Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Zolderworm »

Dessa schreef:
Wilsophie schreef:Ik zag zo een seperatist met een sigaret in zijn bakkes één van onze hulpverleners afsnauwen en dreigen met weet ik veel wat.
Terwijl anderen "onze" mensen " ontdeden" van persoonlijke eigendommen , gewoon stelen.
Ik kan zulke mensen niet liefhebben op voorhand. Als ze tot geloof komen en hun zonden hebben beleden dan wordt het geheel anders.
En over Mattheus 5 wil ik het nog wel hebben, maar zover ben ik nog niet. Maar ik onthoud het wel en kom erop terug.

Dessa schreef:je "moet" je vijand ook liefhebben.
nee hoor, ik moet helemaal niets. Ga mij niet onder een wet plaatsen want zo is het niet bedoeld, maar ik kom er op terug zoals ik zei.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens he?
Ja, je moet je hond ook liefhebben. Maar sinds hij mijn ene Nike heeft stuk geknaagd vind ik dat wel een beetje moeilijk.
Only dead fish go with the flow
Dessa
Man/Vrouw: V

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Mattheüs 5 spreekt inderdaad over onze naasten :-)

Daar komen we inderdaad nog. Ik denk dat we toe zijn aan de volgende gedeelte van de Bergrede. Morgen ga ik me daar weer in verdiepen.

Liefhebben in de bijbel is trouwens een breed begrip.
In plaats van een hekel te hebben aan je vijanden, is het goed om in te zien hoe duister het lot van de vijanden is. Het gemis aan Gods Licht, waardoor ze op het verkeerde spoor zijn terecht gekomen. Dat wekt medelijden op. Zoals Jezus zei: vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen.
Dat is een heel breed begrip ja en gaat niet vanzelf :)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik merk dat we het nog niet gehad hebben over Matt. 5:8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien. Zo staat het in de meeste vertalingen, maar de NBV zegt "Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien. " In feite kpmt dat op hetzelfde neer, maar omdat het woord "rein" het tegenovergestelde van "onrein" is heb ik dat altijd in verband gebracht met de geest van onreinheid die we overal om ons heen zien in de wereld. Een onreinheid die zo opdringerig is dat het moeilijk is om het van je weg te houden. In een ander topic wordt gediscussieerd over de tv. Dat vind ik ook bij uitstek een medium waarin onreinheid gepropageerd wordt. En natuurlijk ook internet is een bron van onreinheid, hoewel je daar makkelijker je eigen keuzes kunt maken. Ik kijk dan ook maar weinig tv, maar van internet maak ik veel gebruik. Maar ook op andere gebieden kom je onreinheid tegen. Het appelleert aan een zondig verlangen dat in het menselijk hart sluimert.
Soms moet je vluchten voor onreinheid, zoals Jozef dat deed voor de vrouw van Potifar.

Toch is het niet alleen de bedoeling van deze zaligspreking om onreinheid uit de weg te gaan. Als we met God leven zal de Heilige Geest ons leiden om het positief reine te zoeken. We gaan ons uitstrekken naar wat rein is in Gods ogen.
We gaan letten op onze gedachten en motieven. Zijn die zuiver voor God? Dan gaan we die toetsen.
Dat doen we bijvoorbeeld om Gods Woord tot ons te laten doordringen, waarin we de stem van Jezus horen: "U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb." Dit zegt Jezus als Hij het over de wijnstok heeft. Hij noemt de discipelen ranken die aan de wijnstok (Jezus) zitten. In de SV en de HSV staat dan ook dat die ranken "gereinigd" worden, zodat ze meer vrucht gaan dragen. In andere vertalingen staat "snoeien", maar dat snoeien is dan een reinigende behandeling.

Het toepassen van Gods Woord is essentieel om rein te zijn:
Psalm 119:9 Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord. NGB De andere vertalingen gebruiken hier het woord "zuiver". Ook uit het vervolg van dit vers komt naar voren dat Gods Woord in het hart de belangrijkste plaats krijgt. Dat houdt ons zuiver en rein. Het is levend en krachtig en behoedt ons voor afdwalen.

En dan de daaraan verbonden belofte: "zij zullen God zien!" Dat is wat "God zien!" Maar Jezus belooft het. We mogen daarop dankbaar vertrouwen.
David schreef: vraag:
Psalm 24:3 Wie zal de berg van de HEERE beklimmen? Wie zal staan in Zijn heilige plaats?

antwoord:
Psalm 24:4 Wie rein is van handen en zuiver van hart.
Jezus is de Middelaar, de Weg tot de Vader. Hij verandert ons naar Zijn beeld, zodat we acceptabel zijn voor de Vader, wiens zuivere hart vol liefde naar ons uitgaat.
Johannes schreef: 1 Joh. 1:7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Hier zien we weer het reinigende bloed. Die reiniging vindt plaats in het Hemelse Heiligdom waar onze Hogepriester voor ons pleit, om grond van Zijn bloed. Heer Uw bloed dat reinigt mij (Psalm 51)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
Dessa schreef:
Wilsophie schreef:Ik zag zo een seperatist met een sigaret in zijn bakkes één van onze hulpverleners afsnauwen en dreigen met weet ik veel wat.
Terwijl anderen "onze" mensen " ontdeden" van persoonlijke eigendommen , gewoon stelen.
Ik kan zulke mensen niet liefhebben op voorhand. Als ze tot geloof komen en hun zonden hebben beleden dan wordt het geheel anders.
En over Mattheus 5 wil ik het nog wel hebben, maar zover ben ik nog niet. Maar ik onthoud het wel en kom erop terug.

je "moet" je vijand ook liefhebben.
nee hoor, ik moet helemaal niets. Ga mij niet onder een wet plaatsen want zo is het niet bedoeld, maar ik kom er op terug zoals ik zei.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens he?
Ja, je moet je hond ook liefhebben. Maar sinds hij mijn ene Nike heeft stuk geknaagd vind ik dat wel een beetje moeilijk.
Ik schaam me. Ik heb gisteren en vandaag een slak dood getrapt. Ik had het pas door toen zijn huisje begon te kraken.
Schoenmaat 46 hebben die beestjes niet kunnen overleven. Sorry jongens, ich habe es nicht gewust. :?
Als je me niet meer lief kan hebben, nadat ik dit gedaan heb.. dan begrijp ik dat :(
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Ik merk dat we het nog niet gehad hebben over Matt. 5:8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien. Zo staat het in de meeste vertalingen, maar de NBV zegt "Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien. " (...)
Het toepassen van Gods Woord is essentieel om rein te zijn:
Psalm 119:9 Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord. NGB De andere vertalingen gebruiken hier het woord "zuiver". Ook uit het vervolg van dit vers komt naar voren dat Gods Woord in het hart de belangrijkste plaats krijgt. Dat houdt ons zuiver en rein. Het is levend en krachtig en behoedt ons voor afdwalen.

En dan de daaraan verbonden belofte: "zij zullen God zien!" Dat is wat "God zien!" Maar Jezus belooft het. We mogen daarop dankbaar vertrouwen.
David schreef: vraag:
Psalm 24:3 Wie zal de berg van de HEERE beklimmen? Wie zal staan in Zijn heilige plaats?

antwoord:
Psalm 24:4 Wie rein is van handen en zuiver van hart.
Jezus is de Middelaar, de Weg tot de Vader. Hij verandert ons naar Zijn beeld, zodat we acceptabel zijn voor de Vader, wiens zuivere hart vol liefde naar ons uitgaat.
Johannes schreef: 1 Joh. 1:7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Hier zien we weer het reinigende bloed. Die reiniging vindt plaats in het Hemelse Heiligdom waar onze Hogepriester voor ons pleit, om grond van Zijn bloed. Heer Uw bloed dat reinigt mij (Psalm 51)

Je hebt helemaal gelijk. We waren nog niet helemaal klaar. Mooi om te zien dat God hierin van plan is ons te reinigen

Nog enkele woorden hebben we niet gehad:
3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
Dat doet me denken aan de woorden van Jezus: "wie het grootste wil zijn, die zal een ander moeten dienen."
En: "acht een ander uitnemender dan jezelf." Die komen ergens uit de brieven geloof ik.

Dat is weer gelinkt aan die zachtmoedigheid. Het niet verwachten van je eigen krachten en jezelf dus daarmee al helemaal niet te verheffen boven anderen, maar dienende door God geleid te worden. Echt voor de ander klaar te staan.
4 Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
Doet me denken aan het verdriet dat je benoemde, vanwege familie en vrienden die het bijvoorbeeld niet kunnen waarderen als je tot geloof komt. Je kinderen die er niets van moeten hebben. Maar zo veel verdriet om armoede, verlies, ziekte en pijn.
Gemis en eenzaamheid. Bij Jezus krijg je de belofte dat het goed gaat komen. Dat je getroost zal worden.
Er klinkt iets door van meer dan alleen die schouder om je heen, maar ook erdoor heen dat God je verdrietige lot zal gaan keren en het verdriet zal gaan verdwijnen, door bijvoorbeeld de komst van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Maar evengoed door de werking van de Heilige Geest in je hart.
7 Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Wie goed doet, die goed ontmoet. In de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan waar we het over hadden, wordt ook geleerd even zo te doen.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
Dit is misschien nog wel één van de moeilijkste dingen.
Het allemaal moeten verdragen, als je zo behandeld wordt.
Het valt me op dat het hier dubbelop wordt benadrukt ten opzichte van het voor gaande.
Om het maar te benadrukken dat dit toch wel het teken is dat je bij God hoort en net als Jezus vervolgd wordt, maar dus ook met Hem in Zijn glorie zal delen :)

Op pijnlijke momenten in mijn leven heb ik me wel eens vast gegrepen aan dit soort teksten. Want hoe droevig de dag van vandaag ook mag zijn, het is onvoorstelbaar hoeveel geluk God voor ons in petto heeft. Geen grote welvaart met van die bling bling hier en daar, maar een warm thuiskomen. Een kind bij Hem aan huis te zijn en daar je familie te ontmoeten. Je vrienden te ontmoeten. In een gezelschap van velen die van je houden en om van te houden :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De bergrede is geen evangelie, want anders zou niemand het Koninkrijk binnen kunnen gaan. Zie Mattheus 5 vers 20.
Hij hanteert de wet niet zoals de wetgeleerden, maar predikte de wet zoals God het bedoeld heeft en dat gaat heel wat verder dan de wet van het Jodendom.
De daad is bij God n.l. niet de overtreding maar de gedachte.
Bij de Joodse wet is de daad een overtreding en bij Christenen ook. Zolang niemand het merkt is er niets aan de hand. En je mag toch denken wat je wilt?
Maar dat leert de Bijbel niet.

Wij moeten wel, want anders valt er helemaal niet te leven toch? We zondigen dan toch nog meer dan we ooit gedacht hadden.
Gedachten kun je niet stoppen en ook niet controleren.
De Heer zegt dat de mens zich moet houden aan de wet ook de Mozaische wet zoals het God het bedoeld heeft, en dat kan geen mens.

De Heer distantieert Zich altijd van de schare als Hij hen toespreekt, hier gaat Hij de berg op en een andere keer stapt Hij in een bootje en dat is kenmerkend voor onze bedeling.
HIj heeft Zich verborgen. Deut. zegt ergens: "Zijn Aangezicht verbergende verbergen" en in die tijd van de verborgenheid leven wij nu.
Daarom is het zo moeilijk om uit te leggen dat God ook niet via wonderen en tekenen zoals genezingen in de openbaarheid treedt.
Dat kan niet in de bedeling van de verborgenheid. Hij heeft Zich gedistantieerd van deze wereld zijnde "de schare".
Wie zich wel manifesteert is de tegenstander. Want die kan heel veel kunstjes doen hoor, vergis je niet.

Overigens geloof ik niet dat er niet genezen wordt, maar ik geloof niet dat God dat doet in een bedeling waar Hij zegt dat wij zouden wandelen in geloof en niet in aanschouwen.
Bovendien waren de wonderen voor het volk Israël en alsnog ...."hebben zij niet geloofd".

Zaligheid is dus behoudenis. Die teksten heb ik al aangegeven. Zaligen gaan het verborgen of het geopenbaarde koninkrijk binnen.

Ook in de dagen van de Grote Verdrukking zouden "hen die volharden" het Koninkrijk binnengaan. Dat zien we straks in Mattheus 24 en 25.
De teksten zoals vers 8 is hierboven door Adinomis al behandeld, rein van hart worden wij door het Werk van de Hogepriester want Hij vernieuwt ons binnenste van dag tot dag zodat wij rein voor God zullen staan.
"Schep mij een rein hart" bad David en de vervulling vinden wij onder het Nieuwe Verbond.
Jaron

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef:De daad is bij God n.l. niet de overtreding maar de gedachte.
Bij de Joodse wet is de daad een overtreding en bij Christenen ook.
Ho ho! Bij deze Christen is dat niet zo, hoor. Dus s.v.p. niet zo generaliseren.
Wilsophie schreef:Gedachten kun je niet stoppen en ook niet controleren.
Hier ben ik het TOTAAL niet mee eens. Als er iets fout is, is het wel het idee dat je gedachten niet kan stoppen en controleren: dat is een van de grootste redenen waarom mensen maar blijven zondigen. 'Ik kan toch niet anders'. 'Iedereen doet het dus...' NONSENS!!! Je kunt er inderdaad niets aan doen dat gedachten in je opkomen, maar je kunt wel bepalen wat je vervolgens met die gedachte doet! Dit is een inzicht dat levens verandert! En ook een inzicht dat bij veel te veel christenen compleet ontbreekt waardoor ze eigenlijk hun hele leven maar door blijven modderen.
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:
Hier ben ik het TOTAAL niet mee eens. Als er iets fout is, is het wel het idee dat je gedachten niet kan stoppen en controleren: dat is een van de grootste redenen waarom mensen maar blijven zondigen. 'Ik kan toch niet anders'. 'Iedereen doet het dus...' NONSENS!!! Je kunt er inderdaad niets aan doen dat gedachten in je opkomen, maar je kunt wel bepalen wat je vervolgens met die gedachte doet! Dit is een inzicht dat levens verandert! En ook een inzicht dat bij veel te veel christenen compleet ontbreekt waardoor ze eigenlijk hun hele leven maar door blijven modderen.
Klopt. Maar wat doe je dan met die gedachten? Ze belijden voor de Hogepriester in het Heilige der Heiligen die met zijn eigen bloed verzoening bewerkt. Dan kan de Heilige Geest zijn werk in je gaan doen.
Telkens als een verkeerde gedachte in je opkomt, de Here gaan prijzen voor zijn bevrijding.

Jac.4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Laat ik even melden dat je gedachten echt niet kunt stoppen. En het is zo makkelijk om dat te bestrijden, want ik praat uit ervaring en zeker in overleg met psychiaters die hier veel mee van doen hebben, het gaat niet om veralgemeniseren Jaron, het ging even om mijn ervaring.
En Adinomis ik heb het niet over verkeerde gedachten, ik heb het over gedachten die je onder het stofzuigen of in de nacht of bij het strijken je beheersen en je terug brengen naar momenten wat je niet wilt. En iemand die zegt dat hij dat niet heeft dat zou kunnen, maar veroordeel niet de mensen die er echt last van hebben.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef:
Wilsophie schreef:De daad is bij God n.l. niet de overtreding maar de gedachte.
Bij de Joodse wet is de daad een overtreding en bij Christenen ook.
Ho ho! Bij deze Christen is dat niet zo, hoor. Dus s.v.p. niet zo generaliseren.
Jongeman of oude heer, ik ken je niet , maar wees heel blij als je niet onder de categorie valt waar ik het over heb en ik heb nergens slechte gedachten genoemd.
Het gaat ook niet over zondigen en ik modder inderdaad met dit feit rond. Slecht hè? Heb jij een oplossing?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef: Hier ben ik het TOTAAL niet mee eens. Als er iets fout is, is het wel het idee dat je gedachten niet kan stoppen en controleren: dat is een van de grootste redenen waarom mensen maar blijven zondigen. 'Ik kan toch niet anders'. 'Iedereen doet het dus...' NONSENS!!! Je kunt er inderdaad niets aan doen dat gedachten in je opkomen, maar je kunt wel bepalen wat je vervolgens met die gedachte doet! Dit is een inzicht dat levens verandert! En ook een inzicht dat bij veel te veel christenen compleet ontbreekt waardoor ze eigenlijk hun hele leven maar door blijven modderen.
Het maakt me geen bal uit of jij het ermee eens bent of niet en dat dat je zegt dat mensen dus maar blijven zondigen met de daaropvolgende kwalificaties zeggen iets over jouw onbegrip. Bah!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:
Jaron schreef:
Klopt. Maar wat doe je dan met die gedachten? Ze belijden voor de Hogepriester in het Heilige der Heiligen die met zijn eigen bloed verzoening bewerkt. Dan kan de Heilige Geest zijn werk in je gaan doen.
Telkens als een verkeerde gedachte in je opkomt, de Here gaan prijzen voor zijn bevrijding.

Jac.4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Het ging mij niet om verkeerde gedachten, maar gewoon over gedachten die je in beslag nemen.
Jaron

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef:
Het maakt me geen bal uit of jij het ermee eens bent of niet en dat dat je zegt dat mensen dus maar blijven zondigen met de daaropvolgende kwalificaties zeggen iets over jouw onbegrip. Bah!
Als het jou allemaal geen bal uitmaakt, waarom maak je je dan zo druk en ben je überhaupt op dit forum...? ;) En de 'daaropvolgende kwalificatie' (wat geen aanval is, zoals jij het opvat, maar een trieste constatering) zegt niet iets over mijn onbegrip maar over mijn inzicht. ;) Ik heb zo'n 30 jaar als christen rondgemodderd omdat ik niet doorhad dat je niet zomaar gedachten moet laten rondslingeren en doordringen in je hoofd. Toen ik dat eenmaal doorkreeg, dat je wel wat kan doen aan je gedachten, heeft dat mijn leven per direct compleet veranderd. Ik spreek dus uit ervaring. Dus ik denk wel recht van spreken te hebben. Jij mag dat natuurlijk anders zien maar dan hoef je nog niet zo opgewonden en geagiteerd te reageren.
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Het ging mij niet om verkeerde gedachten, maar gewoon over gedachten die je in beslag nemen.
'

Maar als je ze niet kunt stoppen of controleren is er wel wat aan de hand. Toen Jaron dit schreef en ik erop reageerde realiseerde ik me ineens dat ik dit zelf ook weer nodig had,
Ongemerkt gaat de gedachtenstroom een kant op die (misschien zijn het niet eens kwade gedachten) die niet past in je relatie tot God.
Paulus schreef: Fil. 4:7 en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
2 Kor.10:5b ......en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus.
Er moet dus wel degelijk controle over de gedachten plaatsvinden bij een kind van God.
Jaron

Bericht door Jaron »

Adinomis schreef:
Paulus schreef: Fil. 4:7 en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
2 Kor.10:5b ......en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus.
Er moet dus wel degelijk controle over de gedachten plaatsvinden bij een kind van God.
Precies! Bekend citaat: "Je kunt niet voorkomen dat er vogels boven je hoofd vliegen, maar je kunt wel voorkomen dat er een vogel in jouw haar een nest gaat bouwen." ;) En dat geldt voor alle gedachten, dus ook gedachten die je (teveel) in beslag nemen.
Dit is een onderschrift.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:Laat ik even melden dat je gedachten echt niet kunt stoppen.
Onzin, je kunt gedachten prima stoppen. Dat jij dat niet kunt zegt iets over dat jij dat niet kunt :clown:
En het is zo makkelijk om dat te bestrijden, want ik praat uit ervaring en zeker in overleg met psychiaters die hier veel mee van doen hebben, het gaat niet om veralgemeniseren Jaron, het ging even om mijn ervaring.
Bijzonder, ik werk met psychiaters en psychologen en mijn ervaringen in de sector zijn wezenlijk anders dan wat jij hier beweert. Ooit van mind-fullnes gehoord?
En Adinomis ik heb het niet over verkeerde gedachten, ik heb het over gedachten die je onder het stofzuigen of in de nacht of bij het strijken je beheersen en je terug brengen naar momenten wat je niet wilt. En iemand die zegt dat hij dat niet heeft dat zou kunnen, maar veroordeel niet de mensen die er echt last van hebben.
Als je er last van ondervindt kun je prima behandeling ondergaan. Zoek eens naar mindfulness maar kijk ook eens bij Jos Douma over wat hij schrijft over het vullen van je geest :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Interessante gedachten. Mag ik jullie bij de volgende binnen dringende Bergrede gedachten brengen, wat ons weer bij de volgende gedachten zal bepalen? Ik ga het even opzoeken. Moment..

:w

;)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 5:13-16

13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Om hier op in te gaan, volgens het 'Handboek bij de bijbel' , wat het volgende zegt over het werkelijkheid worden van de zaligsprekingen:
Handboek bij de bijbel geciteerd:
Hun beloning zal zijn waarna zij verlangen. En hun levens zijn werkzaam in de wereld: zij zijn het zout der aarden (13), zij zijn het licht der wereld (14). Door wat zij doen en zeggen geven zij iets door van God Zelf- zodat anderen dat kunnen zien en de Vader, die in de hemelen is, zullen verheerlijken (16)
Dat geloof ik ook. Het is vind ik zelf nog niet zo makkelijk. Ja, Wilsophie geeft aan dat een mens dit zelf niet kan waarmaken. Het is daarom goed om vanuit het licht van Pinksteren hier naar te kijken als de vruchten van de Heilige Geest. Ik moet zeggen, ze worden bij mij ook op dit forum nog wel eens op de proef gesteld.
Als mensen in conclave behandelen. Voor ik het weet lig ik er zelf ook in.
Wat is wijsheid? Maar we blijven vertrouwen op Zijn leiding, opdat we smaakmakers in deze wereld mogen zijn,
en niet slechts holle vaten waar wat gerammel vanaf komt.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 26 jul 2014, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Riemer schreef:
Onzin, je kunt gedachten prima stoppen. Dat jij dat niet kunt zegt iets over dat jij dat niet kunt :clown:
En het is zo makkelijk om dat te bestrijden, want ik praat uit ervaring en zeker in overleg met psychiaters die hier veel mee van doen hebben, het gaat niet om veralgemeniseren Jaron, het ging even om mijn ervaring.
Bijzonder, ik werk met psychiaters en psychologen en mijn ervaringen in de sector zijn wezenlijk anders dan wat jij hier beweert. Ooit van mind-fullnes gehoord?
Als je er last van ondervindt kun je prima behandeling ondergaan. Zoek eens naar mindfulness maar kijk ook eens bij Jos Douma over wat hij schrijft over het vullen van je geest :)
je gedachten kun je niet stoppen.

ik ga nu zeggen, dat je het komende uur pertinent niet aan een roze olifant mag denken....
kijken hoe lang jullie dat volhouden......
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Om eerlijk te zijn vind ik dit allemaal een wat geneuzel met elkaar.
Het is waar dat bepaalde gedachten gewoon in je opkomen, maar wel degelijk kan je jouw gedachten zelf sturen.
Als christenen geloven we ook dat er engelen, demonen en de Heilige Geest jouw gedachten kunnen ingeven.
Daarnaast geloven we in psychosen. Maar het zal me wat wezen zeg, als ik de baas niet meer zou zijn over mijn gedachten.
Hoe zou ik dan iemand kunnen gehoorzamen als die gene aan me zou vragen: "wil je aan me denken, als ik af moet rijden?"
Om maar iets te noemen.

Natuurlijk kan je jouw gedachten sturen en kan je denken wat je denken wilt.

Nou ja, er is natuurlijk wel een bepaalde hersencapaciteit. Er zit dus een grens aan je mogelijkheden.
Je kan niet met je gedachten overal bij zijn en in foutloos chinees heb ik nooit zitten denken :D
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Maaaar, laten we over het zoutend zout hebben. We komen straks vanzelf weer bij het onderwerp "gedachten", omdat Jezus daar in de Bergrede zo nog over gaat beginnen.

Verleidelijke gedachtes :clown:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:
Het is zo onaardig om dat waar mensen last van hebben te bestempelen als "onzin".
MIndfulnes komt uit het Boeddhisme, daar wil ik mij niet mee ophouden, en misschien heb ik meer ervaring dan jij, ik weet heel goed waar ik het over heb.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:[MIndfulnes komt uit het Boeddhisme, daar wil ik mij niet mee ophouden, en misschien heb ik meer ervaring dan jij, ik weet heel goed waar ik het over heb.
kan toch zeer zinvol zijn.....
lees maar eens rustig door [ met aandacht.. ;) ]
http://www.psychologiemagazine.nl/web/A ... ulness.htm
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Gait, jij een slak doodtrappen en ik heb een haring gegeten. Slakken eet mijn man graag.

Hebben we de bergrede nu gehad?