Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Robert Frans »

umit schreef: 08 sep 2025, 10:51Gedwongen in de hemel opgenomen? denk ja voordat je wat roept. waarom is dat zo erg? en waarom zou God dat niet doen?
Omdat zondaars het duister van de hel verkiezen boven het licht van God. Omdat trots, hoogmoed en wantrouwen hen ervan weerhouden tot God te gaan. Omdat God een onvoorstelbare macht is die alles doordringt en alle geheimen blootlegt. Wie durft zich zo door Hem te laten louteren, wie durft zijn liefde aan? Alleen zij die op aarde zich al tot Hem richten, die het goede niet afwijzen en bereid zijn die liefde met anderen te delen. Voor zondaars is Hij een verterend vuur, om van weg te vluchten, voor heiligen is Hij een koele lichtbron, om zich aan te laven.
Dan als God jou gedwongen op deze wereld met ellende zetten kan...waarom kan God jou dan niet in de Hemel dwingen waar het vele malen aangenamer is?
Hij schiep mij niet uit dwang, maar uit liefde. En de hemel is alleen aangenaam voor hen die van God en van hun naasten houden. Voor zondaars is zij als een verterend vuur, want zij haten alles wat goed en mooi is. Liefde zonder vrijheid is geen liefde. God wil niet dat we Hem volgen uit angst voor straf of voor een beloning, maar omdat we uit vrije wil Hem beminnen omwille van Hemzelf.
Hij wil niet dat ook maar één iemand verloren gaat? dus als iemand verloren gaat, is dat buiten Zijn wil om? of heeft Hij daar geen macht over?
Hij kiest ervoor mensen die Hem afwijzen los te laten. Hij kan ze inderdaad laten doen wat Hij maar wil, maar dat doet Hij niet. Ook dat valt binnen zijn macht.
Waarom zijn wij met de erfzonde opgezadeld waar wij niks voor kunnen doen? in Galaten 6:5 staat toch duidelijk dat niemand de zonden van anderen dragen kan? waarom wordt in het geval van Adam hier een uitzondering op gemaakt? (bij Jezus trouwens ook, maar dat is een ander verhaal) Als Adam een fout gemaakt heeft, laat hem dan toch boeten daarvoor? waarom moeten wij daaronder lijden?
Wij zijn Adam en Eva. Wij lijden allemaal onder de zonde, zijn allemaal geneigd tot het kwaad. Zelfs zo erg, dat we ons verbergen voor God en Hem liever op afstand houden. Waar Hij ons heel menselijk nabij wil zijn, tot in ons lijden en onze dood, accepteren wij van nature alleen een God die afstandelijk, koninklijk en naar ónze maatstaven machtig en sterk is.
Het gaat niet om dat het belangrijker is. God heeft de engelen geschapen zonder die vrijheid. De engelen hebben geen vrije wil...ze zijn gewoon robots die God dienen...ze kunnen geen nee zeggen.
Daarin verschilt de islamitische theologie met die van de christelijke. Ik geloof dat engelen eveneens vrije wil hebben en vanaf het begin vóór of tegen God hebben gekozen. Engelen die tegen Hem kozen noemen wij demonen.
En om een ware vrije wil te verkrijgen, moet er tevens de keus voor de slechte ook daadwerkelijk bestaan, anders is er geen echte vrije wil.
En degene die die slechte keuze nemen, moet daar ook voor verantwoordelijk worden gesteld.
Daarom heeft God ook het kwade geschapen....en daarom een hemel en hel.
Het is simpelweg noodzakelijk voor het hebben van een vrije wil.
Geloof jij dat God het liefste alle mensen in het paradijs wil hebben?
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

De topictitel "Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel" klopt volgens mij wel.

Elke mens die deze fysieke wereld verlaat en het spirituele rijk binnen gaat, beseft meer te zijn dan het vergane lichaam en realiseert zich een liefdevolle ziel te zijn.
Er is geen reden om ruzie te maken of elkaar geweld aan te doen, omdat begrip ontstaat voor hetgeen plaats had op Aarde. De omgang met elkaar is liefdevol. Mensen zijn daarom als engelen voor elkaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
umit

Bericht door umit »

Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Omdat zondaars het duister van de hel verkiezen boven het licht van God. Omdat trots, hoogmoed en wantrouwen hen ervan weerhouden tot God te gaan. Omdat God een onvoorstelbare macht is die alles doordringt en alle geheimen blootlegt. Wie durft zich zo door Hem te laten louteren, wie durft zijn liefde aan? Alleen zij die op aarde zich al tot Hem richten, die het goede niet afwijzen en bereid zijn die liefde met anderen te delen. Voor zondaars is Hij een verterend vuur, om van weg te vluchten, voor heiligen is Hij een koele lichtbron, om zich aan te laven.
Dat is geen antwoord op de vraag "waarom zou God ons niet gedwongen in de hemel kunnen opnemen?"
doe maar nog een poging alsjeblieft.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06
Dan als God jou gedwongen op deze wereld met ellende zetten kan...waarom kan God jou dan niet in de Hemel dwingen waar het vele malen aangenamer is?
Hij schiep mij niet uit dwang, maar uit liefde.
dan uit liefde kan hij je ook gedwongen in de hemel opnemen...waar is het verschil?
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 En de hemel is alleen aangenaam voor hen die van God en van hun naasten houden. Voor zondaars is zij als een verterend vuur, want zij haten alles wat goed en mooi is.
voor zondaars is de hemel een verterend vuur? Zondaars komen niet in de hemel. ze gaan naar de hel. daar is het verterend vuur.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Liefde zonder vrijheid is geen liefde. God wil niet dat we Hem volgen uit angst voor straf of voor een beloning, maar omdat we uit vrije wil Hem beminnen omwille van Hemzelf.
mee eens.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Hij kiest ervoor mensen die Hem afwijzen los te laten. Hij kan ze inderdaad laten doen wat Hij maar wil, maar dat doet Hij niet. Ook dat valt binnen zijn macht.
los te laten niet...die worden gestraft.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Wij zijn Adam en Eva.
zijn wij helemaal niet, dat zijn onze voorvaderen...en zomin ik mijn opa of mijn groot.grootvader zijn.
Bovendien erf ik hun zonden ook niet...waarom is het bij Adam en Eva dan anders?
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Wij lijden allemaal onder de zonde,
doen wij niet
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 zijn allemaal geneigd tot het kwaad.
ja maar niet omdat Adam die zonde begaan heeft. Wij doen dat omdat God ons zo geschapen heeft lang voordat Adam van de boom gegeten had.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Zelfs zo erg, dat we ons verbergen voor God en Hem liever op afstand houden. Waar Hij ons heel menselijk nabij wil zijn, tot in ons lijden en onze dood, accepteren wij van nature alleen een God die afstandelijk, koninklijk en naar ónze maatstaven machtig en sterk is.
Doen wij niet...Wij zijn gewoon geneigd om vaak de slechte keus te maken omdat dat veel aantrekkelijker aan ons gepresenteerd wordt door onze ego en/of Satan.
Wat je dan moet doen als dat voorkomt, in plaats van in je trots en ego te verzinken, berouw tonen en het niet meer doen...dat is alles. Dan komt het weer helemaal goed met je.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06
Daarin verschilt de islamitische theologie met die van de christelijke. Ik geloof dat engelen eveneens vrije wil hebben en vanaf het begin vóór of tegen God hebben gekozen. Engelen die tegen Hem kozen noemen wij demonen.
Demonen bestaan, maar dat zijn andere schepsels.
in het kort bestaat er nog één ander volk met een vrije wil...en dat zijn de jinns.
Die kunnen net als mensen ook goed zijn of slecht. Satan en zijn demonen zijn de slechte jinns.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 12:06 Geloof jij dat God het liefste alle mensen in het paradijs wil hebben?
nee...vanwege de noodzaak van de vrije wil is dat niet mogelijk...deze vraag valt in dezelfde kategorie als
Kan God een steen creeeren wat Hij niet kan dragen?
Kan God een ronde vierkant scheppen?
Kan God ophouden te bestaan?

Antwoord is driemaal nee, omdat het onlogische niet mogelijke dingen zijn.
Robert Frans

umit schreef: 08 sep 2025, 12:47 Dat is geen antwoord op de vraag "waarom zou God ons niet gedwongen in de hemel kunnen opnemen?"
doe maar nog een poging alsjeblieft.[...]
nee...vanwege de noodzaak van de vrije wil is dat niet mogelijk...
God houdt van jou en wil daarom niets liever dan jou eeuwig bij Hem hebben. Hij verlangt hevig naar jou en wil dat jij zijn liefde net zo beantwoordt. Maar dat kan alleen uit vrije wil. Hij kan jou niet dwingen van Hem te houden, omdat er dan geen sprake meer is van liefde. Liefde sluit immers alle dwang uit. Als jij je dus tegen Hem keert, als jij zijn liefde afwijst, dan zal Hij jou daarin respecteren en je dus een eeuwig leven zónder Hem geven. Dat leven noemen wij de hel.

Waarom God ons niet de hemel in dwingt? Omdat de hemel zijn liefde is. De hemel is het volmaakte leven met Hem en elkaar, waarin we Hem echt met alle zintuigen kunnen zien in volle luister. De kern van de hemel is de vereniging met Hem. Alle andere paradijselijke beelden en ideeën komen daaruit voort. Zonder die totale vereniging met Hem is zelfs het mooiste paradijs nog niet de hemel. Gelovigen die menen dat je in de hemel God nog steeds niet zal zien, hebben het niet over de hemel.

Vergis je niet: Gods aanwezigheid is allesbehalve aangenaam voor hen die niet liefhebben. Voor hoogmoedigen is zij een ergernis, een steen des aanstoots, een angstaanjagend licht dat al hun duistere geheimen voor de wereld blootlegt. Nu al ergeren veel mensen zich aan hen die echt goed doen, of maken zij graag misbruik van hun goedheid. Alleen voor de heiligen is Gods liefde een heerlijke loutering, een bevrijding van alle kwaad en lijden, ook als het misschien eerst nog pijn zou doen.

Liefde is complexer dan alle wiskunde en logica bij elkaar. Zij volgt haar eigen weg en wil alleen vanuit haarzelf verstaan worden. De hemel is geen beloning, geen rekensom, maar de volle aanwezigheid van God, die liefde is. Wanneer je na je dood eenmaal voor Hem staat, dan tellen al je daden, woorden en punten niet meer. Dan telt alleen de vraag: waar heb jij in dit leven ten diepste voor gekozen? Koos je voor de liefde, of voor de zonde? Nu in dit leven kan die keuze nog gemaakt worden, tot in je laatste ademteug. Daarna niet meer.
Vrede en alle goeds
umit

Bericht door umit »

Het is mij een eer met U te mogen discusseren de heer Frans. De forumleden hebben u al geintroduceerd als een wedergeborene Christen.
Ik weet niet of het aan die instructie gelegen heeft om aan het antwoord wat U zelf geschreven hebt, maar het is overduidelijk dat dit een antwoord is van ander kaliber.

Ik ben aangenaam verrast.

Zelf ben ik geen expert op het gebied, moet ik toegeven. ik ben gewoon een doodnormale moslim die iets meer van de religie afweet en onderzocht heeft als de normale huis-tuin-en-keuken-moslim die je op straat tegen komt. Ik ben kritisch van aard, niet alleen tegen andere religies, maar ook tegenover mijn eigen religie...ik moet alles onderbouwd zien. Dat maakt mij wel anders dan de meeste andere moslims. Dus ik heb het nodige moeten onderzoeken om erachter te komen dat ik geloof wat ik geloof. dat is alles.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 21:43 God houdt van jou en wil daarom niets liever dan jou eeuwig bij Hem hebben. Hij verlangt hevig naar jou en wil dat jij zijn liefde net zo beantwoordt. Maar dat kan alleen uit vrije wil. Hij kan jou niet dwingen van Hem te houden, omdat er dan geen sprake meer is van liefde.
Dan is er wel degelijk liefde maar ik weet wat u bedoelt: Dat iemand een keuze heeft en er vrijwillig voor kiest is natuurlijk veel sterker dan iemand geen keuze heeft. Dat is inderdaad de functie van onze vrije wil.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 21:43 Liefde sluit immers alle dwang uit. Als jij je dus tegen Hem keert, als jij zijn liefde afwijst, dan zal Hij jou daarin respecteren en je dus een eeuwig leven zónder Hem geven. Dat leven noemen wij de hel.
deels waar vanuit de Islaam. Inderdaad zonder God wat op zich al een bestraffing is, geloven wij ook in...maar ook dat je dan actief gemarteld wordt. Voor de rest met u eens.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 21:43 Waarom God ons niet de hemel in dwingt? Omdat de hemel zijn liefde is. De hemel is het volmaakte leven met Hem en elkaar, waarin we Hem echt met alle zintuigen kunnen zien in volle luister. De kern van de hemel is de vereniging met Hem. Alle andere paradijselijke beelden en ideeën komen daaruit voort. Zonder die totale vereniging met Hem is zelfs het mooiste paradijs nog niet de hemel. Gelovigen die menen dat je in de hemel God nog steeds niet zal zien, hebben het niet over de hemel.
Mee eens. Bij ons is het ook niet duidelijk of God daar werkelijk aanwezig bij is. Zoals in de Bijbel zegt uit mijn hoofd: "niemand kan God zien en leven" of iets dergelijks...daar geloven wij ook in. Zelfs de engel Gabriel kon God maar tot een bepaalde afstand en vanaf dat punt zou hij simpelweg smelten in Gods goedheid. En dat profeet Abraham? (ik weet het niet meer wie) gevraagd heeft om God te mogen zien...en dat God maar 1 vonkje van Zijn liefde en barmhartigheid getoond heeft wat een berg verwoest heeft en de profeet viel bewusteloos neer.

Dus vandaar de twijfels dat God in de hemel bij ons aanwezig is...maar goed, we praten over de hemel...daar gelden andere wetten en regels.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 21:43
Vergis je niet: Gods aanwezigheid is allesbehalve aangenaam voor hen die niet liefhebben. Voor hoogmoedigen is zij een ergernis, een steen des aanstoots, een angstaanjagend licht dat al hun duistere geheimen voor de wereld blootlegt. Nu al ergeren veel mensen zich aan hen die echt goed doen, of maken zij graag misbruik van hun goedheid. Alleen voor de heiligen is Gods liefde een heerlijke loutering, een bevrijding van alle kwaad en lijden, ook als het misschien eerst nog pijn zou doen.
kan ik mee eens zijn.
Robert Frans schreef: 08 sep 2025, 21:43 Liefde is complexer dan alle wiskunde en logica bij elkaar. Zij volgt haar eigen weg en wil alleen vanuit haarzelf verstaan worden. De hemel is geen beloning, geen rekensom, maar de volle aanwezigheid van God, die liefde is. Wanneer je na je dood eenmaal voor Hem staat, dan tellen al je daden, woorden en punten niet meer. Dan telt alleen de vraag: waar heb jij in dit leven ten diepste voor gekozen? Koos je voor de liefde, of voor de zonde? Nu in dit leven kan die keuze nog gemaakt worden, tot in je laatste ademteug. Daarna niet meer.
Pff volgens mijn religie tellen mijn daden wel degelijk mee. Het is natuurlijk lang niet genoeg om daarmee een plek in de hemel te verdienen...maar aangevuld met de barmhartigheid van God ga ik er toch hopelijk komen.

Hartelijk dank voor uw inbreng. Ik stel dat erg op prijs.

Ik heb een ander brandende vraag die ik een wedergeborene christen wil vragen.
De forumleden spreken van een ego die sterft bij de wedergeboorte.

Ik als moslim geloof niet dat iemands ego kan sterven terwijl die persoon nog leef.
Wij geloven dat op de profeten na, er geen mens bestaat die geen ego heeft. wij hebben allemaal wel eens gezondigd en we zullen in de toekomst ook zondigen.
Voor God is het namelijk niet van belang of iemand zonder zonden is of niet, maar wat voor strijd je hebt geleverd om die zonde tegen te gaan...en achteraf of je berouw hebt getoond of niet.

God staat te popelen dat we berouw tonen voor onze daden zodat hij ons kan vergeven. een mens die niet meer kan zondigen loopt deze vergeving mis. God schrijft in de Koraan...moet ik opzoeken waar: "Als de mens niet kon zondigen, zou ik de hele mensheid uitroeien en hen vervangen met een schepsel die wel kan zondigen." De context waarom Hij dat zegt, heb ik zojuist uitgelegd.

Dus mijn vraag aan u:
Kunt u het bevestigen dat U daadwerkelijk de verleiding van uw ego niet meer ervaart? Dat U niet af en toe een "slechte gedachte" krijgt?
Dat U er geen gehoor aan geeft, dat ik mij duidelijk, daar twijfel ik helemaal niet aan. maar dat U het helemaal niet ervaart, dat wil ik graag bevestigd hebben.

Als ik tenminste zo vrij en brutaal mag zijn om zoiets persoonlijks aan U te mogen vragen tenminste...
Nogmaals bedankt.
Robert Frans

umit schreef: 09 sep 2025, 10:13deels waar vanuit de Islaam. Inderdaad zonder God wat op zich al een bestraffing is, geloven wij ook in...maar ook dat je dan actief gemarteld wordt.
Het beeld van straffende demonen of het eeuwige vuur is slechts symbolisch voor het kwaad in jouzelf dat jou voortdurend pijnigt en verteerd. God is niet in de hel te vinden, want zodra God er een voet in zou zetten, zou het onmiddelijk stoppen met de hel zijn. Hij kan daar dus niemand martelen en heeft daar ook helemaal geen belang bij. Ook de duivel en de demonen hebben er geen speciale leidende rol, maar zijn meer te vergelijken met de meest beruchte prison gang, in een gevangenis zonder cipiers.
Mee eens. Bij ons is het ook niet duidelijk of God daar werkelijk aanwezig bij is. Zoals in de Bijbel zegt uit mijn hoofd: "niemand kan God zien en leven" of iets dergelijks...daar geloven wij ook in. Zelfs de engel Gabriel kon God maar tot een bepaalde afstand en vanaf dat punt zou hij simpelweg smelten in Gods goedheid. En dat profeet Abraham? (ik weet het niet meer wie) gevraagd heeft om God te mogen zien...en dat God maar 1 vonkje van Zijn liefde en barmhartigheid getoond heeft wat een berg verwoest heeft en de profeet viel bewusteloos neer.
De koran geeft er duidelijk wat meer drama aan, maar het principe blijft hetzelfde inderdaad: in onze huidige toestand kunnen we God niet zien zonder te sterven. Maar deze huidige toestand blijft niet zo. We zijn altijd al voorbestemd geweest om God eens van aangezicht tot aangezicht te ontmoeten. Heel ons leven is een voorbereiding daarop... als we daarvoor kiezen.
Pff volgens mijn religie tellen mijn daden wel degelijk mee. Het is natuurlijk lang niet genoeg om daarmee een plek in de hemel te verdienen...maar aangevuld met de barmhartigheid van God ga ik er toch hopelijk komen.
Natuurlijk is het belangrijk dat je je roeping waarmaakt en met Gods genade meewerkt. Geloof en goede werken komen logischerwijs uit elkaar voort en houden de relatie met God levend. Maar je verdient er geen punten mee. Ze vermeerderen als het goed is je liefde voor God en voor elkaar en zijn al een beloning in zichzelf.
Hartelijk dank voor uw inbreng. Ik stel dat erg op prijs.

Ik heb een ander brandende vraag die ik een wedergeborene christen wil vragen.
De forumleden spreken van een ego die sterft bij de wedergeboorte.
[...]
Dus mijn vraag aan u:
Kunt u het bevestigen dat U daadwerkelijk de verleiding van uw ego niet meer ervaart? Dat U niet af en toe een "slechte gedachte" krijgt?
Dat U er geen gehoor aan geeft, dat ik mij duidelijk, daar twijfel ik helemaal niet aan. maar dat U het helemaal niet ervaart, dat wil ik graag bevestigd hebben.

Als ik tenminste zo vrij en brutaal mag zijn om zoiets persoonlijks aan U te mogen vragen tenminste...
Nogmaals bedankt.
Het is allereerst goed om je te realiseren dat niet alle forumgenoten hier christelijk zijn. Dat bedoel ik niet als oordeel, maar als neutrale constatering. Een aantal houden er meer gnostische ideeën op na, waarin het natuurlijke geheel zou moeten sterven om het geestelijke te bevrijden. Ik kan echter alleen antwoorden vanuit mijn katholieke geloof, dat geen strijd tussen natuur en geest leert. Zij kent alleen een strijd tegen de zonde, die zowel de natuur als de geest wil corrumperen.

In het evangelie leert Jezus ons dat we onszelf moeten verloochenen, ons kruis moeten opnemen en Hem moeten gehoorzamen. Dit betekent dat wij onszelf niet centraal stellen, dat we ook de moeilijke dingen aan God opdragen en dat we heel aandachtig luisteren naar Gods woord. Dit is echter geen eenmalige handeling, maar iets wat je hele leven bepaalt. Eenmaal als christen gedoopt, zul je vast en zeker nog vele malen zondigen, tot aan je dood. Maar je mag elke keer weer opstaan, je zonden berouwvol aan God blijden en Hem om vergeving vragen.

Bij mij is het niet anders. Ik probeer zo min mogelijk over mijzelf en over anderen te oordelen en probeer door ook de meest simpele keuzes een liefdevoller, rechtvaardiger persoon te worden. In een samenleving die haar welvaart bouwt op uitbuiting en verwoesting, waardoor het vrijwel onmogelijk is echt helemaal rechtvaardig te zijn. Maar ik vertrouw ook op Gods barmhartigheid en liefde en mag door het gebed en de sacramenten ook veel liefde en vergeving van Hem ontvangen.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Inderdaad is de kijk op het onderwerp "" hel "' inmiddels wel veranderd in christelijk geloofsland.
De "' hel "' als plaats van een vorm van lichamelijke pijniging "' bij daartoe veroordeelden na de dood"', was zoals de "hel van Dante "" mooi weergeeft in de oud-christelijke geloofsomgeving wel een behoorlijke norm in kerkelijk denken.
Deze norm is inmiddels in de grotere kerkorganisaties wel verschoven, waarbij de definitie van hel qua status krachtig is veranderd.
Dat in Nederland levende moslims de "" hel van Dante "" nog steeds als passend bij hun geloofs-waarheid zien, bevreemdt mij wel.
Zwavel begint bij mijn weten te verdampen bij zo'n 350 graden Celsius en omdat in de "" hel-verhalen "" zwaveldamp om de hoek komt kijken, is de temperatuur in de oude-hel dus best wel heet. Lichamen verbranden daar onmiddellijk maar daarom niet getreurd, nog tijdens het levend verbranden van het oude lichaam wordt er weer een nieuw lichaam uitsluitend bestemd voor verbranding "" gevormd "".
Ook het thema van de Alomtegenwoordigheid van God kwam aan de orde.
Was God ook in Alomtegenwoordigheid-Kwaliteit aanwezig in de oude-hel, of was de oude-hel God-Verlaten en is God niet-Alomtegenwoordig.
umit

Bericht door umit »

Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 Het beeld van straffende demonen of het eeuwige vuur is slechts symbolisch voor het kwaad in jouzelf dat jou voortdurend pijnigt en verteerd. God is niet in de hel te vinden, want zodra God er een voet in zou zetten, zou het onmiddelijk stoppen met de hel zijn. Hij kan daar dus niemand martelen en heeft daar ook helemaal geen belang bij. Ook de duivel en de demonen hebben er geen speciale leidende rol, maar zijn meer te vergelijken met de meest beruchte prison gang, in een gevangenis zonder cipiers.
de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 Het is allereerst goed om je te realiseren dat niet alle forumgenoten hier christelijk zijn. Dat bedoel ik niet als oordeel, maar als neutrale constatering.
OK.
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 Een aantal houden er meer gnostische ideeën op na, waarin het natuurlijke geheel zou moeten sterven om het geestelijke te bevrijden. Ik kan echter alleen antwoorden vanuit mijn katholieke geloof, dat geen strijd tussen natuur en geest leert. Zij kent alleen een strijd tegen de zonde, die zowel de natuur als de geest wil corrumperen.
klinkt redelijk
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 In het evangelie leert Jezus ons dat we onszelf moeten verloochenen, ons kruis moeten opnemen en Hem moeten gehoorzamen. Dit betekent dat wij onszelf niet centraal stellen, dat we ook de moeilijke dingen aan God opdragen en dat we heel aandachtig luisteren naar Gods woord. Dit is echter geen eenmalige handeling, maar iets wat je hele leven bepaalt. Eenmaal als christen gedoopt, zul je vast en zeker nog vele malen zondigen, tot aan je dood. Maar je mag elke keer weer opstaan, je zonden berouwvol aan God blijden en Hem om vergeving vragen.

Bij mij is het niet anders. Ik probeer zo min mogelijk over mijzelf en over anderen te oordelen en probeer door ook de meest simpele keuzes een liefdevoller, rechtvaardiger persoon te worden. In een samenleving die haar welvaart bouwt op uitbuiting en verwoesting, waardoor het vrijwel onmogelijk is echt helemaal rechtvaardig te zijn. Maar ik vertrouw ook op Gods barmhartigheid en liefde en mag door het gebed en de sacramenten ook veel liefde en vergeving van Hem ontvangen.
Dus samengevat luidt het antwoord:
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 maar iets wat je hele leven bepaalt. Eenmaal als christen gedoopt, zul je vast en zeker nog vele malen zondigen, tot aan je dood. Maar je mag elke keer weer opstaan, je zonden berouwvol aan God blijden en Hem om vergeving vragen.
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 Bij mij is het niet anders. Ik probeer zo min mogelijk over mijzelf en over anderen te oordelen en probeer door ook de meest simpele keuzes een liefdevoller, rechtvaardiger persoon te worden.
Robert Frans schreef: 09 sep 2025, 11:43 ...vrijwel onmogelijk is echt helemaal rechtvaardig te zijn.
conclusie
Nee, zelfs voor een wedergeborene is de ego nog aanwezig. Het wordt simpelweg zoveel mogelijk genegeerd.
Hartelijk dank voor uw antwoord.
peda

Bericht door peda »

Bij "" hel verhalen "", waarbij engelen volgens het verhaal als emotieloze beulen, de tot pijniging veroordeelde slachtoffers tot in alle eeuwigheid kwellen, haak ik af.
Ik wissel gaarne gedachten uit, zowel in de positieve theologie, als zeer summier in de negatieve theologie, maar er bestaan voor mij wel grenzen in het meedoen met een discussie onderwerp. De "" hel "" past prima in het oude geschiedenis-tijdvak dat de ene mens de andere mens middels immense pijniging in het gareel probeerde te houden. In de theologie heeft voor mij de oude "" hel "" reeds zeer lang afgedaan, net als de voorsteling dat God met baard en bril zwevend op een wolkje, gekleed in witte kledij met een verrekijker de mensen aan het "" beloeren "" is. Hel verhalen zijn in mijn optiek leuk voor diegenen die zich "' verkneukelen "" bij gruwel-verhalen en daar behoor ik niet bij. Een helder standpunt, zeker weten.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 10 sep 2025, 15:00 Bij "" hel verhalen "", waarbij engelen volgens het verhaal als emotieloze beulen, de tot pijniging veroordeelde slachtoffers tot in alle eeuwigheid kwellen, haak ik af.
Ik wissel gaarne gedachten uit, zowel in de positieve theologie, als zeer summier in de negatieve theologie, maar er bestaan voor mij wel grenzen in het meedoen met een discussie onderwerp. De "" hel "" past prima in het oude geschiedenis-tijdvak dat de ene mens de andere mens middels immense pijniging in het gareel probeerde te houden. In de theologie heeft voor mij de oude "" hel "" reeds zeer lang afgedaan, net als de voorsteling dat God met baard en bril zwevend op een wolkje, gekleed in witte kledij met een verrekijker de mensen aan het "" beloeren "" is. Hel verhalen zijn in mijn optiek leuk voor diegenen die zich "' verkneukelen "" bij gruwel-verhalen en daar behoor ik niet bij. Een helder standpunt, zeker weten.
Ik haak ook af bij dit soort verhalen, het is voor mij- met alle respect voor de persoon zelf - geloof op kleuterniveau.
Ben wel klaar met duivels en demonen.
Laatst gewijzigd door Messenger op 10 sep 2025, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Robert Frans

umit schreef: 10 sep 2025, 14:40de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.
De koran beschrijft de hel een beetje als de martelkamers van een oud-oosterse koning. Daarin liet hij misdadigers opsluiten om op soms de meest wrede wijzen gemarteld te worden. De beulen waren in dienst van de koning en konden dus zelf de martelkamers uiteraard in- en uitgaan naar believen. Als helbewoner zou je dan dus nog steeds bij God verkeren, maar dan gevangen in zijn martelpaleis. Gods engelen acteren er als beulen, die de hel naar believen in- en uit kunnen gaan. Wat ik had begrepen worden de martelingen in de koran of in de islamitische geloofstraditie daarbij uitvoerig beschreven, om zo tot bekering aan te sporen.

De hel is in christelijk verstaan echter anders van aard. Zij is niet méér dan de totale afwezigheid van God. Er verblijven daar ook geen engelen namens Hem, want niemand die God in zich draagt of God kan zien, kan de hel betreden. Je zou dan eerst God de rug moeten toekeren en dat kunnen engelen niet. Zij hebben immers al gekozen. Door Gods totale afwezigheid zijn daardoor ook alle liefde, goedheid, licht en vreugde afwezig, want God is de bron van alle goeds. Het is totale eenzaamheid en totale haat, dat men uit hoogmoed, trots en rancune echter verkiest boven Gods liefde. Daarom is het onbestaanbaar dat je er door Gods dienaren zou kunnen worden gemarteld. De enige beul daar ben jijzelf en de enige die de sleutel heeft uit deze gevangenis ben jijzelf.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Hallo Robert Frans,

De RKK traditie kent in mijn optiek geen mogelijkheden om na de dood, nog een "' bekering "" te ondergaan.
Mocht dit in de RKK-geloofsleer wel tot de mogelijkheden behoren, dan houd ik mij zeer aanbevolen voor lectuur daarover.
Het zou voor mij althans een "' kennis-pareltje "" zijn.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

In Waarheid is ook totale eenzaamheid. De mens is daar één met de Waarheid. Of zoals Jezus zegt: Ik in mijn Vader ,en gij in Mij en Ik in u.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Robert Frans

peda schreef: 10 sep 2025, 15:37 Hallo Robert Frans,

De RKK traditie kent in mijn optiek geen mogelijkheden om na de dood, nog een "' bekering "" te ondergaan.
Dat klopt. Dit leven heeft als doel je te ontwikkelen als een kind van God, met de vrijheid om die ontwikkeling tegen te gaan. De dood bevestigt vervolgens de keuze die je ten diepste gemaakt hebt; zodra tijd en ruimte wegvallen en je voor Gods troon staat, is de ontwikkeling voltooid. Wel kunnen geestelijke littekens die de zonde heeft achtergelaten en die op aarde nog niet genezen waren, alsnog genezen worden in het vagevuur. Maar je komt daar alleen als je al vergeving van zonden door God hebt ontvangen en het vagevuur leidt altijd naar de hemel.
Vrede en alle goeds
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

umit schreef: 10 sep 2025, 14:40 de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.
Sneetje wat sneu. Ik dacht dat engelen Goed waren, maar die zijn dan eigenlijk de meest gruwelijke zondaars.
God die opdracht geeft om Kwaad te doen. Sja.. als je dat gelooft dan kan die opdracht ook aan mensen gegeven worden. En zie daar .. gelegitimeerd genadeloos Kwaad doen omdat God dat Wil.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 11 sep 2025, 06:08
umit schreef: 10 sep 2025, 14:40 de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.
Sneetje wat sneu. Ik dacht dat engelen Goed waren, maar die zijn dan eigenlijk de meest gruwelijke zondaars.
God die opdracht geeft om Kwaad te doen. Sja.. als je dat gelooft dan kan die opdracht ook aan mensen gegeven worden. En zie daar .. gelegitimeerd genadeloos Kwaad doen omdat God dat Wil.
Kijkend naar zowel het christendom en de islam zou je haast de indruk kunnen krijgen dat de schepping het werk is van een kwaadaardig opperwezen.
Robert Frans

Messenger schreef: 11 sep 2025, 08:50Kijkend naar zowel het christendom en de islam zou je haast de indruk kunnen krijgen dat de schepping het werk is van een kwaadaardig opperwezen.
Waarom, als ik vragen mag?
Vrede en alle goeds
Messenger

Bericht door Messenger »

Robert Frans schreef: 11 sep 2025, 08:58
Messenger schreef: 11 sep 2025, 08:50Kijkend naar zowel het christendom en de islam zou je haast de indruk kunnen krijgen dat de schepping het werk is van een kwaadaardig opperwezen.
Omdat het opperwezen volgens de verhalen genocide pleegt en mensen eeuwig martelt in de hel. Daar kan ik moeilijk een liefhebbend opperwezen in zien.
umit

Bericht door umit »

Messenger schreef: 11 sep 2025, 09:00
Robert Frans schreef: 11 sep 2025, 08:58
Omdat het opperwezen volgens de verhalen genocide pleegt en mensen eeuwig martelt in de hel. Daar kan ik moeilijk een liefhebbend opperwezen in zien.
Ok...hoe kan je als joodse genocide slachtoffer in liefde en vrede zijn in de hemel als je daar telkens het gezicht van hitler tegenkomt?
Hoe stel jij je dat dan voor? De moordenaar van je hele familie...zonder te moeten boeten voor zijn daden...tezamen met jou vrolijk touwtjespringen op de uitgestrekte eeuwig groene weiden in de hemel?
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Voorzover mijn informatie strekt, dalen engelen in de duistere sferen af om te kijken of er zielen zijn die zich daaraan willen onttrekken. Er gaat namelijk geen ziel verloren. Ze moeten echter wel wìllen vertrekken en zich daarvoor veel moeite moeten getroosten.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
umit

Bericht door umit »

Yours schreef: 11 sep 2025, 09:20
Voorzover mijn informatie strekt, dalen engelen in de duistere sferen af om te kijken of er zielen zijn die zich daaraan willen onttrekken. Er gaat namelijk geen ziel verloren. Ze moeten echter wel wìllen vertrekken en zich daarvoor veel moeite moeten getroosten.
Geen ziel gaat verloren? Hoe zit het met Satan? Heeft hij geen ziel? Of wordt hij dan ook gered?
Messenger

Bericht door Messenger »

umit schreef: 11 sep 2025, 09:20
Messenger schreef: 11 sep 2025, 09:00
Ok...hoe kan je als joodse genocide slachtoffer in liefde en vrede zijn in de hemel als je daar telkens het gezicht van hitler tegenkomt?
Hoe stel jij je dat dan voor? De moordenaar van je hele familie...zonder te moeten boeten voor zijn daden...tezamen met jou vrolijk touwtjespringen op de uitgestrekte eeuwig groene weiden in de hemel?
Ik denk dat je Hitler niet zou herkennen.
Messenger

Bericht door Messenger »

umit schreef: 11 sep 2025, 09:31
Yours schreef: 11 sep 2025, 09:20

Geen ziel gaat verloren? Hoe zit het met Satan? Heeft hij geen ziel? Of wordt hij dan ook gered?
Satan zou ook naar de hemel gaan.

Volgens de bijbel, Jesaja 45 6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Uit deze tekst blijkt dat de functie van Satan boventallig is, want de HEERE doet al deze dingen.
Kattekliek

Bericht door Kattekliek »

Yours schreef: 17 minute geleden

umit schreef: Gisteren, 22:10de duivel en de demonen hebben zowiezo geen leidende rol in de hel, zij zijn juist de gevangene tezamen met de menselijke duivels. De echte dienaars van God, de engelen hebben de leidende rol in de hel. Dat zijn de wachters en de beulen daar...zonder eigen wil, dus zonder genade...puur hun opdracht uitoefenend. Je hebt blijkbaar een valse indruk van de islamitische hel.

Engelen werden door God geschapen in de aeviterniteit. Zij hadden een begin, maar leven in de eeuwigheid. Tijd bestaat niet voor hun. Het zijn prachtige wezens die uiterst intelligent en krachtig zijn en die een vrije wil beschikken. Wij noemen ze engelen, maar zij zijn eigenlijk aoarte geesten. Het woord engel wijst naar hun functie en betekent boodschapper.

Alle engelen waren door God als goed geschapen, met heiligmakende genade, maar in het eerste moment van hun bestaan viel een derde van God af en werden zij slecht. Zij worden nu demonen of duivels genoemd. Omdat engelen niet in de tijd leven kunnen zij geen berouw hebben en dus vergeven worden. De leider van de duivels is ook Satan (tegenstander) genoemd en was een van de hoogste engelen (Lucifer, Licht drager)

Omdat God altijd goed is en alleen maar lief kan hebben heeft Hij de hel geschapen voor de gevallen engelen. Hoewel hun lijden verschrikkelijk is, zou het noch veel erger zijn als zij in de aanwezigheid van God moesten verblijven.

Omdat duivels God haten proberen zij mensen ook naar de hel te krijgen. Veel van het kwaad in de wereld komt door hen. Zoals St Paul het zegt: want wij hebben niet te strijden tegen mensen van vlees en bloed, maar tegen de overheden, de machten, de wereldbeheerzers van deze duisternis, de boze geesten in de hemelse gewesten. (Efeziers 6:12)

PS Elke mens heeft een engel bewaarder die ons bewaakt en helpt goed te doen! Desondanks gaan veel zielen verloren omdat zij, net als de kwade engelen. tegen God kozen
Robert Frans

Messenger schreef: 11 sep 2025, 09:00Omdat het opperwezen volgens de verhalen genocide pleegt en mensen eeuwig martelt in de hel. Daar kan ik moeilijk een liefhebbend opperwezen in zien.
Dat martelen in de hel is een islamitisch beeld, dus dat laat ik ook daar. De verhalen uit het Oude Testament zijn echter duizenden jaren oud. Is het dan wel eerlijk om die tijden en culturen naar onze maatstaven te beoordelen? Zou God misschien niet zichzelf kunnen aanpassen, om daarna het volk aan te passen? Ik bedoel: wij in het westen doen ook hele verschrikkelijke dingen, soms ook in Gods naam, maar toch heeft God geduld met ons. Zou dat toen niet anders kunnen zijn geweest?
umit schreef: 11 sep 2025, 09:20Ok...hoe kan je als joodse genocide slachtoffer in liefde en vrede zijn in de hemel als je daar telkens het gezicht van hitler tegenkomt?
Wat een onvoorstelbare dag van verzoening zou dat dan zijn! Hitler die berouwvol zijn afschuwelijke zonden belijdt en vergeving van zijn slachtoffers ontvangt, vol blijdschap dat hij zich blijkbaar op het laatste moment toch nog heeft bekeerd... een groter hemels wonder is nauwelijks denkbaar. Want vergis je niet: in de hemel is iedereen van alle zonden en dus ook van alle wraakzucht bevrijdt.

Een echt berouw van zulke afschuwelijke zonden, met het besef van wat je hebt aangericht in alle helderheid voor de geest, is al een onvoorstelbare kwelling in zichzelf, dat hier op aarde begint en waar nodig in het vagevuur eindigt. Hoe zou je met jezelf nog kunnen leven, als je zúlke dingen gedaan hebt? Door Gods genade alleen en nooit zonder hoop, nooit zonder de aanstaande vreugde van de verlossing.

Ja, voor ons zijn dit soort dingen nogal eens onbegrijpelijk, maar wij kennen Gods liefde dan ook nog niet ten volle.
Vrede en alle goeds