Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 11:24 Degenen die oprecht Gods wil doen, mogen in het aardse paradijs leven.
De vrije wil is God die de mensen zegt: "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 07 sep 2026, 13:08 Het punt is wel dat iedere inbrenger alhier de eigen visie de hemel in bejubelt en de visie van de ander geen of nauwelijks de moeite van aandacht waard vindt. Alpha is er van overtuigd dat de door hem gevolgde B L overtuiging de Juiste Overtuiging is en anderen nemen Alpha met zijn "' waarheid-claim "niet echt serieus. Alpha overtuigen om een andere dan "' B L- bias "" te gaan volgen, dat hebben in de afgelopen 13 jaren reeds velen op dit forum geprobeerd, met reeksen aan argumenten, evenwel zonder enig resultaat.
Er moet m.i. mee geleefd worden dat middels Alpha 1* per week het B L meeloopt in de bonte stoet van overtuigingen.
Prima in mijn optiek, veelkleurigheid is mijn credo !!
Dat vele zeker-weters op dit forum het totaal oneens zijn met mijn veelkleurigheid-visie, dat is ook duidelijk. Desondanks, is niet te ontkennen dat op het forum de veelkleurigheid troef is, is het niet linksom dan wel rechtsom.
Gewoon iedere deelnemer de "' eigen bias "" blijvend het forum binnen kunnen blazen, zulks zorgt m.i. voor forum-continuïteit.
Dat ik overigens het blazen van het B L niet volg, is duidelijk. Geen slechte adem, maar argumenteel.
Ik ben er volledig van overtuigd dat Jezus uitspraak waar is:

Joh 17:
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
17 Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid HSV.

Joh 14:
6 Jezus antwoordde hem: ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Alleen via mij kun je bij de Vader komen. NWV
6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. HSV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: Vandaag, 11:28
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 Degenen die oprecht Gods wil doen, mogen in het aardse paradijs leven.
Jouw "wishfull thinking".

Volgens de context zal je je geloofs "huis" op een rots moeten bouwen, niet op zand.

Mt 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen! NWV.

21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt! HSV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 07 sep 2026, 11:41
Alpha schreef: 07 sep 2026, 11:34 Zoekt en gij zult vinden.

Er is een overvloed van bewijs te vinden, maar als je daar niet naar wilt zoeken, kan je dat ook niet vinden.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/wetenschap/

Daar is een overvloed van wetenschappelijke feiten te vinden.
Maar dat past vermoedelijk niet in jouw straatje.

Ook in de appendix van de NWV studiebijbel op JW.ORG.
Je verwijst naar een onwetenschappelijk en hoogst onbetrouwbare bron.

Je zogenaamde bewijzen zijn helemaal gaen bewijzen slecht beweringen van je sekte.
De bronnen zijn geverifieerd.
Sorry, maar ik behoor niet tot de sekte van de christenheid, maar tot de sekte van Jezus.

Efeziërs 4:5 één Heer, één geloof, één doop. NWV

Hand 24:
14 Dit geef ik u echter toe, dat ik volgens de weg die zij een ’sekte’ noemen, aldus heilige dienst voor de God van mijn voorvaders verricht, aangezien ik alles geloof wat in de Wet is uiteengezet en in de Profeten staat geschreven; NWV.

zij zijn de religieuze leiders, die Jezus en zijn volgelingen van kwade zaken hebben beschuldigd.

Hand 28:
22 Maar wij achten het juist van u te horen wat uw gedachten zijn, want werkelijk, wat deze sekte aangaat, het is ons bekend dat ze overal tegenspraak ondervindt.”
23 Zij spraken nu een dag met hem af en kwamen toen in grotere aantallen naar hem toe in zijn verblijfplaats. En hij zette de zaak aan hen uiteen door grondig getuigenis af te leggen betreffende het koninkrijk Gods en door van de morgen tot de avond aan de hand van zowel de wet van Mozes als de Profeten met overredingskracht tot hen over Jezus te spreken. NWV

Paulus werd net als Jezus aangevallen door de Joodse religieuze leiders, waar hij zelf ooit een deel van uit maakte.
Hij verweerde zich daartegen en kreeg de gelegenheid.

Hand 28:
24 En sommigen geloofden toen wat er werd gezegd; anderen geloofden niet. 
25 Omdat zij het dan niet met elkaar eens waren, maakten zij aanstalten om te vertrekken, terwijl Paulus deze ene opmerking maakte:
„Treffend heeft de heilige geest door bemiddeling van de profeet Jesa̱ja tot UW voorvaders gesproken 
26 en gezegd: ’Ga tot dit volk en zeg: „Door te horen, zult GIJ horen, maar geenszins begrijpen; en door te kijken, zult GIJ kijken, maar geenszins zien. 
27 Want het hart van dit volk is onontvankelijk geworden, en met hun oren hebben zij gehoord zonder te reageren, en hun ogen hebben zij gesloten, opdat zij nimmer met hun ogen zouden zien en met hun oren horen en met hun hart begrijpen en terugkeren, en ik hen gezond zou maken.”’ 28 Het zij U daarom bekend dat dit, het middel waardoor God redt, tot de natiën is uitgezonden; zij zullen er stellig naar luisteren. NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 07 sep 2026, 13:08 Het punt is wel dat iedere inbrenger alhier de eigen visie de hemel in bejubelt en de visie van de ander geen of nauwelijks de moeite van aandacht waard vindt. Alpha is er van overtuigd dat de door hem gevolgde B L overtuiging de Juiste Overtuiging is en anderen nemen Alpha met zijn "' waarheid-claim "niet echt serieus. Alpha overtuigen om een andere dan "' B L- bias "" te gaan volgen, dat hebben in de afgelopen 13 jaren reeds velen op dit forum geprobeerd, met reeksen aan argumenten, evenwel zonder enig resultaat.
Er moet m.i. mee geleefd worden dat middels Alpha 1* per week het B L meeloopt in de bonte stoet van overtuigingen.
Dat vele zeker-weters op dit forum het totaal oneens zijn met mijn veelkleurigheid-visie, dat is ook duidelijk. Desondanks, is niet te ontkennen dat op het forum de veelkleurigheid troef is, is het niet linksom dan wel rechtsom.
Gewoon iedere deelnemer de "' eigen bias "" blijvend het forum binnen kunnen blazen, zulks zorgt m.i. voor forum-continuïteit.
Dat ik overigens het blazen van het B L niet volg, is duidelijk. Geen slechte adem, maar argumenteel.
Geen argumenten, geen nauwkeurige kennis van de Bijbel.

Net als Jezus en zijn apostelen weerlegden zij aan de hand van de Bijbel alle argumenten, die de Joodse religieuze leiders aandroegen.
Zij wilden Jezus op woorden vangen, net als Satan.

Lukas 11:
53 Toen hij daar wegging, begonnen de Schriftgeleerden en de farizeeën het hem heel moeilijk te maken en hem met nog meer vragen te bestoken. 54 Ze waren eropuit hem op zijn woorden te vangen. NWV.

Lukas 12:
1 Ondertussen waren er duizenden mensen samengestroomd. Het was zo druk dat ze elkaar bijna onder de voet liepen. Jezus richtte zich eerst tot zijn discipelen: ‘Pas op voor de zuurdesem van de farizeeën, dat wil zeggen hun huichelarij.
2 Maar alles wat zorgvuldig verborgen is, zal onthuld worden, en wat geheim is, zal bekend worden. NWV
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 11:39
Messenger schreef: Vandaag, 11:28

Jouw "wishfull thinking".

Volgens de context zal je je geloofs "huis" op een rots moeten bouwen, niet op zand.
De fundamenten van mijn geloof zijn supersterk. Die van de bijbel zijn dat naar mijn idee niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 10 sep 2026, 13:20 ON TOPIC

Gen 5:21-24
En Henoch leefde vijf en zestig jaren, en hij gewon Methusalach.
En Henoch wandelde met God, nadat hij Methusalach gewonnen had, driehonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
Zo waren al de dagen van Henoch driehonderd vijf en zestig jaren.
Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.

In een brief aan de Hebreeën schrijft Paulus dat Henoch zonder te sterven naar God, de hemel, is gegaan.
In Genesis 5 de eerste melding van het bestaan van een hemel en een hiernamaals?
Daarna verwaterd bij de schrijvers van de verhalen in het OT, meer de nadruk op het tijdelijke.
Bij Mozes vooral de rituelen rondom de ark, geen zicht op een hiernamaals.
Vreemd terwijl hij zelf had opgeschreven dat Henoch opgestegen was.
Wanneer ik net als Mozes daarin zou geloven zou ik mijn volgelingen in de woestijn hebben voorgehouden dat dat bij een heilig leven nog steeds mogelijk zou moeten zijn maar geen uitspraken daarover genoteerd.
Genesis 5:
21 Toen Henoch 65 jaar oud was, werd hij de vader van Methusalah.
22 Nadat Henoch de vader van Methusalah was geworden, wandelde hij nog 300 jaar met de ware God. En hij werd de vader van zonen en dochters. 23 In totaal leefde Henoch dus 365 jaar.
24 Henoch bleef met de ware God wandelen. Toen was hij er niet meer, want God nam hem weg. NWV.

Jezus zei:
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV

Het hiernamaals cq onderwereld e.d. is een uitdrukking die niet op de Bijbelse leer is gebaseerd, maar op kerkleer.

Het zou prettig zijn als je de tekst citeert, dat Henoch naar de hemel opgestegen zou zijn.
Dat werd bij Elia ook gesuggereerd, maar helaas heeft men daar niet verder gekeken, wat de Bijbel daarover zegt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 12:08
Geen argumenten, geen nauwkeurige kennis van de Bijbel.
Ook al ken je de bijbel van kaft tot kaft, dan is het nog niet zo dat je dichtbij God staat of kennis hebt van God.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Vandaag, 12:32

Het hiernamaals cq onderwereld e.d. is een uitdrukking die niet op de Bijbelse leer is gebaseerd, maar op kerkleer.

Christus heeft het dan ook over het Koninkrijk Gods en niet over het hiernamaals. Daarnaast predikt Christus de zelfverloochening, er is dan niemand meer om naar het hiernamaals te gaan. Indien het zelf verloochent is.

Maar daarom kan het hiernamaals best wel bestaan, dat heet dan 'hel'. Want waar blijven de mensen die zichzelf niet hebben verloochent?
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Vandaag, 11:11
Mullog schreef: 07 sep 2026, 17:19
Niets liever dan dat. De echte straf is dat je tot in het oneindige in een JG paradijs moet doorbrengen. Het is namelijk makkelijk geschreven maar je moet eens doordenken wat het daadwerkelijk betekent. Dat gun je je ergste vijanden niet.
Er bestaat geen JW paradijs.
Het echte paradijs zal worden herstelde en heeft tot gevolg dat er geen misdaad, ziekte of honger meer zal zijn.
De Bijbel is daarover heel duidelijk. De verenigde mensheid zal de Bijbelse normen en waarden respecteren en dus de schepper eren..
Zoals ik schreef, ik moet er niet aan denken
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: Vandaag, 12:31
Alpha schreef: Vandaag, 11:39 Jouw "wishfull thinking".

De fundamenten van mijn geloof zijn supersterk. Die van de bijbel zijn dat naar mijn idee niet.
Het zal schrikken zijn, als blijkt dat je fundament toch op zand is gebaseerd.

Je gelooft, wat je wilt geloven, zonder epi gnosis.

Je kent dus de Bijbel van buiten en begrijpt niet wat er gezegd wordt.

De betekenis van deze tekst gaat dus aan je voorbij:

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Dat gebeurd nu in 241 landen door ruim 9.000.000 vrijwilligers.
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef: Vandaag, 12:34
Alpha schreef: Vandaag, 12:08 Geen argumenten, geen nauwkeurige kennis van de Bijbel.
Ook al ken je de bijbel van kaft tot kaft, dan is het nog niet zo dat je dichtbij God staat of kennis hebt van God.
Het is zeker wel mogelijk dat iemand Jehovah-Getuigen kennis heeft van bijbel-exegese.
Wat zulke J G-bijbel-kennis vervolgens waard is, daarover bestaat onderling totaal verschil in inzicht.
Persoonlijk doe ik in mijn leven niets met bijbel kennis volgens Besturend Lichaam-inzicht.
Ware het anders dan zat ik wel in de J G Koninkrijkzaal te luisteren naar de Wil van het B L.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Vandaag, 12:53
Messenger schreef: Vandaag, 12:31
Het zal schrikken zijn, als blijkt dat je fundament toch op zand is gebaseerd.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Het zal voor jou schrikken zijn als blijkt dat het fundament van jouw geloof op drijfzand is gebouwd en langzaam verdwijnt.

Maar niet getreurd, de hemel/het paradijs is voor iedereen. God is pure liefde en oordeelt niet, er is vrije wil en in alles van God is perfectie.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: Vandaag, 12:41
Alpha schreef: Vandaag, 11:11 Er bestaat geen JW paradijs.
Het echte paradijs zal worden herstelde en heeft tot gevolg dat er geen misdaad, ziekte of honger meer zal zijn.
De Bijbel is daarover heel duidelijk. De verenigde mensheid zal de Bijbelse normen en waarden respecteren en dus de schepper eren..
Als je de Bijbel kende en daar goed over nagedacht had, zou daar beslist anders daarover denken.

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

2 Petrus 3:13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en daarin zal rechtvaardigheid heersen.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. NWV

Daar zal geen ziekt, oorlog of andere ellende meer zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: Vandaag, 13:00
Alpha schreef: Vandaag, 12:53 Het zal schrikken zijn, als blijkt dat je fundament toch op zand is gebaseerd.

Het zal voor jou schrikken zijn als blijkt dat het fundament van jouw geloof op drijfzand is gebouwd en langzaam verdwijnt.

Maar niet getreurd, de hemel/het paradijs is voor iedereen. God is pure liefde en oordeelt niet, er is vrije wil en in alles van God is perfectie.
De hemel is bestemd voor geesten, de aarde is gemaakt voor de mens.

Mijn geloof is dus op de Bijbel gebaseerd, niet op zand.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: Vandaag, 12:57
Messenger schreef: Vandaag, 12:34
Het is zeker wel mogelijk dat iemand Jehovah-Getuigen kennis heeft van bijbel-exegese.
Wat zulke J G-bijbel-kennis vervolgens waard is, daarover bestaat onderling totaal verschil in inzicht.
Persoonlijk doe ik in mijn leven niets met bijbel kennis volgens Besturend Lichaam-inzicht.
Ware het anders dan zat ik wel in de J G Koninkrijkzaal te luisteren naar de Wil van het B L.
Hel BL is de beleidvolle slaaf, die zorgt voor de aardse kudde.

Vandaar dat we nu, door alle Jg, in 241 landen het goede nieuws bekendmaken.
Het inzicht van het BL is dus uitsluitend op de Bijbel gebaseerd en volgen de onderwijsmethode van Jezus.

Doordat de christenheid hopeloos is verdeeld, kan het niet anders zijn dat men verschil van inzicht heeft.
Men heeft dus geen eenheid in het geloof.

Maar ja, net als bij Jezus en zijn discipelen, heeft de gevestigde religie ook op ons veel kritiek.
peda

Bericht door peda »

In mijn optiek behoort het "" kritiek hebben op "" tot het menszijn.
Ook bij A I speelt momenteel "" het kritiek hebben op "" een uiterst belangrijke rol bij de beheersing van A I uitvoeringen.
A I systemen die "' kritiek hebben op "" de mens als concurrent voor hun eigen "'A I belangen"" , kunnen voor mensen, als zulks buiten controle geraakt, een desastreuze uitwerking hebben.
Welke "" Intelligentie "" heeft de toekomst op aarde; de "'menselijke"' intelligentie of de zich steeds verder ontwikkelende "" kunstmatige "" intelligentie.
Best wel fascinerend, althans in mijn optiek. Gaat de "" kunstmatige "" intelligentie met haar mogelijk eigen waarden en normen in de toekomst ook naar een ""hemel"" ?
In de tijd van de bijbel en de koran was "" kunstmatige "' intelligentie een 100 % onbekend fenomeen en werd intelligentie exclusief verbonden met de mens.
Laatst gewijzigd door peda op 14 sep 2026, 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.
umit

Bericht door umit »

Alpha schreef: Vandaag, 11:24 De Bijbel kent geen hel, in tegenstelling tot de heidense religies.
je bedoelt, jij gelooft er niet in. dat is een ander verhaal
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 Geloven is een kwestie van nauwkeurige kennis [epignosis] van Gods wil.
OK...en hoe weten we wat Gods wil precies is? waar vinden we precies deze nauwkeurige kennis?
kom nou niet met de Bijbel want dat is definitief niet nauwkeurig.
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 epignosis „duidt op een exacte of volledige kennis, onderscheiding, herkenning”.

1 Tim 2:
1 Allereerst dring ik erop aan dat er smeekbeden, gebeden, voorbeden en dankzeggingen worden gedaan voor alle soorten mensen,
zouden we allemaal moeten doen, niet alleen Tim.
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
eens
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis [ἐπίγνωσιν] van de waarheid krijgen.
eens
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 5 Want er is één God en één bemiddelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus,
eens, maar zonder bemiddelaar. Wij kunnen direkt met God in verbinding treden, we hebben geen bemiddelaar nodig.
Alpha schreef: Vandaag, 11:24 6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor iedereen. Daarvan zal worden getuigd op de juiste tijd ervoor. NWV
...
Dat was voor Adam en eva ook de bedoeling.
Zie Gen 3:15 en de context.
???
Genesis3:14–15 - Bijbel in Gewone Taal

God straft de slang
Toen zei God, de Heer, tegen de slang: ‘Omdat je dat gedaan hebt, zal het slecht met je gaan. De andere dieren willen niets meer met je te maken hebben. Je zult op je buik over de aarde kruipen en van de grond eten, je hele leven lang. Jij en de vrouw zullen vijanden van elkaar zijn, en jullie nakomelingen ook. Mensen zullen jou op je kop trappen en jij zult in hun voet bijten.’

https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/GEN.3.14-GEN.3.15
Dit gaat over de slang...niet Adam en Eva.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Vandaag, 13:10 Hel BL is de beleidvolle slaaf, die zorgt voor de aardse kudde.
Jehovah's Getuigen geloven dat dit BL het door God aangestelde "kanaal" is om zijn wil bekend te maken. Het staat alleen nergens in de Bijbel.......
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Vandaag, 13:01
Mullog schreef: Vandaag, 12:41
Als je de Bijbel kende en daar goed over nagedacht had, zou daar beslist anders daarover denken.

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

2 Petrus 3:13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en daarin zal rechtvaardigheid heersen.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. NWV

Ik heb weleens met een collega JG van je een gesprek gevoerd. Die kwam met nog wat aanvullingen. Zoals dat er nog steeds gewerkt moest worden voor de kost. Hij werd helemaal lyrisch met de gedachte dat hij zelf een huis zou kunnen bouwen. Ik zou het, met alle respect voor bouwvakkers, een gruwel vinden om dat te moeten doen. Kortom het was een eeuwigheid hetzelfde liedje, werken voor een baas maar dan zonder recht op ziekteverlof want dat werd je niet meer. Ga d'r maar aan staan, veel plezier.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: Vandaag, 16:33
Alpha schreef: Vandaag, 13:01 Als je de Bijbel kende en daar goed over nagedacht had, zou daar beslist anders daarover denken.

Ik heb weleens met een collega JG van je een gesprek gevoerd. Die kwam met nog wat aanvullingen. Zoals dat er nog steeds gewerkt moest worden voor de kost. Hij werd helemaal lyrisch met de gedachte dat hij zelf een huis zou kunnen bouwen. Ik zou het, met alle respect voor bouwvakkers, een gruwel vinden om dat te moeten doen. Kortom het was een eeuwigheid hetzelfde liedje, werken voor een baas maar dan zonder recht op ziekteverlof want dat werd je niet meer. Ga d'r maar aan staan, veel plezier.
Dit is een waar punt.

Wat de een prachtig vind is voor de ander een beproeving.
Probeer maar eens een hemel te bedenken waar dat niet optreed.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?