En nog interessanter is het woord Midrasj waar Callista patent opheeft. Ik moet er steeds wel om lachen want ik kende dit woord niet maar nu ken ik Callista en ken ik haar vriendje "Midrasj" ( Dekker? )

Hosea is een profeet en heel het boekje Hosea is inclusief het kopen van die vrouw op de markt enz.... een illustratie voor de situatie van de 2 en de 10 stammen. En weer komt Efraim "om de hoek kijken" als beeld van de Gemeente in vers 3. Het hele hoofdstuk spreekt over de 10 stammen.
Hosea begint met het ontstaan van een volk dat geroepen werd uit Egypte als Gods Zoon als Gods eniggeborene. Of was het nu "eerstgeborene", kijk daar ligt een verschil maar dat zou in een ander topic misschien moeten om dat verschil aan te tonen.
De overeenkomst van de Here Jezus ( of Jozef) die naar Egypte emigreerde omdat er hongersnood was of in het geval van Jezus en Zijn ouders een bedreiging van Herodes is uiteraard precies de andere kant op. Enerzijds een verlossing uit Egypte en anderzijds een toevlucht en daarom het citaat in vers 15 als vervulling van de profetie. En dat is dan weer Hosea 11 vers 1.
Egypte speelt in de Bijbel een belangrijke rol o.a. in het leven van Jozef en in tijden van hongersnood en Egypte is naar het Zuiden en dat is niet de goede kant op , want dan kom je uit bij het Zuiderkruis en bij de vlucht naar het Noorden kom je uit op de Noorderkroon.
In Egypte telt alles dubbel ,het heet ook Midraim en heeft een dubbele getalswaarde dan Kanaän. Het heeft een verhouding van 2: 1. Heel interessant om hier op door te gaan, maar voor velen oninteressant en off topic.
Israël zal naar Izak genoemd worden en dat zijn de Saksons. En uit Jozef de onderkoning van Egypte zou een groot volk ontstaan en dat volk zou het land bezitten tvan de Nijl tot de Euphraat. Er zijn nog zeker 70 merktekenen toe te kennen aan Israël dus het huis van de 10 stammen.
Maar de merktekenen van Juda zijn geheel anders.
En ook dat rijtje is wel op te noemen van onderscheid.
Waardoor ik het begrip "Jood" niet toepas op Israël en Israël niet toepas op de huidige staat , de naam is oneigenlijk toegepast vind ik .