Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 24 jul 2025, 15:44
Tufkah schreef: 23 jul 2025, 23:26
Doe geen moeite Inktvlam. Jezus verteld het aan Nicodemus, maar in vers 8 zegt Jezus dat iedereen die uit de Geest is geboren niet weet waar hij naar toe gaat. Wie dus wél weet waar hij naar toe gaat (het hiernamaals) is duidelijk niet opnieuw geboren. Dat zie je ook in deze 'discussie' de natuurlijke mens kijkt steeds maar tegen de fysieke dood aan. Wat uit de Geest geboren is kan helemaal niet dood, dat snap je zelf toch ook wel? Dat is de kern van het Evangelie: het is de Geest die levend maakt en niet het natuurlijk lichaam.
Wat uit de geest geboren is, kan niet dood, zeg je. Maar toch komt er ooit een eind aan ons lichamelijke bestaan hier op aarde. Maar waar ben je dan als er geen hiernamaals is? Met je beweringen zit je in een hopeloze spagaat. De geest weet wel waar ie heen gaat. De mens die wedergeboren wordt door water (reiniging van de ziel door deemoed) en geest (vers 5) weet waar hij heen gaat en wel naar het koninkrijk Gods (vers 3 en 5).
Wie uit de Geest is geboren is bij leven al nergens. En dat blijft uiteraard na de fysieke dood ook zo. Uit de vetgedrukte vraag begrijp ik reeds dat jij ook denkt als een natuurlijke mens. De natuurlijke mens is in dit leven ergens (Nederland) en begrijpt niet dat wat uit de Geest is 'nergens' is. Dat kan zijn denkvermogen niet bevatten.

Mattheus 8:20

En Jezus zei tegen hem: De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.

Ook de Zoon des mensen is 'nergens' naar eigen zeggen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Yours schreef: 24 jul 2025, 12:18
Dat_beloof_ik schreef: 23 jul 2025, 20:33

Tufkah zou, om Jezus te plezieren, zich eens moeten gaan verdiepen in de tradities en uitgangspunten van apocalyptische joden, zoals de mensen in de tijd van Jezus. Die zien geest en lichaam onafscheidelijk. Als er een opstanding is, dan kan dat volgens alleen maar doordat de geest het lichaam weer tot leven heeft gewekt.
De gescheiden geest en lichaam is een idee van veel latere datum.
De geest die het lichaam weer tot leven wekt als dat fysieke lichaam eenmaal gestorven is: het is en blijft een merkwaardige gedachte dat men dat dacht/denkt. Er blijven uiteindelijk gewoon alleen maar botten over als de fysieke dood een feit is. Maar als dat bij leven binnen het gevoel zo aangevoeld wordt, dan wordt dat blijkbaar met het verstand klakkeloos zo over genomen.

Hier is waarschijnlijk ook de ‘fysieke’ opstanding van Jezus zo’n 2000 jaar geleden op gebaseerd. Maar dat ‘opstaan’ is en blijft nu eenmaal onmogelijk als de fysieke dood is ingetreden en daarbij het zilveren koord is verbroken. Het is de ziel/geest/het fijnstoffelijke astrale lichaam wat na die scheiding gewoon verder gaat. Dàt is wat Maria Magdalena en vele anderen na Jezus’ dood van Hem hebben aanschouwd.
Jij mag dat best geloven, maar dan maak je er een eigen sausje bij, waarbij je negeert dat er toch echt staat dat de doden uit de graven opstonden.
Dat_beloof_ik

Wat uit de geest geboren is, kan niet dood, zeg je. Maar toch komt er ooit een eind aan ons lichamelijke bestaan hier op aarde. Maar waar ben je dan als er geen hiernamaals is?
Goede vraag.
Genesis 3: 19: In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat u tot de aardbodem wederkeert, omdat u daarvan genomen bent. Stof zijt gij en tot stof zult u wederkeren.
Lijkt me niks onduidelijks aan en klinkt heel plausibel.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Dat_beloof_ik schreef: 24 jul 2025, 16:41
Yours schreef: 24 jul 2025, 12:18

De geest die het lichaam weer tot leven wekt als dat fysieke lichaam eenmaal gestorven is: het is en blijft een merkwaardige gedachte dat men dat dacht/denkt. Er blijven uiteindelijk gewoon alleen maar botten over als de fysieke dood een feit is. Maar als dat bij leven binnen het gevoel zo aangevoeld wordt, dan wordt dat blijkbaar met het verstand klakkeloos zo over genomen.

Hier is waarschijnlijk ook de ‘fysieke’ opstanding van Jezus zo’n 2000 jaar geleden op gebaseerd. Maar dat ‘opstaan’ is en blijft nu eenmaal onmogelijk als de fysieke dood is ingetreden en daarbij het zilveren koord is verbroken. Het is de ziel/geest/het fijnstoffelijke astrale lichaam wat na die scheiding gewoon verder gaat. Dàt is wat Maria Magdalena en vele anderen na Jezus’ dood van Hem hebben aanschouwd.
Jij mag dat best geloven, maar dan maak je er een eigen sausje bij, waarbij je negeert dat er toch echt staat dat de doden uit de graven opstonden.
Met Genesis 3:19 in gedachten wat je net aanhaalde, begrijp ik dan ook niet hoe men er bij kwam om te schrijven dat de doden uit de graven opstonden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
J-W

Bericht door J-W »

Yours schreef: 24 jul 2025, 17:21

Met Genesis 3:19 in gedachten wat je net aanhaalde, begrijp ik dan ook niet hoe men er bij kwam om te schrijven dat de doden uit de graven opstonden.
Het geloof dat bij God alles mogelijk is maakt het mogelijk dat van de stoffelijke resten weer een levend mens wordt gemaakt. Zoiets zou ook moeten plaats vinden op de dag des oordeels die volgens velen gezien de tekenen der tijden steeds dichterbij komt. De ziel zal er dan ook bijgehaald moeten worden, waar die dan ook was, anders zou de mens op dat moment uit 2 personen bestaan. Het zal ook druk op de wegen rondom de kerkhoven worden maar voor hen die in de opstanding geloven allemaal geen probleem.
Mattheüs maakt ook melding van opgestane mensen na Jezus dood, ongelooflijk maar kan dus wel.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 jul 2025, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 24 jul 2025, 16:14
Wat uit de geest geboren is, kan niet dood, zeg je. Maar toch komt er ooit een eind aan ons lichamelijke bestaan hier op aarde. Maar waar ben je dan als er geen hiernamaals is? Met je beweringen zit je in een hopeloze spagaat. De geest weet wel waar ie heen gaat. De mens die wedergeboren wordt door water (reiniging van de ziel door deemoed) en geest (vers 5) weet waar hij heen gaat en wel naar het koninkrijk Gods (vers 3 en 5).
Wie uit de Geest is geboren is bij leven al nergens. En dat blijft uiteraard na de fysieke dood ook zo. Uit de vetgedrukte vraag begrijp ik reeds dat jij ook denkt als een natuurlijke mens. De natuurlijke mens is in dit leven ergens (Nederland) en begrijpt niet dat wat uit de Geest is 'nergens' is. Dat kan zijn denkvermogen niet bevatten.

Mattheus 8:20

En Jezus zei tegen hem: De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.

Ook de Zoon des mensen is 'nergens' naar eigen zeggen.
Leuk bedacht van de Zoon des mensen die geen woning had. Maar Jezus is zowel Mensenzoon als Gods Zoon. Bij Mensenzoon gaat het om het menselijke aspect van Jezus. Dus destijds in de aardse alledaagse werkelijkheid had Jezus geen woning. Jezus: “in het huis van mijn Vader zijn vele woningen” (Joh.14:2). Over het Koninkrijk Gods hoor ik je niet. “En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.” (Joh.14:3)
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Dat_beloof_ik

Ik had het over jouw sausje, niet over dat van anderen.
Yours

Bericht door Yours »

J-W schreef: 24 jul 2025, 20:16

Het geloof dat bij God alles mogelijk is maakt het mogelijk dat van de stoffelijke resten weer een levend mens wordt gemaakt. Zoiets zou ook moeten plaats vinden op de dag des oordeels die volgens velen gezien de tekenen der tijden steeds dichterbij komt. De ziel zal er dan ook bijgehaald moeten worden, waar die dan ook was, anders zou de mens op dat moment uit 2 personen bestaan. Het zal ook druk op de wegen rondom de kerkhoven worden maar voor hen die in de opstanding geloven allemaal geen probleem.
Mattheüs maakt ook melding van opgestane mensen na Jezus dood, ongelooflijk maar kan dus wel.
Bedankt voor de toelichting, J-W.

Ik kan er al met al met mijn verstand (nog steeds) niet bij.
We gaan het zien …… of niet.
J-W

Bericht door J-W »

ik ook niet. Toch blijven bepaalde bijbelhoofdstukken zoals Ezechiël 38 boeien, een fascinerend gesprek tussen God en de profeet, goed op elkaar ingespeeld.
In gangbaar Nederlands ken ik het niet maar zeker bij dit soort stukjes doet de statenvertaling het goed.
En welke betekenis er aan gegeven wordt maakt voor mij niet uit:

De hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen.
En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en ziet, er waren zeer vele op den grond der vallei; en ziet, zij waren zeer dor.
En Hij zeide tot mij: Mensenkind! zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het!
Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.
En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
Toen profeteerde ik, gelijk mij bevolen was, en er werd een geluid, als ik profeteerde, en ziet een beroering! en de beenderen naderden, elk been tot zijn been.
En ik zag, en ziet, en er werden zenuwen op dezelve, en er kwam vlees op; en Hij trok een huid boven over dezelve, maar er was geen geest in hen.
En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind! en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest! kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden.
En ik profeteerde, gelijk als Hij mij bevolen had. Toen kwam de geest in hen, en zij werden levend en stonden op hun voeten, een gans zeer groot heir.
peda

Bericht door peda »

Een oude spirituele gedachte, die het begrip "' ziel "' als eigen Identiteit niet kent.
De JG huldigen nog steeds de gedachte van de Goddelijke Geest die intrekt bij de mens bij de bevruchting en de mens weer verlaat bij het biologisch overlijden.
In de herinnering van God blijft de mens vervolgens quasi bewaard en uit de herinnering van God vindt de opstanding in een nieuw "'lichaam"" plaats.
Niet de ziel verkrijgt een opstanding, maar vanuit de herinnering van God vindt de opstanding in een nieuw lichaam plaats.
Zo'n geest inblazing in ieder natuurlijk per heden levend mens, lees ik ook bij de visie van Tufkah. De natuurlijke mens, begiftigd met de Geest, die zich moet laten leiden door de Geest en niet door de menselijke natuur. Dan neemt de Geest de regie over en is de natuurlijke mens reeds gestorven voordat hij/ zij biologisch aan het einde komt.
Een oude metafysische gedachte.
J-W

Bericht door J-W »

Wat die ontvangen Geest inhoudt is voor mij volstrekt onduidelijk. Wat heeft een mens eraan als hij na die intrede niet meer zichzelf is met al zijn fouten en gebreken maar als een Geest zijn leven moet vervolgen?
En of een betere Geest daadwerkelijk alles heeft over genomen kan niet aangetoond worden, men moet afgaan op wat de degenen zeggen die dat ervaren zouden hebben. Een mens kan zich veel wijsmaken, niet ik leef meer maar de Geest in mij.....
Verder valt het mij op dat de tegenstelling tussen natuurlijk mensen en geestelijke mensen hier wel heel erg uitvergroot wordt. Alsof geestelijke mensen niets meer verkeerd doen en natuurlijke mensen er maar op los leven.
Ik schaar mij er tussen in, geen Geest nodig voor zelfkennis e.d. en als natuurlijk mens openstaan voor je naasten.
Er is niet mis mee om met plezier naar je werk te gaan en van je gezinsleven en hobby's te genieten. Wanneer mensen die in de Geest leven zeggen dat je niet weet wat je mist kan hetzelfde van hen gezegd worden.
In opmerkingen dat natuurlijke mensen alleen maar leven voor aardse bezittingen herken ik me dan ook niet.
Dan denk ik stiekem zouden die beschuldigingen misschien voortkomen uit jaloezie omdat in hun leven alles tegen zat?
Men moet niet vergeten dat Jezus in een tijd leefde dat de Farizeeërs zich verrijkten ten koste van de armen. Dat Hij daar een ongeveinsd geestelijk leven tegenover stelde is daarom niet zo vreemd. In onze tijd kunnen de meesten een natuurlijk leven prima combineren met een leven met wat meer diepgang en zonder anderen tekort te doen. Geen inblazing nodig om wat aan zelfverloochening te doen. En wie weet worden er natuurlijke mensen door de Geest geleid zonder dat ze het weten en zijn er geestelijke mensen die zich laten leiden door hun ego en noemen dat Geest. Niemand kan bij een ander naar binnen kijken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 25 jul 2025, 13:29 Een oude spirituele gedachte, die het begrip "' ziel "' als eigen Identiteit niet kent.
De JG huldigen nog steeds de gedachte van de Goddelijke Geest die intrekt bij de mens bij de bevruchting en de mens weer verlaat bij het biologisch overlijden.
In de herinnering van God blijft de mens vervolgens quasi bewaard en uit de herinnering van God vindt de opstanding in een nieuw "'lichaam"" plaats.
Niet de ziel verkrijgt een opstanding, maar vanuit de herinnering van God vindt de opstanding in een nieuw lichaam plaats.
Zo'n geest inblazing in ieder natuurlijk per heden levend mens, lees ik ook bij de visie van Tufkah. De natuurlijke mens, begiftigd met de Geest, die zich moet laten leiden door de Geest en niet door de menselijke natuur. Dan neemt de Geest de regie over en is de natuurlijke mens reeds gestorven voordat hij/ zij biologisch aan het einde komt.
Een oude metafysische gedachte.
De JG hebben soms best goede ideeën. Dat de Heilige Geest bij de mens intrekt is geen nieuwe gedachte, dat schrijft Paulus reeds in een van zijn brieven. In die gedachte is het de mens die voor de (Heilige) Geest zijn lichaam beschikbaar stelt. Dan ben je zelf niet meer de bewoner van je lichaam, maar de H.G. is de bewoner van het lichaam.

En gezien geen enkele mens weet heeft van "de Geest" is er een proces noodzakelijk waarin de mens wandelt naar de Geest en niet langer wandelt naar zijn vleselijke natuur. Dat is een niet-wandelen. (Vergeef mij de zoveelste negatie). In dat niet-wandelen naar de vleselijke natuur kan de Geest Zichzelf openbaren. In die openbaring leidt de Heilige Geest als zijnde de Geest der waarheid, de mens naar een vroegtijdige, mystieke dood.

Sterven voordat je sterft is waar de mystieke dood over gaat. Dit sterven kan nooit een gedachte zijn. De dood wordt de mens gegund (genade) door de Universele Geest. Ik schrijf bewust Universele Geest, om iedere verwarring met God, Allah , Brahman, Tao of welke God dan ook te voorkomen.

Er is maar één Geest. Maar de Bijbelse manier van spreken (De Vader en de Zoon welke één zijn) biedt aanknopingspunten. Middels de Zoon komt de mens tot de Vader. Om dan in waarheid de Enige God te kunnen aanbidden.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 25 jul 2025, 17:55

De JG hebben soms best goede ideeën. Dat de Heilige Geest bij de mens intrekt is geen nieuwe gedachte, dat schrijft Paulus reeds in een van zijn brieven. In die gedachte is het de mens die voor de (Heilige) Geest zijn lichaam beschikbaar stelt. Dan ben je zelf niet meer de bewoner van je lichaam, maar de H.G. is de bewoner van het lichaam.
Waar woon je dan zelf?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 26 jul 2025, 17:07
Tufkah schreef: 25 jul 2025, 17:55

Waar woon je dan zelf?
Het zelf is dan gestorven.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 26 jul 2025, 17:19

Waar woon je dan zelf?
Wie tikte dit dan?
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Tufkah schreef: 26 jul 2025, 17:19

Waar woon je dan zelf?
Het zelf is anders redelijk prominent aanwezig op dit forum.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tufkah

Bericht door Tufkah »

En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest.

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

(1 Kor 12)
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 26 jul 2025, 21:01 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest.

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

(1 Kor 12)
Het is nog geen zondag he, je mag nu nog je natuurlijke kant laten zien, is echt geen schande, juist heel menselijk. Morgen in de plooi.
saskiadevries92

Bericht door saskiadevries92 »

Wat ik mooi vind in deze discussie is hoe duidelijk wordt dat we ons allemaal proberen te richten op wat de Bijbel zegt over leven na de dood.

Zelf vind ik het opvallend dat Paulus in 1 Korinthiërs 15 spreekt over een geestelijk lichaam dat opgewekt wordt — “er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.”
Dat zegt mij dat het om een echt lichaam gaat, maar anders van aard dan ons huidige, vergankelijke lichaam.

Jezus zegt ook: “In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen” (Joh. 14:2). Dat biedt troost. En ook al begrijpen we niet alles, we mogen geloven dat Hij een plaats voor ons bereid heeft.

Misschien kunnen we niet alles doorgronden met ons verstand, maar gelukkig hoeven we dat ook niet. “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet” (Hebr. 11:1).
We mogen het aan Hem overlaten — Hij weet het beter dan wij.
Yours

Bericht door Yours »

saskiadevries92 schreef: 02 aug 2025, 10:34 Wat ik mooi vind in deze discussie is hoe duidelijk wordt dat we ons allemaal proberen te richten op wat de Bijbel zegt over leven na de dood.

Zelf vind ik het opvallend dat Paulus in 1 Korinthiërs 15 spreekt over een geestelijk lichaam dat opgewekt wordt — “er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.”
Dat zegt mij dat het om een echt lichaam gaat, maar anders van aard dan ons huidige, vergankelijke lichaam.

Jezus zegt ook: “In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen” (Joh. 14:2). Dat biedt troost. En ook al begrijpen we niet alles, we mogen geloven dat Hij een plaats voor ons bereid heeft.

Misschien kunnen we niet alles doorgronden met ons verstand, maar gelukkig hoeven we dat ook niet. “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet” (Hebr. 11:1).
Dag Saskia,

Ik heb wat in je tekst vet gemaakt.
Ik noem dat lichaam het astrale lichaam. Dat is verbonden met het fysieke lichaam via het zilveren koord. Als dat koord bij de fysieke dood breekt, gaat het astrale lichaam verder in het Hiernamaals. En hopelijk naar een Lichtsfeer. ;)

Welkom trouwens. :flower1:

Als je zin hebt om iets meer over jezelf te vertellen: daar hebben we hier dit topic voor:

viewtopic.php?t=53&sid=aac832f204f7327c ... start=2150

Wees wel wat voorzichtig met wat je eventueel allemaal (privé) over jezelf vertelt!
Tufkah

Bericht door Tufkah »

saskiadevries92 schreef: 02 aug 2025, 10:34 Wat ik mooi vind in deze discussie is hoe duidelijk wordt dat we ons allemaal proberen te richten op wat de Bijbel zegt over leven na de dood.

Hallo Saskia,

Allereerst welkom op dit forum.

Ik zie dat je direct al twee belangrijke zaken aankaart. Ik ga graag in op beide kwesties.

Allereerst geeft Paulus in 1 Korinthiërs 15 al aan dat het natuurlijk lichaam niet meer dan "zaaigoed" is. Het natuurlijk lichaam (met bijbehorend denkvermogen en bewustzijn) zal dan ook het onvergankelijke niet beërven. Voorts heeft Paulus het over een geestelijk lichaam, maar dat zou ik niet al te letterlijk nemen. Het gaat niet om een 'echt' lichaam.

Joh. 14:2 biedt ook mooie aanknopingspunten. Het huis van de Vader heeft vele woningen, maar dit zijn geestelijke woningen. In deze woningen leeft de mens samen met de Vader in het "eeuwig nu". In het eeuwig nu laat de mens alles aan de Vader over, we wonen dan immers in Zijn huis.

In het "eeuwig nu" blijkt het hiernamaals niet te bestaan. De Eeuwigheid en de Tijd bestaan naast elkaar. Het is niet zo dat de Eeuwigheid een moment ergens in de Tijd is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.derekprince.nl/overdenkinge ... n-is-nu-1/
Het is belangrijk op te merken dat Johannes overal de tegenwoordige tijd gebruikt. Wie de Zoon heeft, heeft het leven. U die gelooft, hebt (reeds) eeuwig leven. In korte, heldere zinnen spreekt ook Paulus over dit leven in Christus. In Filippenzen 1:21 zegt hij: Want het leven is voor mij Christus. En in Kolossenzen 3:4: Christus... die ons leven is. Voor zowel Paulus als Johannes was het leven in Christus dus een realiteit van vandaag, niet slechts een hoop voor de toekomst.
Dat is de kern van het Evangelie. Er is eeuwig leven, en dat leven is in Jezus Christus voor ons beschikbaar gemaakt. Als we door geloof Jezus in ons hart ontvangen en ons leven aan Hem overgeven in gehoorzaamheid, dan ontvangen we in Hem het leven van God Zelf. Dat leven is niet iets wat voor een toekomstig bestaan is gereserveerd. We kunnen het hier en nu ervaren. Wie de Zoon heeft, hééft het leven. We hebben hier en nu, op ditzelfde moment, eeuwig leven.
Hallo Saskia,

In de link enige uitleg over het leven mét Jezus in het eeuwig nu. Voor Paulus wat het leven in Christus bij leven reeds realiteit. En dat terwijl Paulus Jezus nooit i.r.l. heeft ontmoet. Er is wel een dingetje, het ego kan het eeuwig nu niet bereiken. Het ego leeft in de onvervulde toekomst, het ego begeert nog dingen in de toekomst. Het ego heeft nog hoop op een toekomst. Het is het ego wat gelooft in het hiernamaals.
peda

Bericht door peda »

Ook het "" hiernamaals "" wordt individueel ingevuld middels "' hiernamaals-beelden "".
Dat deze beelden onderling sterk uiteenlopen, moge niet verbazen.
Nog nooit is iemand levend in het hiernamaals geweest en vervolgens naar de aarde teruggekeerd om over zijn/ haar ervaringen te vertellen.
Welk hiernamaals-beeld het juiste is en of er wel een juist beeld existeert, het is niet te weten.
Het Huis van de Vader, na de biologische dood, blijft gewoon een geheim, een mysterie. Uiteraard kan iedereen hopen dat zijn/ haar mysterie beeld het goede beeld is, de hoop "'sterft"', zoals alom bekend, altijd het laatst.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 02 aug 2025, 13:08
Hallo Saskia,

.......In de link enige uitleg over het leven mét Jezus in het eeuwig nu. .....
Welkom op dit form Saskia. Het is wel oppassen geblazen, sommigen hier menen de wijsheid in pacht te hebben en anderen te moeten en te kunnen uitleggen hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden. Het is niet meer dan hun zienswijze, hun overtuiging die wordt gepresenteerd als de enige juiste. Ze zijn te herkennen doordat ze in elke topic over hetzelfde wauwelen, geen leven na de dood maar het "eeuwige nu"
Ik van mijn kant heb geen idee over een leven na dit leven, als onze geest onsterfelijk is zou het kunnen maar die geest zou ook terug kunnen keren tot God voor wie in de God uit de bijbel gelooft en dan houdt het voor de mens bij de dood ook allemaal op.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 02 aug 2025, 13:17 Ook het "" hiernamaals "" wordt individueel ingevuld middels "' hiernamaals-beelden "".
Dat deze beelden onderling sterk uiteenlopen, moge niet verbazen.
Nog nooit is iemand levend in het hiernamaals geweest en vervolgens naar de aarde teruggekeerd om over zijn/ haar ervaringen te vertellen.
Welk hiernamaals-beeld het juiste is en of er wel een juist beeld existeert, het is niet te weten.
Het Huis van de Vader, na de biologische dood, blijft gewoon een geheim, een mysterie. Uiteraard kan iedereen hopen dat zijn/ haar mysterie beeld het goede beeld is, de hoop "'sterft"', zoals alom bekend, altijd het laatst.
Ook van het hiernamaals zijn hiernamaalsbeelden. De mens maakt een beeld van zichzelf en dat beeld moet dan naar het hiernamaals. Daarom schrijft Paulus ook: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.