Voor de duidelijkheid, ik beschouw ieder geloof -begrepen als in hebbende een overtuiging- als een fantasie. Dat staat los van forumreglementen. Dat is wat ik noem "de droomwereld" waarin de mens zich identificeert met degene die het vlees verschijnt. Los-komen (lossing van de ziel) van alles wat bedacht is , is waar -mijn inziens- het Evangelie over gaat.Yours schreef: Vandaag, 14:34Niet één keer, maar vele malen meer is Jezus aan velen met een verheerlijkt astraal/geestelijk lichaam verschenen. Gewoon even doorlezen en doorlezen na Johannes 20:26. Denk ook aan de vele verschillende verschijningen (zoals o.a. die aan Maria Magdalena en de Emmausgangers) waar in de andere Evangeliën over gesproken wordt.Tufkah schreef: Gisteren, 17:05 Blind staren op een anekdote (Joh. 20:26) is niet zinnig. Daar gaat men maar op door fantaseren met een lichaam wat 'eenklaps' vergeestelijkt.
Daarnaast breng ik ook Trajecto’s ‘Inleiding op het forum’ onder de aandacht.
viewtopic.php?t=5
Het mag daaruit duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is om andermans geloof als fantaseren te bestempelen alsof het een dwaalleer/valse leer is. Hooguit kun je zeggen dat jij niet gelooft wat de ander gelooft. Dus laat ‘de waarheid’ a.u.b. vanaf heden in het midden.
Tenslotte: je hebt over je eigen berichten (meerdere malen) gezegd/gemeld dat we jouw visie qua geloof/mystiek niet moeten geloven. Je hebt dat zeer recentelijk zelfs bestempeld als jouw leugen.Waarvan acte.Tufkah schreef: 29 apr 2026, 12:56 Ieder woord in de mystiek is een leugen. Ook die van mij uiteraard.
Overigens neem ik hier dan weer afstand van. Er zit wel degelijk waarheid in de mystiek. Alleen is dat een persoonlijke waarheid. Zoals een ieder een persoonlijke waarheid heeft.
Alles wat ik over mystiek schrijf is een leugen en dient door de lezer niet gelooft te worden. Daar zijn we het roerend over eens.
Mystieke taal is alleen voor ingewijden, mystiek is geen geloof maar openbaring.