Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 20 jul 2025, 12:35
Messenger schreef: 20 jul 2025, 12:29
Ik heb het over de fysieke mens en de spirituele mens, gecombineerd in 1.
De natuurlijke mens heeft geen weet van de geestelijke mens. Om daarvan wetend te worden dient de mens Jezus te volgen in het licht, zijn kruis te dragen en zichzelf te verloochenen. Wie gelooft in het hiernamaals, die heeft zichzelf niet verloochent.
Ik hoef niemand te volgen, ik ken God immers al. En het hiernamaals en hiervoormaals is eigenlijk het hiernumaals.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

Hiernamaals, Koninkrijk, het zijn begrippen die niet iedereen hetzelfde zeggen en dat maakt het onderlinge gesprek daarover ook moeilijk of zelfs onmogelijk. De vervolgvraag die daarop aansluit is wel "" wie/ wat "' komt in het Hiernamaals, Koninkrijk of hoe ook te noemen.
Opnieuw de bonte stoet aan verschillende invullingen.
Of de invulling van "' dood "'. Niet iedereen verstaat onder "' dood "" ook de biologische dood.
De "' dood "' van de natuurlijke mens is bij hen niet gelijk aan de biologische dood van de aardbewoner.
Kortom dezelfde woorden cirkelen rond, maar het zelfde woord heeft onderling niet dezelfde betekenis.
Zelf probeer ik wel een "' woord "' te koppelen aan een specifieke gebruiker van het woord, dat levert voor mij een vorm van "' begrijpen "" op.
Na de dood ALS engelen zijn, zegt mij niet dat de mens na de biologische dood een engel is.
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk op het uitgangspunt.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

De natuurlijke mens heeft geen weet van de geestelijke mens. Om daarvan wetend te worden dient de mens Jezus te volgen in het licht, zijn kruis te dragen en zichzelf te verloochenen. Wie gelooft in het hiernamaals, die heeft zichzelf niet verloochent.
En Petra schreef:
Petra schreef: Volgens Marcus 12:25 zegt Jezus “want wanneer mensen uit de dood opstaan trouwen ze niet, en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel”.

1. Jezus spreekt hier expliciet over een hiernamaals.
2. Jezus spreekt expliciet over opstaan uit de dood.

Waarbij je je af kunt vragen.. wat is de hemel. En wat is een engel. Heeft een engel een fysiek lichaam of is het een onstoffelijke entiteit?
Wat is het dan van een mens wat na de dood in de hemel vertoeft ?
De mens Jezus moet van binnenuit ook alles over de natuurlijke mens geweten hebben, ander kon hij deze kennis van het hiernamaals niet via Marcus uitspreken. Dat betekent dat er in Hem een natuurlijke component naast de geestelijke component aanwezig geweest moet zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Jon

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 20 jul 2025, 12:39

Ik hoef niemand te volgen, ik ken God immers al. En het hiernamaals en hiervoormaals is eigenlijk het hiernumaals.
De buren “kennen” mijn vader ook. Toch zijn zij niet zijn kinderen.

Efeze 2:11-14

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 20 jul 2025, 13:23

En Petra schreef:
Petra schreef: Volgens Marcus 12:25 zegt Jezus “want wanneer mensen uit de dood opstaan trouwen ze niet, en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel”.

1. Jezus spreekt hier expliciet over een hiernamaals.
2. Jezus spreekt expliciet over opstaan uit de dood.

Waarbij je je af kunt vragen.. wat is de hemel. En wat is een engel. Heeft een engel een fysiek lichaam of is het een onstoffelijke entiteit?
Wat is het dan van een mens wat na de dood in de hemel vertoeft ?
De mens Jezus moet van binnenuit ook alles over de natuurlijke mens geweten hebben, ander kon hij deze kennis van het hiernamaals niet via Marcus uitspreken. Dat betekent dat er in Hem een natuurlijke component naast de geestelijke component aanwezig geweest moet zijn.
Het is Petra die kennis heeft van het hiernamaals.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 20 jul 2025, 14:08

En Petra schreef:

Het is toch echt de evangelist Marcus uit de Bijbel die Petra geciteerd heeft.
Messenger

Bericht door Messenger »

Ik denk dat Jezus dat ook wilde overbrengen maar de mensen met macht wilden mogelijk dat de mens zich als een sterfelijk schepsel zou zien, zich ondergeschikt zouden voelen ten opzichte van God en de menselijke autoriteiten.

Jezus toonde Zijn wonderen en deelde Zijn inzichten en zei : "Dit, en meer als dit zult Gij ook doen."

Maar ook toen waren er velen die onzeker bleven over zichzelf en tegen hen zal Hij gezegd kunnen hebben: "Als jullie dat niet kunnen geloven, geloof dan maar in Mij."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Petra

Bericht door Petra »

Yours schreef: 20 jul 2025, 14:53

Sterker nog.. de eerste was Marcus 12. De Tweede Lucas 20. En dan heb je ook nog Mattheus 22. “Zij zijn als engelen Gods in de hemel “
https://www.bible.com/nl/bible/165/MAT.22.30-40.STV
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 20 jul 2025, 13:15 Hiernamaals, Koninkrijk, het zijn begrippen die niet iedereen hetzelfde zeggen en dat maakt het onderlinge gesprek daarover ook moeilijk of zelfs onmogelijk. De vervolgvraag die daarop aansluit is wel "" wie/ wat "' komt in het Hiernamaals, Koninkrijk of hoe ook te noemen.
Of de invulling van "' dood "'. Niet iedereen verstaat onder "' dood "" ook de biologische dood.
De "' dood "' van de natuurlijke mens is bij hen niet gelijk aan de biologische dood van de aardbewoner.
Kortom dezelfde woorden cirkelen rond, maar het zelfde woord heeft onderling niet dezelfde betekenis.
Zelf probeer ik wel een "' woord "' te koppelen aan een specifieke gebruiker van het woord, dat levert voor mij een vorm van "' begrijpen "" op.
Na de dood ALS engelen zijn, zegt mij niet dat de mens na de biologische dood een engel is.
Als er staat dat mensen na de dood opstaan. En dan niet meer trouwen omdat ze net als engelen zijn en daarom niet meer sterven.
Dan gaat het toch over na de dood in het hiernamaals.
Als volgens jou of anderen het hiernamaals niet de situatie na de dood betreft.. wat dan ???
Is het hiernamaals opeens iets voor je dood of tijdens je dood geworden dan ofzo ?
peda

Bericht door peda »

Petra schreef: 20 jul 2025, 15:29
peda schreef: 20 jul 2025, 13:15 Hiernamaals, Koninkrijk, het zijn begrippen die niet iedereen hetzelfde zeggen en dat maakt het onderlinge gesprek daarover ook moeilijk of zelfs onmogelijk. De vervolgvraag die daarop aansluit is wel "" wie/ wat "' komt in het Hiernamaals, Koninkrijk of hoe ook te noemen.
Als er staat dat mensen na de dood opstaan. En dan niet meer trouwen omdat ze net als engelen zijn en daarom niet meer sterven.
Dan gaat het toch over na de dood in het hiernamaals.
Als volgens jou of anderen het hiernamaals niet de situatie na de dood betreft.. wat dan ???
Is het hiernamaals opeens iets voor je dood of tijdens je dood geworden dan ofzo ?
Ik denk wel dat voor vele gelovigen de '' opstanding "' gelijk staat aan een vorm van bewust individueel voortleven na de dood.
In de Hemel of op een vorm van nieuwe aarde of onder welke constructie ook.
Een hiernamaals dat reeds existeert voor de biologische dood, lijkt mij lastig te onderbouwen
Een bewoning van het Koninkrijk voor diegenen die tijdens hun aardse leven een "' geestelijke stap "" genomen hebben, lijkt mij meer passen .
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maar het is Petra die dat als een hiernamaals interpreteert. Mijn eigen commentaar er op heb ik reeds gegeven.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 20 jul 2025, 16:06

Maar het is Petra die dat als een hiernamaals interpreteert. Mijn eigen commentaar er op heb ik reeds gegeven.
Deze topic verloopt precies zoals ik hedenmorgen inschatte.
Wanneer een ander met teksten komt waaruit je zou kunnen opmaken dat er een hiernamaals is ga jij daar niet op in maar kom je met je eigen favoriete teksten die op meerdere manieren zijn uit te leggen.
Degenen die met hun teksten aankomen verwijt jij vervolgens natuurlijke mensen te zijn omdat ze in een hiernamaals geloven en naturlijke mensen hebben per definitie bij jou ongelijk.
En zo kan deze topic nog eindeloos doorgaan zonder iets nieuws op te leveren zolang jij argumenten van anderen weigert serieus te nemen. Teksten als die van Marcus negeren met jouw bekende dooddoeners als "ik volg Jezus" is wel heel erg makkelijk.
Ik geloof zelf ook niet zo in een hiernamaals maar ik heb dan ook minder met het NT dan jij. Had ik dat niet dan zou ik op zijn minst aan een hiernamaals twijfelen. Hoe de hemel en wij aldaar er vervolgens uit zouden zien, geen idee.

ps.
Wanneer jij praten over een hiernamaals gebabbel vindt waarom sloof je je dan zo uit een hiernamaals te ontkennen? Heb je als geestelijk mens niets nuttigers in je leven te doen? Of is het jouw ego wat jou altijd nog parten speelt, punten scoren met gelijk hebben?
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Je kunt jezelf niet leren kennen door jezelf te verloochenen.
Petra

Bericht door Petra »

Als er staat dat je na je (daadwerkelijke fysieke) dood opstaat en dan in hemel als engel bent.
Dan valt dat niet anders te interpreteren dan dat het over het hiernamaals gaat.

Ik zal de teksten onderaan citeren.
Het gaat expliciet om de vraag als een vrouw die weduwe was en met meerdere mannen getrouwd is geweest sterft, wiens vrouw ze dan is in de opstanding.

Daaruit kun je concluderen dat ..het gaat om daadwerkelijk dood gaan, uit de dood opstaan en opstanding. En niet een geestelijke/spirituele dood met spiritueel achtige opstanding.

Mattheüs 22:23–33 (NBV21)
"24 ‘Meester, Mozes heeft gezegd dat als iemand sterft zonder kinderen, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen voor zijn broer.
25 Nu waren er bij ons zeven broers. De eerste trouwde en stierf, en omdat hij geen kinderen had nagelaten, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.
26 Hetzelfde gebeurde met de tweede en de derde, tot en met de zevende.
27 Als laatste stierf de vrouw.
28 Van wie van de zeven is ze nu in de opstanding de vrouw? Want ze zijn allen met haar getrouwd geweest.’
29 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘Jullie dwalen, omdat jullie de Schriften niet kennen en evenmin de macht van God.
30 Want na de opstanding huwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn in de hemel als engelen.
31 Hebben jullie dan niet gelezen wat God jullie over de opstanding heeft gezegd?
32 “Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob”? Hij is geen God van doden, maar van levenden.’
33 Toen de mensen dit hoorden, waren ze diep onder de indruk van zijn onderricht.

Marcus 12:18–27 (NBV21)
18 Er kwamen ook Sadduceeën naar hem toe – zij beweren dat er geen opstanding is – en ze stelden hem een vraag:
19 ‘Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven dat als iemands broer sterft en een vrouw achterlaat maar geen kinderen nalaat, die man met de weduwe moet trouwen en voor nageslacht moet zorgen voor zijn broer.
20 Er waren eens zeven broers. De eerste trouwde en stierf zonder kinderen na te laten.
21 De tweede trouwde met haar en stierf ook zonder kinderen na te laten, en de derde eveneens.
22 Geen van de zeven liet kinderen na. Als laatste stierf de vrouw.
23 Van wie van hen is ze dan in de opstanding de vrouw? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
24 Jezus zei tegen hen: ‘Zit u er niet naast, omdat u zowel de Schriften als de macht van God niet kent?
25 Want als mensen uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn als engelen in de hemel.
26 Wat nu de doden betreft, dat ze opgewekt worden – hebt u in het boek van Mozes bij het verhaal over de braamstruik niet gelezen dat God tegen hem zegt: “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”?
27 Hij is geen God van doden, maar van levenden. U dwaalt vreselijk!’

Lucas 20:27–40 (NBV21)
27 Toen kwamen er enkele Sadduceeën naar hem toe, mensen die ontkennen dat er een opstanding is.
28 Ze stelden hem een vraag: ‘Meester, Mozes heeft voor ons bepaald dat als iemand die een broer heeft, sterft zonder kinderen na te laten, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen.
29 Nu waren er zeven broers. De eerste trouwde en stierf kinderloos.
30 De tweede broer trouwde met haar,
31 en ook de derde, en zo alle zeven. Ze lieten geen kinderen na en stierven.
32 Als laatste stierf de vrouw.
33 Wiens vrouw is ze dan bij de opstanding? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt,
35 maar zij die waardig bevonden zijn deel te hebben aan de komende wereld en aan de opstanding uit de dood, huwen niet en worden niet uitgehuwelijkt.
36 Ze kunnen immers niet meer sterven, want ze zijn als engelen; en omdat ze uit de dood zijn opgestaan, zijn ze kinderen van God.
37 Dat de doden werkelijk worden opgewekt, heeft ook Mozes al duidelijk gemaakt in het verhaal over de braamstruik, waar hij spreekt over de Heer als de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.
38 Hij is geen God van doden, maar van levenden, want voor hem zijn allen in leven.’
39 Enkele schriftgeleerden zeiden: ‘Meester, wat u zegt is juist.’
J-W

Bericht door J-W »

.............Wie gelooft in het hiernamaals, die heeft zichzelf niet verloochent.
Deze stelling staat nergens in de bijbel (ook niet met een d) en is dus iets van jouw persoonlijke geloof zoals anderen het hunne hebben. Niets mis mee maar het blijft slechts jouw geloof, voor anderen een stelling zonder waarde van een gelovige betweter met een zeurderig mannetje in zich (zijn ego)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 22 jul 2025, 06:03

Dat denken de ongelovigen, die kennen zichzelf dan ook alleen als een ego. Jezelf verloochenen is dan ook nog geen sinecure, zonder hulp van binnen uit gaat dat niet.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 22 jul 2025, 06:27

Als er staat dat je na je (daadwerkelijke fysieke) dood opstaat en dan in hemel als engel bent.
Dan valt dat niet anders te interpreteren dan dat het over het hiernamaals gaat.

Het gaat expliciet om de vraag als een vrouw die weduwe was en met meerdere mannen getrouwd is geweest sterft, wiens vrouw ze dan is in de opstanding.

Daaruit kun je concluderen dat ..het gaat om daadwerkelijk dood gaan, uit de dood opstaan en opstanding. En niet een geestelijke/spirituele dood met spiritueel achtige opstanding.

"24 ‘Meester, Mozes heeft gezegd dat als iemand sterft zonder kinderen, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen voor zijn broer.
25 Nu waren er bij ons zeven broers. De eerste trouwde en stierf, en omdat hij geen kinderen had nagelaten, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.
28 Van wie van de zeven is ze nu in de opstanding de vrouw? Want ze zijn allen met haar getrouwd geweest.’
29 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘Jullie dwalen, omdat jullie de Schriften niet kennen en evenmin de macht van God.
30 Want na de opstanding huwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn in de hemel als engelen.
31 Hebben jullie dan niet gelezen wat God jullie over de opstanding heeft gezegd?
32 “Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob”? Hij is geen God van doden, maar van levenden.’
33 Toen de mensen dit hoorden, waren ze diep onder de indruk van zijn onderricht.

18 Er kwamen ook Sadduceeën naar hem toe – zij beweren dat er geen opstanding is – en ze stelden hem een vraag:
19 ‘Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven dat als iemands broer sterft en een vrouw achterlaat maar geen kinderen nalaat, die man met de weduwe moet trouwen en voor nageslacht moet zorgen voor zijn broer.
20 Er waren eens zeven broers. De eerste trouwde en stierf zonder kinderen na te laten.
21 De tweede trouwde met haar en stierf ook zonder kinderen na te laten, en de derde eveneens.
23 Van wie van hen is ze dan in de opstanding de vrouw? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
24 Jezus zei tegen hen: ‘Zit u er niet naast, omdat u zowel de Schriften als de macht van God niet kent?
25 Want als mensen uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar ze zijn als engelen in de hemel.
26 Wat nu de doden betreft, dat ze opgewekt worden – hebt u in het boek van Mozes bij het verhaal over de braamstruik niet gelezen dat God tegen hem zegt: “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”?

27 Toen kwamen er enkele Sadduceeën naar hem toe, mensen die ontkennen dat er een opstanding is.
28 Ze stelden hem een vraag: ‘Meester, Mozes heeft voor ons bepaald dat als iemand die een broer heeft, sterft zonder kinderen na te laten, zijn broer met de weduwe moet trouwen om voor nageslacht te zorgen.
33 Wiens vrouw is ze dan bij de opstanding? Alle zeven zijn immers met haar getrouwd geweest.’
34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt,
35 maar zij die waardig bevonden zijn deel te hebben aan de komende wereld en aan de opstanding uit de dood, huwen niet en worden niet uitgehuwelijkt.
36 Ze kunnen immers niet meer sterven, want ze zijn als engelen; en omdat ze uit de dood zijn opgestaan, zijn ze kinderen van God.
37 Dat de doden werkelijk worden opgewekt, heeft ook Mozes al duidelijk gemaakt in het verhaal over de braamstruik, waar hij spreekt over de Heer als de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.
38 Hij is geen God van doden, maar van levenden, want voor hem zijn allen in leven.’
Ik lees nergens het woord hiernamaals of iets wat er op lijkt. Ik lees wel iets over opstanding uit de dood. Wat Jezus beschrijft is de mens die uit Geest is geboren. Dat is niet de vleselijke mens. De Sadduceeën in dit gedeelte zijn typische natuurlijke mensen, ze zitten wat te zeuren over dingen als kinderen krijgen. Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:48
Dat_beloof_ik schreef: 22 jul 2025, 06:03

Dat denken de ongelovigen, die kennen zichzelf dan ook alleen als een ego. Jezelf verloochenen is dan ook nog geen sinecure, zonder hulp van binnen uit gaat dat niet.
Het heeft niets te maken met geloof of ongeloof, maar met de definitie van verloochenen.
Uit de definitie van verloochenen volgt dat dit niet kan leiden tot het leren kennen van jezelf.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53
Petra schreef: 22 jul 2025, 06:27

Ik lees nergens het woord hiernamaals of iets wat er op lijkt. Ik lees wel iets over opstanding uit de dood. Wat Jezus beschrijft is de mens die uit Geest is geboren. Dat is niet de vleselijke mens. De Sadduceeën in dit gedeelte zijn typische natuurlijke mensen, ze zitten wat te zeuren over dingen als kinderen krijgen. Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Het gaat wel degelijk over vleselijke mensen. Er staat dat de doden werkelijk worden opgewekt, niet dat de geest van de doden verschijnt. En dat is wat ook in Mattheus 27:53 staat: Nadat de doden opstonden uit hun graven, na Jezus opstanding, kwamen ze in de Heilige stad en zijn ze aan velen verschenen.
Dat gaat over vleselijke mensen en doden, daar kun je niet omheen.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53 Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
Je bent zelf vader……
Dit is een verloochening van je eerdere leven als natuurlijke mens: als echtgenoot en met name als vader van je kinderen.

Het fanatisme/de dogmatiek waarmee je mensen hier benadert die niet aan je huidige normen voldoen, komt niet begripvol over. En zet hen in een bepaald hok, waardoor tot verbinding komen steeds moeilijker wordt.

Daar was die Jezus van 20 eeuwen geleden geheel anders in: die verbond zich met velen en toonde in zijn doen en laten begrip voor de mensen om hem heen. Hij begreep tevens dat het moederschap voor vrouwen èn het vaderschap voor mannen een bijzonder mooie manier is om (te leren) lief te hebben: seksualiteit speelt daar een bijzondere verbindende rol in.

Herlees Lukas 20: 34-36 uit de HSV dan ook nog eens:
Lukas 20
34. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: De kinderen van deze wereld trouwen en worden ten huwelijk gegeven,
35. maar zij die het waard geacht zijn die toekomstige wereld te verkrijgen, en de opstanding uit de doden, zullen niet trouwen en ook niet ten huwelijk gegeven worden.
36. Want zij kunnen niet meer sterven, omdat zij gelijk zijn aan engelen. En zij zijn kinderen van God, omdat zij kinderen van de opstanding zijn.
Mullog

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 22 jul 2025, 12:08
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:53 Tja, alleen natuurlijke mensen kunnen kinderen krijgen, dat lijkt me logisch. Geestelijke mensen huwen niet, krijgen geen kinderen, (en hebben dus ook geen seks) en worden ook niet uitgehuwelijkt.
...
Je bent zelf vader……
Dit is een verloochening van je eerdere leven als natuurlijke mens: als echtgenoot en met name als vader van je kinderen.
...
Hij heeft geen eerder leven als natuurlijk mens gehad. Hij heeft nu ook geen leven als geestelijk mens. Hij leeft, als iedereen, gewoon als mens.
peda

Bericht door peda »

De kracht van de naturalist ligt in het vinden van quasi "' onmogelijkheden/ongerijmdheden "' in de overtuigingen van de metafysici.
De metafysicus beschikt daarentegen over een veelheid van spirituele verhalen, daarin is hij/ zij weer niet te slaan.
Ik kijk zowel naar de onmogelijkheden/ ongerijmdheden als naar de inhoud van de vele verhalen.
Voor mij althans is de combinatie van beide "' domeinen "' zeer de moeite waard, "" I do it my way ""
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 22 jul 2025, 10:07
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 09:48

Het heeft niets te maken met geloof of ongeloof, maar met de definitie van verloochenen.
Uit de definitie van verloochenen volgt dat dit niet kan leiden tot het leren kennen van jezelf.
Wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest (verloochenen), zal het behouden.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Mullog schreef: 22 jul 2025, 12:27
...
Je bent zelf vader……
...
Hij heeft geen eerder leven als natuurlijk mens gehad. Hij heeft nu ook geen leven als geestelijk mens. Hij leeft, als iedereen, gewoon als mens.
Ik ben getrouwd dus ik heb ook geen leven ;) . Maar ook in dit topic graag weer met elkaar en niet over elkaar discussiëren.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Jon

Bericht door Jon »

Je bent zelf vader……

Het fanatisme/de dogmatiek waarmee je mensen hier benadert die niet aan je huidige normen voldoen, komt niet begripvol over. En zet hen in een bepaald hok, waardoor tot verbinding komen steeds moeilijker wordt.

Daar was die Jezus van 20 eeuwen geleden geheel anders in: die verbond zich met velen en toonde in zijn doen en laten begrip voor de mensen om hem heen. Hij begreep tevens dat het moederschap voor vrouwen èn het vaderschap voor mannen een bijzonder mooie manier is om (te leren) lief te hebben: seksualiteit speelt daar een bijzondere verbindende rol in.

Herlees Lukas 20: 34-36 uit de HSV dan ook nog eens:
Lukas 20
34. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: De kinderen van deze wereld trouwen en worden ten huwelijk gegeven,
35. maar zij die het waard geacht zijn die toekomstige wereld te verkrijgen, en de opstanding uit de doden, zullen niet trouwen en ook niet ten huwelijk gegeven worden.
36. Want zij kunnen niet meer sterven, omdat zij gelijk zijn aan engelen. En zij zijn kinderen van God, omdat zij kinderen van de opstanding zijn.

Je begrijpt er gewoon niks van Yours. Laat Khalil Gibran het je dan verklaren:

Kahlil Gibran: “En hij zei: Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf. Zij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.”

Wat betreft je citaat kun je beter de Statenvertaling aanhouden. Daar staat:

34 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;
36 Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.
37 En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes aangewezen bij het doornenbos, als hij den Heere noemt den God Abrahams, en den God Izaks, en den God Jakobs.
38 God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.
39 En sommigen der Schriftgeleerden, antwoordende, zeiden: Meester! Gij hebt wel gezegd.
40 En zij durfden Hem niet meer iets vragen.
41 En Hij zeide tot hen: Hoe zeggen zij, dat de Christus Davids Zoon is?
42 En David zelf zegt in het boek der psalmen: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand,
43 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
44 David dan noemt Hem zijn Heere; en hoe is Hij zijn Zoon?
45 En daar al het volk het hoorde, zeide Hij tot Zijn discipelen:
46 Wacht u van de Schriftgeleerden, die daar willen wandelen in lange klederen, en beminnen de groetingen op de markten, en de voorgestoelten in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
47 Die der weduwen huizen opeten, en onder een schijn lange gebeden doen; dezen zullen zwaarder oordeel ontvangen.

Er staat niet “de kinderen van deze wereld” en er staat óók niet “toekomstige wereld”. :!: En er staat ook niet “verkrijgen” maar “verwerven”. Waar Jezus over spreekt is het Koninkrijk Gods in u. Door Paulus de bedeling der verborgenheid genoemd (Efeze 6:18-20).
Laatst gewijzigd door Jon op 22 jul 2025, 13:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)