Er is een nieuw boek van Dinesh d'Souza, The Stones Cry Out. (In Nederland komt het boek in november uit).
Het gaat o.a. over archeologische vondsten die de Bijbel ondersteunen.
Daarbij gebruikt hij o.a. de steen genaamd The Nazareth Inscription.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazareth_Inscription
Het bevat een keizerlijke verordening waarbij de doodstraf wordt opgelegd aan mensen die betrapt werden op grafschennis.
Het heet Nazareth inscriptie omdat het verhaal gaat dat het ooit op een antiekmarkt in Nazareth is aangetroffen, maar dat is niet zeker.
Wat we wel weten is dat de curator van het Louvre het in 1878 kocht van een Griekse antiekhandelaar, er niets mee deed en pas na zijn dood vond met een notitie van de curator waarin stond dat de steen uit Nazareth kwam.
d'Souza zegt dat er maar één aanleiding kan zijn, en dat is het verdwijnen van het lichaam van Jezus uit zijn graf.
De link met Jezus is een aanname die d'Souza doet. Hij is daarin niet alleen, al eerder deden schrijvers die aanname, enkel gebaseerd op de notitie van de curator.
Er is de laatste jaren meer bekend geworden. Bij onderzoek aan de steen is gebleken dat hij niet uit Galilea komt, maar uit Kos en uit de periode 50vC-50nC.
En juist in Kos was in die tijd onrust ontstaan na de dood van de heerser Nicias van Kos. Hij werd door het volk gezien als een tiran en na zijn dood weer opgegraven om gestraft te worden. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicias_of_Kos
Aangezien de Nazareth inscriptie in feit uit Kos afkomstig is, is het veel waarschijnlijker dat het naar aanleiding van deze gebeurtenissen is, dan de verdwijning van het lichaam van Jezus.
D'Souza moet hiervan hebben geweten, als je zo'n boek schrijft en onderzoek doet, dan kan dat niet anders.
Toch stelt hij overal dat er maar één logische verklaring is: de verdwijning van Jezus.
Dat vind ik heel erg raar. Hij noemt Nicias niet eens. Hij toch op zijn minste de twee naast elkaar kunnen leggen en dan verklaren waarom hij denkt dat het over Jezus gaat. Maar hij kiest de makkelijke weg en heeft het er domweg niet over.
Dat geeft de indruk dat hij er voornamelijk op uit is om zijn lezers te laten lezen wat ze graag willen lezen.
Ongetwijfeld zullen er tienduizenden boeken worden verkocht, kassa voor Denish.
Maar integer is het allemaal niet zo.
Dinesh d'Souza: The Stones Cry Out.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
-
Dat_beloof_ik
- Man/Vrouw: M
Dinesh d'Souza: The Stones Cry Out.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)