Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 25 aug 2026, 12:55 Genesis behoort tot de oudste bijbel gedeelten. Er is m.i. wel grotendeels theologische consensus over het feit dat de bijbelse openbaring voortschrijdend inzicht toont in de overtuigingen rond het na-de-dood gebeuren. Hoe jonger de bijbel hoofdstukken, hoe meer aandacht voor een "'voortleven"" na de dood. Kortom de 5 Mozes-hoofstukken ( Tora ) zijn per heden niet meer representatief voor op de bijbel gebaseerde na-de-dood-inzichten.
Volgens mij kun je niet zomaar gedeeltes uit de Bijbel niet meer representatief verklaren. Dat de mens tot stof vergaat is daarnaast iets wat de mens ook waarneemt. Voorts kunnen we natuurlijk ook de woorden van Christus ter harte nemen welke van later datum zijn: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.(Johannes 6:63)

Alleen de Geest maakt levend, jammer maar zo is het.
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 25 aug 2026, 13:05
Tufkah schreef: 25 aug 2026, 12:25

Daar gaan we het nooit over eens worden, natuurlijke mensen gaan niet naar het hiernamaals. Natuurlijke mensen vallen uiteen als ze sterven. Dat is niks nieuws:

Genesis 3:19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Dat heb jij dan weer gemeen met de natuurlijke mens: dat je stof bent en tot stof wederkeert.
Vergeet overigens niet dat ook jij nu feitelijk in het veld van Goed en Kwaad verblijft: je hebt veel kennis van het Kwaad, waar je hier op het forum regelmatig blijk van geeft.
Geen enkel misverstand: de natuurlijke mens Tufkah sterft binnenkort en die zien we nooit meer terug. Geen enkele twijfel over, maar dat heb ik al meer geschreven.
Je kiest er namelijk niet uitsluitend voor om continue in de innerlijke ruimte te verblijven, maar voortdurend kond te doen van je overtuigingen en visie.
Existentie kan maar één verblijfplaats hebben, in de innerlijke ruimte of in de uiterlijke ruimte (de wereld). Dat staat los van verkondigde visies. Nul verkondigde visies is in de praktijk onmogelijk. Als ik bij de bakker een brood bestel moet ik mijn visie al verkondigen. (Witte brood is vies)
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 12:25 Genesis 3:19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Deze tekst wordt doorgaans vooral door ongelovigen gehanteerd.
Dood=dood

Gelovigen richten zich echter vooral op het NT, waarin beschreven wordt dat een mens een ziel heeft die naar de hemel gaat waar Jezus na zijn aardse verblijf ook is.
OP meerder plaatsen in de bijbel wordt er gewag van gemaakt dat er een afrekening met de satan komt waarna alle mensen hun aardse lichaam weer terugkrijgen.
Of dat in de hemel is of hier op aarde, daar zijn de meningen over verdeeld maar dood=dood komt bij een gelovige op grond van de bijbel in haar totaliteit dus niet voor.
Laatst gewijzigd door J-W op 25 aug 2026, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 13:08
peda schreef: 25 aug 2026, 12:55 Genesis behoort tot de oudste bijbel gedeelten. Er is m.i. wel grotendeels theologische consensus over het feit dat de bijbelse openbaring voortschrijdend inzicht toont in de overtuigingen rond het na-de-dood gebeuren. Hoe jonger de bijbel hoofdstukken, hoe meer aandacht voor een "'voortleven"" na de dood. Kortom de 5 Mozes-hoofstukken ( Tora ) zijn per heden niet meer representatief voor op de bijbel gebaseerde na-de-dood-inzichten.
Volgens mij kun je niet zomaar gedeeltes uit de Bijbel niet meer representatief verklaren. Dat de mens tot stof vergaat is daarnaast iets wat de mens ook waarneemt. Voorts kunnen we natuurlijk ook de woorden van Christus ter harte nemen welke van later datum zijn: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.(Johannes 6:63)

Hallo Tufkah,

Zoals vaker opgemerkt, mis ik de God-gerichtheid, dat wil zeggen dat God mij niet direkt, in mijn innerlijke ruimte, toespreekt.
Ik moet mijn theologische interesse derhalve in de praktijk "' stillen "" middels het ter kennis nemen van theologische lectuur, ofwel datgene dat derden over een thema te berichten hebben. Wanneer Tufkah in de bijbel geen voortschrijdend theologisch inzicht qua hiernamaals-beleving ziet, dan is zulks aan Tufkah.
Ik houd mij, als niet God-gerichte, aan de mij bekende main-stream theologische lectuur rond het thema.
Main-stream theologische lectuur, = voor mij niet gelijk aan het inbrengen van persoonlijke "" feelings "" door andersdenkenden.
Laatst gewijzigd door peda op 25 aug 2026, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 13:12 ... Als ik bij de bakker een brood bestel moet ik mijn visie al verkondigen. (Witte brood is vies)
Welnee, je bestelt gewoon een bruin brood. Dat zegt niet dat je witbrood vies vindt hooguit dat je een voorkeur voor bruinbrood hebt. En misschien koop je het wel voor of in opdracht van een ander. Weet die bakker veel ... die zal het waarschijnlijk een worst wezen zolang hij zijn geld maar krijgt.

Daar komt nog bij dat het op deze manier geen visie is. Dat wordt het misschien als je voor- en nadelen van verschillende soorten brood op basis van voorkeuren gaat rechtvaardigen ofzo.

Overigens wel goed dat je je er bewust van bent dat je continue aan het verkondigen bent :thumb1:
J-W

Bericht door J-W »

.....Dat de mens tot stof vergaat is daarnaast iets wat de mens ook waarneemt. Voorts kunnen we natuurlijk ook de woorden van Christus ter harte nemen welke van later datum zijn: De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.(Johannes 6:63)

Voor jou misschien jammer omdat jij in die Ene gelooft en niet in een drieënig God.
Even een uitspraak van Jezus:

“Ik ben de opstanding en het leven. Wie in Mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in Mij gelooft zal nooit sterven.” (Johannes 11:25-26)

Paulus heeft de boodschap van Jezus overgenomen en schrijft daarover in zijn brief aan de Thessalonicensen, geen enkel zinnetje wat naar eigen believen geïnterpreteerd kan worden maar een heel verhaal:

Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.
Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.
Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen
.
Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.

Als gelovige zou ik daarom niet blijven hangen in een enkel vers in Genesis maar ook Jezus en Paulus serieus nemen en dat is wat de kerk voor zover ik weet ook doet.
Ik voor mij heb meer dan wat bijbelteksten nodig om ergens in te geloven.
Laatst gewijzigd door J-W op 25 aug 2026, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 25 aug 2026, 13:21

Hallo Tufkah,

Zoals vaker opgemerkt, mis ik de God-gerichtheid, dat wil zeggen dat God mij niet direkt, in mijn innerlijke ruimte, toespreekt.
Ik moet mijn theologische interesse derhalve in de praktijk "' stillen "" middels het ter kennis nemen van theologische lectuur, ofwel datgene dat derden over een thema te berichten hebben. Wanneer Tufkah in de bijbel geen voortschrijdend theologisch inzicht qua hiernamaals-beleving ziet, dan is zulks aan Tufkah.
Ik houd mij, als niet God-gerichte, aan de mij bekende main-stream theologische lectuur rond het thema.
Main-stream theologische lectuur, = voor mij niet gelijk aan het inbrengen van persoonlijke "" feelings "" door andersdenkenden.
Ik begrijp het, al jouw reacties komen uit het denken voort. Geen lucide dromen zoals bij Sigrid Kaag.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 14:19
peda schreef: 25 aug 2026, 13:21

Hallo Tufkah,

Ik begrijp het, al jouw reacties komen uit het denken voort. Geen lucide dromen zoals bij Sigrid Kaag.
Inderdaad, ik heb in interesse voor het brede theologische landschap ( denken over God met het verstand ) en ik heb beduidend minder met mystiek.
Over theologie is in mijn optiek goede discussie mogelijk. Een bevredigende discussie over mystieke persoonlijke ervaringen ( God-Ontmoetingen/ Ervaringen ) zie ik als onmogelijk.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:24
Dat_beloof_ik schreef: 24 aug 2026, 12:00

Dat laatste lijkt me sterk, ieder beeldscherm is toch hetzelfde?
Als ik de tekst rood en blauw mak, moet jij dat ook zien.
Maar goed, dan zal ik de vragen apart schrijven.

Dit was de eerste vraag:
"Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?"
En dit de bijbehorende bijbeltekst.

Dit is de tweede vraag met bijbehorende bijbeltekst:
"En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?"

Dit zijn eeuwenoude bijbelteksten, dus het heeft niets te maken met het beschuldigen van jouw god Jehova van wat dan ook.

Dan is er nog deze tekst
1 Petrus 3: 15 er eens op na:
"Wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die rekenschap vraagt van de hoop die in U is, met zachtnoedigheid en ontzag."
Dus graag een 'ja' of 'nee' op de vragen hierboven, ofwel er voor kiezen om dat niet te doen, dat is de keus voor de poel des verderfs.
Beste kerel, als ik op het antwoord knopje klik, is er geen gekleurde merken te zien.

Ik ga niet jouw vooroordelen met ja of nee beantwoorden.
Ik probeer te tonen wat de bijbel echt leert.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... bel-leert/
Je speelt nu dommetje.
Als je op antwoord klikt, dan staat dat bovenaan een bericht waarin tekst rood en blauw is gekleurd.

Ik postte geen vooroordelen, ik stel vragen:

Dit was de eerste vraag:
"Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?"
En dit de bijbehorende bijbeltekst.
"Exodus 4:11: En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?"

Dit is de tweede vraag met bijbehorende bijbeltekst:
"En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?"
"Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!"

Dit zijn eeuwenoude bijbelteksten, dus geen vooroordelen.
Dus wat is het : ja of nee?

Het negende gebod: "Gij zult geen valse getuigenis spreken" (Exodus 20:16).
Petrus 3: 15:
"Wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die rekenschap vraagt van de hoop die in U is, met zachtmoedigheid en ontzag."
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 12:25 want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Ik versta dat als reïncarnatie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah vat Gen. 3:19 letterlijk op omdat dat beter bij zijn zelfbedachte geloof past.
In het christendom wordt echter op basis van het NT onderscheid gemaakt tussen lichaam en ziel.
Jezus en Paulus zijn daar naar mijn idee dan ook vrij duidelijk over.
Dat ieders lichaam tot stof zal vergaan is duidelijk. Over wat er met de ziel gebeurt is koffiedik kijken
De 1 zegt dat die terug komt in een ander lichaam, en de ander gelooft dat die naar een hemel gaat, al of niet tzt gevolgd door je eigen lichaam. En nog weer anderen geloven helemaal niet in het bestaan van een ziel.
Wie het weet mag het zeggen. Het probleem voor velen is dat een mens wel weet hoe een dood lichaam eruit ziet maar een dode ziel/geest? Mede daardoor is het verleidelijk te geloven dat een/onze geest onsterfelijk is en elders voortleeft maar waar dat elders is heeft nog nooit iemand kunnen aantonen.
Wat niet aangetoond kan worden houdt echter niet in dat het niet kan bestaan. Dat is dan ook wel weer waar.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 25 aug 2026, 17:24
Tufkah schreef: 25 aug 2026, 12:25 want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
In werkelijkheid keren al je atomen terug in de natuur. Reïncarnatie betekent "terugkeer in het vlees". Dan zul je op zijn minst moeten onderzoeken wie er terugkeert in het vlees? In dat onderzoek kan blijken dat er geen "ik" is die terug kan keren in het vlees. Dan zakt het geloof in reïncarnatie door zijn bodem heen. Maar zolang er geloof in het "ik" (de natuurlijke mens) is, dan kan er ook geloof in reïncarnatie zijn.

Geen enkel probleem hoor, het geloof in reïncarnatie sterft tegelijkertijd met de natuurlijke mens.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef:
......Geen enkel probleem hoor, het geloof in reïncarnatie sterft tegelijkertijd met de natuurlijke mens.
Waar slaat dit op?
Jouw geloof in die Ene sterft toch ook als jij dood gaat?
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 26 aug 2026, 09:31
In werkelijkheid keren al je atomen terug in de natuur. Reïncarnatie betekent "terugkeer in het vlees". Dan zul je op zijn minst moeten onderzoeken wie er terugkeert in het vlees? In dat onderzoek kan blijken dat er geen "ik" is die terug kan keren in het vlees. Dan zakt het geloof in reïncarnatie door zijn bodem heen. Maar zolang er geloof in het "ik" (de natuurlijke mens) is, dan kan er ook geloof in reïncarnatie zijn.

Geen enkel probleem hoor, het geloof in reïncarnatie sterft tegelijkertijd met de natuurlijke mens.
Het oude jasje wordt een nieuw jasje (de elementaire deeltjes veranderen van vorm).

Die "ik" is de ziel naar mijn idee als geïndividueerd deel van wat we God noemen.

Geloof maakt plaats voor herinneren wat je altijd al wist, maar vrijwillig was vergeten om je leven empirisch te kunnen ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 26 aug 2026, 11:53
Tufkah schreef: 26 aug 2026, 09:31

Het oude jasje wordt een nieuw jasje (de elementaire deeltjes veranderen van vorm).

Die "ik" is de ziel naar mijn idee als geïndividueerd deel van wat we God noemen.

Geloof maakt plaats voor herinneren wat je altijd al wist, maar vrijwillig was vergeten om je leven empirisch te kunnen ervaren.
Je denkbeelden zijn mij bekend: de vorm die verandert. Maar mijn punt was nou juist dat de vorm niet zoiets als een 'zelf' heeft. Dat is niets nieuws, dat beweerde Boeddha ook al. En Christus zegt ook om het zelf te verloochenen. Wie dat niet doet, zij blijven in de illusie van het zelf leven. Geloof in reïncarnatie bevestigd dan ook het geloof in (je) zelf.

Reïncarnatie is een hardnekkig geloof wat steeds weer terug keert. Onze heidense voorouders geloofden er al in.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 26 aug 2026, 12:07
Messenger schreef: 26 aug 2026, 11:53

Je denkbeelden zijn mij bekend: de vorm die verandert. Maar mijn punt was nou juist dat de vorm niet zoiets als een 'zelf' heeft. Dat is niets nieuws, dat beweerde Boeddha ook al. En Christus zegt ook om het zelf te verloochenen. Wie dat niet doet, zij blijven in de illusie van het zelf leven. Geloof in reïncarnatie bevestigd dan ook het geloof in (je) zelf.

Reïncarnatie is een hardnekkig geloof wat steeds weer terug keert. Onze heidense voorouders geloofden er al in.
Het "Zelf" manifesteert zich in vele zelven die ieder unieke ervaringen opdoen. Niets staat daar los van. Zo ervaart het "Zelf" alles dat de vele zelven ervaren hebben. En dit gaat eindeloos door, het "Zelf" is net als de zelven onkwetsbaar en onsterfelijk.

Wat anderen, zoals Boeddha en Christus erover zouden hebben gezegd vind ik niet van belang.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 26 aug 2026, 13:36
Tufkah schreef: 26 aug 2026, 12:07

Het "Zelf" manifesteert zich in vele zelven die ieder unieke ervaringen opdoen. Niets staat daar los van. Zo ervaart het "Zelf" alles dat de vele zelven ervaren hebben. En dit gaat eindeloos door, het "Zelf" is net als de zelven onkwetsbaar en onsterfelijk.

Wat anderen, zoals Boeddha en Christus erover zouden hebben gezegd vind ik niet van belang.
Ik begrijp dat je dat niet van belang vindt, het is voor de mens een onwelkome boodschap dat de vorm (de natuurlijke mens) geen zelf heeft.

God is de Schepper en God heeft Zichzelf voortgebracht in de schepping. Dat kan ook niet anders , want anders had God buiten Zichzelf moeten treden. Zo is de kloof ontstaan tussen God en schepping/ het geschapene. Zo is de illusie ontstaan dat het geschapene (de vorm) op zichzelf staat. De kern van de illusie is de zintuigelijke werkzaamheid van de vorm. Er is dus niet zoiets als het "Zelf" en de zelven.

Het aardige is dat dat ook al in de Bijbel staat: de duisternis (de vorm) heeft zichzelf niet begrepen. (Joh 1:5) Nou trekt de zintuigelijke mens zich natuurlijk niks aan van een paar woorden in de Bijbel. Wie laat zich vertellen dat hij een illusie is?

Iedere manifestatie (vorm, natuurlijke mens) is in strijd met de goddelijke natuur en op termijn onhoudbaar. Jij hebt zelfs de manifestatie tot God uitgeroepen. Allemaal prima, binnen dit leven kan de mens van alles doen en beweren. Maar de zintuigelijke mens houdt wel op te bestaan bij jouw dood, wat je er zelf ook voor mening over moge hebben.

Daarom volg ik Christus, Hij bewijst waarlijk Zoon van God te zijn omdat de dingen welke Hij verkondigt heeft waar blijken te zijn. En verder sprak Boeddha ook de waarheid toen hij beweerde dat er geen zelf is. Boeddha benadrukte dat niet alleen in ons lichaam-mind systeem er geen absoluut zelf te vinden is, maar dat er in de hele relatieve schepping – in het gehele veranderlijke universum – geen onveranderlijk zelf te vinden is.

Waarom ik geen Boeddhist ben is allereerst omdat louter meditatie een mens niet verder brengt. En omdat er binnen Christus wél het eeuwig leven te vinden is. Johannes 15:4 Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.

Veel gelovigen lezen zo'n vers als dat "ik" in Christus moet blijven, maar het "ik' (begrepen als de natuurlijke mens) is er helemaal niet. De mens moet opnieuw geboren worden uit Geest, en dat wist Boeddha dan weer niet. Prima man hoor, die Boeddha, een aanrader. Maar hij is het nét-niet.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef:
... Prima man hoor, die Boeddha, een aanrader. Maar hij is het nét-niet.

Denk.jij dat of is dat jouw oordeel over hem?
In het 2de geval hoop ik voor jou dat jij het net-wel bent wanneer je na je overlijden door de Zoon geoordeeld gaat worden want anders.....
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 26 aug 2026, 15:15
Messenger schreef: 26 aug 2026, 13:36

Ik begrijp dat je dat niet van belang vindt, het is voor de mens een onwelkome boodschap dat de vorm (de natuurlijke mens) geen zelf heeft.
Ik kan niks met die boodschap. En ik zie mezelf als mens en als deel van God.
Tufkah schreef:
God is de Schepper en God heeft Zichzelf voortgebracht in de schepping. Dat kan ook niet anders , want anders had God buiten Zichzelf moeten treden. Zo is de kloof ontstaan tussen God en schepping/ het geschapene. Zo is de illusie ontstaan dat het geschapene (de vorm) op zichzelf staat. De kern van de illusie is de zintuigelijke werkzaamheid van de vorm. Er is dus niet zoiets als het "Zelf" en de zelven.
Nou dat zeg ik ook de hele tijd. God is alomtegenwoordig dus de schepping is God die zich manifesteert via ons en al het overige.
Tufkah schreef:Iedere manifestatie (vorm, natuurlijke mens) is in strijd met de goddelijke natuur en op termijn onhoudbaar. Jij hebt zelfs de manifestatie tot God uitgeroepen. Allemaal prima, binnen dit leven kan de mens van alles doen en beweren. Maar de zintuigelijke mens houdt wel op te bestaan bij jouw dood, wat je er zelf ook voor mening over moge hebben.
Hoezo onhoudbaar, hoe kom je daarbij?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 27 aug 2026, 00:19
Tufkah schreef: 26 aug 2026, 15:15

Tufkah schreef:
Nou dat zeg ik ook de hele tijd. God is alomtegenwoordig dus de schepping is God die zich manifesteert via ons en al het overige.
Tufkah schreef:Iedere manifestatie (vorm, natuurlijke mens) is in strijd met de goddelijke natuur en op termijn onhoudbaar. Jij hebt zelfs de manifestatie tot God uitgeroepen. Allemaal prima, binnen dit leven kan de mens van alles doen en beweren. Maar de zintuigelijke mens houdt wel op te bestaan bij jouw dood, wat je er zelf ook voor mening over moge hebben.
Dat heb ik uitgelegd: het natuurlijk lichaam heeft geen zelf, maar een zelfillusie. Waarmee ik beweer dat het zintuigelijk waarnemen suggereert dat er zoiets als een 'zelf' is. Deze illusie eindigt bij de natuurlijke dood. Waarmee reïncarnatie onmogelijk is. Wat er met de mens gebeurd die gevangen zit in de ik-wereld verhouding, dat valt voor mij niet te weten. Christus zegt dat het onkruid verbrand zal worden en het graan gaat de schuur in. Dus dat geloof ik.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 27 aug 2026, 09:34
Messenger schreef: 27 aug 2026, 00:19

Dat heb ik uitgelegd: het natuurlijk lichaam heeft geen zelf, maar een zelfillusie. Waarmee ik beweer dat het zintuigelijk waarnemen suggereert dat er zoiets als een 'zelf' is. Deze illusie eindigt bij de natuurlijke dood. Waarmee reïncarnatie onmogelijk is. Wat er met de mens gebeurd die gevangen zit in de ik-wereld verhouding, dat valt voor mij niet te weten. Christus zegt dat het onkruid verbrand zal worden en het graan gaat de schuur in. Dus dat geloof ik.
Dat deze ''illusie" eindigt bij de natuurlijke dood valt voor jou ook niet te weten. En Christus heeft het misschien wel over agrarische werkzaamheden, weet jij veel..
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 27 aug 2026, 09:41
Tufkah schreef: 27 aug 2026, 09:34

Dat deze ''illusie" eindigt bij de natuurlijke dood valt voor jou ook niet te weten. En Christus heeft het misschien wel over agrarische werkzaamheden, weet jij veel..
Dat valt wel met zekerheid te zeggen. De mens die sterft, bij hem valt het zintuigelijke waarnemen uit. Ik heb al wat dode mensen gezien in mijn leven, en ze knipoogden nooit naar mij. Integendeel, iedereen weet dat ze niet meer tot leven komen maar vergaan tot stof.

Dus zolang ik leef, leeft ook de zelfillusie Tufkah, maar als ik sterf beëindigt die illusie. Daarom zegt Christus ook het zelf te verloochenen. Dat deed Hij omdat hij weet heeft van de zelfillusie, die heeft hij immers betreden door de gedaante van een knecht aan te nemen . (Filippensen 2:7)

Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden

Mijn interpretatie: Christus heeft de Waarheid vernietigd om de mens dienstbaar te kunnen zijn. De gestalte is onwaar.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 27 aug 2026, 09:52
Messenger schreef: 27 aug 2026, 09:41
Dat valt wel met zekerheid te zeggen. De mens die sterft, bij hem valt het zintuigelijke waarnemen uit. Ik heb al wat dode mensen gezien in mijn leven, en ze knipoogden nooit naar mij. Integendeel, iedereen weet dat ze niet meer tot leven komen maar vergaan tot stof.
Ja het klopt dat het lichaam ontbindt. Wat er met hun mind gebeurt valt niet te weten. Je ziet maar 1 aspect, een dood zielloos stoffelijk overschot. Vele Bijna Dood Ervaringen van mensen laten mij geloven dat het leven verdergaat voor de mind. Jij gelooft waarschijnlijk niks daarvan, en dat is prima, maar je kan Jezus volgen die door mensen beschreven is en dat zien als bewijs. Dan geloof ik liever familieleden en andere bekenden die met anekdotisch bewijs naar me komen.
Je bent een mind en ziel mét een stoffelijk omhulsel. Als je sterft wordt het stoffelijk omhulsel een stoffelijk overschot en neemt het de meest compacte vorm aan.
want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Ik lees daarin reïncarnatie.
peda

Bericht door peda »

En gij zult als stof wederkeren, duidt m.i. eerder op reïncarnatie.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 27 aug 2026, 10:48
Ja het klopt dat het lichaam ontbindt. Wat er met hun mind gebeurt valt niet te weten.
Wat er met de mind gebeurd valt ook te weten. Mind betekent 'verstand' en dat zit in het brein welke direct begint te ontbinden bij de intrede van de dood. Het wel en wee van het brein, dat weet de neuroloog beter dan wij twee bij elkaar. I.i.g. zitten jouw herinneringen in het brein. Je herinneringen sterven dus ook.