dingo schreef: Gisteren, 10:55
peda schreef: Gisteren, 10:35
Ik ben het daar mee eens en ik vertaal zulks naar: wat verstaat iemand onder aan "" zekerheid grenzende waarschijnlijkheid "'.
De invulling daarvan is persoonlijk en verloopt volgens de bekende linaal.
De beschouwer A zal bij 70 % opgelost zijn reeds spreken van aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, terwijl een ander op de liniaal de positie 99 % kiest.
Kortom je ontkomt in mijn overtuiging nooit aan persoonlijke inschatting en wat zeker is, is wel dat persoonlijke inschatting in hoge mate subjectief is. Je merkt het bij dit topic.
Waar de één het heeft over :: waar praten wij onderling eigenlijk over, ziet een ander een niet te overbruggen verschil in inzicht.
Ook bij eerder 100% verklaarde verschijnselen zijn later toch weer de inzichten veranderd door andere context of betere meetmethode etc. Dat is ook de gedachte achter mijn onderschrift. In dat opzicht zou ik agnost kunnen zijn.
Jij hebt inderdaad een mij aansprekend onderschrift.
Interessant is daarbij wel het onderwerp van "" met aan zekerheid geldende waarschijnlijkheid "'
Zo sluit ik persoonlijk een "" holle "" aarde met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit en ik vermoed dat 99,999 % van de
mensheid precies hetzelfde doet.
Zo sluit ik een wereldwijze zondvloed persoonlijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit ( basis wetenschappelijke bevindingen, zoals ijsboor kernen ) maar ik vermoed niet dat 99, 999 % van de mensheid een wereldwijde zondvloed uitsluit.
Zo kan ik steeds verder gaan met het noemen van grootse voorbeelden, waarbij steeds minder gelijk- gezindheid zal worden aangetroffen bij anderen over wat ik vind vallen onder aan "" zekerheid grenzende waarschijnlijkheid "".
De ja/ neen -God-invloed bij evolutie is in dit opzicht een prachtig voorbeeld, waarbij de eventuele beïnvloeding door God cq welke-God ook nog eens totaal uiteenlopend wordt gezien.
Het aantal variabelen bij het topic onderwerp is enorm groot, de individuele weging van de argumenten die ter onderbouwing van een eigen positie worden ingebracht, is eveneens enorm groot. Kortom een grootste gemene deler in uitkomsten, is voor mij met zeker-weten ( aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ) , buiten bereik.
Hoe daar mede persoonlijk wordt omgegaan is aan een ieder en in het omgaan met bespeur ik bij het innemen van een positie wel weer mijn bekende liniaal, die overigens ook weer niet door iedereen wordt omarmd. Het kan allemaal verkeren.
Omdat ik veelkleurigheid omarm is "' kan allemaal verkeren "" prima, maar voor diegenen die zwart/ wit omarmen, is het wellicht helemaal niet prima.
C'ést la vie.