Mullog schreef: 02 sep 2026, 18:35
Kyron schreef: 02 sep 2026, 17:07
...
Maar goed, het voorbeeld was inwisselbaar, dat geef ik toe. Het eigenlijke punt blijft overeind: is geloof een keuze, of vooral een erfenis die men later een keuze noemt?
Een erfenis, naar mijn mening. Of iemand het later een keuze gaat noemen, soms wel, soms niet, denk ik. Ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan, met als onderbouwing dat als dat wel zo zou zijn het veel drukker op dit soort forums zou zijn
Mullog, dat is een mooi staaltje empirische theologie: het bewijs voor de erfenisthese ligt niet in de leerstellingen, maar in de bezettingsgraad van de forums.

Als geloof echt een dagelijkse, bewuste keuze was … zoals kiezen tussen brood of pistolets bij de bakker …. dan zou half het land elke ochtend aan de keukentafel zitten worstelen: "Geloof ik vandaag nog, of laat ik het deze week gewoon rusten, zoals de afwas?" De stilte op de meeste forums verraadt dat die vraag voor de meesten simpelweg nooit wordt gesteld, laat staan beantwoord.
Wat mij daarbij intrigeert is de timing van het woord "keuze" zelf. Niemand noemt zijn moedertaal een keuze ….. die spreek je, punt uit …. maar zodra iemand die taal ter discussie stelt, is er plots een verklaring nodig. En dan noemt het plots een "keuze", omdat het toch wat prettiger klinkt dan: "Ik heb ooit thuis een pakketje meegekregen en ben het eigenlijk nooit gaan retourneren."

Het woord "keuze" is dus niet de beschrijving van hoe het geloof ontstond, maar het harnas dat men er later omheen smeedt, meestal pas op het moment dat iemand aan de deur klopt om te vragen waarom je het eigenlijk draagt.
Erfenis dus, met dien verstande dat een erfenis zelden wordt uitgepakt …. ze wordt gewoon bewoond, zoals je het huis van je ouders bewoont zonder ooit de fundering te inspecteren, tot de vloer op een dag kraakt.