Yours schreef: 30 jul 2026, 14:44
Tufkah schreef: 30 jul 2026, 14:23
Twee mensen kunnen elkaar ook woordloos verstaan, dat is de enkelvoudige mens. Waar een einde aan kwam met de komst van Eva.
Eva (het vrouwelijke deel binnen de eerste mens Adam) was/is een onlosmakelijk deel van/in de kern verbonden met Adam. En geen zelfstandige entiteit zoals binnen een huwelijk.
Zie mijn bericht van eerder deze middag:
Yours schreef: 30 jul 2026, 13:17
Dit liefdesvers maakt duidelijk dat Eva, het vrouwelijke deel, een wezenlijk onderdeel is van de eerste enkelvoudige mens Adam: van de Eenheid die zij met elkaar vormen/Zijn. Het is in die zin dus helemaal geen huwelijk:
het mannelijke en vrouwelijke deel binnen de eerste mens zijn in de kern onlosmakelijk met elkaar verbonden.
In de kern is de mens mannelijk noch vrouwelijk: de monade. Het woord monade, dat één, alleen, uniek betekent. Omdat Genesis over de fysieke mens gaat en de fysieke scheppingsact van God, versta ik "Adam" als de enkelvoudige mens. Adam betekent ook 'mens' in het Hebreeuws.
De vervolgstap is dat God uit deze enkelvoudige mens de tweevoudige mens schept: Eva. De tweevoud is Adam
én Eva. Tweevoudig in dit verband is dat voor het eerst er sprake was (in fysieke zin) van geslachten. De scheppingsact vanuit God bezien is dan ook dat Hij uit het enkelvoudige het meervoudige schept. Man en vrouw
staan tegenover elkaar. (Genesis 2:20)
Vandaar ook mijn knipoog naar de huwelijkse staat: man en vrouw ver
eenigen zich geslachtelijk en woordloos. Maar ruzie maken zonder woorden is lastig. Eerst maken ze ruzie en dan is er de geladen stilte. (Je kunt de stilte dus ook lading geven). Mijn knipoog had dan ook betrekking op Genesis 2:24 en 25 want daar staat dat. (De Bijbel is soms gewoon een seksboekje) (grapje)
Genesis gaat over de scheppingsact en de auteur schrijft hoe God dat doet. Neem Genesis 1 3-4
God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht. En kijk eens in vers 4? Pas
na de schepping scheidt God het licht van de duisternis. Waarom zou het met Adam/Mens anders zijn? God schept eerst de Mens en daarna scheidt hij Eva af van de Mens. Et voilà : man én vrouw. (Let op het woordje 'en'. )
Uiteraard hoef je het met mijn zienswijze niet eens te zijn, maar ik ga er niet van uit dat God in Genesis 1 'zus' schept en in Genesis 2 'zo'. Alles in de fysieke wereld heeft zijn polariteiten/tegendelen. Dat begrip vind ik belangrijk, want de tegendelen maken elkaar compleet. Wie zijn mannelijke kwaliteiten laat prevaleren is incompleet, wie zijn vrouwelijke kwaliteiten laat prevaleren is ook incompleet. Wie het evenwicht vindt zal bemerken dat ze tegen elkaar wegvallen, dat ze uit elkaar bestaan. Dat het vrouwelijke uit het mannelijke is genomen en vice versa.
Het denkvermogen begrijpt niet 'aanwezigheid'.