Ammonius schreef: 20 aug 2026, 17:15
Dat_beloof_ik schreef: 20 aug 2026, 17:04
En hoe kijk je aan tegen het martelen van volwassenen?
Ik zal nu wat voorzichtig zijn en niet gelijk stellen: je hebt het over kinderen, dus bij volwassenen vind je het wel goed.
Zijn er omstandigheden waarin je dat zou kunnen goedkeuren ja of nee? En waarom?
In verschillende mensenrechtenverdragen is het recht om niet gemarteld te worden een van de weinige rechten zonder uitzonderingen, en dat is geheel terecht. Dus nee, ik kan zo gauw geen uitzonderingsgronden bedenken. Een utilist zou misschien nog extreme scenario's kunnen bedenken waarin het is toegestaan, maar ik ben geen utilist.
Dat ben je wel, want jij kwam met "Stel, de wereld wordt nog maar bevolkt door vijf personen: jij, drie volwassenen en een kind. De drie volwassenen houden er alle drie van het kind hevig te martelen; zomaar, voor hun plezier."
Verder vroeg ik niet naar internationale verdragen, maar naar jouw mening.
Stel.
Je gezin (vrouw, kinderen) is vermoord, de overschotten zijn door de dader op een onbekende plaats begraven.
De dader is opgepakt; hij bleek te zijn ontsnapt uit een TBS kliniek.
Daar zat hij na eenzelfde zaak, waarbij hij aanvankelijk niets verklaarde.
Totdat hij werd mishandeld, toen bekende hij alles.
Ook nu verklaart hij niets.
Aan jou, als overgebleven familielid, wordt een half uurtje met de man gegeven.
Gaat die man aan jou alles bekennen of blijft hij zwijgen, wetende dat dit afhangt van wel of niet mishandelen/ martelen?
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)