Tiberius Claudius schreef: 11 aug 2026, 15:59
Dat het een volwaardig mens is, komt nu juist voort uit religie.
Je hebt het nooit genoemd zo0als zovele gelovigen, maar men denkt wel degelijk dat dan
De Ziel wordt toegevoegd door een Hogere macht.
Ik heb het in die discussies nooit over de ziel, dús heb ik het in die discussues nooit over de ziel. Jij alleen haalt nu de ziel erbij, dus jij alleen bent nu verantwoordelijk voor die inbreng. Wat anderen zeggen is niet relevant, maar alleen wat ík hier tegen jou zeg. Probeer dus niet voor mij in te vullen wat ik echt zou bedoelen, want dan kan ik me dus ook moeilijk aanpassen aan wat van mij gevraagd wordt. Daarbij zijn er ook gelovigen die helemaal niet uitgaan van een bezieling direct bij de conceptie, maar die dat op een later moment vaststellen.
Met 'volwaardig mens' doel ik dat het DNA al vanaf de conceptie helemaal compleet is en dat de natuur van het kindje nooit in iets anders zal veranderen dan een menselijke. Het zal nooit een giraf of een hond worden, maar altijd een mens. Dus is het vanaf het begin een mens. Natuurlijk is het nog lang niet volgroeid, maar dat is een pasgeboren baby en zelfs een puber ook nog niet, maar toch beschouwen wij die eveneens als volwaardig menselijk. Ik baseer mij dus nadrukkelijk niet op goddelijke of bovennatuurlijke beginselen.
Wie in iets als een ziel geloofd is dat ook het meest logische ogenblik.
Voor een ongelovige is het niet meer dan een klompje eiwit.
Dat zijn wij geboren mensen qua biologie ook, niet méér dan klompjes cellen. Maar het DNA laat al een heel ander verhaal zien en nog ruim voordat de abortustermijn in Nederland om is, ziet het kindje er ook al echt herkenbaar menselijk uit, zelfs met nageltjes aan de vingers en tenen. Ongelovigen zijn dus inconsequent om op basis daarvan alleen een ongeboren kind nog niet als mens te beschouwen. Blijkbaar houden zij dan dus hogere maatstaven aan die bepalen wanneer een mens een écht mens zou zijn. Juist zij zouden mijn wetenschappelijke redenatie echter moeten kunnen appreciëren, ook als ze het er totaal niet mee eens zijn.
Je geeft zelf en prima voorbeeld, dat met van religie uitgaat (zonder dat te vermelden) en dan met een merkwaardig verhaal komt om het op een andere manier het verbod te rechtvaardigen.
Het is vrees ik zo diep bij gelovigen ingesleten dat ze het zelf vaak niet meer herkennen.
Ik baseer mij dus enkel op wetenschappelijke bewijsvoering en jij kiest er zelf voor om religie erbij te halen. Dat is jouw keuze, niet die van mij, dus je kunt ook niet mij daarvoor ter verantwoording roepen. Als je meent dat ik religieuze argumenten gebruik, dan zul je mij dat klip en klaar moeten aantonen. Zonder allerlei ingewikkelde kafkaanse redeneringen ('als je maar goed genoeg nadenkt, weet je heus wel waarom je gearresteerd bent'), maar gewoon: 'Hier en hier spreek jij direct en duidelijk over God, de Bijbel, de Kerk en of de ziel.'
Het doet me denken aan de serie The Handmaid's Tale, waarvan veel mensen zeiden dat mannen inderdaad zoiets zouden kunnen bedenken. Terwijl die samenleving door een vróúw is bedacht, namelijk Margaret Atwood in haar gelijknamige boek waarop de serie gebaseerd is. Zij had blijkbaar zulke vergaande gedachten over een patriarchale samenleving en het geeft dan geen pas om mannen die gedachten te verwijten, onder het mom van dat zij zoiets daadwerkelijk zouden kunnen vormgeven als ze de kans zouden hebben. Margaret bedacht het, dus zij alleen is verantwoordelijk voor die dystopie en die gedachte. Waar veel mannen overigens ook helemaal niet op zitten te wachten.