Dat is inderdaad de visie die we bij de meeste westerse mensen zien. Zij gaan ervan uit de zwarte magie niet bestaat. Dus moet het dan wel een soort placebo-effect zijn. Of dit echt zo is, is natuurlijk maar de vraag.Wim Nusselder schreef:Ik ga er van uit dat het merendeel van wat in West-Kenya voor ‘hekserij’ door gaat geen ‘echte zwarte magie’ is.
Gewoon onzekere, bij vlagen angstige mensen die aangrijpen wat hun cultuur hen biedt aan placebo’s om greep te krijgen op hun leven.
Wij luisteren naar economen, medici en theologen.
Zij luisteren naar ‘heksen’ die zeggen dat ze een babyslangetje moeten drogen en onder de stoel van hun autowrak moeten verstoppen om het als tweedehands auto te kunnen verkopen.
Omdat ze er in geloven, komen ze zelfverzekerder over en ‘werkt’ het.
Ongetwijfeld is er in dat soort landen een hoop bijgeloof. Maar er is ook meer dan dat, vermoed ik. Soms is er sprake van echte zwarte magie, zou ik denken. En daar moet je rekening mee houden.
Volgens mij bestaat zwarte magie wel degelijk (maar wie ben ik?), maar niet alles is echte zwarte magie. Het hangt er (volgens onder meer Sri Aurobindo) van af of de magiër in staat is om astrale, voor de zintuigen onzichtbare, wezens te scheppen, die de opdracht meekrijgen als een soort automaat in de stoffelijke wereld de dingen te bewerkstelligen die hun worden opgedragen om teweeg te brengen. Het zijn hetzelfde soort wezens die in dienst staan van sommige processen in onze onbewuste geest, en die daar in staat zijn, als een soort voortdurend werkzame automaten, die processen op gang te houden. De gedachte is dat alleen iemand die een contra-magie in het leven kan roepen, waarmee deze automaten worden gestopt, de vloek kan beëindigen. Enkel geloven in Christus is in dat geval daartoe niet genoeg.
Ik vrees dat dit bij echte zwarte magie toch niet altijd gaat lukken. Daar is meer voor nodig. Soms kan inderdaad een sterke positieve kracht deze astrale automaten verdrijven of uitdrijven uit een huis. En "sterk" rooms-katholiek ritueel uitgevoerd door een priester die aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan dat soms ook, leert de ervaring. Maar enkel geloof in Christus op zich is niet voldoende, lijkt me.Als uittredingservaringen jou of anderen inzicht geven in de mogelijkheden van echte zwarte magie, ben ik geneigd daar geloof aan te hechten.
Ik was toch al geneigd zwarte magie als mogelijkheid te accepteren.
Het grootste deel van wat voor hekserij doorgaat in een land als Kenia is echter neem ik aan uitstekend te bestrijden met eigenwaarde, zelfvertrouwen en wederzijdse morele steun als christenen.
Als je niet werkelijk precies inzicht hebt in zwarte magie, kun je dit soort beloften niet echt doen, vrees ik. Dan sla je er toch maar een slag naar. Je kunt dan van alles beloven, zei m'n grootmoeder dan altijd. Maar of je het ook echt waar kunt maken, is nog maar de vraag.Vandaar dat ik zei wat Pamela graag wilde horen.
Zonde is het om iemand niet te beloven dat hij te allen tijde met z'n ogen dicht een kruispunt kan oversteken langs een stille boerenweg, als dat in bijna alle gevallen goed afloopt.De kans dat ze met een echte zwarte magiër van doen zou krijgen lijkt mij verwaarloosbaar.
Zonde om haar dan te vertellen dat geloven in Christus soms niet helpt (daarmee haar angst bevestigend) terwijl het in verreweg de meeste gevallen wél helpt.
Tja, zo heeft ieder zijn eigen interessegebied.Ik heb geen weerzin tegen me bezig houden met dat soort zaken.
Ik weet er genoeg van en heb niet het gevoel dat het mijn weg is om me er verder in te verdiepen.
Ik heb alle vertrouwen in de beschikbaarheid van dergelijke (of andere) begeleiding als en zodra ik dat nodig heb.