jes. 55:9)
Ik negeer alle ruis om te lezen wat er staat geschreven. Jij wil niet lezen en accepteren wat er staat.

Als de hete angels van angst uit de diverse bijbels worden geschrapt, uit teksten die angst aanjagen, oproepen tot geweld, mensen opdrachten geven om in naam van God anderen te doden, gruwelen van de eigen schepping dan maak je een grotere God dan dat kleintje met al die nonsens erbij.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 06 jul 2026, 12:23
Reiziger schreef: 01 jul 2026, 17:03
Omdat een volkomen liefhebbende God volkomen betrokken is bij z’n schepping. Een God die volkomen liefheeft én die het tevens niets uitmaakt wat je gelooft en zelfs óf je überhaupt gelooft, is een tegenspraak in zichzelf. Anders gezegd: een onmogelijke God.

Gods liefde is volkomen gericht op de ander, de mensheid in dit geval. Dat is juist de reden waarom Hij alles heeft gegeven om de schepping weer terug naar de oorsprong te brengen. Dat betekent tevens dat God een volkomen oordeel velt over datgene dat Zijn schepping om zeep tracht te helpen.

Dat oordeel wordt nu over de gehele mensheid uitgesproken in Jezus Christus en niet pas als een mens sterft. De Bijbel zegt het als volgt in 1 Petrus 4:17 (NBV21): „Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te gehoorzamen?“

Ergens anders (Johannes 3:17-21 (NBG1951) zegt Jezus tegen Nikodemus: „Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn“.
1 Petrus 4:
17 „Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te gehoorzamen?“ NBV21

17  Want dit is de vastgestelde tijd voor het oordeel en het begint bij het huis van God. Als het dus bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met degenen die het goede nieuws van God niet gehoorzamen?
18 ‘En als de rechtvaardige al met moeite wordt gered, wat zal er dan gebeuren met de goddeloze en de zondaar?’
19 Daarom moeten degenen die lijden in overeenstemming met de wil van God, zich blijven verlaten op de trouwe Schepper en ermee doorgaan het goede te doen. NWV.

Het "huis van God" betreft hier de kleine kudde, die met de Hg zijn gezalfd.
De verwijstekst bij vers 18 is Mattheüs 7:13, 14.

Johannes 3:
17„Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn“.
NBG1951

17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd zodat hij de wereld zou oordelen, maar zodat de wereld door hem gered zou worden.
18 Wie in hem gelooft, zal niet geoordeeld worden. Wie niet gelooft, is al geoordeeld, omdat hij niet in de naam van de eniggeboren Zoon van God heeft geloofd.
19 Dit is de basis voor het oordeel: het licht kwam in de wereld, maar de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.
20 Wie walgelijke dingen doet, haat het licht en komt niet naar het licht, om te voorkomen dat zijn daden worden afgekeurd. 21 Maar wie doet wat goed is, komt naar het licht, zodat openbaar wordt dat zijn daden in overeenstemming zijn met Gods wil. NWV.

Verwijstekst bij vers 16: Lukas 19:10

In de NWV zijn vele verwijsteksten gegeven, die verder inzicht geven.

De NWV is vrij toegankelijk op JW.ORG voor belangstellenden.

Vandaar ook dat in deze tekst staat:
Mt 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

De tijd van het einde is duidelijk aangebroken.
Nagenoeg alle eindtijd profetieën zijn uitgekomen.

Op JW.ORG kan je de NWV in 1126 talen bekijken.
Alle mensen kunnen nu, met elkaar, de Bijbel bestuderen.

Jezus startte het onderwijs met de opdracht om het goede nieuws te verkondigen aan alle stammen, talen, volken en landen.
Als Jezus koning is, zal er dit gebeuren:

Daniël 7:
13 Ik bleef toekijken en zag in de nachtelijke visioenen dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die leek op een mensenzoon. Hij kreeg toegang tot de Oude van Dagen en werd vlak voor hem gebracht.
14 Hij kreeg heerschappij, eer en een koninkrijk, en alle volken, naties en taalgroepen moesten hem dienen. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk zal niet worden vernietigd. NWV.
Allemaal menselijke bangmakerij, met een God van pure liefde heeft het niets te maken. Ook constateer ik dat er geen almacht is en dat de schepping een grote mislukking is. Ik lees over een heel klein godje in de bijbel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 06 jul 2026, 16:56
Allemaal menselijke bangmakerij, met een God van pure liefde heeft het niets te maken. Ook constateer ik dat er geen almacht is en dat de schepping een grote mislukking is. Ik lees over een heel klein godje in de bijbel.
Inderdaad, de God van de Bijbel is zo klein dat de God van de Bijbel Niets is. Alleen bedachte goden hebben een vorm en daarmee een vormaat/formaat!
Het denkvermogen begrijpt niet 'aanwezigheid'.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 jul 2026, 17:35
Messenger schreef: 06 jul 2026, 16:56
Inderdaad, de God van de Bijbel is zo klein dat de God van de Bijbel Niets is. Alleen bedachte goden hebben een vorm en daarmee een vormaat/formaat!
Alle Goden en godsbeelden zijn door mensen bedacht.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 06 jul 2026, 13:13
Dat_beloof_ik schreef: 01 jul 2026, 17:23

Hebben we het over déze God :

1. (Exodus 20:5) ...... want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

2. (Numeri 14:33) En uw kinderen zullen gaan weiden in deze woestijn, veertig jaren, en zullen uw hoererijen dragen, totdat uw dode lichamen verteerd zijn in deze woestijn.

3. (Exodus 4:11) En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

4. (Leviticus 21:18-23) Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!

Is dat volkomen liefde?
Is het volkomen liefde dat je kinderen afrekent op het gedrag van vader, waar ze zelf part noch deel aan hebben? (1 en 2)
Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt? (3)
En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ? (4)
Of prik ik nu met de rauwe werkelijkheid door jouw luchtbel heen?
Als je wat verder kijkt, dan kan je neus lang is:

Exodus 20:
5 Buig je er niet voor neer en laat je er niet toe verleiden ze te vereren, want ik, Jehovah, je God, ben een God die volledige toewijding eist. Voor de overtredingen van vaders laat ik zonen boeten en ook de derde en de vierde generatie van hen die mij haten. NWV.

5 ...... want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Het gaat hier over de Israëlieten, die net uit Egypte zijn bevrijdt.
Zij krijgen hier specifieke regels van de schepper.
Hij eist exclusieve aanbidding. Afgodenaanbidders worden bestraft. (Exodus 34:14)

Numeri 14:
33 Jullie zonen zullen 40 jaar lang herders zijn in de woestijn, en ze zullen moeten boeten voor jullie daden van ontrouw totdat de laatste van jullie dood is neergevallen in deze woestijn. NWV

33 Jullie zonen zullen 40 jaar lang herders zijn in de woestijn, en ze zullen moeten boeten voor jullie daden van ontrouw totdat de laatste van jullie dood is neergevallen in deze woestijn.

Doordat ze een vorm van opstand hadden en ondankbaar waren, mocht die generatie niet naar het beloofde land.

Exodus 4:
11 Jehovah zei tegen hem: ‘Wie heeft de mens een mond gegeven en wie maakt iemand stom, doof, ziend of blind? Ben ik, Jehovah, niet degene die dat doet? NWV.
11 En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

Doordat Adam en Eva in opstand waren gekomen, kregen hun nakomelingen gebreken.
In Gen 3:15 werkt de schepper aan een oplossing.

Leviticus 21:
16  Vervolgens zei Jehovah tegen Mozes:
17  ‘Zeg tegen Aäron: “Niemand van je nakomelingen* die een gebrek heeft, mag het brood van zijn God komen aanbieden. Dat geldt van generatie op generatie.
18 Als een man een gebrek heeft, mag hij het brood niet komen aanbieden: een man die blind of kreupel is, die een misvormd gezicht heeft of bij wie een van de ledematen te lang is,
19 een man met een gebroken voet of een gebroken hand,
20 een man met een bochel, een dwerg of een man met een oogaandoening, eczeem, ringworm of met beschadigde zaadballen.
21 Geen enkele nakomeling van de priester Aäron met een gebrek mag Jehovah’s vuuroffers komen aanbieden. Omdat hij een gebrek heeft, mag hij het brood van zijn God niet komen aanbieden.
22 Wel mag hij van het brood van zijn God eten, zowel van de allerheiligste dingen als van de heilige dingen.
23 Maar hij mag niet in de buurt van het gordijn komen en hij mag niet bij het altaar komen, want hij heeft een gebrek. Hij mag mijn heiligdom niet ontwijden, want ik ben Jehovah, die hen heiligt.”’

18 Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden;
19 Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn;
20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht...................
21 Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!

Vandaar dat ik twee verzen er aan heb toegevoegd, het is dan wat duidelijker.
Jehovah eist dat degene die in zijn tabernakel dient, geen gebreken vertoond, die hem onteren.

Zelfs Farao's stelden eisen aan zijn priesters!

Je beoefend zo m.i. een vorm van blasfemie. :(
De reden van afwijzen doet er niet toe, het zoals wat Farao's denken.
De term blasfemie wordt wel vaker gebruikt bij gebrek aan argument, dat zegt me dus niks.

Mijn vraag was simpel.

Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 06 jul 2026, 20:33
Alpha schreef: 06 jul 2026, 13:13 Als je wat verder kijkt, dan kan je neus lang is:

Exodus 20:
5 Buig je er niet voor neer en laat je er niet toe verleiden ze te vereren, want ik, Jehovah, je God, ben een God die volledige toewijding eist. Voor de overtredingen van vaders laat ik zonen boeten en ook de derde en de vierde generatie van hen die mij haten. NWV.

5 ...... want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Hij eist exclusieve aanbidding. Afgodenaanbidders worden bestraft. (Exodus 34:14)

Numeri 14:
33 Jullie zonen zullen 40 jaar lang herders zijn in de woestijn, en ze zullen moeten boeten voor jullie daden van ontrouw totdat de laatste van jullie dood is neergevallen in deze woestijn. NWV

33 Jullie zonen zullen 40 jaar lang herders zijn in de woestijn, en ze zullen moeten boeten voor jullie daden van ontrouw totdat de laatste van jullie dood is neergevallen in deze woestijn.

Doordat ze een vorm van opstand hadden en ondankbaar waren, mocht die generatie niet naar het beloofde land.

Exodus 4:
11 Jehovah zei tegen hem: ‘Wie heeft de mens een mond gegeven en wie maakt iemand stom, doof, ziend of blind? Ben ik, Jehovah, niet degene die dat doet? NWV.
11 En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

Leviticus 21:
17  ‘Zeg tegen Aäron: “Niemand van je nakomelingen* die een gebrek heeft, mag het brood van zijn God komen aanbieden. Dat geldt van generatie op generatie.
18 Als een man een gebrek heeft, mag hij het brood niet komen aanbieden: een man die blind of kreupel is, die een misvormd gezicht heeft of bij wie een van de ledematen te lang is,
20 een man met een bochel, een dwerg of een man met een oogaandoening, eczeem, ringworm of met beschadigde zaadballen.
21 Geen enkele nakomeling van de priester Aäron met een gebrek mag Jehovah’s vuuroffers komen aanbieden. Omdat hij een gebrek heeft, mag hij het brood van zijn God niet komen aanbieden.
22 Wel mag hij van het brood van zijn God eten, zowel van de allerheiligste dingen als van de heilige dingen.
23 Maar hij mag niet in de buurt van het gordijn komen en hij mag niet bij het altaar komen, want hij heeft een gebrek. Hij mag mijn heiligdom niet ontwijden, want ik ben Jehovah, die hen heiligt.”’

18 Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden;
20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht...................
21 Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!

Jehovah eist dat degene die in zijn tabernakel dient, geen gebreken vertoond, die hem onteren.

De term blasfemie wordt wel vaker gebruikt bij gebrek aan argument, dat zegt me dus niks.

Mijn vraag was simpel.

Je doet net als Satan, hij beschuldigde de schepper van corruptie in Job 1 en daarvoor al bij Adam en Eva in Gen 3 van leugens.

Maar Satan weet daarom, dat hij nog een korte tijd heeft. (Openb. 9, 10, 12).
Vandaar dat hij en zijn demonen engelen uit de hemel is verwijderd.(Openb 12: 7-10).
Een grote mond tegen Jehovah werkt in je nadeel.

1 PETR. 5:8 Houd je verstand erbij, wees waakzaam! Je tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar iemand die hij kan verslinden.

Ik citeer slechts de bijbel en niet de Egyptische afgoden dienaren.

Als je de Bijbel echt kende, dan wist je waarom mensen ziek en invalide worden.
Jezus was daarover heel duidelijk, zijn wonderen en genezingen zijn lang van tevoren al voorzegt in vele profetieën.

Adam en Eva werden geschapen met een volmaakt gezond lichaam.
Toch luisterden zij naar Satan ook wel tegenstrever, tegenstander, oorspronkelijke slang en Duivel genoemd.
Daardoor verloren zij hun volmaaktheid en begonnen zij te sterven.
Jehovah had hen voor de gevolgen gewaarschuwd.

Genesis 1:
31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en hij zag dat het heel goed was. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag.
Genesis 2:
16 Ook gaf Jehovah God de mens het volgende gebod: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten zo veel je wilt.
17 Maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven.’ NWV.

Daarna kregen zij onvolmaakte kinderen, het gevolg was dat Kaïn zijn broer Abel doodde. Zie daarvoor Gen 4.

Satan was zelfs zo brutaal, dat hij Jezus probeerde te verleiden in de woestijn.
Satan misbruikte Bijbelse teksten, Jezus pareerde die volmaakt. (Mt 4:1-11).

Uit het verslag van Job blijkt duidelijk dat Jehovah toestond, dat Satan Job beproefde.
Jehovah liet dat toe, dat Satan Job en zijn familie beproefde.

Vanaf Job 1:
12 Toen zei Jehovah tegen Satan: ‘Goed, alles wat hij heeft, is in je hand. Alleen hemzelf mag je niet aanraken!’ Daarna ging Satan bij Jehovah weg. NWV.
12 De HEERE zei tegen de satan: Zie, alles wat hij heeft, is in uw hand; alleen naar hemzelf mag u uw hand niet uitsteken. En de satan ging weg van het aangezicht van de HEERE. HSV.

Het boek Job geeft veel achtergrond informatie over het hoe en waarom.

Job 38:
1 Toen antwoordde Jehovah Job vanuit de storm:
2 ‘Wie is het die mijn uitspraken vertroebelt en spreekt zonder kennis?
 3 Zet je schrap en wees een man. Ik zal je ondervragen en jij geeft antwoord.
 4 Waar was jij toen ik de fundamenten van de aarde legde? Vertel het mij, als je denkt dat je het begrijpt.

Jon 40:
1 Daarna zei Jehovah tegen Job:
 2 ‘Moet iemand die vol kritiek is de Almachtige bestrijden? Laat degene die God wil terechtwijzen antwoord geven.’
 3 Job antwoordde Jehovah: 4 ‘Ik ben onwaardig. Wat kan ik u antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
 5 Ik heb eenmaal gesproken, maar ik zal niet weer antwoorden. En tweemaal, maar ik zal niets meer zeggen.’
 6 Toen antwoordde Jehovah Job vanuit de storm:
 7 ‘Zet je schrap en wees een man. Ik zal je ondervragen en jij geeft antwoord.
 8 Trek jij mijn gerechtigheid in twijfel? Ga jij mij veroordelen zodat jij gelijk krijgt?
 9 Is jouw arm zo sterk als die van de ware God? Kan jouw stem donderen als die van hem? NWV.

Toen zei de muis tegen de olifant: "Wat stampen wij, hè ? "
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 06 jul 2026, 18:12
Tufkah schreef: 06 jul 2026, 17:35

Dat is jouw veronderstelling.

Als je de bijbel had gelezen en begrepen, dan wist je dat Noach's achterkleinzoon Nimrod tegen de schepper in opstand kwam en zichzelf tot God maakte.

Genesis 10:
8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij (Nimrod) werd de eerste machtige op aarde.
9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’
10 De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel, E̱rech, Akkad en Kalne, in het land Sinear.
11 Vanuit dat land ging hij naar Assyrië en bouwde Ninevé, Rehoboth-Ir, Kalah 12 en Resen, tussen Ninevé en Kalah: dit is de grote stad. NWV.

Nimrod was de stichter en koning van het eerste grote rijk dat na de Vloed ontstond.
Zijn ideeën zijn na de spraakverwarring over de gehele aarde verspreid.
Deze zijn daarna klakkeloos overgenomen door de latere dynastieën.

Daniël toonde Nebucadnezar de eindtijd profetie, de koning had een droom gehad en als enige kon Daniël dat uitleggen..

Daniël 2:
31 U, o koning, keek toe, en u zag een reusachtig beeld. Dat beeld was groot en had een heldere glans. Het stond vóór u en de aanblik ervan was afschrikwekkend.
32 Het hoofd van het beeld was van zuiver goud, zijn borst en armen waren van zilver, zijn buik en dijen van koper,
33 zijn benen van ijzer en zijn voeten deels van ijzer en deels van klei.
34 Terwijl u toekeek, werd er een steen uitgehouwen, maar niet door mensenhanden. Die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en klei en verbrijzelde ze.
35 Op dat moment werden het ijzer, de klei, het koper, het zilver en het goud allemaal verpulverd. Het werd als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde het mee zodat er geen spoor meer van werd gevonden. Maar de steen die het beeld trof, werd een grote berg die de hele aarde vulde.
36 Dat was de droom, en nu zullen we de koning vertellen wat de betekenis is.
37 U, o koning — koning der koningen, aan wie de God van de hemel het koninkrijk, de macht, de kracht en de eer heeft gegeven,
38 in wiens hand hij de mensen heeft gegeven waar ze ook wonen, en ook de dieren van het veld en de vogels van de hemel, en die hij tot heerser over allen heeft gemaakt — u bent het hoofd van goud.
39 Maar na u zal er een ander koninkrijk opkomen, inferieur aan dat van u, en daarna nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat zal heersen over de hele aarde.
40 En het vierde koninkrijk zal sterk als ijzer zijn. Want zoals ijzer alles verbrijzelt en verpulvert, ja, net als ijzer dat verplettert, zal het al die koninkrijken verbrijzelen en verpletteren.
41 En dat u zag dat de voeten en de tenen deels van pottenbakkersklei en deels van ijzer waren, betekent dat het koninkrijk verdeeld zal zijn. Maar er zal iets van de hardheid van ijzer in zijn, zoals u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei.
42 Dat de tenen van de voeten deels van ijzer en deels van klei waren, betekent dat het koninkrijk deels sterk en deels broos zal zijn.
43 Dat u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei, betekent dat ze zich zullen vermengen met het volk. Maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, de een aan de ander, net zoals ijzer zich niet vermengt met klei.
44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde. De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren. De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’ NWV.

Dat we nu in de beschreven tijd van de voeten bevinden, kan je m.i. niet begrijpen door gebrek aan inzicht.
Dat is jouw keuze.

In het NT staan meerdere profetieën, die de tekenen van de tijd van het einde beschrijven.
Zij zijn een aanvulling van gelijksoortige profetieën in het OT.
De eerste profetie kan je in Gen 3:15 vinden.
Vertel het mij, als je die begrijpt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 13 jul 2026, 12:14
Messenger schreef: 06 jul 2026, 18:12
Dat is jouw veronderstelling.

Als je de bijbel had gelezen en begrepen, dan wist je dat Noach's achterkleinzoon Nimrod tegen de schepper in opstand kwam en zichzelf tot God maakte.

Genesis 10:
8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij (Nimrod) werd de eerste machtige op aarde.
9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’
10 De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel, E̱rech, Akkad en Kalne, in het land Sinear.
11 Vanuit dat land ging hij naar Assyrië en bouwde Ninevé, Rehoboth-Ir, Kalah 12 en Resen, tussen Ninevé en Kalah: dit is de grote stad. NWV.

Nimrod was de stichter en koning van het eerste grote rijk dat na de Vloed ontstond.

Daniël toonde Nebucadnezar de eindtijd profetie, de koning had een droom gehad en als enige kon Daniël dat uitleggen..

Daniël 2:
31 U, o koning, keek toe, en u zag een reusachtig beeld. Dat beeld was groot en had een heldere glans. Het stond vóór u en de aanblik ervan was afschrikwekkend.
32 Het hoofd van het beeld was van zuiver goud, zijn borst en armen waren van zilver, zijn buik en dijen van koper,
34 Terwijl u toekeek, werd er een steen uitgehouwen, maar niet door mensenhanden. Die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en klei en verbrijzelde ze.
35 Op dat moment werden het ijzer, de klei, het koper, het zilver en het goud allemaal verpulverd. Het werd als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde het mee zodat er geen spoor meer van werd gevonden. Maar de steen die het beeld trof, werd een grote berg die de hele aarde vulde.
37 U, o koning — koning der koningen, aan wie de God van de hemel het koninkrijk, de macht, de kracht en de eer heeft gegeven,
38 in wiens hand hij de mensen heeft gegeven waar ze ook wonen, en ook de dieren van het veld en de vogels van de hemel, en die hij tot heerser over allen heeft gemaakt — u bent het hoofd van goud.
39 Maar na u zal er een ander koninkrijk opkomen, inferieur aan dat van u, en daarna nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat zal heersen over de hele aarde.
40 En het vierde koninkrijk zal sterk als ijzer zijn. Want zoals ijzer alles verbrijzelt en verpulvert, ja, net als ijzer dat verplettert, zal het al die koninkrijken verbrijzelen en verpletteren.
41 En dat u zag dat de voeten en de tenen deels van pottenbakkersklei en deels van ijzer waren, betekent dat het koninkrijk verdeeld zal zijn. Maar er zal iets van de hardheid van ijzer in zijn, zoals u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei.
42 Dat de tenen van de voeten deels van ijzer en deels van klei waren, betekent dat het koninkrijk deels sterk en deels broos zal zijn.
43 Dat u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei, betekent dat ze zich zullen vermengen met het volk. Maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, de een aan de ander, net zoals ijzer zich niet vermengt met klei.
44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde. De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren. De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’ NWV.

Dat we nu in de beschreven tijd van de voeten bevinden, kan je m.i. niet begrijpen door gebrek aan inzicht.
Dat is jouw keuze.

In het NT staan meerdere profetieën, die de tekenen van de tijd van het einde beschrijven.
Alles dat je kopieert vanuit de bijbel is door mensen geschreven en het is mythologie ofwel sprookjes.
En jij bent iemand die dat allemaal letterlijk serieus neemt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 06 jul 2026, 16:47
Alpha schreef: 06 jul 2026, 11:45Inderdaad is de NWV aangepast. Er zijn alle traditionele toevoegingen verwijderd.
Uiteraard is Gods naam ook weer toegevoegd, waar hij oorspronkelijk heeft gestaan.
De traditionele triade kerkleer kan je er dus niet meer in vinden.

Er is trouwens een versie van de SV, die de Jehovah bijbel word genoemd.
Tussen 1750 en 1761 gaf drukker Nicolaas Goetzee in Gorinchem edities van de Statenvertaling uit waarin wél consequent de naam Jehovah in plaats van HEERE werd gebruikt. Deze uitgaven staan in het boeken- en bijbelonderzoek bekend als de zogenaamde "Jehovabijbels". Deze versie is te zien in het Statenbijbel museum in Leerdam.

Ook bestaat de hel niet meer in de NWV.
In de gangbare kerkvertalingen wordt Sjeool wisselend met „dodenrijk”, „onderwereld”, „afgrond”, „graf” en met "hel" weergegeven.
Dus we zijn het erover eens dat de bijbel geschreven en gewijzigd is door mensen.
Alpha schreef: Psalm 55:
16 Laat de dood hen als een schuldeiser overvallen, laat hen levend in het graf neerdalen; want kwaad heerst in hun woning, in hun binnenste. HSV.
15 Dat hun de dood als een schuldeiser overvalle, dat zij als levend ter helle nederdalen; want boosheden zijn in hun woning, in het binnenste van hen.
Dit is geen God van pure liefde die dat zei. Ook niet almachtig, want er wordt bij 16 opgeroepen mensen levend te begraven.
Alpha schreef: In de NWV is het duidelijk geworden dat God het aardse paradijs weer zal herstellen en dat de 144.000 (de kleine kudde) Jezus gaan ondersteunen in de regering van Gods koninkrijk. (Openbaring 20:1-6.)
De grote menigte op aarde, die Gods goedkeuring hebben gekregen, zal op aarde blijven en uiten hun vreugde door met "palmtakken" te zwaaien. (Openbaring 7:9, 10.)
Ik hoef niet tot die kudde te horen en in plaats van palmtakken hebben we tegenwoordig vaker ventilatoren.
Alpha schreef: Wat Jesaja 45:7 betreft, het is de bekende tunnelvisie, die sommige mens gebruiken om de schepper kwaadaardigheid te verwijten.
Hierbij wordt de context gewoon genegeerd.
Uit het verslag van Job blijkt dat Jehovah bepaalde dingen toelaat en niet veroorzaakt.
Hij reageerde in dat geval op een kwaadaardige beschuldiging van Satan en liet toe dat Satan Job beproefde, maar hij behield de regie. ( Job 1: 6-12).
Jehovah beproeft zelf niemand. (Jakobus 1:13).
God is beslist niet ondoorgrondelijk, hij toont in de Bijbel wie hij werkelijk is.
Zijn grootheid is voor mensen inderdaad ondoorgrondelijk. (Jes. 55:9)
Ik negeer alle ruis om te lezen wat er staat geschreven. Jij wil niet lezen en accepteren wat er staat.

Als de hete angels van angst uit de diverse bijbels worden geschrapt, uit teksten die angst aanjagen, oproepen tot geweld, mensen opdrachten geven om in naam van God anderen te doden, gruwelen van de eigen schepping dan maak je een grotere God dan dat kleintje met al die nonsens erbij.
Als je de Bijbel nu eens serieus gelezen had, dan wist je dat de Bijbelschrijvers door de schepper zijn geïnspireerd.
In enkele gevallen zelfs gedicteerd.

2 Pe 1:
19 Daardoor is het profetische woord voor ons nog zekerder geworden, en jullie doen er goed aan je aandacht erop te richten als op een lamp die schijnt in een donkere plaats (totdat de dag aanbreekt en er een dagster opgaat) in je hart.
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

Jezus is de "dagster". (Openbaring 22:16)

De Bijbels van de christenheid zijn inderdaad aangepast aan hun versie van het geloof, dat is overgenomen van de gebruikelijke heidense leer in het jaar 70 n.C.

De toevoegingen c.q. aanpassingen zijn o.a. de triade leer, de hedendaagse populaire feesten, gebruiken en overleveringen uit de romeinse tijd.

Helaas zijn er eeuwenlang voldoende geschriften bewaard, zodat die toevoegingen eenvoudig zijn te vinden en te corrigeren.
Gewoon de diverse versies vergelijken met de NWV en het wordt duidelijk zichtbaar.

Genesis 2:
4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde toen ze werden geschapen, op de dag waarop Jehovah God aarde en hemel maakte. NWV
4 Dit is wat uit de hemel en de aarde voortkwam, toen zij geschapen werden. Op de dag dat de HEERE God aarde en hemel maakte – HSV

Psalm 83:
18 Mogen de mensen weten dat u, wiens naam Jehovah יְהוָ֣ה is, u alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde. NWV.
19 Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HEERE! יְהוָ֣ה – U alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde. HSV
18 That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH יְהוָ֣ה, art the most high over all the earth. KJV
18 That they may know that thou alone, whose name is Jehovah יְהוָ֣ה , Art the Most High over all the earth. ASV
18 May people know that you, whose name is Jehovah, יְהוָ֣ה You alone are the Most High over all the earth. NWN
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 jul 2026, 12:19
Alpha schreef: 13 jul 2026, 12:14 Dat is jouw veronderstelling.

Genesis 10:

Daniël 2:

Dat is jouw keuze.

Alles dat je kopieert vanuit de bijbel is door mensen geschreven en het is mythologie ofwel sprookjes.
En jij bent iemand die dat allemaal letterlijk serieus neemt.
Deze sprookjes heb jij in jouw hoofd gekopieerd.

Natuurlijk neem ik de Bijbel heel serieus, hij is gebaseerd op eeuwenlange menselijke ervaringen van mensen die hebben ervaren, dat het werkelijkheid is.

Zo ondervonden de mensen van de vloed, dat die echt kwam.
Zo ondervonden de mensen in Jeruzalem dat de profetie werkelijkheid was, toen de stad met de grond gelijk werd gemaakt in het jaar 70.

Lukas 19:
41 Toen hij dichterbij kwam en naar de stad keek, begon hij te huilen
42 en zei: ‘Had jij vandaag maar ingezien wat vrede brengt — maar nu is dat voor je ogen verborgen.
43 Want er komt een tijd dat je vijanden een belegeringswal van puntige palen om je heen zullen bouwen. Ze zullen je omsingelen en je van alle kanten belegeren.
44 Ze zullen je met de grond gelijkmaken en je kinderen verpletteren. Ze zullen in jou geen steen op de andere laten, omdat je de tijd waarin je werd geïnspecteerd, niet hebt herkend.’ NWV.

Heel veel mensen hebben letterlijk ervaren, dat de Bijbel beslist geen sprookje is.

MATTHEÜS 24:
14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.
15 Wanneer jullie daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover de profeet Daniël sprak, in een heilige plaats zien staan (lezer, gebruik inzicht),
16 dan moeten degenen die in Judea zijn naar 14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.
15 Wanneer jullie daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover de profeet Daniël sprak, in een heilige plaats zien staan (lezer, gebruik inzicht),
16 dan moeten degenen die in Judea zijn naar de bergen vluchten. NWV

Zij namen de waarschuwing wèl serieus en overleefden.

Sommige joden waren vooraf naar andere bergen gevlucht en kwamen toch om.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 13 jul 2026, 13:12Als je de Bijbel nu eens serieus gelezen had, dan wist je dat de Bijbelschrijvers door de schepper zijn geïnspireerd.
Ja jij gelooft dat, maar als je in die tijd zelf beweringen deed of op het schild ging staan namen mensen je niet serieus. Zei je echter dat je geïnspireerd en voorgezegd was door God zelf kreeg je aanzien en macht.

Zo ging het met Mozes ook met betrekking tot de Tien Geboden. Hij beweerde, toen hij van de berg afkwam en furieus was vanwege het Gouden Kalf, dat hij de geboden van God had ontvangen en die waren in steen uitgehouwen. Maar die stenen tafelen had hij niet om anderen te tonen, want door zijn boosheid had hij deze vernietigd door ze van de berg te gooien.
Hoe handig dat hij de geboden onthouden had...
Kijk en zo krijg je de macht. De mensen voorhouden dat jouw wetten Gods wetten zijn.

En zie je vandaag de dag hoe eenvoudig mensen in complottheorieën geloven, zal het je niets verbazen dat ze in vroeger tijden ook zo makkelijk om de tuin te leiden waren.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 13 jul 2026, 13:40 Zo ging het met Mozes ook met betrekking tot de Tien Geboden. Hij beweerde, toen hij van de berg afkwam en furieus was vanwege het Gouden Kalf, dat hij de geboden van God had ontvangen en die waren in steen uitgehouwen. Maar die stenen tafelen had hij niet om anderen te tonen, want door zijn boosheid had hij deze vernietigd door ze van de berg te gooien.
Kijk en zo krijg je de macht. De mensen voorhouden dat jouw wetten Gods wetten zijn.
Die stenen platen smeet hij kapot toen hij al bij de mensen was en ze hem dus konden zien. Daarna ging hij wederom de berg op en kwam met twee nieuwe stenen platen weer beneden.
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 13 jul 2026, 13:53
Messenger schreef: 13 jul 2026, 13:40 Zo ging het met Mozes ook met betrekking tot de Tien Geboden. Hij beweerde, toen hij van de berg afkwam en furieus was vanwege het Gouden Kalf, dat hij de geboden van God had ontvangen en die waren in steen uitgehouwen. Maar die stenen tafelen had hij niet om anderen te tonen, want door zijn boosheid had hij deze vernietigd door ze van de berg te gooien.
Die stenen platen smeet hij kapot toen hij al bij de mensen was en ze hem dus konden zien. Daarna ging hij wederom de berg op en kwam met twee nieuwe stenen platen weer beneden.
En waar zijn die te bewonderen?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef: 13 jul 2026, 14:10 En waar zijn die te bewonderen?
Nergens meer. Maar dat was jouw punt niet. Je schreef dat de platen meteen na het maken ervan al aan het oog van de mensen onttrokken zouden zijn, maar dat was volgens het verhaal dus niet het geval. Mozes kwam ook bij de tweede poging met de stenen platen zichtbaar naar beneden. Pas later werden ze in de verbondsark geplaatst. Er waren toen dus vele getuigen die de platen gezien hebben en die ook de epifanie van God zelf op de berg hebben aanschouwd.
Vrede en alle goeds
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 06 jul 2026, 13:13 Als je wat verder kijkt, dan kan je neus lang is:

Exodus 20:

Numeri 14:

Exodus 4:

Leviticus 21:

Mijn vraag was simpel.

Dat is een hoop tekst.
Mijn vraag was simpel.

Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 jul 2026, 13:40
Alpha schreef: 13 jul 2026, 13:12Als je de Bijbel nu eens serieus gelezen had, dan wist je dat de Bijbelschrijvers door de schepper zijn geïnspireerd.
Ja jij gelooft dat, maar als je in die tijd zelf beweringen deed of op het schild ging staan namen mensen je niet serieus. Zei je echter dat je geïnspireerd en voorgezegd was door God zelf kreeg je aanzien en macht.

Zo ging het met Mozes ook met betrekking tot de Tien Geboden. Hij beweerde, toen hij van de berg afkwam en furieus was vanwege het Gouden Kalf, dat hij de geboden van God had ontvangen en die waren in steen uitgehouwen. Maar die stenen tafelen had hij niet om anderen te tonen, want door zijn boosheid had hij deze vernietigd door ze van de berg te gooien.

En zie je vandaag de dag hoe eenvoudig mensen in complottheorieën geloven, zal het je niets verbazen dat ze in vroeger tijden ook zo makkelijk om de tuin te leiden waren.
Nee, ik weet dat. Mijn geloof is gebaseerd op Bijbelstudie en er zijn meer dan voldoende bewijzen te vinden die dat ondersteunen.

Ro 1:20  Zijn onzichtbare eigenschappen — zijn eeuwige kracht en Godheid — zijn namelijk vanaf de schepping van de wereld duidelijk te zien, omdat ze waar te nemen zijn in alles wat gemaakt is.u Daarom hebben ze geen enkel excuus. NWV

Ik beweer overigens nooit zo maar wat, ik citeer.
Dat Mozes furieus was, is begrijpelijk als je de context had gelezen.
Hij deed heel veel moeite voor de Israëlieten.
Hij leidde hen onder supervisie van de schepper uit de Egyptische slavernij.
Zij kregen alles wat zij onderweg nodig hadden, toch bleven zij weerspannig.
Vervielen steeds weer tot afgoderij.

Mozes was 40 dagen op de berg Sinaï en zag bij terugkeer dat ze weer tot afgoderij waren vervallen.
Zij werden ertoe verlokt de Egyptische afgoderij weer na te bootsen. (Exodus 32:2-6, 25-29).
Je hebt hier weer aantoonbaar de context niet gelezen, je leest kennelijk alleen wat je aanstaat.
In Exodus 41 staat overigens dat Mozes twee nieuwe platen met de geboden kreeg.
Deze had hij niet zelf geschreven. In Deuteronomium 10:2 staat dat de schepper deze zelf opnieuw had geschreven.

Het is volkomen duidelijk waarom Mozes kwaad werd, al die moeite en inzet die hij voor de schepper deed, om namens hem het volk te helpen, werd opzettelijk genegeerd.

Je laat jezelf dus duidelijk, al te gemakkelijk, om de tuin leiden.

Jeremia 10:23  Ik weet heel goed, Jehovah, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen.
Het is niet aan iemand die wandelt om zijn voetstappen zelfs maar te richten. NWV

Als je Jezus niet wilt volgen om in zijn voetstappen te treden, kom je een brede weg, die tot vernietiging leidt. (Mattheüs 7: 13,14).
Ik heb gekozen voor de weg van vrijheid, die leidt naar wereldwijde vrede en eenheid.
Vandaar dat in Mt 24:14 staat dat vooraf het goede nieuwe wereldwijd bekend wordt gemaakt.

Laat iedereen luisteren, die oren heeft. (Mt 11:15).
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 13 jul 2026, 20:19

Mijn vraag was simpel.

Dat is een hoop tekst.
Mijn vraag was simpel.

Mijn antwoord nu is gewoon heel simpel, vermoedelijk te eenvoudig voor jou?

Adam en Eva negeerden een heel eenvoudig gebod: "Blijf met je handen af van de boom". (Gen. 2:17)
De schepper claimde die exclusief voor zichzelf, hij kon dat.
Hij gaf hen de volgende opdracht:

Gen 1:
26 Daarna zei God: ‘Laten wij de mens maken naar ons beeld, zodat ze op ons lijken. Ze moeten het gezag hebben over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en de tamme dieren, over de hele aarde en alle dieren die daarop rondkruipen.’
27 Vervolgens schiep God de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hem. Als man en als vrouw schiep hij hen.
28 Verder zegende God hen en God zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, vul de aarde en onderwerp haar, en heb het gezag over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en alle dieren die zich op de aarde bewegen.’
29 Toen zei God: ‘Ik geef jullie alle zaaddragende planten op de hele aarde en alle bomen met zaaddragende vruchten. Dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan alle wilde dieren op het land, alle vliegende dieren in de lucht en alles wat zich op de aarde beweegt waarin leven is, geef ik de groene planten als voedsel.’ En zo gebeurde het.
31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en hij zag dat het heel goed was. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag.

Door hun opstand verloren zij hun volmaaktheid en kregen daarna kinderen.
Deze kinderen erfden de eigenschappen van hun ouders.
Net als in:

Exodus 20:5 want ik, Jehovah, je God, ben een God die volledige toewijding eist.
Voor de overtredingen van vaders laat ik zonen boeten en ook de derde en de vierde generatie van hen die mij haten. NWV.

Overigens ben ik getrouwd en mijn vrouw is invalide.
Zij heeft vervelende eigenschappen van haar ouders en voorouders geërfd.
Ik ondersteun haar zo goed mogelijk en wijs beslist haar niet af, noch andere mensen.
Net als Mozes probeer ik mensen te helpen, helaas zijn de meeste mensen daar niet van gediend.
Net als de Israëlieten dat ook deden, zij wisten alles beter.
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 13 jul 2026, 15:45
Nergens meer. Maar dat was jouw punt niet. Je schreef dat de platen meteen na het maken ervan al aan het oog van de mensen onttrokken zouden zijn, maar dat was volgens het verhaal dus niet het geval. Mozes kwam ook bij de tweede poging met de stenen platen zichtbaar naar beneden. Pas later werden ze in de verbondsark geplaatst. Er waren toen dus vele getuigen die de platen gezien hebben en die ook de epifanie van God zelf op de berg hebben aanschouwd.
Voor velen is het lezen van de bijbel wat te moeilijk en kijken niet naar de context. Ze maken er "verbeteringen" van. :cry: Het Bijbelse verslag is gewoon duidelijk, maar die begrijpen is voor de meesten wat lastig.

De oorzaak is m.i. het feit dat Jezus en zijn apostelen gelovigen eerst onderwees en pas daarna konden zij gedoopt worden.
De christenheid doopt zelfs baby's, oorspronkelijk gebaseerd op een vorm van bijgeloof.

Citaat Goeie vraag: "De kinderdoop komt voort uit heidense reinigingsrituelen, pas in de 3e eeuw werd over de kinderdoop geschreven, daarvoor werd nooit de kinderdoop vermeld in beschrijvingen van het Christelijk geloof, wel hoe mensen gedoopt werden".
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 20 jul 2026, 12:25
Dat_beloof_ik schreef: 13 jul 2026, 20:19

Dat is een hoop tekst.
Mijn vraag was simpel.

Mijn antwoord nu is gewoon heel simpel, vermoedelijk te eenvoudig voor jou?

Adam en Eva negeerden een heel eenvoudig gebod: "Blijf met je handen af van de boom". (Gen. 2:17)

Gen 1:
26 Daarna zei God: ‘Laten wij de mens maken naar ons beeld, zodat ze op ons lijken. Ze moeten het gezag hebben over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en de tamme dieren, over de hele aarde en alle dieren die daarop rondkruipen.’
27 Vervolgens schiep God de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hem. Als man en als vrouw schiep hij hen.
28 Verder zegende God hen en God zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, vul de aarde en onderwerp haar, en heb het gezag over de vissen in de zee, de vliegende dieren in de lucht en alle dieren die zich op de aarde bewegen.’
29 Toen zei God: ‘Ik geef jullie alle zaaddragende planten op de hele aarde en alle bomen met zaaddragende vruchten. Dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan alle wilde dieren op het land, alle vliegende dieren in de lucht en alles wat zich op de aarde beweegt waarin leven is, geef ik de groene planten als voedsel.’ En zo gebeurde het.
31 Daarna zag God alles wat hij gemaakt had en hij zag dat het heel goed was. En het werd avond en het werd morgen: de zesde dag.

Net als in:

Exodus 20:5 want ik, Jehovah, je God, ben een God die volledige toewijding eist.
Voor de overtredingen van vaders laat ik zonen boeten en ook de derde en de vierde generatie van hen die mij haten. NWV.

Ik ondersteun haar zo goed mogelijk en wijs beslist haar niet af, noch andere mensen.
Net als Mozes probeer ik mensen te helpen, helaas zijn de meeste mensen daar niet van gediend.
Het is niet te eenvoudig, maar te uitgebreid en het is geen antwoord op mijn vraag, waarvan nu wel duidelijk is dat je die ontwijkt.

Eerst even een kleine opmerking over je (overigens niet ter zake doende) antwoord.
Je haalt Exodus aan, waarin de zonen tot in de 4e generatie moeten boeten.
Maar daarnaast staat erin Deuteronomium 24:16 precies het tegenovergestelde: De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden..
Volledig tegengestelde teksten, waar je dus niets mee kunt.

Dat gezegd hebbende:
Mijn vraag was simpel, toch antwoord je daar niet op. Daarom nog maar eens.
Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?
En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 20 jul 2026, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 jul 2026, 12:10Mijn geloof is gebaseerd op Bijbelstudie en er zijn meer dan voldoende bewijzen te vinden die dat ondersteunen.
Ik baseer mijn geloof op inzichten die tot mij zijn gekomen en daaruit weet ik dat mijn geloof niet van de bijbel komt.
Alpha schreef: Ro 1:20  Zijn onzichtbare eigenschappen — zijn eeuwige kracht en Godheid — zijn namelijk vanaf de schepping van de wereld duidelijk te zien, omdat ze waar te nemen zijn in alles wat gemaakt is.u Daarom hebben ze geen enkel excuus. NWV
God is alomtegenwoordig en alles-dat-is, is een expressie van God. Dus in die zin is God waar te nemen in alles dat "gemaakt" is.
Alpha schreef: Ik beweer overigens nooit zo maar wat, ik citeer.
Ik ken de context die je hier beschrijft maar ik kan er niets anders in zien dan een kampvuurverhaal dat door overlevering is verrijkt door fantasierijke mensen die de wereld om hen heen probeerden te verklaren.
De tafelen van Mozes zie ik als een opzetje naar geschreven wetgeving, door mensen uitgewerkt.
Alpha schreef: Mozes was 40 dagen op de berg Sinaï en zag bij terugkeer dat ze weer tot afgoderij waren vervallen.
Zij werden ertoe verlokt de Egyptische afgoderij weer na te bootsen. (Exodus 32:2-6, 25-29).
Je hebt hier weer aantoonbaar de context niet gelezen, je leest kennelijk alleen wat je aanstaat.
Deze had hij niet zelf geschreven. In Deuteronomium 10:2 staat dat de schepper deze zelf opnieuw had geschreven.
Toch jammer dat de laatste twee ook niet zijn te zien. Dan zul je zeggen, die gingen mee met de Ark, maar dat zijn twee verhaaltjes die dan in elkaar overlopen.
Alpha schreef: Het is volkomen duidelijk waarom Mozes kwaad werd, al die moeite en inzet die hij voor de schepper deed, om namens hem het volk te helpen, werd opzettelijk genegeerd.
Een almachtige en volmaakte schepper heeft geen hulp van Mozes nodig. Het was echter andersom; God werd gebruikt als de gever van de wet om de wetten van Mozes toe te schrijven aan een opdracht van God. Omdat men werd overtuigd dat de wetten van God kwamen, namen de mensen het eerder serieus dan als Mozes had gezegd: "Dit zijn mijn wetten om je aan te houden."
Alpha schreef: Je laat jezelf dus duidelijk, al te gemakkelijk, om de tuin leiden.
Ik hoef niet door jouw tuintje te gaan en jij niet door het mijne. Elk spiritueel pad is oké.
Alpha schreef: Jeremia 10:23  Ik weet heel goed, Jehovah, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen.
Het is niet aan iemand die wandelt om zijn voetstappen zelfs maar te richten. NWV

Als je Jezus niet wilt volgen om in zijn voetstappen te treden, kom je een brede weg, die tot vernietiging leidt. (Mattheüs 7: 13,14).
Dit is bangmakerij die geen enkele invloed op mij heeft.

Ik geloof in een God van pure liefde, liefde zonder voorwaarden, liefde om niet, liefde met vrije wil.
De God waarin ik geloof is almachtig (niets is onmogelijk voor God) en is volmaakt.

God is alles omvattend en alomtegenwoordig. Dat betekent dat ieder ding en ieder levend wezen onlosmakelijk deel is van God.
Zo is God alziend en alwetend.

God is onkwetsbaar en onsterfelijk. God heeft geen enkele behoefte. God verlangt naar ervaring via alles-dat-is.
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 13 jul 2026, 15:45
En waar zijn de verbondsark en de twee stenen platen momenteel tentoongesteld?
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 jul 2026, 15:26
Alpha schreef: 20 jul 2026, 12:10Mijn geloof is gebaseerd op Bijbelstudie en er zijn meer dan voldoende bewijzen te vinden die dat ondersteunen.
Ik baseer mijn geloof op inzichten die tot mij zijn gekomen en daaruit weet ik dat mijn geloof niet van de bijbel komt.
Alpha schreef: Ro 1:20  Zijn onzichtbare eigenschappen — zijn eeuwige kracht en Godheid — zijn namelijk vanaf de schepping van de wereld duidelijk te zien, omdat ze waar te nemen zijn in alles wat gemaakt is.u Daarom hebben ze geen enkel excuus. NWV
God is alomtegenwoordig en alles-dat-is, is een expressie van God. Dus in die zin is God waar te nemen in alles dat "gemaakt" is.
Alpha schreef: Ik beweer overigens nooit zo maar wat, ik citeer.
Ik ken de context die je hier beschrijft maar ik kan er niets anders in zien dan een kampvuurverhaal dat door overlevering is verrijkt door fantasierijke mensen die de wereld om hen heen probeerden te verklaren.
De tafelen van Mozes zie ik als een opzetje naar geschreven wetgeving, door mensen uitgewerkt.
Alpha schreef: Mozes was 40 dagen op de berg Sinaï en zag bij terugkeer dat ze weer tot afgoderij waren vervallen.
Toch jammer dat de laatste twee ook niet zijn te zien. Dan zul je zeggen, die gingen mee met de Ark, maar dat zijn twee verhaaltjes die dan in elkaar overlopen.
Alpha schreef: Het is volkomen duidelijk waarom Mozes kwaad werd, al die moeite en inzet die hij voor de schepper deed, om namens hem het volk te helpen, werd opzettelijk genegeerd.
Een almachtige en volmaakte schepper heeft geen hulp van Mozes nodig. Het was echter andersom; God werd gebruikt als de gever van de wet om de wetten van Mozes toe te schrijven aan een opdracht van God. Omdat men werd overtuigd dat de wetten van God kwamen, namen de mensen het eerder serieus dan als Mozes had gezegd: "Dit zijn mijn wetten om je aan te houden."
Alpha schreef: Je laat jezelf dus duidelijk, al te gemakkelijk, om de tuin leiden.
Ik hoef niet door jouw tuintje te gaan en jij niet door het mijne. Elk spiritueel pad is oké.
Alpha schreef: Jeremia 10:23  Ik weet heel goed, Jehovah, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen.

Ik geloof in een God van pure liefde, liefde zonder voorwaarden, liefde om niet, liefde met vrije wil.
De God waarin ik geloof is almachtig (niets is onmogelijk voor God) en is volmaakt.

God is alles omvattend en alomtegenwoordig. Dat betekent dat ieder ding en ieder levend wezen onlosmakelijk deel is van God.

God is onkwetsbaar en onsterfelijk. God heeft geen enkele behoefte. God verlangt naar ervaring via alles-dat-is.
Je geloof dus , wat je wilt geloven. Dat is niet nieuw, de Bijbel staat vol van dergelijke ervaringen, zoals in:
Jer 18:12 Maar ze zeiden: ‘Nee, het is zinloos! Want we zullen onze eigen gedachten achternagaan, en we zullen allemaal ons koppige, slechte hart volgen.’ NWV.

Dat is jouw probleem.

Jezus gebruikte een illustratie over de 10 maagden.
5 maagden hadden zich goed voorbereid, 5 niet en werden niet toegelaten op de bruiloft. ( Mt 25).
De mensen in Noach's tijd waren ook niet bereid Noach's boodschap te aanvaardden en konden daarna niet de ark in en verdronken.

Ik heb NOOIT de intentie om je bang te maken, dat laat ik graag over aan de kerken van de christenheid.

Jezus was de voorzegde Messias en bewees dat de profetieën over hem uit kwamen.
De mensen in zijn tijd konden met eigen ogen zien dat hij de beloofde Messias was.
Toch verwierp de Joodse meerderheid hem en daarmee het gesloten verbond met de schepper.
Het gevolg was dat het nieuwe verbond met Jezus volgelingen werd gesloten.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:09
Messenger schreef: 20 jul 2026, 15:26

Je geloof dus , wat je wilt geloven.
Uiteraard geloof ik wat ik wil (en kan) geloven. Mijn persoonlijk verkregen inzichten staan haaks op die van alle bijbels.
Alpha schreef: Dat is niet nieuw, de Bijbel staat vol van dergelijke ervaringen, zoals in:
Jer 18:12 Maar ze zeiden: ‘Nee, het is zinloos! Want we zullen onze eigen gedachten achternagaan, en we zullen allemaal ons koppige, slechte hart volgen.’ NWV.
Die tekst kan ik en iedere andere gelovige ook gebruiken. Alleen oordeel ik niet over het hart dat men volgt.
Alpha schreef: Dat is jouw probleem.
In het geheel niet mijn probleem. :)
Alpha schreef: Jezus gebruikte een illustratie over de 10 maagden.
5 maagden hadden zich goed voorbereid, 5 niet en werden niet toegelaten op de bruiloft. ( Mt 25).
De mensen in Noach's tijd waren ook niet bereid Noach's boodschap te aanvaardden en konden daarna niet de ark in en verdronken.
Ik geloof helemaal niets van het arkverhaal en van Noach's boodschap. De God die ik leerde kennen stelt geen eisen en zal geen massamoord begaan, omdat de Schepping voor God volmaakt is. En er geschiedt niets tegen de wil van een almachtige God die de vrije wil van mensen steunt.
Alpha schreef: Ik heb NOOIT de intentie om je bang te maken, dat laat ik graag over aan de kerken van de christenheid.
Het heeft ook geen enkel effect op me.
Alpha schreef: Jezus was de voorzegde Messias en bewees dat de profetieën over hem uit kwamen.
Ik heb geen bewijs gezien, verwijzingen naar de bijbel als zou het bewijs daarin te vinden zijn accepteer ik niet als geldig.
Maar stel er zou werkelijk iemand als Jezus zijn geweest, dan nog was hij er voor die tijd en de mensen die hem persoonlijk kenden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 20 jul 2026, 15:25
Alpha schreef: 20 jul 2026, 12:25 Mijn antwoord nu is gewoon heel simpel, vermoedelijk te eenvoudig voor jou?

Gen 1:

Net als in:

Het is niet te eenvoudig, maar te uitgebreid en het is geen antwoord op mijn vraag, waarvan nu wel duidelijk is dat je die ontwijkt.

Eerst even een kleine opmerking over je (overigens niet ter zake doende) antwoord.
Je haalt Exodus aan, waarin de zonen tot in de 4e generatie moeten boeten.
Maar daarnaast staat erin Deuteronomium 24:16 precies het tegenovergestelde: De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden..
Volledig tegengestelde teksten, waar je dus niets mee kunt.

Dat gezegd hebbende:
Mijn vraag was simpel, toch antwoord je daar niet op. Daarom nog maar eens.
Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?
En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?
Ik geef een reactie vanuit de bijbel, meer niet.
Het is duidelijk dat je dat niet wilt horen of kan verdragen.

Het is ergens eigenlijk heel eenvoudig.
Kinderen erven de eigenschappen van hun ouders en voorouders.
In de genen staan allerlei verborgen gebreken, die soms wel of soms niet openbaren.

Jezus genas dat soort dingen in het openbaar.
Blinden konden zien, doven konden horen, lammen konden weer lopen.
Doden werden opgewekt.

De betekenis van Deuteronomium 24:16 ontgaat je geheel.

Als een kind iemand vermoord, kan de vader daar niet voor aangesproken worden.
Als een vader iemand vermoord, kunnen de kinderen daar niet voor aangesproken worden.

Wat Ex 20: 1-6 betreft, is het duidelijk waar het over gaat.
Helaas ben je de enige niet, die niet naar de contexten kijkt om de betekenis te begrijpen.
Het gaat hier over afgoderij en beelden aanbidding.

De volgende tekst geef de oorzaak aan.

Psalm 106:
35 Maar ze vermengden zich met de volken en namen hun praktijken over.
36 Ze bleven hun afgoden vereren, en die werden een valstrik voor hen. NWV

Iets dergelijks gebeurde ook in de 4e eeuw.
Constantijn de grote stichtte in 325 n.C. de algemene kerk van Rome.
Hij bood christelijke ouderlingen het salaris aan, die hij aan heidense priesters betaalde.
Het merendeel trapte daarin.
Hel gevolg was de vermenging van heidense gebruiken met christelijke.

Dat werd vooraf al door Paulus voorzegt in 1 Timotheüs 4:1.

Als je de geschiedenis van die kerk volgt, dan zie je de ene na de andere uitspatting en schisma na de andere.
Maarten Luther trachtte tevergeefs een hervorming door te voeren, helaas werd de verdeeldheid daardoor nog veel groter.
Er zijn meer dan duizend kerken die beweren christelijke te zijn.
In 1914 en later gingen zij elkaar te lijf in naam van God.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 27 jul 2026, 12:42
Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:09
Je geloof dus , wat je wilt geloven.
Uiteraard geloof ik wat ik wil (en kan) geloven. Mijn persoonlijk verkregen inzichten staan haaks op die van alle bijbels.
Alpha schreef: Dat is niet nieuw, de Bijbel staat vol van dergelijke ervaringen, zoals in:
Die tekst kan ik en iedere andere gelovige ook gebruiken. Alleen oordeel ik niet over het hart dat men volgt.
Alpha schreef: Dat is jouw probleem.
In het geheel niet mijn probleem. :)
Alpha schreef: Jezus gebruikte een illustratie over de 10 maagden.
Ik geloof helemaal niets van het arkverhaal en van Noach's boodschap. De God die ik leerde kennen stelt geen eisen en zal geen massamoord begaan, omdat de Schepping voor God volmaakt is. En er geschiedt niets tegen de wil van een almachtige God die de vrije wil van mensen steunt.
Alpha schreef: Ik heb NOOIT de intentie om je bang te maken, dat laat ik graag over aan de kerken van de christenheid.
Het heeft ook geen enkel effect op me.
Alpha schreef: Jezus was de voorzegde Messias en bewees dat de profetieën over hem uit kwamen.
Ik heb geen bewijs gezien, verwijzingen naar de bijbel als zou het bewijs daarin te vinden zijn accepteer ik niet als geldig.
Maar stel er zou werkelijk iemand als Jezus zijn geweest, dan nog was hij er voor die tijd en de mensen die hem persoonlijk kenden.
Als je door rood rijdt, krijg je een bekeuring, als er gehandhaafd wordt. Dat is JOUW probleem, niet het mijne.
Al je niet betaald, wordt jouw probleem steeds groter.

Er zijn mensen die de overheid niet accepteren en die krijgen ook steeds meer problemen.

Ieder zijn keuze.
De meeste mensen kiezen voor een "eigen" geloof.
De problemen om ons heen worden steeds duidelijker.
Geen mens is in staat daar iets tegen te doen, het is te laat.

Ik heb al vaker relevante voorbeelden getoond.