De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 12 aug 2025, 14:40

..................Maar verwijt een ander niet dat hij of zij wel leerling van de H.G is. Dat staat erg raar. Je verwijt iemand toch ook niet dat hij voor bakker leert?
Nee, maar daar gaat het ook helemaal niet over. Denk eens na, wat als de bakkersleerling tijdens zijn opleiding elke dag rond bazuint dat hij Meester Boulanger is?

Ja? Valt het kwartje?
Leon

Bericht door Leon »

Het is in ieder geval duidelijk dat je eigen ijkstok tegen je gebruikt kan worden. Des te belangrijker om een ijkstok te ijken aan iets waarmee je voor jezelf ook objectief beoordeelt kunt worden.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Wie zonder maat is, is niet onder de indruk van anderen die met een maat meten.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 12 aug 2025, 19:54 Wie zonder maat is, is niet onder de indruk van anderen die met een maat meten.
Diegene zonder maat zal niet de leiding hebben.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 12 aug 2025, 19:54 Wie zonder maat is, is niet onder de indruk van anderen die met een maat meten.
Klopt, wie zonder maat is niet.............. :thumb1:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 12 aug 2025, 20:04
Degene zonder maat heeft de leiding van de Heilige Geest.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 12 aug 2025, 20:14
Leon schreef: 12 aug 2025, 20:04

Dat is heel overtuigend, mijn ervaringen met de HG zijn vooral positief.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 12 aug 2025, 20:23
Tufkah schreef: 12 aug 2025, 20:14

Ik zou een geheel ander mens zijn als de HG niet ooit de leiding had genomen. Doch de HG 'spreekt' naar mijn ervaring met woorden die niet aan maat gebonden zijn. Daarom dient de mens zelf ook zonder maat te zijn om te kunnen 'verstaan'. De HG is altijd positief. Veel mensen lijden onnodig. Geestelijk lijden bedoel ik dan.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 12 aug 2025, 20:36
Leon schreef: 12 aug 2025, 20:23

Ik zou een geheel ander mens zijn als de HG niet ooit de leiding had genomen. Doch de HG 'spreekt' naar mijn ervaring met woorden die niet aan maat gebonden zijn. Daarom dient de mens zelf ook zonder maat te zijn om te kunnen 'verstaan'. De HG is altijd positief. Veel mensen lijden onnodig. Geestelijk lijden bedoel ik dan.
Het geestelijk lijden is dat men de 'bedoelingen' van de HG misverstaat, of ook een niet-HG hoort.
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 12 aug 2025, 20:41

Het geestelijk lijden is dat men de 'bedoelingen' van de HG misverstaat, of ook een niet-HG hoort.
Ik wist niet dat er ook valse heilige geesten waren. De stoet wordt steeds bonter met jullie. Maar hoe zijn de valse te herkennen?
Altijd handig te weten.
Leon

Bericht door Leon »

J-W schreef: 12 aug 2025, 21:39

Ik wist niet dat er ook valse heilige geesten waren. De stoet wordt steeds bonter met jullie. Maar hoe zijn de valse te herkennen?
Altijd handig te weten.
Wist ik het maar. De niet-HG is natuurlijk de ego, maar kan zich voordoen als een externe bron net als de HG. Verschil is dat de HG vriendelijk is, en die ‘andere bronnen’ meestal niet. Ik gooi het op een grote hoop, en dan ben je dus ziek.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Jon schreef: 12 aug 2025, 09:49
Yours schreef: 12 aug 2025, 07:29

Ik zal het in gewone mensentaal uit proberen te leggen.

Als ik een oordeel van iemand wil, dan ga ik op eigen initiatief naar die ander toe en vraag daarom. Noch jij of wie dan ook heeft ongevraagd het recht om een ander te (ver-)oordelen. Je kunt hooguit vragen stellen bij iemand(s gedrag).

J-W stelt vragen bij jou/aan jou. Want jij (ver-)oordeelt op basis van jouw helft van de bijbel er links en rechts lustig op los. Dat is wat mensen zo ongelooflijk tegen staat.

Vanuit jouw/Paulus’ deel kan een mens het nooit goed doen en moet de mens ‘de wereld haten’. Het andere deel is dan weer omzien naar elkaar, er voor elkaar zijn en elkaar bijstaan in Geloof, Hoop en Liefde. Het ene deel kan gewoon niet zonder het andere deel als je hier op aarde rondloopt.

Die Jezus van 20 eeuwen geleden begreep dat grote geheel. En handelde mede op basis van de verkregen en doorleefde Wijsheid van de ontvangen Heilige Geest. Daarom was en is Hij tot op dag van vandaag zo ongelooflijk geliefd.

Samenvattend willen gewone goedwillende mensen dus simpelweg niet met jouw eenzijdige Vader/Zoon ijkstok of die van iemand anders om de oren geslagen worden.

Tsja, projectie van de oordelen van het eigen niet gestorven ego…… en van daaruit opruiing cq aanzetten tot haat. “Je” dit, “jij” dat, “ “goedwillende” mensen” “willen”. Onder begeleiding van zoete woorden en het misbruiken van christelijke termen (“wedergeboorte”, “ in Christus zijn”, de naam van Jezus gebruiken met een heel andere inhoud). Gebruiken van de naam van Jezus voor de agenda van het ego. Daardoor niet verstaan wat er gezegd wordt, waar het nou eigenlijk om gaat.

De gevolgen van het vasthouden van het reïncarnatiedogma. (viewtopic.php?p=472033#p472033 )

Een zelf opgeworpen innerlijke muur die het zicht op het Koninkrijk belemmert. U geschiede naar uw geloof. Zelfuitsluiting. Niemand anders doet het. Het zich aangetast voelende ego dat “terugslaat”. En daarmee de zelfillusie in stand houdt.
[modbreak dingo] Deze reactie is niet anders dan het "aangetast voelende ego dat terugslaat". Daarbij is het beschuldigen van een deelnemer van opruiing cq aanzetten tot haat zonder enige onderbouwing (behalve het eigen beledigde ego) ook geen manier van discussiëren die hier op Geloofsgesprek getolereerd wordt.Hier krijg je een officiële waarschuwing voor.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
peda

Bericht door peda »

Het misverstaan van de HG is een persoonlijke beoordeling.
Zo weet ik bijvoorbeeld niet wat de H G precies te vertellen heeft, omdat daarover onder de gelovigen ook geen overeenstemming bestaat.
Tufkah verstaat bijvoorbeeld de H G anders als Robert Frans. Alpha heeft de H G helemaal niet nodig om Jehova te begrijpen.
Wanneer iemand het misverstaan van de bedoelingen van de H G als een persoonlijke ramp ziet, dan kan zulks zeker aanleiding geven tot geestelijk lijden. Maar voor elke "' isme-volger "" die te fanatiek omgaat met zijn/ haar "isme "'-ijkstok kan hetzelfde gelden.
Daarom kies ik voor een midden positie en niet voor een persoonlijk fundamentalisme.
Vanuit het midden zijn er vele openingen richting alle kanten, bij het fundamentalisme zijn alle openingen dicht.
Inderdaad voor mij het nadeel van de "" smalle weg "".
Ik heb dan ook geen last van geestelijk lijden.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Hallo Jon,

Mijn opinie is dat je binnen het veld van goed en kwaad anderen beter niet kunt aanspreken op hun gedrag. De tegenwoordige geest beziet slechts de dingen en neemt ze tot waarneming zonder sympathie of antipathie. Het is het hart wat in beroering komt als er een ontmoeting is tussen twee geliefden (Matt 18:20). Dát is het Koninkrijk Gods. Het ego heeft daar geen weet van en zal het ook nooit weten. Het zij zo. Je kunt geen mensen het Koninkrijk in proberen te krijgen.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 13 aug 2025, 09:40 Hallo Jon,

Mijn opinie is dat je binnen het veld van goed en kwaad anderen beter niet kunt aanspreken op hun gedrag. De tegenwoordige geest beziet slechts de dingen en neemt ze tot waarneming zonder sympathie of antipathie. Het is het hart wat in beroering komt als er een ontmoeting is tussen twee geliefden (Matt 18:20). Dát is het Koninkrijk Gods. Het ego heeft daar geen weet van en zal het ook nooit weten. Het zij zo. Je kunt geen mensen het Koninkrijk in proberen te krijgen.
Heel verstandig van je Tufkah, met een grote boog om de natuurlijke mens heen lopen. Veronderstel dat je besmet zou raken door die zwijnen...........
Laatst gewijzigd door J-W op 13 aug 2025, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Op mijn gedrag valt niets aan te merken. Het is mijn visie op zaken die bij Jon leidde tot de beschuldiging van
Jon schreef: 12 aug 2025, 09:49 opruiing cq aanzetten tot haat.
Daar is geen enkele sprake van. Zie ook de modbreak van Dingo.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
J-W

Bericht door J-W »

Het feit dat Tufkah het voor Jon opneemt zegt mij weer genoeg over zijn zogenaamde geestelijkheid.
Gelovigen onder elkaar maar ze missen elk menselijk gevoel.
Laatst gewijzigd door J-W op 13 aug 2025, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jon

Bericht door Jon »

Vanuit jouw/Paulus’ deel kan een mens het nooit goed doen en moet de mens ‘de wereld haten’. Het andere deel is dan weer omzien naar elkaar, er voor elkaar zijn en elkaar bijstaan in Geloof, Hoop en Liefde. Het ene deel kan gewoon niet zonder het andere deel als je hier op aarde rondloopt.

1 Johannes 2
[15] Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
[16] Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
[17] En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft in eeuwigheid.

De antichrist
[18] Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
[19] Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.

© 1977 Nederlands Bijbelgenootschap
https://www.debijbel.nl/bijbel/SV1977/1JN.2.15-1JN.2.19

Jezus spreekt door Paulus heen altijd in het kader van het Koninkrijk. Niet in het kader van het veld van goed en kwaad = de wereld.

De goedmens kan inderdaad het ware goede (= juiste = de wil van de Vader) niet doen, ook al denkt hij van wel. De geestelijke mens doet dan ook niet het “goede” = het goede waarmee de natuurlijke mens zichzelf afzet tegen een andere natuurlijke mens, omdat hij zijn eigen kwaad onbewust buiten zichzelf projecteert, namelijk in de wereld en op de ander. De geestelijke mens doet niet het goede maar het juiste. En vangt als natuurlijke mens in navolging van Jezus de klappen binnen het veld van goed en kwaad want dat veld (de wereld) haat wat uit God is.

Wie de wereld = het veld van goed en kwaad, liefheeft, kan de naaste niet liefhebben met de liefde van de Vader, want de liefde van de Vader is niet in hem, leert Jezus bij monde van Paulus in 1 Johannes 2.

Vatte wie het vatten kan. Wie de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. In wie de liefde des Vaders wel leeft, hij zal tegen de stroom in moeten zwemmen in het veld van goed en kwaad. Dat kan hij alleen in de kracht van de Zoon, die immers hiertoe voor ons gestorven is.

Als iets het gewraakte citaat uit 1 Johannes 2 keihard aan het licht heeft gebracht dan is het wel de Coronaperiode. Onder het mom van de naastenliefde zijn onder de noemer van “goed” de meest liefdeloze dingen gedaan en gepropageerd en de meest liefdevolle nagelaten, en zijn de individuele harten en geesten beproefd.

Onder de noemer “goed” werden stervenden beroofd van de aanwezigheid van hun dierbaren en stierven alleen. Onder de noemer“goed” werden ouderen aan hun lot overgelaten. Onder de noemer “goed” werden de meest vergaande “maatregelen” “goed”gesproken. Onder de noemer “kwaad” werden mensen uitgesloten. Onder de noemer “kwaad” werden privégegevens van mensen nagetrokken en in de meest absurde situaties geëist. Onder de noemer “goed” werd dit alles recht gepraat door de natuurlijke mens.

Onder de noemer “goed” gaven burgers andere burgers aan bij “autoriteiten” (autoriteiten binnen het veld van goed en kwaad dan) en werd dit ook gestimuleerd door die autoriteiten.

Het ging in zeer korte tijd zelfs zó ver dat de discussie door bredeweggers (gelovig en ongelovig) werd versmald (tunnelvisie van de natuurlijke mens) tot “gevaccineerd” met een experimenteel middel (= “goed”) versus “niet-gevaccineerd” (= kwaad). De grote massa bredeweggers was Roomser dan Rutte.

Wie de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem, zegt Jezus Christus bij monde van Paulus. Dat kan ook niet anders, want de wereld is het veld van goed en kwaad. In het Koninkrijk van Christus bestaat geen goed en kwaad. Omdat het ego daar niet binnen kan en op de smalle weg van zelfkennis is gestorven cq afgelegd. Dat afleggen kan een mens niet zelf. Jezus sloeg ook Zichzelf niet aan het kruis, daar waren Romeinen voor nodig. Wat een mens wel kan en geacht wordt te doen is zijn kruis opnemen en Jezus navolgen. Dan wordt de natuurlijke mens gekruisigd en van zichzelf bevrijd. Dat geschiedt uitsluitend uit vrije wil.

Het hele corona gebeuren (projectie van het eigen kwaad dat schuilgaat achter goed, op en in de buitenwereld) was een voorafspiegeling van wat er in de wereld, het veld van goed en kwaad, gaat gebeuren wanneer het teken van het beest wordt ingevoerd. Maar dan harder en duidelijker.

Karma. De projectie van het eigen kwaad, ook het kwaad (ego, dwaling) dat schuilgaat achter goed, in de wereld. De natuurlijke mens die heersen wil.

P.S. Eigenlijk zou ik dit niet moeten schrijven want het voedt de natuurlijke mens die hiermee aan de haal wil gaan. Maar omwille van de helderheid dat dit niet is waar mijn bericht om gaat, toch maar geschreven: de natuurlijke mens Jon is zelf gevaccineerd.
Laatst gewijzigd door Jon op 13 aug 2025, 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 13 aug 2025, 10:35
De antichrist
[18] Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
[19] Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
Geen onderhuids stieken gedoe na je modbreak he, gewoon durven zeggen wie je hier op GG met de antichrist op het oog hebt.
Het vervolg van je betoog heb ik maar geskipt, te veel venijn en schijnheiligheid bij je, niet mijn ding
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 13 aug 2025, 10:40
De antichrist
Geen onderhuids stieken gedoe na je modbreak he, gewoon durven zeggen wie je hier op GG met de antichrist op het oog hebt.
Het vervolg van je betoog heb ik maar geskipt, te veel venijn en schijnheiligheid bij je, niet mijn ding

De natuurlijke mens is de antichrist in ieder individu. “De” betreffende antichrist die het teken van het beest gaat invoeren en die door de natuurlijke mens gevolgd gaat worden, is nog onbekend. Trump (what’s in a name) is aardig op weg maar het is mogelijk dat hij daar nog een voorloper van is. “De” antichrist is de ultieme collectieve projectie van het eigen kwaad van de natuurlijke mens in de buitenwereld, het veld van goed en kwaad. Door gebrek aan zelfkennis.

Onder het mom van vrede en veiligheid is de natuurlijke mens tot het ergste in staat. Kijk maar naar Trump en Poetin en Netanyahu.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

1 Johannes 2
[15] Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
[16] Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
[17] En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft in eeuwigheid.

De antichrist

Jezus spreekt door Paulus heen altijd in het kader van het Koninkrijk. Niet in het kader van het veld van goed en kwaad = de wereld.

De goedmens kan inderdaad het ware goede (= juiste = de wil van de Vader) niet doen, ook al denkt hij van wel. De geestelijke mens doet dan ook niet het “goede” = het goede waarmee de natuurlijke mens zichzelf afzet tegen een andere natuurlijke mens, omdat hij zijn eigen kwaad onbewust buiten zichzelf projecteert, namelijk in de wereld en op de ander. De geestelijke mens doet niet het goede maar het juiste. En vangt als natuurlijke mens in navolging van Jezus de klappen binnen het veld van goed en kwaad want dat veld (de wereld) haat wat uit God is.

Wie de wereld = het veld van goed en kwaad, liefheeft, kan de naaste niet liefhebben met de liefde van de Vader, want de liefde van de Vader is niet in hem, leert Jezus bij monde van Paulus in 1 Johannes 2.

Vatte wie het vatten kan. Wie de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. In wie de liefde des Vaders wel leeft, hij zal tegen de stroom in moeten zwemmen in het veld van goed en kwaad. Dat kan hij alleen in de kracht van de Zoon, die immers hiertoe voor ons gestorven is.

Als iets het gewraakte citaat uit 1 Johannes 2 keihard aan het licht heeft gebracht dan is het wel de Coronaperiode. Onder het mom van de naastenliefde zijn onder de noemer van “goed” de meest liefdeloze dingen gedaan en gepropageerd en de meest liefdevolle nagelaten, en zijn de individuele harten en geesten beproefd.

Onder de noemer “goed” werden stervenden beroofd van de aanwezigheid van hun dierbaren en stierven alleen. Onder de noemer“goed” werden ouderen aan hun lot overgelaten. Onder de noemer “goed” werden de meest vergaande “maatregelen” “goed”gesproken. Onder de noemer “kwaad” werden mensen uitgesloten. Onder de noemer “kwaad” werden privégegevens van mensen nagetrokken en in de meest absurde situaties geëist. Onder de noemer “goed” werd dit alles recht gepraat door de natuurlijke mens.

Onder de noemer “goed” gaven burgers andere burgers aan bij “autoriteiten” (autoriteiten binnen het veld van goed en kwaad dan) en werd dit ook gestimuleerd door die autoriteiten.

Het ging in zeer korte tijd zelfs zó ver dat de discussie door bredeweggers (gelovig en ongelovig) werd versmald (tunnelvisie van de natuurlijke mens) tot “gevaccineerd” met een experimenteel middel (= “goed”) versus “niet-gevaccineerd” (= kwaad). De grote massa bredeweggers was Roomser dan Rutte.

Wie de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem, zegt Jezus Christus bij monde van Paulus. Dat kan ook niet anders, want de wereld is het veld van goed en kwaad. In het Koninkrijk van Christus bestaat geen goed en kwaad. Omdat het ego daar niet binnen kan en op de smalle weg van zelfkennis is gestorven cq afgelegd. Dat afleggen kan een mens niet zelf. Jezus sloeg ook Zichzelf niet aan het kruis, daar waren Romeinen voor nodig. Wat een mens wel kan en geacht wordt te doen is zijn kruis opnemen en Jezus navolgen. Dan wordt de natuurlijke mens gekruisigd en van zichzelf bevrijd. Dat geschiedt uitsluitend uit vrije wil.

Het hele corona gebeuren (projectie van het eigen kwaad dat schuilgaat achter goed, op en in de buitenwereld) was een voorafspiegeling van wat er in de wereld, het veld van goed en kwaad, gaat gebeuren wanneer het teken van het beest wordt ingevoerd. Maar dan harder en duidelijker.

Karma. De projectie van het eigen kwaad, ook het kwaad (ego, dwaling) dat schuilgaat achter goed, in de wereld. De natuurlijke mens die heersen wil.

P.S. Eigenlijk zou ik dit niet moeten schrijven want het voedt de natuurlijke mens die hiermee aan de haal wil gaan. Maar omwille van de helderheid dat dit niet is waar mijn bericht om gaat, toch maar geschreven: de natuurlijke mens Jon is zelf gevaccineerd.
Dit is een onbegrijpelijke reactie op mijn gequote bericht. Zeker als je weet dat mijn leven in deze dualistische wereld altijd in dienst heeft gestaan van anderen.
Daarbij zijn er natuurlijk fouten gemaakt, maar daar heb ik altijd geprobeerd de verantwoordelijkheid voor te nemen.

Ik houd het er op dat het je oplucht dat je dit hier en nu allemaal kwijt bent.

Als je ooit nog eens een ècht gesprek met me wilt voeren, dan merk ik het wel.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Jon

Bericht door Jon »

Mijn opinie is dat je binnen het veld van goed en kwaad anderen beter niet kunt aanspreken op hun gedrag.

Ja. Dagelijks genoeg voorbeelden.

https://nos.nl/artikel/2575840-leraar-d ... -gaat-goed

Tufkah schreef: 13 aug 2025, 09:40
De tegenwoordige geest beziet slechts de dingen en neemt ze tot waarneming zonder sympathie of antipathie. Het is het hart wat in beroering komt als er een ontmoeting is tussen twee geliefden (Matt 18:20). Dát is het Koninkrijk Gods. Het ego heeft daar geen weet van en zal het ook nooit weten. Het zij zo. Je kunt geen mensen het Koninkrijk in proberen te krijgen.
Klopt. Ik vind Yours een aardig mens. Dat zal ik niet ontkennen.

:thumb1:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 13 aug 2025, 10:31

Op mijn gedrag valt niets aan te merken.
Ik spreek in algemene zin. Binnen het veld van goed en kwaad is men onbewust van bepaalde zaken. Mensen die binnen het veld van goed en kwaad aanspreken op zaken die ze niet kunnen weten is niet van nut. Het ego is zich van geen kwaad bewust.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

1 Johannes 2

De antichrist

Wat er niet begrepen werd is dat Jezus zegt om de wereld niet lief te hebben. Dat is een vreemde uitspraak van Jezus, want Jezus predikt ook de naastenliefde en je medemens is toch in de wereld? Ik ga me daar niet tegen verdedigen. Zelfkennis heeft mij geleerd dat als ik "de ander" als uitnemender beschouw dan mijzelf, dat er dan wat gebeurd op het gebied van bewustzijn. Deze blijkt een brandpunt te hebben welke ik 'aandacht' noem. Zoiets als een hoger of lager bewustzijn bestaat niet en ook onderschrijf ik de onveranderlijkheid van bewustzijn. Hoe kan er dan toch iets veranderen aan bewustzijn?

De mens die "de ander" `als uitnemender beschouwt dan zichzelf, diens geest wordt omvat door de liefde van de Vader. De Vader neemt de geest uit deze wereld, dat is de vergeestelijking van de (eigen) geest. Als natuurlijke mens ben ik zelf ook "een ander" geworden. Ik ben "ander met de anderen" als natuurlijke mens in deze wereld. De natuurlijke mens sterft, wat blijft is het (voorheen) onbewuste gewaarzijn (niet bewustzijn) wat zichzelf gewaar is én zich bewust is van de natuurlijke mens Tufkah.

Zodoende heb ik én de wereld niet lief én beschouw ik de ander als uitnemender dan mijzelf.

Yours heeft een geheel ander idee van 'bewustzijn' getuige haar onderschrift. En dat vind ik helemaal prima, geen mens kan 'bekeerd' worden tot de weg naar binnen. Bij de weg naar binnen heeft niemand gelijk, alleen de waarheid heeft gelijk.......
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 13 aug 2025, 10:47
..............Onder het mom van vrede en veiligheid is de natuurlijke mens tot het ergste in staat. Kijk maar naar Trump en Poetin en Netanyahu.
Gelukkig heeft onze lieve Heer ook nog kostgangers die zonder zonden zijn zoals jij en ik.