Bidden

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: Vandaag, 12:37
Tufkah schreef: Vandaag, 12:32

Ok. Jij gelooft in de kerk met de bijbehorende God in drie personen. Ik geloof in de levende Vader zoals Jezus ons die heeft verklaard met het bijbehorende Koninkrijk in mij. Dat zijn twee verschillende Goden, en twee verschillende gemeenschappen.

U geschiedde naar uw geloof, leerde Jezus ons. Jij blijft aan de andere oever van de rivier, ik aan deze zijde.

Dat is dan ook de ultieme consequentie van de overdenking van het Evangelie naar Rooms model. Volgens het Roomse model is Jezus God. Naar Rooms model is Maria de moeder van God. Volgens de Roomse visie staat Maria ook nog eens model voor de Kerk. Ergo de Kerk is de Moeder van God. Ergo men plaatst het instituut en haar leer boven God. Et voila, patent.

Wie zong ook alweer dat lied “Ik zou je zo graag in een doosje willen doen”? De RK heeft haar God in een doosje gedaan.

Ik hou er over op. Kritiek leveren op de kerk valt niet in de smaak op dit forum weet ik. Iedereen krijgt het geloof wat hem toekomt.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Robert Frans »

Jon schreef: Vandaag, 12:37Dat is dan ook de ultieme consequentie van de overdenking van het Evangelie naar Rooms model. Volgens het Roomse model is Jezus God. Naar Rooms model is Maria de moeder van God. Volgens de Roomse visie staat Maria ook nog eens model voor de Kerk. Ergo de Kerk is de Moeder van God. Ergo men plaatst het instituut en haar leer boven God. Et voila, patent.
Dat is geen correcte, katholieke manier van redeneren. Dat Maria inderdaad de Moeder van God is, betekent niet dat zij machtiger of groter dan God zou zijn. Net zoals prinses Beatrix de moeder van koning Willem-Alexander is, maar niet hoger in rang staat. In de bijbelse tijd kende men de koningin-moeder, die zeker veel gezag genoot, maar nog steeds ondergeschikt bleef aan de koning. In die context moet je Maria's rol verstaan.

De Kerk wordt ook niet als Moeder van God gezien. Daarmee trek je het beeld van de Kerk als onze Moeder te ver door. Maria is inderdaad beeld van de Kerk, vanwege de talloze gelijkenissen, en de Kerk is inderdaad onze Moeder, maar Maria blijft exclusief de Moeder van God. Het zijn verschillende mystieke beelden die elk iets zeggen over God en ons, maar je kunt ze niet zonder meer laten samensmelten.
Vrede en alle goeds