Fenomenologische reductie

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Fenomenologische reductie

Bericht door Tufkah »

De fenomenologische reductie helpt ons om te onderzoeken hoe de fenomenen aan ons verschijnen. In plaats van dat de fenomenen los van ons verschijnen.

Een fenomeen of verschijnsel (van het Griekse φαινόμενον, phainomenon, iets wat gezien kan worden) is een observeerbare gebeurtenis. (Bron wiki)

De fenomenologische reductie werkt volgens een stappen plan:

1. De Epoché (opschorting). https://www.filosofie.nl/lexicon/epoche/ In de epoché schort je de buitenwereld op (tussen haakjes zetten). Je ontkent de buitenwereld niet, maar je schort je oordeel over de buitenwereld op.

2. Fenomenologische reductie an sich. In de reductie is wat er resteert: bewustzijnsinhoud. De fenomenen (verschijnselen) worden direct waargenomen. Het gaat om het onderstreepte woordje 'direct'. Je kunt uiteindelijk bemerken/opmerken dat het het denkvermogen is wat oordeelt (overal wat van vindt). De (geestelijke) staat van waarnemendheid kent niet zoiets als oordelen.

3. Eidetische (Eidos) reductie. https://www.studocu.com/nl-be/messages/ ... -uitleggen. Eidos (essentie) is een Oud-Grieks woord dat letterlijk 'vorm', 'uiterlijk' of 'gestalte' betekent.

Zoals de link aangeeft beschouwen we alles zoals het zich aan ons voordoet. Een tafel doet zich voor als een tafel, maar ook allerlei emoties welke zich bij ons voordoen bezien we zoals ze zich aan ons voordoen. Zo kom je tot de kern (eidos, essentie) van alles wat zich aan het bewustzijn toont.

4. Transcendentale reductie / Transcendentaal bewustzijn. https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=3110
Het transcendentale bewustzijn, dat door Husserl het ‘transcendentale ego’ genoemd wordt, is bewustzijn dat geen spoor van materialiteit vertoont. Het heeft noch fysische, noch psychische eigenschappen. Het is ontdaan van alles wat in de ervaring (empirie) kan worden aangereikt. Het is een voor-empirisch bewustzijn. Transcendentaal betekent bij Husserl dus zoveel als voor-empirisch of onafhankelijk van de gewone ervaring. Niettemin heeft het transcendentale bewustzijn bij hem niet, zoals bij Kant, een zuiver formeel karakter. Het wordt wel degelijk ervaren, namelijk precies die van de activiteit van de zogenaamde fenomenologische reductie. In deze reductie toont het bewustzijn zich in zijn ware gedaante. In deze reductie verschijnt het bewustzijn zoals het werkelijk is
Stap 4 is de uiteindelijke uitkomst: een bewustzijn van elke empirie ontdaan. Dan wordt door de mens op empirische (feitelijk niet-empirische) wijze bewustzijn ervaren. Het is de empirie zelf welke verhindert om bewustzijn te doorgronden. Je kunt dus op geen enkele wijze met het denkvermogen "bewustzijn" begrijpen, want het is middels het denkvermogen dat er empirie is opgebouwd in je leven.

Taligheid staat het begrijpen ook alleen maar in de weg, in de link staat bijvoorbeeld " In deze reductie toont het bewustzijn zich in zijn ware gedaante". Ik begrijp de intentie van de auteur, maar strikt genomen is het een foute zin. Het zijn de fenomenen welke een gedaante hebben, bewustzijn heeft juist geen enkele gedaante. Bewustzijn verschijnt ook niet zoals er staat, bewustzijn maakt het verschijnen mogelijk maar is zelf geen verschijnsel.

Bewustzijn kun je op geen enkele manier waarnemen , het is het waarnemen zelf.
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Dat_beloof_ik

Re: Fenomenologische reductie

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: 18 sep 2026, 14:58

1. De Epoché (opschorting). https://www.filosofie.nl/lexicon/epoche/ In de epoché schort je de buitenwereld op (tussen haakjes zetten). Je ontkent de buitenwereld niet, maar je schort je oordeel over de buitenwereld op.
Maar die buitenwereld blijft toch echt bestaan hoor. Het gras blijft groen en de stoeptegel blijft uitsteken. Je loopt dus het risico gigantisch onderuit te gaan.

Buiten dat, als je de buitenwereld negeert, blijft er niets over dat zich aan je voordoet. Het hele gedoe is dus met zichzelf in tegenspraak.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 19 sep 2026, 07:11
Tufkah schreef: 18 sep 2026, 14:58

Maar die buitenwereld blijft toch echt bestaan hoor. Het gras blijft groen en de stoeptegel blijft uitsteken. Je loopt dus het risico gigantisch onderuit te gaan.

Het is dan ook niet voor iedereen weggelegd, het is het gaan van de smalle weg. Niet meer bewogen worden door de wereld zoals Christus ons heeft geleerd.
Buiten dat, als je de buitenwereld negeert, blijft er niets over dat zich aan je voordoet.
Dat kan niet geweten worden door mensen die nog bewogen worden door de wereld.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 19 sep 2026, 09:36 Niet meer bewogen worden door de wereld zoals Christus ons heeft geleerd.
Dat heeft totaal niets met fenomenologische reductie te maken.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 19 sep 2026, 19:26
Tufkah schreef: 19 sep 2026, 09:36 Niet meer bewogen worden door de wereld zoals Christus ons heeft geleerd.
In 1 Johannes 2:15 zegt Christus gelovigen om niet mee te gaan in de verleidingen, waarden en het egocentrische gedrag van de aardse maatschappij (aangeduid als "de wereld"), omdat dit botst met de liefde voor de Vader. En voor wie het ontgaan mocht zijn, God liefhebben is het hoogste gebod. Mattheüs 6:24 zegt : "Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon."

In de fenomenologische reductie neemt de mens alleen uit de wereld wat het (zintuigelijk) bewustzijn toestaat. Dan wordt de mens niet meer bewogen door de wereld en haar begeertes en verleidingen.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 19 sep 2026, 23:26
Dat_beloof_ik schreef: 19 sep 2026, 19:26
In 1 Johannes 2:15 zegt Christus gelovigen om niet mee te gaan in de verleidingen, waarden en het egocentrische gedrag van de aardse maatschappij (aangeduid als "de wereld"),
Dat zegt Christus niet. Dat staat in een brief van Johannes. En in een andere brief van één van Jezus volgelingen staat: beproeft alles en behoudt het goede. Dus dat is weer een heel andere houding.

Maar het woord Christus komt een in fenomenologische reductie niet voor.
Tufkah schreef: 19 sep 2026, 23:26 .
In de fenomenologische reductie neemt de mens alleen uit de wereld wat het (zintuigelijk) bewustzijn toestaat. Dan wordt de mens niet meer bewogen door de wereld en haar begeertes en verleidingen.
Nee, want in fenomenologische reductie doe je even alsof de wereld niet bestaat.
Je kan het zelf niet goed volgen, lijkt wel?
Maar ja, ik schreef al dat dit onzin was omdat het intern tegenstrijdig is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Als je het onzin vindt wat ik schrijf, dan is verdere discussie overbodig.