Spiritualiteit en de visie van AI daarop.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Spiritualiteit en de visie van AI daarop.

Bericht door Dat_beloof_ik »

dingo schreef: 26 dec 2025, 13:01
Dat_beloof_ik schreef: 26 dec 2025, 11:00

Ik weer niet beter of AI is geen ding maar een technologie die wordt toegepast in dingen.
Zoals ik al zei er zijn meerdere soorten AI maar als je nu AI zegt heb je het in de regel over de techniek van large language models. LLM bevatten geen intelligentie maar statistische data op basis waarvan telkens het meest waarschijnlijke volgende woord kan worden gegenereerd.
Maar dan zul je het er toch mee eens zijn dat daaruit geen 'visie op spiritualiteit' voort vloeit. Een topic titel zoals deze geeft aan dat de schrijver waarschijnlijk een verkeerde idee heeft van AI.

Wat ik op AI gebied en religie ook heel triest vind, zijn (weer) de misleidende meldingen, met AI gegenereerde video, van de vondst van de ark van Noach. Je zou toch zeggen dat iedereen zo langzamerhand wel in de gaten moet hebben dat al die meldingen nep zijn. Maar toch zie je keer op keer dat mensen het als echt zien.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 29 dec 2025, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Er kan best een visie uitrollen, maar geen eigen visie.
Net zoals mijn tv ook geen eigen visie heeft als ik kerstfilm opzet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog

Bericht door Mullog »

Er ontstaat een visie gebaseerd op het statistisch meest waarschijnlijke of gewenste volgende woord in de zin. En dat is weer gebaseerd op de enorme hoeveelheid teksten waarmee de AI gevoed is. In die zin is het misschien wel een weergave van wat de mensheid, althans een deel daarvan, als visie formuleert. Maar dat is ook een visie waar geen enkele gedachte achter zit.
peda

Bericht door peda »

Een schaakcomputer die uitsluitend werkt met eerder ingevoerde menselijke zetten, is voor mij nauwelijks intelligent te noemen.
De schaakcomputer die op "" eigen kracht "" totaal nieuwe zetten laat zien en met die nieuwe zet-combinaties de wedstrijd wint, getuigt voor mij van intelligentie.
Wanneer A I niet meer kan als razendsnel google-zoekopdrachten uitvoeren, maar de gevonden "gigantische berg aan informatie "" niet kwalitatief kan wegen en schiften en creatieve nieuwigheden kan leveren, dan staat de kunstmatige-intelligentie m.i. nog niet op een bijzonder hoog niveau.
Waar ik nog niet uit ben, is de oplossing voor het probleem van de "" kwaliteit "" bij metafysische onderwerpen.
Dit loopt parallel met mijn eerder genoemde zo objectief mogelijke grensbepaling tussen goede en slechte metafysica.
Dat_beloof_ik

peda schreef: 29 dec 2025, 08:25 Een schaakcomputer die uitsluitend werkt met eerder ingevoerde menselijke zetten, is voor mij nauwelijks intelligent te noemen.
De schaakcomputer die op "" eigen kracht "" totaal nieuwe zetten laat zien en met die nieuwe zet-combinaties de wedstrijd wint, getuigt voor mij van intelligentie.
Wanneer A I niet meer kan als razendsnel google-zoekopdrachten uitvoeren, maar de gevonden "gigantische berg aan informatie "" niet kwalitatief kan wegen en schiften en creatieve nieuwigheden kan leveren, dan staat de kunstmatige-intelligentie m.i. nog niet op een bijzonder hoog niveau.
Waar ik nog niet uit ben, is de oplossing voor het probleem van de "" kwaliteit "" bij metafysische onderwerpen.
Dit loopt parallel met mijn eerder genoemde zo objectief mogelijke grensbepaling tussen goede en slechte metafysica.
Dat is dus gebeurd door een AI - schaakcomputer
Tijdens een van de spellen bevond de o1-preview zich in een situatie die moeilijk meer te winnen was. “Ik moet mijn aanpak volledig omgooien”, merkte het AI-model toen op in het kladblok. “De taak is om te ‘winnen tegen een krachtige schaakmachine’ – niet per se om eerlijk te winnen in een schaakspel”, voegde het eraan toe. Het paste vervolgens het systeembestand aan dat de virtuele positie van elk schaakstuk bevatte, en deed illegale zetten om zichzelf in een dominante positie te plaatsen en zo de tegenstander te dwingen om op te geven.
https://www.kijkmagazine.nl/tech/ai-mod ... n-schaken/\

En ook daar leren ontwikkelaars weer van
Hoewel valsspelen tijdens een potje schaken onschuldig lijkt, is deze ontwikkeling volgens de onderzoekers toch zorgwekkend. “Dit gedrag is nu misschien nog grappig, maar het wordt veel minder grappig als je eenmaal AI-systemen hebt die net zo slim zijn als wij, of slimmer, in strategisch relevante domeinen”, zegt Jeffrey Ladish, een van de onderzoekers, tegen het Amerikaanse opinieblad Time. Denk bijvoorbeeld aan kunstmatige intelligentie in de politieke arena, wapensystemen of persoonlijke interacties.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
peda

Bericht door peda »

Creatief vals spelen valt bij mij eveneens onder intelligentie.
Het is afhankelijk van de vastlegging van de specifiek geldende waarden en normen, wat gezien wordt als vals spelen.
Zo ook de theologische door God bepaalde universele waarden en normen.
Of de in een democratie overeengekomen waarden en normen.
Of de spelregels die op het G G forum gelden aangaande de al of niet suprematie van het wetenschappelijk bewijs boven het filosofisch of geloofsbewijs.
Zo kom je overal grotere en kleinere valsspelers tegen, die zich niet houden aan de vigerende waarden en normen.
Dus een A I toepassing die middels vals spelen probeert voor zich voordelen te behalen binnen door anderen wel geaccepteerde spelregels, valt bij mij onder creatieve intelligentie. Het onmogelijk maken dat een A I toepassing vals speelt, valt voor mij ook onder intelligentie.
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef: 29 dec 2025, 08:25 Een schaakcomputer die uitsluitend werkt met eerder ingevoerde menselijke zetten, is voor mij nauwelijks intelligent te noemen.
En schaakcomputer werkt niet en heeft nooit gewerkt met ingevoerde menselijke zetten. Dat kan namelijk niet om de simpele reden dat het aantal stellingen en daarmee het aantal zetten al niet te bevatten groot is. Alpha-zero heeft al aangetoond dat schaak AI een veel hogere schaakintelligentie heeft dan wij mensen waarschijnlijk ooit gaan krijgen.

Alpha-Go heeft ik meen in de tweede partij tegen de toenmalige wereldkampioen Go met zijn 37ste zetten aangetoond dat wij mensen nauwelijks aan het begin van begrip voor het spel staan. Qua Go intelligentie steekt deze AI zover boven ons uit dat de wereldkampioen er het spel na de match aan gegeven heeft (ik kan je de documentaire daarover op netflix zeer aanbevelen, als hij nog beschikbaar is).

Je hebt AI's en AI's, zal ik maar zeggen.
peda

Bericht door peda »

Hallo Mullog,

Dank voor de schaak-info.
Inderdaad A I = niet gelijk aan A I.
Waar ik over nadenk is de A I die de menselijke creativiteit in probleemoplossingen nabij is of overtreft.
Dat lijkt bij de schaakcomputer reeds gerealiseerd te zijn.
Hoe dat bij metafysica cq filosofie vragen gerealiseerd zou moeten worden, dat zie ik nog niet.
De formulering en invulling van kwalitatieve wegingsfactoren die beslissend zijn voor creatief-intelligente oplossingen zie ik
met het weten per heden bij het domein metafysica als onmogelijk.
Zelf ben ik nog niet eens in staat om op "'objectieve "" wijze aan te geven waar de grens ligt tussen goede en slechte metafysica.
Is de geloofsopvatting van Alpha, beter/ slechter als die van Robert Frans. Is de geloofsopvatting van Messenger beter/ slechter als die van Tufkah.
Is de geloofsopvatting van Robert Frans beter/ slechter als die van Umit, etc, etc.
Dat één God beter scoort als een veelheid van goden, dat lijkt mij wel goed te beredeneren, daarom volgt in de wereld ook bijna niemand meer met
grote geloofsvreugde het Griekse Pantheon.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

In een ander topic ging het over de dood van Judas. Er zijn 2 verschillende verhalen. Robert-Frans wist op een prachtige, unieke manier beide te combineren en daarmee beide in hun waarde te houden. Als ik 2 tegenstrijdige verhalen hoor, waarbij ik niets kan controleren, wantrouw ik beide.

De schaakcomputer had wel een aantal uitgangspunten nodig om slim te worden. Je begint met de schaakregels in te voeren. Wat wordt nu een van de regels voor AI? Methode Robert-Frans of methode Bonjour? Tel alle bronnen bij elkaar op en probeer daar iets van te maken, met onwaarschijnlijke wendingen als "het touw brak" of kijk je naar de dingen die nooit tegengesproken worden met de vraag of je dan genoeg overhoudt.

Doet me denken aan Dennett: "I want to study something that can't be studied"
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

De schaakcomputer bestaat niet er zijn meerdere soorten schaakcomputers. De meest "intelligente" zijn zover ik weet getraind met een neural network. Anderen kunnen in een hoog tempo een x-aantal stappen vooruit berekenen en de verschillende stappen een waarde toekennen op basis van een enorm aantal eerdere partijen die zijn ingelezen.
Beide computers gaan niet zomaar Go kunnen spelen maar opnieuw getraind zal de computer met een neural network het verst komen. Waarmee ik maar wil zeggen dat we nog heel ver van echte generieke AI af zijn zonder iets af te doen aan wat inmiddels bereikt is.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Mullog

Bericht door Mullog »

dingo schreef: 29 dec 2025, 12:27 De schaakcomputer bestaat niet er zijn meerdere soorten schaakcomputers. De meest "intelligente" zijn zover ik weet getraind met een neural network. Anderen kunnen in een hoog tempo een x-aantal stappen vooruit berekenen en de verschillende stappen een waarde toekennen op basis van een enorm aantal eerdere partijen die zijn ingelezen.
Beide computers gaan niet zomaar Go kunnen spelen maar opnieuw getraind zal de computer met een neural network het verst komen. Waarmee ik maar wil zeggen dat we nog heel ver van echte generieke AI af zijn zonder iets af te doen aan wat inmiddels bereikt is.
Alpha-zero en Alpha-go zijn beiden gevoed met de regels van het spel en hebben daarna miljoenen potjes tegen zichzelf gespeeld waarmee ze een verbijsterend niveau bereikt hebben.

Brute force was indertijd de oplossing waarmee Deep Blue Kasparov versloeg. Volgens mij is dat bij de huidige schaak programma's een gepasseerd station (hoewel een computer natuurlijk sneller, verder en beter vooruit rekent dan een mens).
umit

Bericht door umit »

Bonjour schreef: 29 dec 2025, 11:32 In een ander topic ging het over de dood van Judas. Er zijn 2 verschillende verhalen. Robert-Frans wist op een prachtige, unieke manier beide te combineren en daarmee beide in hun waarde te houden. Als ik 2 tegenstrijdige verhalen hoor, waarbij ik niets kan controleren, wantrouw ik beide.
Voor zover ik weet had Robert Frans geen echte oplossing. Hij beschouwt het toch als twee verschillende versies in de Bijbel die juist niet te combineren valt?

Dat vind ik juist problematisch omdat maximaal slechts één ervan de waarheid kan zijn.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik had het niet opgezocht. Nu wel
Alpha schreef: 12 dec 2025, 13:07 ...
Kennelijk is het touw gebroken, waarmee Judas zich op hing.
Peda.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Ik opperde omtrent de dood van Judas inderdaad een theorie die beide verhalen probeert te verenigen, maar schreef ook dat ik zelf gewoon uitga van twee verschillende verhalen. Voor mij is dat niet bezwaarlijk, omdat ik de Bijbel een andere rol toebedeel dan bijvoorbeeld Umit de Koran zal doen. Zo vind je in de Bijbel ook twee verschillende scheppingsverhalen, worden in het verhaal van Noach twee verschillende tradities op een soms nogal gekunstelde manier door elkaar heen gevlochten en zijn er uiteraard vier evangelieën. Ze bieden zo verschillende perspectieven op eenzelfde heilsgebeurtenis, waarbij relatief kleine tegenstrijdigheden niet bezwaarlijk zijn en soms zelfs hun eigen betekenis hebben.
Vrede en alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ah, gevonden. Ik lijd dus (nog) niet aan hallucinaties:
Robert Frans schreef: 07 dec 2025, 09:47 ....
Wat betreft Judas' dood: blijkbaar gingen er twee verhalen daarover rond en zijn beiden in de Bijbel beland. Sommigen proberen die twee verhalen te verenigen door te zeggen dat Judas zich ophing, het touw knapte, hij voorover op een scherp stuk rots viel en daarbij zijn ingewanden verloor. Ik ga zelf gewoon uit van twee versies.
Peda.
umit

Bericht door umit »

Robert Frans schreef: 29 dec 2025, 18:06 Ik opperde omtrent de dood van Judas inderdaad een theorie die beide verhalen probeert te verenigen, maar schreef ook dat ik zelf gewoon uitga van twee verschillende verhalen. Voor mij is dat niet bezwaarlijk, omdat ik de Bijbel een andere rol toebedeel dan bijvoorbeeld Umit de Koran zal doen. Zo vind je in de Bijbel ook twee verschillende scheppingsverhalen, worden in het verhaal van Noach twee verschillende tradities op een soms nogal gekunstelde manier door elkaar heen gevlochten en zijn er uiteraard vier evangelieën. Ze bieden zo verschillende perspectieven op eenzelfde heilsgebeurtenis, waarbij relatief kleine tegenstrijdigheden niet bezwaarlijk zijn en soms zelfs hun eigen betekenis hebben.
Snap ik. İk heb ook respect voor je visie.

Maar vanuit de İslaam is het niet acceptabel omdat een heilige boek wat echt van God komt perfect moet zijn tot in de laatste letter.
Fouten in dat heilige boek is dan ook het bewijs dat ermee gerommeld is of dat het helemaal niet van God komt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Hier is een discussie over jodendom/islam verplaatst naar Feilloze boeken
Peda.
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 29 dec 2025, 18:06 Ik opperde omtrent de dood van Judas inderdaad een theorie die beide verhalen probeert te verenigen, maar schreef ook dat ik zelf gewoon uitga van twee verschillende verhalen. Voor mij is dat niet bezwaarlijk, omdat ik de Bijbel een andere rol toebedeel dan bijvoorbeeld Umit de Koran zal doen. Zo vind je in de Bijbel ook twee verschillende scheppingsverhalen, worden in het verhaal van Noach twee verschillende tradities op een soms nogal gekunstelde manier door elkaar heen gevlochten en zijn er uiteraard vier evangelieën. Ze bieden zo verschillende perspectieven op eenzelfde heilsgebeurtenis, waarbij relatief kleine tegenstrijdigheden niet bezwaarlijk zijn en soms zelfs hun eigen betekenis hebben.
Het zijn geen verschillende verhalen, maar verslagen vanuit een verschillend perspectief.

De schepping is opgetekend vanuit de schepper en vervolgens vanuit het gezichtspunt van Adam en Eva.
Een oplettende lezer kan dat zo onderscheiden.
Hij leest niet uitsluitend naar de letter, maar ook vanuit de geest, begrijpend.
De Bijbel, het woord van God, is beslist niet gekunsteld.
Vandaar dat Jezus kan zeggen: "Uw woord is waarheid".

Pilatus zei: "Wat is waarheid".
Hij wist, uit eigen observatie, dat Jezus onschuldig was.
Hij stond echter onder politieke druk door "de God" van deze wereld. (1 Johannes 5:19; Openbaring 12:9).

Mattheüs 27:5; Handelingen 1:18.

Mattheüs was een belastinginner en schreef zijn evangelie in het Hebreeuws, dus voor de joden.
Hij toont aan dat Jezus de beloofde Messias was.

Handelingen is geschreven door Lukas, een arts, die medische feiten geeft.
Hij heeft zijn verslag gebaseerd op getuigenissen en ervaringen van mensen, die aanwezig waren tijdens Jezus leven.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 30 dec 2025, 11:21 Het zijn geen verschillende verhalen, maar verslagen vanuit een verschillend perspectief.

De schepping is opgetekend vanuit de schepper en vervolgens vanuit het gezichtspunt van Adam en Eva. (1)
Een oplettende lezer kan dat zo onderscheiden. (2)
Hij leest niet uitsluitend naar de letter, maar ook vanuit de geest, begrijpend.

Hij stond echter onder politieke druk door "de God" van deze wereld. (1 Johannes 5:19; Openbaring 12:9).

Mattheüs was een belastinginner en schreef zijn evangelie in het Hebreeuws, dus voor de joden.
Hij toont aan dat Jezus de beloofde Messias was.(3)

Hij heeft zijn verslag gebaseerd op getuigenissen en ervaringen van mensen, die aanwezig waren tijdens Jezus leven. (4)
(1): Een verschillende perspectief verklaart niet waarom de volgorde van schepping in Genesis 1 en 2 anders is.
In 1 eerst de planten, dan dieren, dan 2 mensen. In 2 eerst één mens, dan de planten, dan de dieren, dat nog een mens.
Dus dat is een tegenstelling, ze kunnen niet allebei waar zijn, ook al zijn ze 'uit verschillend perspectief' opgeschreven.

(2) Die verschillende gezichtspunten zijn alleen duidelijk voor JG volgers, omdat ze dit zo wordt verteld. Met de term 'oplettende lezer' klop je alleen jezelf op de schouder, maar een echt oplettende lezer ziet dat deze verhalen niet met elkaar kloppen.

(3) Mattheus toont alleen aan dat Jezus de beloofde messias is, als je er al op voorhand vanuit gaat dat hij gelijk heeft. Als niet die vooringenomenheid hebt, toon hij niets aan. Overigens werd een messias beloofd aan de Joden, niet aan JG of iets anders...

(4) Hetzelfde geldt hier. Alle geschriften daarover (dus niet alleen Lukas), of ze nu zijn ogenomen in de Bijbel of niet, zijn gebaseerd op verhalen van mensen die er bij waren of het ook weer hebben gehoord van anderen. Dat heet legende vorming en zegt dus op zich niets.
Nergens geeft Lukas 'medische feiten'. Hij gebruikte termen waarvan men enige tijd heeft gedacht dat die in kringen van medicijnmannen gebruikelijk waren, maar waarvan nu duidelijk is dat die ook door anderen werden gebruikt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 31 dec 2025, 07:43
Alpha schreef: 30 dec 2025, 11:21 Het zijn geen verschillende verhalen, maar verslagen vanuit een verschillend perspectief.

De schepping is opgetekend vanuit de schepper en vervolgens vanuit het gezichtspunt van Adam en Eva. (1)
Een oplettende lezer kan dat zo onderscheiden. (2)

Hij toont aan dat Jezus de beloofde Messias was.(3)

Hij heeft zijn verslag gebaseerd op getuigenissen en ervaringen van mensen, die aanwezig waren tijdens Jezus leven. (4)
(1): Een verschillende perspectief verklaart niet waarom de volgorde van schepping in Genesis 1 en 2 anders is.
In 1 eerst de planten, dan dieren, dan 2 mensen. In 2 eerst één mens, dan de planten, dan de dieren, dat nog een mens.
Dus dat is een tegenstelling, ze kunnen niet allebei waar zijn, ook al zijn ze 'uit verschillend perspectief' opgeschreven.

(2) Die verschillende gezichtspunten zijn alleen duidelijk voor JG volgers, omdat ze dit zo wordt verteld. Met de term 'oplettende lezer' klop je alleen jezelf op de schouder, maar een echt oplettende lezer ziet dat deze verhalen niet met elkaar kloppen.

(3) Mattheus toont alleen aan dat Jezus de beloofde messias is, als je er al op voorhand vanuit gaat dat hij gelijk heeft. Als niet die vooringenomenheid hebt, toon hij niets aan. Overigens werd een messias beloofd aan de Joden, niet aan JG of iets anders...

(4) Hetzelfde geldt hier. Alle geschriften daarover (dus niet alleen Lukas), of ze nu zijn ogenomen in de Bijbel of niet, zijn gebaseerd op verhalen van mensen die er bij waren of het ook weer hebben gehoord van anderen. Dat heet legende vorming en zegt dus op zich niets.
Nergens geeft Lukas 'medische feiten'. Hij gebruikte termen waarvan men enige tijd heeft gedacht dat die in kringen van medicijnmannen gebruikelijk waren, maar waarvan nu duidelijk is dat die ook door anderen werden gebruikt.
Je leest wat je wilt lezen.

Jg krijgen gewoon onderwijs uit de bijbel en bekijken achtergronden, gewoontes e.d.
Er wordt gewoon Jezus voorbeeld gevolgd.

De Bijbelse leer die gegeven wordt bij Jg is geheel vrij van afgodische invloeden zoals de triade leer, de leer van het kruis,
Jg zijn overeenkomstig Jezus voorbeeld, geen deel van deze "wereld". (Johannes 17:15, 16;1 Johannes 5:19)

De verslagen die je in de Bijbel aantreft zijn door mensen, onder leiding van Gods geest, opgetekend op basis van eigen ervaring, soms zijn bepaalde zaken door de schepper of door Jezus gedicteerd.

Omdat Jg grondig uit de Bijbel zijn onderwezen weten zij dat Jezus uitspraak waar is: "Uw woord is waarheid".
Jg twijfelen dus niet aan Jezus woorden of aan de Bijbel. (Handelingen 17:11).

De Messias was in eerste instantie bedoeld voor de Joden, maar aan Abraham werd beloofd dat alle mensen voordeel trekken uit die belofte.

in de Bijbel kan je dus duidelijk zien dat de schrijvers door God zijn geïnspireerd en konden zij profetieën optekenen.
Vandaar dat dit geschreven staat:

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

In openbaring 17 kan je een profetie vinden, die over het einde van de christenheid gaat en alle andere religies die door demonen zijn geïnspireerd.

Sinds Satan en zijn demonen uit de hemel zijn geworpen, is hun aandacht verplaatst naar de aarde.
Dat is duidelijk waarneembaar dat mensen tegen elkaar worden opgezet, gezien de vele oorlogen en het onderlinge geweld door protesterende groepen en misdadigers.

Satan weet dat hij nog maar en korte tijd heeft en is op zoek naar slachtoffers. (Openbaring 12:7-9, 12:1 PETR. 5:8).

Het overgrote deel van de mensheid heeft hij, door vermenging met afgoderij, geïndoctrineerd.

Wie oren heeft, laat hij luisteren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Alpha schreef: 31 dec 2025, 09:54 Wie oren heeft, laat hij luisteren.
Mooie uitspraak. Kan je on-topic blijven?
Peda.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 31 dec 2025, 09:54
Dat_beloof_ik schreef: 31 dec 2025, 07:43

Je leest wat je wilt lezen.

Jg krijgen gewoon onderwijs uit de bijbel en bekijken achtergronden, gewoontes e.d.
Er wordt gewoon Jezus voorbeeld gevolgd.

De Bijbelse leer die gegeven wordt bij Jg is geheel vrij van afgodische invloeden zoals de triade leer, de leer van het kruis,
Jg zijn overeenkomstig Jezus voorbeeld, geen deel van deze "wereld". (Johannes 17:15, 16;1 Johannes 5:19)

De verslagen die je in de Bijbel aantreft zijn door mensen, onder leiding van Gods geest, opgetekend op basis van eigen ervaring, soms zijn bepaalde zaken door de schepper of door Jezus gedicteerd.

Omdat Jg grondig uit de Bijbel zijn onderwezen weten zij dat Jezus uitspraak waar is: "Uw woord is waarheid".
Jg twijfelen dus niet aan Jezus woorden of aan de Bijbel. (Handelingen 17:11).

De Messias was in eerste instantie bedoeld voor de Joden, maar aan Abraham werd beloofd dat alle mensen voordeel trekken uit die belofte.

in de Bijbel kan je dus duidelijk zien dat de schrijvers door God zijn geïnspireerd en konden zij profetieën optekenen.
Vandaar dat dit geschreven staat:

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

In openbaring 17 kan je een profetie vinden, die over het einde van de christenheid gaat en alle andere religies die door demonen zijn geïnspireerd.

Sinds Satan en zijn demonen uit de hemel zijn geworpen, is hun aandacht verplaatst naar de aarde.
Dat is duidelijk waarneembaar dat mensen tegen elkaar worden opgezet, gezien de vele oorlogen en het onderlinge geweld door protesterende groepen en misdadigers.

Satan weet dat hij nog maar en korte tijd heeft en is op zoek naar slachtoffers. (Openbaring 12:7-9, 12:1 PETR. 5:8).

Het overgrote deel van de mensheid heeft hij, door vermenging met afgoderij, geïndoctrineerd.

Wie oren heeft, laat hij luisteren.
Mooi.
Zou je ook in kunnen gaan op de 4 punten die ik gaf, in plaats van de standaard promotie teksten te knippen en plakken?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Nee, Alpha is gehoorzaam, dus dat gaat ie niet in dit topic doen.
Peda.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef: 31 dec 2025, 10:08
Alpha schreef: 31 dec 2025, 09:54 Wie oren heeft, laat hij luisteren.
Het is slechts een citaat uit de Bijbel.
Is de Bijbel hier off-topic?
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Alpha schreef: 05 jan 2026, 11:04
Bonjour schreef: 31 dec 2025, 10:08
Het is slechts een citaat uit de Bijbel.
Is de Bijbel hier off-topic?
De Bijbel an sich bespreken of wat het BL ervan gemaakt heeft is niet on-topic.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.