Het boeddhisme kent geen God of goden.Tiberius Claudius schreef: 16 aug 2026, 14:41Goden hebben nog nooit iets van hun bestaan laten blijken.J-W schreef: 16 aug 2026, 14:18
Goden wilden in die tijd net als sommigen mensen zoveel mogelijk volgelingen hebben.
Nu hoor je niet veel meer van Hen, niets eigenlijk.
Maar er worden nog zat andere Goden wereldwijd aanbeden, in Japan is dat schering en inslag.
Maar ook Shaka een boeddhistische God staat in hoog aanzien.
Welke christelijke waarden en normen passen niet meer in een moderne samenleving
-
Tufkah
- Man/Vrouw: M
Re: Welke christelijke waarden en normen passen niet meer in een moderne samenleving
Zonder vergeving zijn we voor altijd gebonden aan de situatie die het lijden heeft gecreëerd.
-
Tufkah
Re: Welke christelijke waarden en normen passen niet meer in een moderne samenleving
Filosofie is een wetenschap die zoekt naar wijsheid en antwoorden op vragen over het leven. Logica is de leer van het correct en geldig redeneren. Dus is het logisch dat filosofie geen Logica (waarom met een hoofdletter?) bevat.Tiberius Claudius schreef: 16 aug 2026, 16:56Filosofie heeft weinig met Logica van doen, dus je antwoord verbaasd me niets.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 16:28
Ik zie dat je het concept gedachte-experimenten in de ethiek niet begrijpt. Gezien je onbekendheid met filosofie is dat wellicht ook niet verwonderlijk.![]()
Zonder vergeving zijn we voor altijd gebonden aan de situatie die het lijden heeft gecreëerd.
-
Ammonius
Die smiley is geheel op zijn plaats, want voor iedereen die filosofie heeft gestudeerd en daarbij de theoretische filosofie als zwaartepunt heeft gekozen is dit een ontzettend grappige opmerking. Zoek eens voor een paar universiteiten op aan welk departement de vakgroep logica is verbonden.Tiberius Claudius schreef: 16 aug 2026, 16:56Filosofie heeft weinig met Logica van doen, dus je antwoord verbaasd me niets.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 16:28
Ik zie dat je het concept gedachte-experimenten in de ethiek niet begrijpt. Gezien je onbekendheid met filosofie is dat wellicht ook niet verwonderlijk.![]()
-
Dat_beloof_ik
Dat had ik geschreven: ik denk dat het uitgaat van iets dat niet klopt, nl. dat er zoiets zou zijn als een algemene, universeel geldende moraal.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 15:17De vraag gaat van helemaal niets uit. Je kunt ja antwoorden of nee, en ook nog eens uitleggen wat je ermee bedoelt. Als je denkt dat de overtuiging (dus niet de vraag) "wat deze drie volwassenen doen is moreel verkeerd" uitgaat van iets wat niet klopt, dan staat het je vrij om de vraag ontkennend te beantwoorden.Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 14:12 De vraag klopt niet. Hij gaat uit van een algemeen geldende moraal (je vraagt immers of dat moreel verkeerd is, niet of je het moreel verkeerd vind); maar die is er niet.
Vandaar dat je niet kunt zeggen "wat deze drie doen is moreel verkeerd" maar wel "wat ze doen is volgens mijn morele maatstaven verkeerd"
Ik vind het moreel verkeerd omdat het in strijd is met mijn morele normen en waarden. Volgens mij is het verkeerd om kinderen voor de lol te martelen. Waarom? Dat zal historisch zo gegroeid zijn; als je kinderen martelt is dat niet goed voor hun gezondheid, en morele normen en waarden zijn ontstaan omdat ze in ons voordeel werken. Moraal is als het ware een bijproduct van natuurlijke selectie, waardoor ze een aangeboren gevoel voor goed en kwaad hebben. Dat was vroeger nodig om te overleven. Daarom moet je kinderen niet martelen maar leren om te overleven.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 15:17En waarom zou je het moreel verkeerd vinden? En betekent het feit dat je het moreel verkeerd vindt dat je de overtuiging hebt dat het moreel verkeerd is, of kun je iets vinden zonder de overtuiging te hebben dat het zo is? Zo ja, wat bedoel je dan met 'vinden'?Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 14:12 Ik zou het moreel verkeerd vinden dat ze het kind martelen, maar kennelijk hebben de anderen er geen moeite mee.
Bij het feit dat ik iets moreel verkeerd vind, realiseer ik mij dat anderen wellicht andere morele normen en waarden hebben. Dat wat ik vind, is dus niet automatisch zo voor anderen.
Met 'ik vind' bedoel ik uiteraard dat dit mijn mening is.
Dat was wel het gedachten-experiment.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 15:17Dat was niet het gedachte-experiment. In het gedachte-experiment ligt het in je macht om het te verbieden, en dan zouden ze er per direct mee ophouden. Je kunt er (zoals je suggereert) ook voor kiezen om eerst te proberen hun beweegredenen te doorgronden en ze te overtuigingen (hoe zou je dat overigens aanpakken, hen overtuigen?), maar laten we ten behoeve van het gedachte-experiment ervan uitgaan dat dat tot gevolg heeft dat het kind langer gemarteld zou worden. Zou je het dan verbieden, of niet?Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 14:12 Verbieden heeft geen enkele zin, want ze zijn in de meerderheid; ik zou het dus afleggen/verliezen.
Je schreef:
Ik geef gewoon antwoord op die vraag. Ik zou dat niet doen en ik leg uit waarom.En mijn tweede vraag is: stel dat het in je macht lag om het de drie anderen te verbieden het kind te martelen, zou je dat dan doen? Waarom wel of niet?
Als je iets anders bedoelde, had je het anders op moeten schrijven.
Zo langzamerhand krijg ik het idee dat jij denkt dat er een algemeen geldende, universele moraal is, want je geeft de indruk moeite hebben met het onderscheid tussen wat ik vind en wat anderen vinden. Klopt dat?
En denk je dat iemand altijd het 'waarom' moet kunnen uitleggen achter morele opvattingen?
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Tiberius Claudius
De genoemde is er wel degelijk eentje.Tufkah schreef: 16 aug 2026, 18:29Het boeddhisme kent geen God of goden.Tiberius Claudius schreef: 16 aug 2026, 14:41
Goden hebben nog nooit iets van hun bestaan laten blijken.
Maar er worden nog zat andere Goden wereldwijd aanbeden, in Japan is dat schering en inslag.
Maar ook Shaka een boeddhistische God staat in hoog aanzien.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Tiberius Claudius
Filosofie is net als astrologie geen wetenschap.Tufkah schreef: 16 aug 2026, 18:32Filosofie is een wetenschap die zoekt naar wijsheid en antwoorden op vragen over het leven. Logica is de leer van het correct en geldig redeneren. Dus is het logisch dat filosofie geen Logica (waarom met een hoofdletter?) bevat.Tiberius Claudius schreef: 16 aug 2026, 16:56
Filosofie heeft weinig met Logica van doen, dus je antwoord verbaasd me niets.![]()
-
Ammonius
Dank voor je verhelderende reactie, DBI. Ik zal bij het einde beginnen:
Wat dat 'waarom' betreft: uiteraard kun je volkomen gerechtvaardigd morele opvattingen hebben zonder het 'waarom' te kunnen uitleggen, maar in de meta-ethiek toont het antwoord op de waarom-vraag vaak goed welke positie je inneemt.
In dat kader:
De uitleg die je geeft met betrekking tot het feit dat jij het verkeerd vindt om kinderen te martelen gaat over de oorzaak van die mening. Waar ik benieuwd naar ben, is of jij ook enige rechtvaardiging hebt voor je mening. Laat helder zijn: mijn vermoeden is dat jij denkt dat er geen rechtvaardiging is, maar dat wil ik graag bevestigd zien. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat jij denkt dat in dit geval de oorzaak van de overtuiging ook de rechtvaardiging is; die twee kunnen namelijk samenvallen.
Ik ben absoluut een moreel realist, laat dat helder zijn. Ik heb geen moeite met dat onderscheid, maar om te weten welke van de talloze posities binnen de meta-ethiek jij bekleedt, heb ik je moeten vragen of jij in staat bent dat onderscheid kunt aanbrengen of niet.Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 18:54
Zo langzamerhand krijg ik het idee dat jij denkt dat er een algemeen geldende, universele moraal is, want je geeft de indruk moeite hebben met het onderscheid tussen wat ik vind en wat anderen vinden. Klopt dat?
En denk je dat iemand altijd het 'waarom' moet kunnen uitleggen achter morele opvattingen?
Wat dat 'waarom' betreft: uiteraard kun je volkomen gerechtvaardigd morele opvattingen hebben zonder het 'waarom' te kunnen uitleggen, maar in de meta-ethiek toont het antwoord op de waarom-vraag vaak goed welke positie je inneemt.
In dat kader:
Ik denk dat het belangrijk is om hier twee verschillende soorten 'waarom' te onderscheiden: het 'waarom' dat te maken heeft met de oorzaak van iets, en het 'waarom' dat te maken heeft met de rechtvaardiging van iets. Een voorbeeld: ik ben ervan overtuigd dat de aarde om de zon draait (althans, dat hun gemeenschappelijke zwaartepunt in de zon ligt). Ik heb me een beetje verdiept in de astronomie en ik kan mijn overtuiging dus rechtvaardigen met concrete argumenten die gebaseerd zijn op astronomische observaties en natuurkunde. Maar die argumenten zijn niet de oorzaak van mijn overtuiging. Ik had mijn heliocentrische overtuiging al voordat ik die argumenten leerde kennen. De oorzaak ligt in het feit dat het mij verteld is; op school of thuis, dat weet ik niet meer.Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 18:54Ik vind het moreel verkeerd omdat het in strijd is met mijn morele normen en waarden. Volgens mij is het verkeerd om kinderen voor de lol te martelen. Waarom? Dat zal historisch zo gegroeid zijn; als je kinderen martelt is dat niet goed voor hun gezondheid, en morele normen en waarden zijn ontstaan omdat ze in ons voordeel werken. Moraal is als het ware een bijproduct van natuurlijke selectie, waardoor ze een aangeboren gevoel voor goed en kwaad hebben. Dat was vroeger nodig om te overleven. Daarom moet je kinderen niet martelen maar leren om te overleven.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 15:17 En waarom zou je het moreel verkeerd vinden? En betekent het feit dat je het moreel verkeerd vindt dat je de overtuiging hebt dat het moreel verkeerd is, of kun je iets vinden zonder de overtuiging te hebben dat het zo is? Zo ja, wat bedoel je dan met 'vinden'?
Bij het feit dat ik iets moreel verkeerd vind, realiseer ik mij dat anderen wellicht andere morele normen en waarden hebben. Dat wat ik vind, is dus niet automatisch zo voor anderen.
Met 'ik vind' bedoel ik uiteraard dat dit mijn mening is.
De uitleg die je geeft met betrekking tot het feit dat jij het verkeerd vindt om kinderen te martelen gaat over de oorzaak van die mening. Waar ik benieuwd naar ben, is of jij ook enige rechtvaardiging hebt voor je mening. Laat helder zijn: mijn vermoeden is dat jij denkt dat er geen rechtvaardiging is, maar dat wil ik graag bevestigd zien. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat jij denkt dat in dit geval de oorzaak van de overtuiging ook de rechtvaardiging is; die twee kunnen namelijk samenvallen.
Ik zal nogmaals mijzelf citeren:Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2026, 18:54Dat was wel het gedachten-experiment.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 15:17 Dat was niet het gedachte-experiment. In het gedachte-experiment ligt het in je macht om het te verbieden, en dan zouden ze er per direct mee ophouden. Je kunt er (zoals je suggereert) ook voor kiezen om eerst te proberen hun beweegredenen te doorgronden en ze te overtuigingen (hoe zou je dat overigens aanpakken, hen overtuigen?), maar laten we ten behoeve van het gedachte-experiment ervan uitgaan dat dat tot gevolg heeft dat het kind langer gemarteld zou worden. Zou je het dan verbieden, of niet?
Je schreef:Ik geef gewoon antwoord op die vraag. Ik zou dat niet doen en ik leg uit waarom.En mijn tweede vraag is: stel dat het in je macht lag om het de drie anderen te verbieden het kind te martelen, zou je dat dan doen? Waarom wel of niet?
Als je iets anders bedoelde, had je het anders op moeten schrijven.
Dat het in je macht ligt, is een cruciaal element van deze vraag. Gedachte-experimenten zijn bedoeld om ethische kwesties op scherp te stellen. In het 'trolley experiment' begrijp je het punt van het experiment ook niet als je het gaat hebben over de vraag of de hendel niet vastgeroest is, of dat je niet meer op tijd bent om een keuze te maken, of dat de trolley misschien uit de bocht vliegt, etc. Het gaat niet om praktische bezwaren, het gaat erom dat je een ethische keuze moet maken. In dit geval: of je verbiedt het de anderen om het kind te martelen en dan zal het stoppen, of je verbiedt het ze niet, en dan zal het martelen doorgaan. Wat kies je? Dat is belangrijk om te bepalen welke ethische positie je inneemt en/of of je die consequent inneemt.Ammonius schreef: 16 aug 2026, 13:44
Ik ben benieuwd wat je overwegingen zijn bij het volgende gedachte-experiment:
Stel, de wereld wordt nog maar bevolkt door vijf personen: jij, drie volwassenen en een kind. De drie volwassenen houden er alle drie van het kind hevig te martelen; zomaar, voor hun plezier.
Zou jij in zo'n geval na rationele reflectie tot de overtuiging komen: 'wat deze drie volwassenen doen is moreel verkeerd'? Waarom wel of niet? En mijn tweede vraag is: stel dat het in je macht lag om het de drie anderen te verbieden het kind te martelen, zou je dat dan doen? Waarom wel of niet?
Ik realiseer me dat het een extreem scenario is, maar dat is soms belangrijk om ethische opvattingen te toetsen.
-
Tiberius Claudius
Het eerste waarom is een verkeerd woord, het dient waardoor te zijn.Ammonius schreef: 17 aug 2026, 09:36 Ik denk dat het belangrijk is om hier twee verschillende soorten 'waarom' te onderscheiden: het 'waarom' dat te maken heeft met de oorzaak van iets, en het 'waarom' dat te maken heeft met de rechtvaardiging van iets.
Helaas gebruikt men maar als te vaak waarom waar waardoor beter op zijn plaats is.
OP de vraag (waardoor is ............. ?) krijgt men meestal een bevredigender antwoord, dan bij het (waarom......................... is?)
-
Tufkah
Siddhartha Gautama, de stichter van het boeddhisme wordt in Japan vaak Shaka Nyorai genoemd. Siddhartha Gautama is naar eigen zeggen nadrukkelijk geen God/god.
-
Tufkah
Wetenschap gebruikt experimenten en toetsbaar bewijs. Filosofie niet, dat klopt. Filosofie betekent letterlijk 'liefde voor wijsheid'. Daarmee staat de filosofie op een hoger plan dan de wetenschap.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 09:15Filosofie is net als astrologie geen wetenschap.Tufkah schreef: 16 aug 2026, 18:32
Filosofie is een wetenschap die zoekt naar wijsheid en antwoorden op vragen over het leven. Logica is de leer van het correct en geldig redeneren. Dus is het logisch dat filosofie geen Logica (waarom met een hoofdletter?) bevat.
-
Tufkah
P.S. Het boeddhisme is in de praktijk ook een filosofie (Net zoals het taoïsme). Het geeft regels om beter en helderder te denken en methodes om aan het lijden te ontsnappen. Daar kun je van alles van vinden (ik ben het niet op alle punten eens met het boeddhisme) , maar er is geen God, geen hiernamaals en geen reïncarnatie.
De praktijk echter is weerbarstiger, boeddhisten geloven soms wel in reïncarnatie, ze noemen elkaar soms eerwaarde en dat soort termen. Wat het boeddhisme mij vooral leert is dat de mens een religieus wezen is die graag een opperwezen verzint. Dat laatste is van alle tijden en alle culturen.
De praktijk echter is weerbarstiger, boeddhisten geloven soms wel in reïncarnatie, ze noemen elkaar soms eerwaarde en dat soort termen. Wat het boeddhisme mij vooral leert is dat de mens een religieus wezen is die graag een opperwezen verzint. Dat laatste is van alle tijden en alle culturen.
-
Tiberius Claudius
Dat vinden filosofen.Tufkah schreef: 17 aug 2026, 09:59Wetenschap gebruikt experimenten en toetsbaar bewijs. Filosofie niet, dat klopt. Filosofie betekent letterlijk 'liefde voor wijsheid'. Daarmee staat de filosofie op een hoger plan dan de wetenschap.
Voor mij is het eindeloos gezwam over niets.
Men heeft dan ook net als de theologie en astrologie geen enkel wapenfeit.
-
Tiberius Claudius
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_godenTufkah schreef: 17 aug 2026, 09:56Siddhartha Gautama, de stichter van het boeddhisme wordt in Japan vaak Shaka Nyorai genoemd. Siddhartha Gautama is naar eigen zeggen nadrukkelijk geen God/god.
-
Tufkah
Jij begrijpt filosofie dan ook niet. Ik hoef bij jou niet aan te komen met Plato's grot. Of met Het edele achtvoudige pad.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:10Dat vinden filosofen.Tufkah schreef: 17 aug 2026, 09:59
Wetenschap gebruikt experimenten en toetsbaar bewijs. Filosofie niet, dat klopt. Filosofie betekent letterlijk 'liefde voor wijsheid'. Daarmee staat de filosofie op een hoger plan dan de wetenschap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edele_achtvoudige_pad
Iedere (christelijk) gelovige die zijn geloof serieus neemt, die zal hier wat in herkennen. Het edele achtvoudige pad gaat namelijk over ethiek.
-
Ammonius
Een van de wapenfeiten van de filosofie: de natuurwetenschap.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:10Dat vinden filosofen.Tufkah schreef: 17 aug 2026, 09:59
Wetenschap gebruikt experimenten en toetsbaar bewijs. Filosofie niet, dat klopt. Filosofie betekent letterlijk 'liefde voor wijsheid'. Daarmee staat de filosofie op een hoger plan dan de wetenschap.
-
Tiberius Claudius
Dat is een lachwekkende claim.Ammonius schreef: 17 aug 2026, 10:24Een van de wapenfeiten van de filosofie: de natuurwetenschap.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:10
Dat vinden filosofen.
Men kan dan ook beweren dat de astrologie de ruimte vaart heeft bedacht.
-
Tiberius Claudius
Wat moet ik daarmee?Tufkah schreef: 17 aug 2026, 10:23Jij begrijpt filosofie dan ook niet. Ik hoef bij jou niet aan te komen met Plato's grot. Of met Het edele achtvoudige pad.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:10
Dat vinden filosofen.
Iedere (christelijk) gelovige die zijn geloof serieus neemt, die zal hier wat in herkennen. Het edele achtvoudige pad gaat namelijk over ethiek.
Het zijn wat bedachte regels onderbouwd zijn ze niet.
-
Ammonius
Je vindt dat lachwekkend, omdat je weinig van de geschiedenis van de (natuur)wetenschap weet. Wat is de volledige titel van Newtons Principia?Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:28Dat is een lachwekkende claim.
-
Tiberius Claudius
Je weet weinig tot niet over me, ik zou dit soort analyses dan ook maar niet maken.Ammonius schreef: 17 aug 2026, 10:36Je vindt dat lachwekkend, omdat je weinig van de geschiedenis van de (natuur)wetenschap weet. Wat is de volledige titel van Newtons Principia?Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:28
Dat is een lachwekkende claim.
Ze zijn daarnaast neerbuigend van: "Je weet er niet van!"
Ik stel toch ook niet dat je helemaal niets weet omdat je complexe integraal vergelijkingen kunt oplossen en ik wel.
PS.
Je voorbeelden zijn niet relevant en zeker Newton niet.
Newton deed ook aan alchemie (dat kostte hem het leven) en theologie.
Dat alles, wat hij heeft beweerd is allang naar de prullenbak verwezen.
-
Ammonius
Integraalvergelijkingen! Ik moet toegeven dat het lang geleden is dat ik me daarmee bezig heb gehouden, maar op de universiteit heb ik toch 7,5 studiepunten verdiend met enkel het oplossen van integraalvergelijkingen. Daar heb ik sindsdien nu en dan profijt van gehad. Dus misschien lukt het me nog.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:47 Je weet weinig tot niet over me, ik zou dit soort analyses dan ook maar niet maken.
Ik stel toch ook niet dat je helemaal niets weet omdat je complexe integraal vergelijkingen kunt oplossen en ik wel.
Newtons persoonlijke overtuigingen zijn hier niet direct relevant. Wat relevant is, is de titel van zijn boek: Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica: de wiskundige grondslagen van de natuurfilosofie. Waarom noemde hij het 'natuurfilosofie'? Niet omdat hij een excentriek figuur was die zich met alchemie bezighield, maar omdat iedereen het 'natuurfilosofie' noemde. De term 'wetenschap' (science/scientia) raakte pas rond 1800 ingeburgerd. Waarom noemde iedereen het 'natuurfilosofie'? Omdat de bestudering van de natuur gegrond was in filosofische overwegingen. Filosofische overwegingen met een sterke platonistische inslag konden ervoor zorgen dat experimentele natuurwetenschap weinig werd beoefend door Arabische en Europese geleerden in de middeleeuwen, en filosofische overwegingen zorgden er in de zestiende en zeventiende eeuw voor dat vanaf die tijd experimentele natuurwetenschap wél werd beoefend. Of dacht je dat de wetenschappelijke revolutie een soort spontane kwantumfluctuatie was? Of voortkwam uit een afkeer van filosofie? Er waren wel meer ambachtelijk ingestelde onderzoekers die weinig met filosofie hadden (denk aan Da Vinci), maar die zijn uiteindelijk niet bepalend geweest in de ontwikkeling van de natuurwetenschap.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:47
PS.
-
Tiberius Claudius
7.5 studie punt?Ammonius schreef: 17 aug 2026, 11:01Integraalvergelijkingen! Ik moet toegeven dat het lang geleden is dat ik me daarmee bezig heb gehouden, maar op de universiteit heb ik toch 7,5 studiepunten verdiend met enkel het oplossen van integraalvergelijkingen. Daar heb ik sindsdien nu en dan profijt van gehad. Dus misschien lukt het me nog.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:47 Je weet weinig tot niet over me, ik zou dit soort analyses dan ook maar niet maken.
Newtons persoonlijke overtuigingen zijn hier niet direct relevant. Wat relevant is, is de titel van zijn boek: Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica: de wiskundige grondslagen van de natuurfilosofie. Waarom noemde hij het 'natuurfilosofie'? Niet omdat hij een excentriek figuur was die zich met alchemie bezighield, maar omdat iedereen het 'natuurfilosofie' noemde. De term 'wetenschap' (science/scientia) raakte pas rond 1800 ingeburgerd. Waarom noemde iedereen het 'natuurfilosofie'? Omdat de bestudering van de natuur gegrond was in filosofische overwegingen. Filosofische overwegingen met een sterke platonistische inslag konden ervoor zorgen dat experimentele natuurwetenschap weinig werd beoefend door Arabische en Europese geleerden in de middeleeuwen, en filosofische overwegingen zorgden er in de zestiende en zeventiende eeuw voor dat vanaf die tijd experimentele natuurwetenschap wél werd beoefend. Of dacht je dat de wetenschappelijke revolutie een soort spontane kwantumfluctuatie was? Of voortkwam uit een afkeer van filosofie? Er waren wel meer ambachtelijk ingestelde onderzoekers die weinig met filosofie hadden (denk aan Da Vinci), maar die zijn uiteindelijk niet bepalend geweest in de ontwikkeling van de natuurwetenschap.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:47
PS.
Merkwaardig.
-
Ammonius
Ik kan het ook niet helpen.
-
Tiberius Claudius
Ik denk er het mijne van.
Tevens vraag ik me af welke studie richting 'buiten wiskunde' dit als toegevoegd onderwerp heeft.
-
peda
in mijn optiek bijten filosofische logica en wiskundige logica elkaar niet.
Het is dus niet het ene of het andere, maar beiden spelen prima op hun specifieke eigen domein.
Het is dus niet het ene of het andere, maar beiden spelen prima op hun specifieke eigen domein.
-
Tufkah
Het is simpel. De onderbouwing openbaart zich door het Edele achtvoudige pad te gaan. Met die onderbouwing openbaart zich ook de ethiek. Maar jij draagt er geen kennis van.Tiberius Claudius schreef: 17 aug 2026, 10:30Wat moet ik daarmee?Tufkah schreef: 17 aug 2026, 10:23
Jij begrijpt filosofie dan ook niet. Ik hoef bij jou niet aan te komen met Plato's grot. Of met Het edele achtvoudige pad.
Het zijn wat bedachte regels onderbouwd zijn ze niet.