Tufkah schreef: 27 aug 2026, 14:59
Een boek of zienswijze is pas gezaghebbend als het zichzelf bewijst. Lang verhaal kort: Adam en Eva dwaalden van God omdat zij kennis van goed en kwaad kregen. (Het denkvermogen) Met kennis van goed en kwaad schept de mens zichzelf een 'zelf': die zelf is goed en die zelf is kwaad. ......
Je kunt het ook anders formuleren. Een mens is op zoek en altijd al geweest naar waar het kwaad vandaan is gekomen. Waarom zijn we niet volmaakt.
Filosoferen over "het zelf"
Het bijbelverhaal Genesis kan daarbij wat steun geven maar om dat als uitgangspunt te nemen voor een
bepaalde geloofsovertuiging lijkt mij meer terugredeneren vanuit een gekozen bepaald standpunt op de zeer lange lineaal van P. en voor een ongelovige wat naïef, een tekst van duizenden jaren oud........
Meerdere dichters stonden vaak verbaasd over wat "deskundigen" wisten te vertellen over de bedoelingen van hun literaire werken......
De schrijvers van Genesis zagen net als wij dat als je maar lang genoeg wacht er van een lijk niks overblijft.
Ook zij zullen van een langer leven op deze aarde gedroomd hebben en daarover een verhaal met een God erin bedacht hebben (deels overgenomen van rondgaande verhalen bij omliggende volkeren) . Voor mij dus bij lange na geen verhaal wat zichzelf bewijst, dan moet je wel heel veel fantasie hebben dan wel twijfelen aan het ingenomen standpunt op de geloofslineaal.
Dit tikkende vraag ik me af waarom Jezus en zijn tijdgenoten de genoteerde straf van Adam en Eva nooit hebben aangegrepen om een hiernamaals uit te sluiten. Sterker nog, Jezus ging serieus op hun vragen in wie er in het hiernamaals naast Hem mocht zitten.