Wilsophie schreef:Veritas schreef:Ik weet nu werkelijk niet waarom je nu zo opgewonden raakt. Ik geef aan dat de antichrist combineren met de draak, de twee beesten, de mens van zonde enz. een kwestie van interpretatie is. Het kan zijn, dat ze identiek zijn; het kan zijn dat ze niet identiek zijn. Het STAAT er niet, dus is het interpretatie. Dat is alles.
Het is nu eenmaal eenvoudiger om aan te tonen dat iets er wel staat, dan aan te tonen wat er niet staat. Daarom gaf ik aan, dat het probleem in feite bij jou ligt.
Meen je nu echt dat er in de Bijbel nergens staat dat de antichrist de oude slang dan wel de draak is? En dat het beest uit de volkerenzee niet de belichaming is van de tegenstander , de leugenaar van "den Beginne?
Ik ben echt verbaasd.
Ik vind het echt een probleem, dat de meesten op een forum zo slecht lezen. Daarnaast zijn velen zó snel op hun ziel getrapt, dat ze de toevlucht nemen tot het opvoeren van allerlei niet ter zake doende - , maar denigrerende opmerkingen. Ook jij maakt je daar aan schuldig. Terwijl jij toch als geen ander weet hoe kwetsend het overkomt als je het onderwerp wordt van onwaardige en leugenachtige aantijgingen op een forum.
Als je mijn antwoord goed leest, dan zie je dat ik
een feit noem: de antichrist wordt enkel
met name genoemd in de brieven van Johannes:
1 Johannes 2:18 Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele antichristen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is.
1 Johannes 2:22 Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
1 Johannes 4:3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
2 Johannes 1:7 Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.
Het identificeren van de antichrist met andere personen of wezens die in de Bijbel worden genoemd is niet
per definitie correct. Dat is interpretatie. Ik zeg het nu voor de 4e keer?
Uit Johannes kunnen we leren, tenminste als je Johannes laat uitspreken en niet direct je eigen platgetreden vooronderstellingen weer op de voorgrond zet, dat de antichrist de benaming is van een geestesgesteldheid (inspiratie?) die zich van gelovigen meester maakt. In de eerste tekst hiervoor, zegt Johannes te kunnen onderkennen dat het 'het laatste uur is'. Dat weet hij, omdat er 'reeds vele antichristen zijn opgestaan'.
In de tweede tekst zegt Johannes, dat de antichrist werkt via de geest. Vandaar dat ik het in eerste instantie een geestesgesteldheid noem. Het is een geest die 'Jezus niet belijdt'. (derde tekst). Die geest is niet uit God, want die geest belijdt Jezus wél. De geest die Jezus wel of niet belijdt, is de geest van de mens zelf. Er zijn mensen die gelovig zijn, maar toch Jezus niet belijden. In de dagen van Johannes, waren dit uitsluitend de Joden! Heidenen konden dit wel worden, maar dan moest hen eerst het evangelie worden verkondigd (met Jezus bekend gemaakt worden) vóórdat ze tot een negatieve belijdenis konden komen. In onze dagen zie je dan ook, dat de 'geest die Jezus niet belijdt' in alle volken wordt gevonden. De geest van de antichrist is dus geroeid! De geesten van de mensen die Jezus niet belijden, worden geïnspireerd, noem het misleid, door de 'leugenaar van den beginne'. Dat is natuurlijk de satan. De satan is hier dus de antichrist zelf. Let er op, dat hij niet loochent dat 'Jezus is gekomen (praktisch onmogelijk), maar dat hij loochent dat Jezus dé Christus is.
Je ziet dus, dat de antichrist (de satan) niet meer of minder doet (in deze teksten), dan de mensen in hun geest misleiden, zodat ze 'Jezus niet belijden'. Anders gezegd: dat ze ontkennen (als ze al geloven dat Jezus wel degelijk heeft bestaan) dat ze niet belijden dat 'Jezus dé Christus is'. De vierde tekst vertelt ons, dat er in de tijd van Johannes al "vele misleiders zijn uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden". Die groep misleiders wordt collectief "de misleider en de antichrist" genoemd.
Ik laat Openbaring nu even achterwege, want een uitleg van de teksten die verwijzen naar deze misleider en antichrist, is enkel maar te geven binnen de context en het karakter van het boek zelf. Dat zou nu te ver voeren. Eén ding: ik zie het boek Openbaring als een omschrijving van gebeurtenissen in de geestelijke wereld in beelden die we kunnen 'begrijpen'. Het gaat inhoudelijk eigenlijk meer over abstracte gegevens, die worden uitgewerkt. Wat wordt omschreven zijn eigenlijk eigenschappen: koningschap, kracht, angst, verdriet, overwinning, nederlaag, Gods almacht, enz. Zo is het paard een beeld van geestelijke kracht, de kleur wit het beeld van reinheid, zwart het beeld van onreinheid en destructie enz. Het lam is het beeld van zuiverheid, maar ook van afhankelijkheid, noem het maar. Het maakt eigenlijk niet uit, zolang je maar begrijpt, dat Openbaring verhaalt van de geestelijke, abstracte strijd achter de gebeurtenissen op aarde en niet van de aardse gebeurtenissen zelf. Tenminste, dat is mijn mening.
Maar één ding wordt, hoop ik, wel duidelijk en dat is dat de antichrist niet één enkele persoon is die zich op enig moment in de toekomst openbaart. De antichrist is de satan, die mensen van alle tijden en gelegenheden misleidt om de belijdenis van 'de komst van Jezus Christus in het vlees' (OTT) te ontkennen. In de tijd van Johannes zou je kunnen zeggen dat de satan langzamerhand hersteld van de eerste dreun die Christus hem heeft toegebracht. De geest van de antichrist is reeds werkzaam, zegt Johannes. Je kunt dus niet zo zonder meer de visie in Openbaring projecteren, dat de antichrist één mens is die zich ook nog pas in de toekomst openbaart. Dat is in tegenspraak met dat wat Johannes zelf schrijft in zijn brieven.