¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Bericht door Rechtuit »

vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Eliyahu schreef:En hoe verklaar je dat planten gedachten kunnen lezen? Zie de laatste link met de Mythbusters.
Dat planten gedachten kunnen lezen is wat jij er van maakt. Er is enkel en alleen vastgesteld dat planten op hun omgeving reageren.
Bs'd

Wat je kan zien in die video van Mythbusters, wat ook al aangetoond is in vele laboratoria over de hele wereld, is dat planten reageren op de GEDACHTEN van iemand in hun omgeving. Wat bewijst dat planten gedachten kunnen lezen.

Nou hoe is dat mogelijk? Zonder hersenen, zonder waarnemende zintuigen?
Dat betwijfel ik toch sterk.
Heb je daar een linkje van?
Moet niet zo moeilijk zijn, als het er dan toch "vele over de hele wereld zijn".
Wij hebben hier een lidcactus en doet boodschappen en houdt het huis schoon,hij is een heldere denker. 8-) 8-) :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Rechtuit schreef:
vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Dat planten gedachten kunnen lezen is wat jij er van maakt. Er is enkel en alleen vastgesteld dat planten op hun omgeving reageren.
Bs'd

Wat je kan zien in die video van Mythbusters, wat ook al aangetoond is in vele laboratoria over de hele wereld, is dat planten reageren op de GEDACHTEN van iemand in hun omgeving. Wat bewijst dat planten gedachten kunnen lezen.

Dat betwijfel ik toch sterk.
Heb je daar een linkje van?
Moet niet zo moeilijk zijn, als het er dan toch "vele over de hele wereld zijn".
Wij hebben hier een lidcactus en doet boodschappen en houdt het huis schoon, hij is een heldere denker. 8-) 8-) :!:
Ja, wat dat laatste betreft, kun jij nog wat van hem leren.8-) 8-) :!:
Only dead fish go with the flow
JW88

Bericht door JW88 »

Planten reageren gewoon om hun omgeving, meer is het niet.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

JW88 schreef:Planten reageren gewoon om hun omgeving, meer is het niet.
Het zijn soms net mensen :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Tin schreef:
JW88 schreef:Planten reageren gewoon om hun omgeving, meer is het niet.
Het zijn soms net mensen :D
Ja, sommigen eten zelfs vlees.... :roll:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vleesetende_plant
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

carramba schreef:
Eliyahu schreef:Christian Anfinsen, Nobelprijswinnaar in chemie, zegt: "Ik denk dat alleen een idioot een atheïst kan zijn."
En daar ben je het natuurlijk mee eens....
Ik vrees dat het inderdaad hier staat omdat Eliyahu het daar mee eens is.
Terwijl het natuurlijk nergens op slaat.
Het woord God heeft nogal een verschillende inhoud voor mensen.
Maar die inhoud is regelmatig nogal merkwaardig, om het vriendelijk uit te drukken.
Het is dus absoluut niet idioot daar niet in te geloven.
Verder geloofd een mens gewoon volgens zijn stadium van bewustzijn.
En in feite is het onzin daar het woord idioot aan te hangen.
carramba schreef: wat ben je toch een slechte verliezer.
En dat klinkt dan weer als oorlogspropaganda.
Er is hier geen enkele sprake van een verliezer, tenzij je dat zelf graag zo wilt zien.
Nog niets overtuigends gehoord over de mening dat bewustzijn dat door materie voortgebracht wordt, tot nu toe.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
carramba

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef: Bs'd

A fundamental conclusion of the new physics also acknowledges that the observer creates the reality. As observers, we are personally involved with the creation of our own reality. Physicists are being forced to admit that the universe is a “mental” construction. Pioneering physicist Sir James Jeans wrote: “The stream of knowledge is heading toward a non-mechanical reality; the universe begins to look more like a great thought than like a great machine. Mind no longer appears to be an accidental intruder into the realm of matter, we ought rather hail it as the creator and governor of the realm of matter. (R. C. Henry, “The Mental Universe”; Nature 436:29, 2005)

Richard Conn Henry is a Professor in the Henry A. Rowland Department of Physics and Astronomy, The Johns Hopkins University, Baltimore, Maryland 21218, USA
Nou dat zijn al heel wat minder links en het lijkt er op dat dit de meest recente is die je kunt vinden. Aangezien je enkel dit stukje tekst aanhaalt geef ik ook enkel commentaar op dit stukje.

Kort samengevat wat de man eigenlijk zegt is dat je zonder bewustzijn niet in staat bent om realiteit te creëren. Dat realiteit een mentale constructie is die alleen bestaat in gedachten. De stroom van kennis gaat steeds meer naar een geestelijke realiteit. Het universum lijk op een grote gedachten machine.

Ik kan me aardig vinden in deze filosofische gedachte.

Ik ben bang dat je de context niet begrijpt van de aangehaalde tekst.
Eliyahu schreef: Jouw geloof dat materie op zichzelf bestaat en bewustzijn voortbrengt is het 21e eeuwse equivalent van geloven in een platte aarde. Je loopt er 100 jaar mee achter.
Naahhh... je hebt een verkeerde voorstelling van zaken. Het meeste bewijs wijst in de richting dat bewustzijn door electrochemie wordt veroorzaakt en dan heb ik het niet over gedateerde onderzoeken. Geen enkel bewijs kan je aanvoeren dat dat niet zo is. Ja een paar achterhaalde links. Ik denk dat er maar weinig rationele mensen zijn die wetenschappelijk bewijs zo negeren zoals jij dat doet..... behalve de platte aarde gelovigen dan.
Eliyahu schreef:En dat kikkers in prinsen veranderen, alhoewel de wetenschap ook dat naar het rijk der fabelen verwezen heeft.
Dat heeft de wetenschap knap gedaan.... maar ik geloofde er toch al niet in.
Eliyahu schreef:Als je in evolutie gelooft geloof je daar wel in.
Nee want er is bewijs voor evolutie en geen bewijs voor kikkers die in prinsen veranderen. Het lijkt me beter dat je de lijn gelijk trekt met jou denkwijze want daar past letterlijk alles in. Goden die universa creëren en zo. Een kikker in een prins veranderen is dan een peuleschilletje.. toch?
carramba

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Eliyahu schreef:En hoe verklaar je dat planten gedachten kunnen lezen? Zie de laatste link met de Mythbusters.
Bs'd

Ik weet niet wat jij ziet maar ik zie dat planten reageren op hun omgeving. Levende organismen (en dan bedoel ik alle) doen dat... ook al hebben ze geen brein. Het zijn niet voor niets levende organismen. Dat is geen bewijs dat ze ook gedachten kunnen lezen. Om gedachten te kunnen lezen zal je op zijn minst mentaal op gelijk niveau moeten zitten en zelfs dan zeer moeilijk zo niet onmogelijk.

Je maakt er meer van dan het is... ben ik bang.
carramba

Bericht door carramba »

Zolderworm schreef: We hebben het hier over het bewustzijn van de individuele mens. Wordt bewustzijn door de hersenen voortgebracht, of zijn de hersenen de bemiddelaar tussen bewustzijn en de stoffelijke wereld? Met de mens als soort heeft dat niets te maken.
Eerst waren er calculators die evolueerden naar zeer complexe computers en toen kwam internet. De computers zijn dus verantwoordelijk voor internet. Zonder de computers was nooit een internet geweest.

Eerst waren er levende cellen en die evolueerden naar zeer complexe levensvormen toen kwam er het bewustzijn. De levensvormen zijn verantwoordelijk voor het bewustzijn. Zonder de complexe levensvormen was er nooit een bewustzijn.

Zo simpel is het.

Zolderworm schreef:We hebben het hier over het individuele brein van de onderzochte persoon, wiens bewustzijn verminderd is door het ontbreken van bepaalde stofjes.
Dat lijkt me een aardige aanwijzing dat die stofjes noodzakelijk zijn om bewustzijn te realiseren.

Zolderworm schreef:We hebben het niet over de verzamelde breinen van de gehele mensheid, die uiteraard niet in een totaal elektronisch netwerk kunnen zitten, zoals computers in een totaal elektronisch netwerk kunnen zitten. Onze hersenen zijn niet met draadjes aan elkaar verbonden.
Toch wel... niet met draadjes maar wel verbonden. Alle leven op aarde is met elkaar verbonden. Wij zouden als mensen niet kunnen leven zonder al het andere leven op aarde. wij zijn wel degelijk een onderdeel van het grote geheel. Ongeveer net als al de computers die samen het internet vormen.

Zolderworm schreef: Dus dat hele soort-verhaal is in dit geval onzin.
Geen onzin maar heel veel zin.
Zolderworm schreef: Als door het ontbreken van stofjes het bewustzijn verminderd is, of niet meer aanwezig, dan betekent dat nog niet per se dat het bewustzijn door de hersenen wordt voortgebracht.
Dat is precies wat het wel betekend... anders zou het ontbreken van stofjes geen invloed moeten hebben op het bewustzijn.
Zolderworm schreef:Zoals de computer waarbij bepaalde onderdelen ontbreken, het internet niet opkan, kunnen de hersenen een bemiddelingsinstrument zijn tussen de materiële wereld en het bewustzijn dat elders is.
We kunnen precies verklaren waar de computers vandaan komen en ook waar het internet vandaan komt. We weten ook waar breinen vandaan komen maar dat het bewustzijn ergens anders vandaan komt zal je toch moeten bewijzen.
carramba

Bericht door carramba »

Zolderworm schreef:
carramba schreef: Toch wel. Vergelijk het maar weer met een computer. Als je bepaalde onderdelen zou weghalen dan kan dat resulteren dat een bepaalde functie niet meer werkt maar de rest van de computer werkt dan nog prima. Dat is wat je bij levende organismen ook ziet, als je de benen afhakt kan je niet meer lopen maar je kan wel blijven leven.
In dit geval hebben we het over bepaalde elektrochemische processen waardoor bepaalde functies niet meer werken. Er is een wetenschappelijke aangetoond dat er een relatie bestaat tussen het ontbreken van bepaalde stoffen en bewustzijn. Een uitstekende verklaring dus.

Het is een verklaring van het uitvallen van het bewustzijn, maar geen verklaring van hoe het bewustzijn tot stand komt. Je kunt niet enkel door vast te stellen dat bij storingen in elektrochemische processen het bewustzijn niet meer werkt, verklaren hoe het bewustzijn dan wel werkt.
Lees eens wat je schrijft. Je weerlegt je eigen stelling.
Zolderworm schreef:Een leek op radiogebied kan vaststellen dat als hij bepaalde chips of transistors weghaalt, de radio niet meer wekt. Maar hij kan dan nog niet vertellen hoe de radio wel werkt, dat wil zeggen: hoe de uitzending tot stand komt: redactievergadering, keuze muziek, interviews enzovoort.
Nog een keer dan... de radio en de zender zijn beide gemaakt om met elkaar samen te werken. Zonder de zender is een radio nutteloos en andersom. Het is een systeem dat van elkaar afhankelijk is.

Nu is dat bij mensen en alle andere leven op aarde ook zo. Als je al het vloeibare water of de zon of een ander belangrijk onderdeel (bij de radiozender de zendmast of zo) weghaalt gaat het leven op aarde er ook aan. Ook hier is het hele systeem van elkaar afhankelijk.

Je moet het grote geheel zien om het te begrijpen. Bewustzijn is slecht een piepklein onderdeel van een zeer uitgebreid systeem dat we "leven" noemen.
Wij mensen zijn de laatste modellen radio's die op de markt zijn verschenen met ruisonderdrukking en dolby surround stereo en ambilight en zo.
carramba

Bericht door carramba »

Zolderworm schreef:
carramba schreef: We leren met de dag bij over de werking van onze eigen hersenen, en komen met de dag verder in de ontwikkeling van AI. Tevens zijn er al een heleboel ingenieurs die bezig zijn met computers bepaalde taken te leren zoals dat ook in de hersenen gebeurt; willekeurig verbindingen maken, die sterker worden naarmate ze vaker gebruikt worden, gecombineerd met "beloning" voor succes. Op deze manier blijken sommige handelingen beter op te pikken te zijn voor een AI dan middels top-down programmeerwerk, omdat de computer met oplossingen komt die men zelf niet kan bedenken.

Een beetje vergelijkbaar met genetische algorithmen, waarbij het proces van natuurlijke selectie geleend wordt voor de ontwerp van vliegtuigen en dergelijke - neem een basisontwerp, en laat de computer een lading "kopietjes" maken met eventueel wat willekeurige aanpassingen, en kijk welke het beste werkt. Herhaal met degene die het beste resultaat gehaald heeft. Doe dit een flink aantal keer, en je hebt je gezochte resultaat, al zal dat niet altijd helemaal zijn wat je zelf voor ogen had, en vaak iets waar je simpelweg niet aan gedacht had.

Afhankelijk van je definitie van bewustzijn kan het sneller of minder snel gaan. Maar er komt een moment dat niemand er meer onderuit komt.

Voor de volledigheid - je eigen hersenen werken volledig middels elektrische signaaltjes en neuronenverbindingen. Computers werken volledig middels elektrische signaaltjes, en die neuronenverbindingen worden de afgelopen jaren zeer sterk gesimuleerd. Computers benaderen de werking van onze hersenen steeds dichter, met de voordelen dat ze tevens een heel stuk sneller kunnen leren.

goeievraag.nl
Het probleem is alleen dat die computers zich nooit van zichzelf bewust zijn. Dat wil zeggen: ze hebben geen bewustzijn. Ze imiteren alleen de werking van het geheugen en leerprocessen. Dus over het bewustzijn op zich zegt dit helemaal niets.
Lees het artikel nog eens.... Computers kunnen wel leren en dat doen ze veel sneller dan wij. Wij hebben niet altijd bewustzijn gehad maar hebben dat met de tijd ontwikkeld.
Computers kunnen ook geprogrammeerd worden om zelfbewustzijn te hebben. Maar daar zal eerst soft- en hardware voor ontwikkeld moeten worden. Daar zijn we dus mee bezig en het is een kwestie van tijd net zoals het bij levende organismen een kwestie van (veel)tijd was. Bij computers gaat het zoals we zien uit het recente verleden vele malen sneller. Bedenk eens wat jou computer 20 jaar geleden kon en vergelijk dat met wat jou computer nu kan. Hoe zal dat over nog eens twintig jaar zijn denk je? En over 100 jaar??
Laatst gewijzigd door carramba op 03 okt 2015, 03:14, 1 keer totaal gewijzigd.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
carramba schreef:
Eliyahu schreef:Christian Anfinsen, Nobelprijswinnaar in chemie, zegt: "Ik denk dat alleen een idioot een atheïst kan zijn."
Moet iemand het nogmaals uitleggen dan? 8-)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Omgekeerd, denk ik, maakt het meer zin.

Je moet verdomd inteligent zijn, om al die nonsens, waaruit religie veelal bestaat, op een logische manier te kunnen verklaren.

(Je kan natuurlijk die verzamelde nonsens ook ignoreren).
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
Tin schreef:
carramba schreef:
Moet iemand het nogmaals uitleggen dan? 8-)
Zo zie je maar weer dat het winnen van een nobelprijs niks zegt over iemand zijn rede, logica, rationaliteit en gezond verstand....
Ik denk dat er heel wat meer en wijzere mensen hebben gezegd dat alleen een idioot in God kan geloven.
JW88

Bericht door JW88 »

Maar goed verder naar het topic, in al dit tijd dat ik hier nou actief ben is er nog niemand in geslaagd om met een echte feiten te komen voor een eventuele schepping door God, meer dan meningen, aannames en veronderstellingen zijn het niet..... maar dat schijnen gelovigen niet te snappen dan steken ze hun kop in het zand..... helaas :?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wie hou je nou voor de gek eigenlijk?
Jezelf?
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:Wie hou je nou voor de gek eigenlijk?
Jezelf?
Dat jij het verschil tussen echte feiten en die onzin die jij en andere hier verkondigen als zogenaamde feiten niet meer herkent zegt al genoeg.....

Modbreak Tin: niemand heeft hier "echte feiten" in pacht. Op de man spelende opmerkingen verwijderd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

JW88 schreef:
Jezelf?
Dat jij het verschil tussen echte feiten en die onzin die jij en andere hier verkondigen als zogenaamde feiten niet meer herkent zegt al genoeg.....
Ondertussen sta jij inhoudelijk helemaal nergens, JW, maar dat weet je telkens te vergeten of te ontkennen, en val je telkens terug naar je oude vooroordelen.
Het resultaat is dat je een ordinaire troll bent.
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
JW88 schreef:
Jezelf?
Ondertussen sta jij inhoudelijk helemaal nergens, JW, maar dat weet je telkens te vergeten of te ontkennen, en val je telkens terug naar je oude vooroordelen.
Het resultaat is dat je een ordinaire troll bent.
Wat nu? Heb je geen eigenwijze reactie op mijn 2de stukje? Zodra jouw persoonlijke situatie aan bod komt wordt het allemaal wat te echt voor je en negeer je het maar? Nou van mij mag je geloven wat je wil hoor, ga vooral je gang en kijk waar het je brengt in het leven, veel succes ermee.
Modbreak Tin: De persoonlijke situatie van iemand dient hier niet aan de orde te komen, tenzij die door de persoon zelf ter sprake gebracht wordt. En kom er niet mee aan dat ik selectief modereer, want niemand gaat wat dat betreft over de schreef, behalve jij. Niet doen dus!
Jerommel

Bericht door Jerommel »

In je 2e stukje bewijs je dat je een troll bent, dus in die zin reageerde ik er impliciet op.
Verder zou ik het kunnen melden, maar ach...
Kennelijk moet ik leren dingen te negeren.

Maar inderdaad, terug naar het onderwerp.
Zonder intelligentie en wil en vaardigheid ontstaan er geen complexe systemen zoals we in de levende natuur tegen komen.
Om dergelijke orde te scheppen is een ordenaar nodig.
Zelfs als er al kant en klare puzzle stukjes zouden zijn, moet iemand de puzzle 'leggen' tot een kloppend resultaat.
Dat gaat niet vanzelf.
Ook als we de puzzle legger niet kennen, maar een gelegde puzzle aantreffen, weten we dat er een puzzelaar is geweest.
Maargoed, dat schijn jij dus niet te snappen...
Jij zal wel een zelf-opruimend huis hebben dan. :D
En als je een bouwpakketje koopt, gooi jij alles in een emmer, lijm er bij, beetje schudden en voila: een modelvliegtuigje. :lol:

En een kamer of puzzle / bouwpakket is ronduit simpel vergeleken met de orde der dingen in de levende natuur, dus daar is veel en veel meer intelligentie voor nodig geweest.
Maar dat schijnen de JW88's der wereld niet te snappen, zij hebben kennelijk zand in hun kop..... helaas :?
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:In je 2e stukje bewijs je dat je een troll bent, dus in die zin reageerde ik er impliciet op.
Verder zou ik het kunnen melden, maar ach...
Kennelijk moet ik leren dingen te negeren.

Maar inderdaad, terug naar het onderwerp.
Zonder intelligentie en wil en vaardigheid ontstaan er geen complexe systemen zoals we in de levende natuur tegen komen.
Om dergelijke orde te scheppen is een ordenaar nodig.
Zelfs als er al kant en klare puzzle stukjes zouden zijn, moet iemand de puzzle 'leggen' tot een kloppend resultaat.
Dat gaat niet vanzelf.
Ook als we de puzzle legger niet kennen, maar een gelegde puzzle aantreffen, weten we dat er een puzzelaar is geweest.
Maargoed, dat schijn jij dus niet te snappen...
Jij zal wel een zelf-opruimend huis hebben dan. :D
En als je een bouwpakketje koopt, gooi jij alles in een emmer, lijm er bij, beetje schudden en voila: een modelvliegtuigje. :lol:

En een kamer of puzzle / bouwpakket is ronduit simpel vergeleken met de orde der dingen in de levende natuur, dus daar is veel en veel meer intelligentie voor nodig geweest.
Maar dat schijnen de JW88's der wereld niet te snappen, zij hebben kennelijk zand in hun kop..... helaas :?
Nou ja aangezien je volgens mij echt zo'n no-life figuur bent die de hele dag en nacht eenzaam op zijn zolderkamertje het internet aan het rond trollen is kan ik je verre van serieus nemen.

Jouw puzzel vergelijk is echt appels met peren vergelijken, dat heeft niets maar dan ook echt niets te maken met evolutie, dat is iets wat jij niet schijnt te snappen. Wat jij simpelweg zegt is ''kijk eens hoe mooi en complex het leven is, dat moet wel door God komen, klaar, punt, uit!'' zonder verder ook maar enigszins verder onderzoek te doen of feiten te verzamelen veeg je in 1 keer de complete evolutie theorie van tafel, een theorie waar jaren en jaren aan is gewerkt door bekwame wetenschappers, bam! weg ermee...... echt lachwekkend!

Daarnaast moet je ook echt leren accepteren dat er op heel veel vragen simpelweg nog geen antwoord is, waarom is dat zo moeilijk te accepteren? Waarom moet je dan terug grijpen naar ''God van de gaten''

Er is net zoveel bewijs voor het vliegende spaghetti monster als voor God, accepteer dat nou gewoon eens man! Dat zou je leven een stuk makkelijker maken.
Modbreak Tin: één hopeloze bedoening vandaag JW. Hoe verder ik lees hoe bedroevender het wordt.Accepteer nu eens eindelijk dat op een geloofsforum in een wereld waar dé grote meerderheid der mensheid de één of andere inhoud aan het woord God geeft het je zou sieren in ieder geval een normaal gesprek aan te gaan met mensen die dat doen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

JW88 schreef:
Jouw puzzel vergelijk is echt appels met peren vergelijken, dat heeft niets maar dan ook echt niets te maken met evolutie, dat is iets wat jij niet schijnt te snappen.
Ik schreef het ook niet zozeer voor jou, want jij begrijpt dat soort dingen kennelijk niet, bijkt nu ook weer.
Het valt me nog mee dat je ziet dat het niks met evolutie te maken heeft.
Dat klopt inderdaad.
Want systemen hebben een minimum aan onderdelen om te kunnen werken, dus het is geen kwestie van verder ontwikkelen, maar meteen moeten functioneren, want het moet overleven, floreren zelfs.

Verder verspil ik even geen energie meer aan mensen voor wie het onderwerp blijkbaar te moeilijk is.
Je bent kennelijk te dom, sorry.

...en een troll...
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef: Zonder intelligentie en wil en vaardigheid ontstaan er geen complexe systemen zoals we in de levende natuur tegen komen.
Dat zie je verkeerd. Zelf al zit er een intelligentie achter toch zie je telkens een simpel begin. Vliegtuigen waren er niet zomaar in een keer maar het begon met een simpel papieren vliegtuigje dat uit slechts een onderdeel bestaat.... een blaadje. Computers waren in het begin een paar steentjes als hulpmiddel om te rekenen. Als je naar de simpelste cel kijkt dan zie je een behoorlijk complex organisme.... maar welk bewijs heb je dat er geen simpelere vorm aan vooraf is gegaan terwijl we overal in de natuur zien dat dat wel het geval is?

Daarbij moet je bedenken dat een muizenval niet meer werkt als muizenval als je een onderdeel weghaalt maar dat de losse onderdelen wel een functie kunnen hebben die niets met muizenvallen te maken heeft. Het plankje kan bijv. als onderzetter dienen. Het haakje kan als kapstok dienen, enz.

Tevens moet je in acht nemen dat vliegtuigen in feite niet op onnatuurlijke wijze zijn ontstaan maar een product zijn van een verschijnsel uit de natuur..... mensen.
Jerommel schreef:Om dergelijke orde te scheppen is een ordenaar nodig.
Deze orde is telkens het gevolg van natuurwetten, zware ballen komen onderaan en lichte ballen bovenaan. Complexe systemen hebben telkens een simpel begin. Sneeuwkristallen vormen zich door natuurwetten. En zo kan je nog wel even doorgaan.

Jerommel schreef:Zelfs als er al kant en klare puzzle stukjes zouden zijn, moet iemand de puzzle 'leggen' tot een kloppend resultaat.
Dat gaat niet vanzelf.
De puzzel is zo gemaakt dat het zichzelf niet kan leggen. Anders kun je niet meer van een puzzel spreken.
Jerommel schreef:Ook als we de puzzle legger niet kennen, maar een gelegde puzzle aantreffen, weten we dat er een puzzelaar is geweest.
En je weet ook dat er een maker van de puzzel is geweest want puzzels komen niet van nature voor omdat ze te complex zijn om in een keer te ontstaan. Maar je ziet wel in de natuur vele vormen van stukje die prefect in elkaar passen zonder dat daar mensen aan te pas zijn gekomen. Neem bijv. kristal vormen.
Jerommel schreef:En als je een bouwpakketje koopt, gooi jij alles in een emmer, lijm er bij, beetje schudden en voila: een modelvliegtuigje. :lol:
Je denkt hiermee een goed argument te hebben maar je hebt niet door dat je appels met peren vergelijkt. Er zijn weldegelijk producten die je en een emmer kunt gooien ff schudden en voila het beoogde resultaat is daar. Een modelvliegtuigje is niet ontworpen om dat te kunnen.
Jerommel schreef:En een kamer of puzzle / bouwpakket is ronduit simpel vergeleken met de orde der dingen in de levende natuur, dus daar is veel en veel meer intelligentie voor nodig geweest.
Je blijf dezelfde denkfout maken. Kamers, puzzels, bouwpakketten zijn indirect wel producten van de natuur want de herkomst is ook van de natuur maar die zijn niet gemaakt om niet re reageren op de natuurwetten. Kristallen zijn ook een product van de natuur en reageren wel op de natuurwetten. Welk bewijs heb je dat dat intelligent bestuurd is?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef: Zonder intelligentie en wil en vaardigheid ontstaan er geen complexe systemen zoals we in de levende natuur tegen komen.
Dat zie je verkeerd. Zelf al zit er een intelligentie achter toch zie je telkens een simpel begin.
Neen.
Elk organisme is zeer zeer complex.
Simplele organsimen bestaan niet.
Vliegtuigen waren er niet zomaar in een keer maar het begon met een simpel papieren vliegtuigje dat uit slechts een onderdeel bestaat.... een blaadje.
Vliegtuigen hoeven niet te overleven en voort te planten, zijn dus sowieso simpeler dan elk organisme.
Als je naar de simpelste cel kijkt dan zie je een behoorlijk complex organisme.... maar welk bewijs heb je dat er geen simpelere vorm aan vooraf is gegaan
Het zou niet overleven, niet functioneren, uitsterven als het überhaupt al levensvatbaar zou zijn.
terwijl we overal in de natuur zien dat dat wel het geval is?
Bluf of oprecht mis geïnformeerd.
Want je vergeet dat een organisme zonde eco-systeem (bestaande uit nog meer verschillende organismen) niet kan overleven.
De complexiteit is niet reduceerbaar.