Psyche en lichaam zijn één.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Psyche en lichaam zijn één.

Bericht door Dat_beloof_ik »

Inktvlam schreef: 08 aug 2025, 11:56
Rolf schreef: 08 aug 2025, 09:41 M.i. zijn psyche en lichaam één. Daarom is het mentale 100% fysiek te verklaren ("stofjes') en 100% psychisch/sociaal te verklaren.
Zonder lichaam (met hersenen) geen geest. Daarom kan er geen leven zijn na de dood. Zonder levend lichaam is er geen psyche meer.
En kunnen er ook geen God of goden bestaan.
Dat valt niet te rijmen met:
– De talloze bijna-doodervaringen. In sommige gevallen leidt tot: ontmoeting en communicatie met overleden personen en ontmoeting met een stralend licht of een wezen van licht. Er wordt een absolute acceptatie en onvoorwaardelijke liefde ervaren en men komt in aanraking met diepe kennis en wijsheid.
– De uittredingen. Er zijn mensen die uit hun lichaam kunnen treden. De ziel treedt uit het lichaam.
– Er zijn mensen die menen gereïncarneerd te zijn en zich een vorig leven kunnen herinneren.
– Het Lazarus-syndroom bij orgaandonatie. Voordat organen worden weggenomen kunnen heftige reacties zich voordoen bij orgaandonoren als ze onder het mes liggen. Terwijl ze hersendood zijn verklaard ! Een krantenkop luidde: “Hersendode patiënt voelt pijn”. Hieruit kun je opmaken dat de ziel nog aanwezig is in het lichaam bij hersendood.
– Geestverschijningen. Een sensationeel geval waren de geestverschijningen na de tsunami in Japan. In maart 2011 vond er in het noordoosten van Japan een tsunami plaats. Deze heeft geleid tot de kernramp in Fukushima. Er waren golven tot veertig meter hoogte. Bij de tsunami kwamen bijna 16.000 mensen om en 2.500 mensen werden vermist. Na de tsunami waren er in het zwaarst getroffen gebied talrijke meldingen van geestverschijningen.
viewtopic.php?p=411023#p411023
– De postmortale communicaties (PMC's).
viewtopic.php?p=477729#p477729
Klopt. Dat valt niet te rijmen. Maar dat is geen probleem, het komt omdat de feiten van de punten die je opvoert, anders liggen dan jij stelt.
Jon

Bericht door Jon »

Leon schreef: 13 aug 2025, 15:26
Tufkah schreef: 13 aug 2025, 15:24

De boete is dan ook de wil van God;-)
Vandaag een verkeersboete mogen ontvangen, was wat ‘vlot’ naar mijn afspraak gereden die voor een dichte deur stond. Wil van God inderdaad, haha.
Oh was jij dat :lol: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6365545/m ... boete.html
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Rolf

Bericht door Rolf »

Waarom ik geloof in het bestaan van een vrije wil: als je door het centrum van Rotterdam loopt, zie je allemaal kaarsrecht opgetrokken hoge gebouwen. Het gevolg van de vrije wil. Wij zijn niet het produkt van onze omgeving, maar omgekeerd: de omgeving is het produkt van de menselijke geest/brein.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Rolf schreef: 13 aug 2025, 18:10 Waarom ik geloof in het bestaan van een vrije wil: als je door het centrum van Rotterdam loopt, zie je allemaal kaarsrecht opgetrokken hoge gebouwen. Het gevolg van de vrije wil. Wij zijn niet het produkt van onze omgeving, maar omgekeerd: de omgeving is het produkt van de menselijke geest/brein.
Dat vind ik eerder wijzen op een beperkte vrije wil.
Als ieders wil zo vrij was.. verwacht ik vrije vormgegeven gebouwen naar ieders wens en wil. Maar nee.. allemaal kaarsrecht.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: 13 aug 2025, 16:46
Inktvlam schreef: 08 aug 2025, 11:56
Dat valt niet te rijmen met:
Klopt. Dat valt niet te rijmen. Maar dat is geen probleem, het komt omdat de feiten van de punten die je opvoert, anders liggen dan jij stelt.
De feiten liggen anders? Vertel !
We moeten natuurlijk wel de feiten goed op orde hebben. Feiten zijn belangrijk voor de meningsvorming.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Rolf schreef: 09 aug 2025, 10:10 Hieronder volgt mijn mening.
Een bijna doodervaring is een roes die veroorzaakt is door een tekort aan zuurstof in de hersenen.
Uittreding is een gewaarwording, je hebt het gevoel dat je uittreedt, maar je treedt niet echt uit.
Reincarnatie, het geloof in een vorig leven: sommige mensen geloven zich een vorig leven te herinneren.
Maar het kan allemaal fantasie zijn.
Er volgt nog meer.
Zuurstoftekort kan niet de reden zijn. Het bewustzijn is bij een uittreding juist verruimd en helder. Dit soort dingen zijn onderzocht. Pim van Lommel schrijft er ook uitgebreid over in zijn boek: Eindeloos bewustzijn.

Bijna-doodervaringen
Michael Egnor schrijver van het boek: The Immortal Mind, noteert: “Er zijn vier redenen waarom bijna-doodervaringen wijzen op het voortbestaan van de mens na de dood.”

1. De helderheid van bijna-doodervaringen.
Ten eerste zijn bijna-doodervaringen heel helder. Ze zijn heel georganiseerd. Ze gaan vaak gepaard met een terugblik op het leven, en dat is niet iets wat je ziet vanuit een brein dat hallucineert of een brein dat sterft, of een brein dat zuurstof tekort komt.

In The Immortal Mind wijden Egnor en O'Leary hoofdstuk 6 aan verschillende pogingen om bijna-doodervaringen te ontkrachten. Eén suggestie is dat ze voortkomen uit hypoxie (zuurstoftekort) of hypercarbie (overtollig koolstofdioxide). Egnor, die deze aandoeningen heeft behandeld, wijst erop dat ze stress veroorzaken, en helemaal niet de kalmte van een bijna-doodervaring.

2. Het zien van dingen die bevestigd kunnen worden.

3. Alleen overleden personen worden ontmoet.

4. De frequentie van getransformeerde levens.
De vierde reden is dat … bijna-doodervaringen vaak transformerend zijn. Mensen worden er diepgaand door geraakt.
https://evolutionnews.org/2025/07/to-sk ... periences/

Dan hebben we nog de twaalf elementen bij een BDE.
viewtopic.php?p=477650#p477650

Uittredingen
Zolderworm heeft zijn uittredingen uitgebreid beschreven op dit forum.
De ervaringen die zo worden opgewekt zijn slechts hersenervaringen en halen het niet bij een "echte" uittreding. Het is geen vergelijk.
Bij mijn uittredingen verliet ik mijn lichaam en trad ik in in mijn eigen huis en de naaste omgeving. Dat alles werd zeer realistisch waargenomen. Gewoon alsof je wakker bent. Het heeft niet de eigenschappen van een hallucinatie. Het is gewoon je eigen huis.
Je kunt door muren en deuren heen, wat de eerste keer raar is om te doen. Je moet er als het ware durven induiken.
Voorts zie je soms je stoffelijk lichaam vanaf een afstandje liggen.
Een keer zweefde ik boven het dak van het huis, zag de dakpannen onder mij, zeer gedetailleerd. Ik wist dat mijn stoffelijk lichaam onder die dakpannen lag, en dat ik daar weer naar terug moest. Ik besloot in het dak te duiken, zoals je in een zwembad duikt, en belandde met een grote boog en veel lawaai weer terug in het lichaam.
Een andere keer ging ik naar de slaapkamer van mijn ouders en zag ik dat mijn moeder daar wasgoed op het bed had uitgespreid. Toen ik kort daarna weer terug was in mijn lichaam ging ik meteen kijken en het bleek te kloppen.
Enzovoort enzovoort.
viewtopic.php?p=394752#p394752

Rolf schreef: 11 aug 2025, 09:58 Beste Inktvlam,

Je noemt ook geestverschijningen (in o.a. Japan). Maar geestverschijningen zeggen niets.
Het zijn verschijnselen die zich in de hersenen afspelen. Ze zijn psychologisch te verklaren als hallucinaties en stemmen:
het zien en horen van dingen die er niet zijn. Zo zijn verschijningen van engelen hallucinaties
en het horen van God stemmen in het hoofd.
Taxichauffeurs (in Japan na de verwoestende tsunami) vertellen over ingestapte passagiers die eenmaal op de plaats van bestemming ineens waren verdwenen. Meer dan 100 interviews hebben plaatsgevonden met taxichauffeurs, niet iedereen wilde zijn ervaringen delen, maar sommigen waren bereid te vertellen dat ze spookpassagiers hebben opgepikt.
Zouden die taxichauffeurs allemaal last hebben gehad van dezelfde hallucinatie? Dat geloof je toch zelf niet?
Verder ken ik mensen in mijn naaste omgeving, die ook wel 's een geestverschijning, meestal een overleden familielid, hebben gezien.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het nadeel van het BDE geloof is dat het het geloof in een hiernamaals alleen maar versterkt. Men gaat op in anekdotische vertellingen en fantaseert er termen zoals "verruimd bewustzijn" bij. Uiteraard komt Pim van Lommel (vzmh) weer langs en zo staat er weer een pseudo-religie op de rails (New Age)

Uiteraard kunnen de ontmoetingen met overleden personen niet uitblijven. Wel, ik kan u meedelen dat ik ook wel eens overleden geliefden ontmoet. Dat verschijnsel heet 'dromen' en het is aangenaam om verloren geliefden te ontmoeten in mijn dromen. Maar het is wel een product van mijn eigen geest.....
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Dat_beloof_ik

Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:10
Dat_beloof_ik schreef: 13 aug 2025, 16:46
De feiten liggen anders? Vertel !
We moeten natuurlijk wel de feiten goed op orde hebben. Feiten zijn belangrijk voor de meningsvorming.
Blij met je laatste 2 zinnen, dan zijn we het daar over eens: we moeten de feiten op orde hebben, die zijn belangrijk voor meningsvorming.
En niet alleen dat, maar ook voor (veel belangrijker) het trekken van algemeen aanvaarde conclusies.
Helaas heb je veelvuldig laten zien dat je een andere visie hebt op feiten dan wat daar in het Nederlands onder wordt verstaan.
Je ziet 'persoonlijke ervaringen en meningen' ook vaak als feit.

Zodoende kom je met bijnadood ervaringen, uittredingen, geestverschijningen.
Dat zijn geen bestaande zaken, geen feiten. Wel is het een feit dat mensen dat persoonlijk ervaren. Maar dat maakt de fenomen zelf nog geen feit, al deze zaken zijn niet bewezen en dus geen feit.
Wat betreft Lazarus syndroom: dat is iets anders dan jij voorstelt. Lazarus syndroom is de spontane terugkeer van een normaal hartritme na mislukte pogingen tot reanimatie. Het heeft totaal niets met orgaandonatie te maken.
Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:18

Bijna-doodervaringen
Michael Egnor schrijver van het boek: The Immortal Mind, noteert: “Er zijn vier redenen waarom bijna-doodervaringen wijzen op het voortbestaan van de mens na de dood.”
Niet interessant. Er zijn duizenden redenen voor mensen om te denken dat iets wijst op BDE. Dat zegt allemaal niets.
Ik zoek 1 feit dat BDE bewijst zonder verdere discussie. Dat is er niet.
Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:18 Taxichauffeurs (in Japan na de verwoestende tsunami) vertellen over ingestapte passagiers die eenmaal op de plaats van bestemming ineens waren verdwenen. Meer dan 100 interviews hebben plaatsgevonden met taxichauffeurs, niet iedereen wilde zijn ervaringen delen, maar sommigen waren bereid te vertellen dat ze spookpassagiers hebben opgepikt.
Zouden die taxichauffeurs allemaal last hebben gehad van dezelfde hallucinatie? Dat geloof je toch zelf niet?
Ja, dat geloof ik wel. Het verschijnsel heet massa hysterie.
Dit zijn verhalen. Geen feiten. En zoals je zelf stelde:
Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:10 We moeten natuurlijk wel de feiten goed op orde hebben. Feiten zijn belangrijk voor de meningsvorming.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 14 aug 2025, 17:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Hoe vaak ziet men niet anekdotische vertellingen voor feiten aan? Het astraal lichaam schijnt te kunnen uittreden. Dat zal best, ik geloof dat onmiddellijk . Maar niet alles wat kan, dat hoef je ook te doen. Het is gangbaar om gewoon in je eigen lichaam te blijven rond wandelen. Dat heeft zo zijn redenen ? Dat zou zomaar kunnen!
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 14 aug 2025, 17:24
Wel, ik kan u meedelen dat ik ook wel eens overleden geliefden ontmoet. Dat verschijnsel heet 'dromen' en het is aangenaam om verloren geliefden te ontmoeten in mijn dromen. Maar het is wel een product van mijn eigen geest.....
Een ontmoeting tijdens de slaap met je geliefde(n) en tegelijkertijd beweren dat er geen Hiernamaals is? Dood is toch dood volgens jou? Over en uit?

Je kunt met je geest je geliefden echt niet zelf ‘produceren’ teneinde ze (ook nog eens) te ontmoeten.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Dat_beloof_ik

Yours schreef: 14 aug 2025, 19:06
Wel, ik kan u meedelen dat ik ook wel eens overleden geliefden ontmoet. Dat verschijnsel heet 'dromen' en het is aangenaam om verloren geliefden te ontmoeten in mijn dromen. Maar het is wel een product van mijn eigen geest.....
Een ontmoeting tijdens de slaap met je geliefde(n) en tegelijkertijd beweren dat er geen Hiernamaals is? Dood is toch dood volgens jou? Over en uit?

Je kunt met je geest je geliefden echt niet zelf ‘produceren’ teneinde ze (ook nog eens) te ontmoeten.
Dat kan wel, in je dromen. En dat is wat hier aan de hand is.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: 14 aug 2025, 17:26
Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:10 De feiten liggen anders? Vertel !
Blij met je laatste 2 zinnen, dan zijn we het daar over eens: we moeten de feiten op orde hebben, die zijn belangrijk voor meningsvorming.
En niet alleen dat, maar ook voor (veel belangrijker) het trekken van algemeen aanvaarde conclusies.
Helaas heb je veelvuldig laten zien dat je een andere visie hebt op feiten dan wat daar in het Nederlands onder wordt verstaan.

Dat zijn geen bestaande zaken, geen feiten. Wel is het een feit dat mensen dat persoonlijk ervaren. Maar dat maakt de fenomen zelf nog geen feit, al deze zaken zijn niet bewezen en dus geen feit.
Ze zijn wel degelijk bewezen !! En wat is er mis met ervaringen? Talloze BDE's en uittredingen hebben plaatsgevonden, er zijn talloze boeken over geschreven en het fenomeen is terdege onderzocht en de beweringen van de betrokkenen zijn verifieerbaar zie punt 2 van Michael Egnor. Ook BDE-onderzoeker Raymond Moody heeft over die verifieerbare zaken geschreven. Het gaat dus wel degelijk om feiten !! Wil jij nou beweren dat al die betrokkenen aan een hallucinatie of een hersenaandoening of iets dergelijks lijden? Het fenomeen valt gewoon niet te ontkennen. Maar jij bent weer zo'n typisch goddeloze, die ik al zo vaak ben tegengekomen, die hun atheïsme belangrijker vinden dan de feiten. Het past niet in hun atheïsme, dus dan mag het beslist niet waar zijn.

Wat betreft Lazarus syndroom: dat is iets anders dan jij voorstelt. Lazarus syndroom is de spontane terugkeer van een normaal hartritme na mislukte pogingen tot reanimatie. Het heeft totaal niets met orgaandonatie te maken.
Jawel. Pim van Lommel schrijft erover, het zijn de heftige afweergebaren van de officieel reeds gestorven orgaandonor.
Zie punt 2.
viewtopic.php?p=190029#p190029

Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:18 Bijna-doodervaringen
Niet interessant. Er zijn duizenden redenen voor mensen om te denken dat iets wijst op BDE. Dat zegt allemaal niets.
En die duizenden redenen veeg jij simpelweg onder het tapijt. Want het past niet bij je atheïstische wereldbeschouwing.

Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 16:18 Taxichauffeurs (in Japan na de verwoestende tsunami) vertellen over ingestapte passagiers die eenmaal op de plaats van bestemming ineens waren verdwenen. Meer dan 100 interviews hebben plaatsgevonden met taxichauffeurs, niet iedereen wilde zijn ervaringen delen, maar sommigen waren bereid te vertellen dat ze spookpassagiers hebben opgepikt.
Je hebt het maar druk om alles weg te wuiven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

We hebben het er al vaker over gehad, in de lucide droom kun je je geliefden ontmoeten alsof het echt is. Het is de eigen geest die de geliefden weer tot leven wekt. De lucide droom behoort tot het terrein van de zelfkennis. Maar het is aannemelijk dat mensen die op het randje van de dood hangen en niet bekend zijn met de lucide droom, dat die in verwarring raken en naderhand beweren/denken dat ze in het voorportaal van het hiernamaals zijn geweest.

https://beam.eo.nl/artikel/bijna-doodervaringen

Zelfs bij de EO willen ze 'bewijzen' dat God bestaat. Ik heb meerdere van die BDE verhalen gelezen en dan omschrijven ze God als een Licht. Op zich klopt het dat God een Licht in Zichzelf is, maar het is alleen geen Licht wat je kunt zien. (Zoals bv de zon). Waar hebben we mee van doen? Mensen geloven dat God een Licht is en ze plaatsen dat in een positief Godsbeeld. In een BDE ervaring projecteert hun eigen geest dan God als een Licht. Vaak aan het einde van een tunnel o.i.d.

Mede wegens bovenstaande redenen ben ik geen voorstander van Godsbeelden. Mijn eigen geest gaat dan een voorstelling maken van God, dan is mijn eigen geest schepper van God.

Zoals de Bijbel leert in 2 Korintiërs 4:18. Want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.. Hieruit blijkt al dat al die BDE' ers die God hebben 'gezien' een tijdelijke God hebben gezien. Een schepping van hun eigen geest.

De geestelijke mens is dan ook beeldloos. I.t.t. de natuurlijke mens, die heeft wel een beeld zoals we weten.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 14 aug 2025, 20:45

We hebben het er al vaker over gehad, in de lucide droom kun je je geliefden ontmoeten alsof het echt is. Het is de eigen geest die de geliefden weer tot leven wekt. De lucide droom behoort tot het terrein van de zelfkennis. Maar het is aannemelijk dat mensen die op het randje van de dood hangen en niet bekend zijn met de lucide droom, dat die in verwarring raken en naderhand beweren/denken dat ze in het voorportaal van het hiernamaals zijn geweest.

https://beam.eo.nl/artikel/bijna-doodervaringen

Zelfs bij de EO willen ze 'bewijzen' dat God bestaat. Ik heb meerdere van die BDE verhalen gelezen en dan omschrijven ze God als een Licht. Op zich klopt het dat God een Licht in Zichzelf is, maar het is alleen geen Licht wat je kunt zien. (Zoals bv de zon). Waar hebben we mee van doen? Mensen geloven dat God een Licht is en ze plaatsen dat in een positief Godsbeeld. In een BDE ervaring projecteert hun eigen geest dan God als een Licht. Vaak aan het einde van een tunnel o.i.d.

Mede wegens bovenstaande redenen ben ik geen voorstander van Godsbeelden. Mijn eigen geest gaat dan een voorstelling maken van God, dan is mijn eigen geest schepper van God.

Zoals de Bijbel leert in 2 Korintiërs 4:18. Want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.. Hieruit blijkt al dat al die BDE' ers die God hebben 'gezien' een tijdelijke God hebben gezien. Een schepping van hun eigen geest.

De geestelijke mens is dan ook beeldloos. I.t.t. de natuurlijke mens, die heeft wel een beeld zoals we weten.
Zelf denk ik dat de mens ‘s-nachts met zijn/haar astrale/fijnstoffelijke/geestelijke lichaam elders is tijdens dromen en dat het alleen met dat lichaam mogelijk is om o.a. overleden geliefden te kunnen ontmoeten. Het astrale lichaam is via het zilveren koord verbonden met het vierde energiecentrum in het lichaam, het hartchakra. (Er zijn in totaal 7 energiecentra, de chakra’s).

Ik moet verder zeggen dat ik het bijzonder vind dat de toch als christelijk conservatief bekend staande Evangelische Omroep BDE’s erg serieus neemt, mede aan de hand van het onderzoek van deze Prof. Greyson waar de link in Tufkahs bericht naar verwijst. :thumb1:

Uit die link:
De E.O. schrijft in het artikel “Waarom bijna-dood­er­va­rin­gen kunnen bewijzen dat God bestaat” o.a.
Professor Greyson heeft uit de duizenden verhalen die hij heeft gehoord en onderzocht een aantal fases geformuleerd waar vrijwel iedereen met een BDE doorheen gaat. Wat hier bijzonder aan is? Deze ervaring blijkt bij iedereen ongeveer hetzelfde. Het maakt niet uit of iemand religieus is, hoe oud iemand is of in welke tijd iemand leeft. De fases zijn hetzelfde. Dit laat zien dat een BDE geen ervaring is die mensen zelf verzinnen omdat ze nou eenmaal in God geloven of omdat ze het heel graag willen.
De betreffende fases van een bijna-doodervaring:
* Out of body experience

Mensen die een BDE hebben gehad, omschrijven een out-of-body experience. Dit is het gevoel dat je je lichaam verlaat. Mensen zien zichzelf van bovenaf liggen, bijvoorbeeld op een operatietafel of op de locatie van een ongeval. Soms horen en zien ze ook dingen die artsen of omstanders zeggen, ondanks dat hun hersenen op dat moment niet actief zijn. Professor Greyson heeft veel van die uitspraken kunnen verifiëren, dit betekent dat hij heeft gecheckt of het klopt. Dat deed het heel vaak.

* Verhoogd bewustzijn

Veel mensen met een BDE vertellen achteraf dat ze tijdens hun BDE superhelder konden denken. Hun zintuigen leken sterker te werken: kleuren, geuren en geluiden zijn veel heftiger en mooier dan tijdens het leven hier op aarde. Ook is er geen pijn en een gevoel van vrede, zelfs als iemand bijvoorbeeld net een ernstig ongeluk heeft gehad.

* Tunnelervaring

Een tunnelervaring is het gevoel dat je door een donkere tunnel beweegt, vaak met een licht aan het eind. Het licht wordt door veel ervaringsdeskundigen omschreven als warm en liefdevol, niet als eng en verblindend. Het lijkt dus alsof je tijdens een BDE van de ene naar de andere dimensie of wereld beweegt.

* Bijzondere ontmoetingen

Veel mensen met een BDE ontmoeten tijdens hun ervaring overleden geliefden. Ook hebben ze het vaak over een ‘lichtwezen’, dat ze vaak beschrijven als God. Er is bij de mensen die dit hebben ervaren geen angst of veroordeling, maar een gevoel van onvoorwaardelijke liefde en acceptatie.

* Life review

Tijdens een BDE zien mensen in een sneltreinvaart belangrijke momenten uit hun leven voorbij flitsen. Dit wordt een life review genoemd. Het wordt vaak ervaren als een intens, emotioneel moment omdat degene die een BDE heeft vaak voelt hoe anderen zich hebben gevoeld bij z’n eigen uitspraken en acties.

* Grenservaring 

Op een gegeven moment in de ervaring is er een gevoel dat er een grens wordt genaderd die iemand niet mag of kan oversteken. Voor sommige mensen is het een bewuste keuze om weer terug te keren naar het leven op aarde, andere mensen met een BDE ervaren geen keuze, maar gaan alsnog weer terug naar hun eigen lichaam.

* Terugkeer naar het lichaam

De BDE eindigt met het terugkeren naar het eigen lichaam. Door mensen wordt dit vaak omschreven als abrupt en met tegenzin. Soms gaat het ook samen met een fysieke schok of het gevoel van kou.
Het gaat de goede kant op met al deze nieuwe kennis! :thumb1:

@Rolf,
In mijn visie bestaat de mens uit meer dan lichaam en geest. En is de geest verbonden met de ziel die onsterfelijk is en niet/nooit verloren gaat.

Laat vooral van je horen hier, hoor!
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 14 aug 2025, 22:23

Zelf denk ik dat de mens ‘s-nachts met zijn/haar astrale/fijnstoffelijke/geestelijke lichaam elders is tijdens dromen en dat het alleen met dat lichaam mogelijk is om o.a. overleden geliefden te kunnen ontmoeten. Het astrale lichaam is via het zilveren koord verbonden met het vierde energiecentrum in het lichaam, het hartchakra. (Er zijn in totaal 7 energiecentra, de chakra’s).

De mens is 's-nachts in feite nergens, want de zintuigelijke waarneming staat uit. Verder valt het me op dat we het totaal oneens zijn over dit soort zaken.
Dat_beloof_ik

Inktvlam schreef: 14 aug 2025, 20:43
Dat_beloof_ik schreef: 14 aug 2025, 17:26

Ze zijn wel degelijk bewezen !! En wat is er mis met ervaringen? Talloze BDE's en uittredingen hebben plaatsgevonden, er zijn talloze boeken over geschreven en het fenomeen is terdege onderzocht en de beweringen van de betrokkenen zijn verifieerbaar zie punt 2 van Michael Egnor. Ook BDE-onderzoeker Raymond Moody heeft over die verifieerbare zaken geschreven. Het gaat dus wel degelijk om feiten !! Wil jij nou beweren dat al die betrokkenen aan een hallucinatie of een hersenaandoening of iets dergelijks lijden? Het fenomeen valt gewoon niet te ontkennen. Maar jij bent weer zo'n typisch goddeloze, die ik al zo vaak ben tegengekomen, die hun atheïsme belangrijker vinden dan de feiten. Het past niet in hun atheïsme, dus dan mag het beslist niet waar zijn.

Jawel. Pim van Lommel schrijft erover, het zijn de heftige afweergebaren van de officieel reeds gestorven orgaandonor.
Zie punt 2.
viewtopic.php?p=190029#p190029

En die duizenden redenen veeg jij simpelweg onder het tapijt. Want het past niet bij je atheïstische wereldbeschouwing.

Je hebt het maar druk om alles weg te wuiven.
Er is niets bewezen, anders waren BDE en spookjes wel algemeen erkend, En dat zijn ze niet. Omdat het niet is bewezen. Dat heeft met goddeloosheid niets te maken. Wel met feiten. En we moeten de feiten op orde hebben.

Ik heb aangegeven wat binnen de medische wereld het lazarus syndroom is. Dat PvL daar wat anders van maakt is zijn probleem. Het maken van afwerende gebaren valt niet onder 'lazarus syndroom'. Maar dat is niet vreemd, hij staat bekend om het verdraaien van definities. Jammer dat zo veel mensen daar in mee gaan. Het gaat om de feiten. En die moeten we op orde hebben.

Als er onder die duizenden redenen ook maar 1 feit was waaruit blijkt dat BDE bestaat, dan had ik dat feit niet onder het tapijt geveegd. Want het gaat om de feiten. En die moeten we op orde hebben.

Het is jammer dat je wel met het zinnetje over feiten komt, en vervolgens alleen maar megt onbewezen suggesties komt en geen enkel feit.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 14 aug 2025, 23:15
Yours schreef: 14 aug 2025, 22:23

De mens is 's-nachts in feite nergens, want de zintuigelijke waarneming staat uit.
Met je astrale lichaam kun je zien. Anders zou jij je overleden geliefden niet kunnen zien.
Verder valt het me op dat we het totaal oneens zijn over dit soort zaken.
Ik heb ervaringen gehad die geleid hebben tot bepaalde kennis. Welke kennis echter niet gangbaar en dus algemeen aanvaard is, omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 15 aug 2025, 09:00
Tufkah schreef: 14 aug 2025, 23:15

De mens is 's-nachts in feite nergens, want de zintuigelijke waarneming staat uit.
Met je astrale lichaam kun je zien. Anders zou jij je overleden geliefden niet kunnen zien.
Verder valt het me op dat we het totaal oneens zijn over dit soort zaken.
Ik heb ervaringen gehad die geleid hebben tot bepaalde kennis. Welke kennis echter niet gangbaar en dus algemeen aanvaard is, omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is.
Dat wat 'ziet' (Nous, zie ook het Evangelie van Maria Magdalena) heeft geen lichaam. Ik heb dus andere kennis, die de jouwe tegenspreekt. Dat maakt niet uit, we geschieden allen naar ons geloof. Zie de tekst uit haar Evangelie:
Want op de plaats waar het
kenvermogen (nous) is, daar is de schat'. Ik zei Hem:'Heer nu, hij die het visioen ziet, ziet hij dat met de ziel of met de geest?' De Verlosser antwoordde, Hij zei:
(20) 'Hij ziet niet met de ziel noch met de geest, maar met het kenvermogen, dat [is] in het midden van die twee, dat is [het dat] het visioen ziet en dat is het [...]
Nous wordt geactiveerd wanneer een mens een visioen heeft, een visioen verschilt van de 'droomtoestand' waarin de mens verkeert bij een BDE. Nous is zeker te weten totaal niet te vergelijken met dat zogeheten astraal lichaam. Het astrale lichaam zou de zetel zijn van emoties, gevoelens, en bewustzijn, en zou verbonden zijn met het fysieke lichaam door middel van een 'navelstreng' of zilverkleurig koord. (Volgens de beschrijvingen) Het astrale lichaam is daarmee het fijnstoffelijk ego. (Pijnlichaam)

Nous is onderdeel van de kennende God en zijn de vele woningen waar Jezus het over heeft in Johannes 14. Daar kan de natuurlijke mens niet komen en het astrale lichaam ook niet. Daarom gaat er ook geen enkele natuurlijke mens naar het huis van de Vader. I.t.t. wat je laatst beweerde.
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 15 aug 2025, 09:49

Dat wat 'ziet' (Nous, zie ook het Evangelie van Maria Magdalena) heeft geen lichaam. Ik heb dus andere kennis, die de jouwe tegenspreekt. Dat maakt niet uit, we geschieden allen naar ons geloof. Zie de tekst uit haar Evangelie:
kenvermogen (nous) is, daar is de schat'. Ik zei Hem:'Heer nu, hij die het visioen ziet, ziet hij dat met de ziel of met de geest?' De Verlosser antwoordde, Hij zei:
(20) 'Hij ziet niet met de ziel noch met de geest, maar met het kenvermogen, dat [is] in het midden van die twee, dat is [het dat] het visioen ziet en dat is het [...]
Nous wordt geactiveerd wanneer een mens een visioen heeft, een visioen verschilt van de 'droomtoestand' waarin de mens verkeert bij een BDE. Nous is zeker te weten totaal niet te vergelijken met dat zogeheten astraal lichaam. Het astrale lichaam zou de zetel zijn van emoties, gevoelens, en bewustzijn, en zou verbonden zijn met het fysieke lichaam door middel van een 'navelstreng' of zilverkleurig koord. (Volgens de beschrijvingen) Het astrale lichaam is daarmee het fijnstoffelijk ego. (Pijnlichaam)

Nous is onderdeel van de kennende God en zijn de vele woningen waar Jezus het over heeft in Johannes 14. Daar kan de natuurlijke mens niet komen en het astrale lichaam ook niet. Daarom gaat er ook geen enkele natuurlijke mens naar het huis van de Vader. I.t.t. wat je laatst beweerde.

Amen. Nous is volstrekt emotieloos. Met de natuurlijke mens sterven ook de emoties aan het kruis.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 15 aug 2025, 10:06

Amen. Nous is volstrekt emotieloos. Met de natuurlijke mens sterven ook de emoties aan het kruis.
Nous is volstrekt zonder sympathie of antipathie en ziet alles zoals het is. Wat Yours als het astrale lichaam omschrijft staat ook wel bekend als "het gemoed". In de zelflediging ledigt men in feite het gemoed , het astrale lichaam houdt dus op te bestaan. Alleen in het geledigde gemoed kan de mens God op affectieve wijze ontvangen. Daarmee heeft de mens nog steeds geen Godsbeeld, de negatieve theologie blijft overeind. God als Liefde kan alleen op affectieve wijze gekend worden. Zie ook Korintiërs 3:18

En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

Paulus beschrijft hier de radicale zelfontlediging, waar alle persoonlijke affectieve gevoelens zijn geledigd. Het ongedekte aangezicht is hetzelfde als Nous.
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 15 aug 2025, 10:14
Jon schreef: 15 aug 2025, 10:06

Nous is volstrekt zonder sympathie of antipathie en ziet alles zoals het is. Wat Yours als het astrale lichaam omschrijft staat ook wel bekend als "het gemoed". In de zelflediging ledigt men in feite het gemoed , het astrale lichaam houdt dus op te bestaan. Alleen in het geledigde gemoed kan de mens God op affectieve wijze ontvangen. Daarmee heeft de mens nog steeds geen Godsbeeld, de negatieve theologie blijft overeind. God als Liefde kan alleen op affectieve wijze gekend worden. Zie ook Korintiërs 3:18

En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

Paulus beschrijft hier de radicale zelfontlediging, waar alle persoonlijke affectieve gevoelens zijn geledigd. Het ongedekte aangezicht is hetzelfde als Nous.

Het probleem met de new age kerk is dat men dogma’s heeft gcreëerd door met grote fantasie opgetuigde theorieën vast te knopen aan ervaringen, en daar dan in te geloven. Het is voor de meeste new age gelovigen moeilijk om zich daaruit te bevrijden. Het werkt een beetje als een kerkgenootschap maar dan zonder kerkmuren. Men heeft er vrienden en men heeft dezelfde denkbeelden omarmd en het is gezellig toeven onder elkaar. Wie dan op de smalle weg wijst maakt zich niet populair. De gelovige wordt apart gezet. Niet iedereen is bereid de smalle weg te gaan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 15 aug 2025, 14:04
Tufkah schreef: 15 aug 2025, 10:14

Het probleem met de new age kerk is dat men dogma’s heeft gcreëerd door met grote fantasie opgetuigde theorieën vast te knopen aan ervaringen, en daar dan in te geloven. Het is voor de meeste new age gelovigen moeilijk om zich daaruit te bevrijden. Het werkt een beetje als een kerkgenootschap maar dan zonder kerkmuren. Men heeft er vrienden en men heeft dezelfde denkbeelden omarmd en het is gezellig toeven onder elkaar. Wie dan op de smalle weg wijst maakt zich niet populair. De gelovige wordt apart gezet. Niet iedereen is bereid de smalle weg te gaan.
New age is een soort van oosterse mysticisme dat de klok heeft horen luiden maar verder een bijeengeraapt zootje is. Het kosmisch bewustzijn is heel erg populair of de bewering dat men God is. Kretologie als "all is one" , wat verwijst naar de onderlinge verbondenheid van alles in het universum en het idee dat alle dingen uiteindelijk deel uitmaken van één enkele, verenigde entiteit. Het suggereert dat individuele elementen, ondanks hun schijnbare verschillen, fundamenteel verbonden en onderling afhankelijk zijn.

Je kunt niet zomaar bij allerlei religies gaan shoppen en een amalgaam er van maken. Ja, het Ene is een realiteit, maar een geheel andere realiteit dan de zintuigelijke werkelijkheid.

De smalle weg verschijnt door deze te gaan, anders niet. Het verschaft inzage in zowel dualiteit als non-dualiteit. En vooral inzage in bewustzijn en dat de natuurlijke mens een (zintuigelijke) zelf-illusie is. Vooral de inzage dat de natuurlijke mens nooit of te nimmer naar een hiernamaals of op een andere wijze na de dood kan bestaan is essentieel. Uitgerekend het geloof in het hiernamaals en/of reïncarnatie verhindert het gaan van de smalle weg.
Yours

Bericht door Yours »

Je haalt nu 2 zaken door elkaar.

We hadden het over hetgeen er gebeurt tijdens de slaap: dan treedt het fijnstoffelijke astrale lichaam uit (dat via het zilverkleurige koord verbonden blijft met het fysieke lichaam en gezeteld is in het hartchakra)) en via welk geestelijk lichaam er o.a. overleden geliefden kunnen worden ontmoet.

We hadden het dus niet over het Nous waarmede in wakende toestand o.a. visioenen gezien kunnen worden binnen de negatieve theologie. Je moet dus het één niet met het ander verwarren.

Ik heb eerder geschreven dat er vele woningen in het huis van de Vader zijn. Nader gespecificeerd zijn er (ook) vele woningen in de lichtende sferen in het Hiernamaals, waar de gewone ‘natuurlijke’ mens naar toe gaat en waar ook jouw overleden ‘natuurlijke’ geliefden zich kunnen bevinden. Vandaar uit gaan ze eventueel naar een plaats in het Hiernamaals waar wij hen via het astrale lichaam tijdens onze slaap kunnen ontmoeten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 15 aug 2025, 14:31

We hadden het over hetgeen er gebeurt tijdens de slaap: dan treedt het fijnstoffelijke astrale lichaam uit (dat via het zilverkleurige koord verbonden blijft met het fysieke lichaam en gezeteld is in het hartchakra)) en via welk geestelijk lichaam er o.a. overleden geliefden kunnen worden ontmoet.

We hadden het dus niet over het Nous waarmede in wakende toestand o.a. visioenen gezien kunnen worden binnen de negatieve theologie. Je moet dus het één niet met het ander verwarren.

Ik heb eerder geschreven dat er vele woningen in het huis van de Vader zijn. Nader gespecificeerd zijn er (ook) vele woningen in de lichtende sferen in het Hiernamaals, waar de gewone ‘natuurlijke’ mens naar toe gaat en waar ook jouw overleden ‘natuurlijke’ geliefden zich kunnen bevinden. Vandaar uit gaan ze eventueel naar een plaats in het Hiernamaals waar wij hen via het astrale lichaam tijdens onze slaap kunnen ontmoeten.
Nous is er ook in slapende toestand, het is onveranderlijk en gaat nergens naar toe. Wat er tijdens de slaap gebeurd is dat de zintuigelijke werking van de waaktoestand tijdelijk is opgeheven. De slaap noemt men ook wel eens "de kleine dood" omdat je geestelijk gezien "dood" bent omdat het zintuigelijk bewustzijn inactief is.

Nous is het geestelijk onderscheidingsvermogen (Of kenvermogen zoals Maria dat noemt) van de kennende God. Het is de plaats waar God en mens samenvallen. Het ego heeft nooit kennis van het geestelijk onderscheidingsvermogen (Nous), het astrale lichaam is juist het ego. Die twee ontmoeten elkaar dus nooit.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 15 aug 2025, 14:48
Yours schreef: 15 aug 2025, 14:31

Nous is er ook in slapende toestand, het is onveranderlijk en gaat nergens naar toe. Wat er tijdens de slaap gebeurd is dat de zintuigelijke werking van de waaktoestand tijdelijk is opgeheven. De slaap noemt men ook wel eens "de kleine dood" omdat je geestelijk gezien "dood" bent omdat het zintuigelijk bewustzijn inactief is.

Nous is het geestelijk onderscheidingsvermogen (Of kenvermogen zoals Maria dat noemt) van de kennende God. Het is de plaats waar God en mens samenvallen. Het ego heeft nooit kennis van het geestelijk onderscheidingsvermogen (Nous), het astrale lichaam is juist het ego. Die twee ontmoeten elkaar dus nooit.
Je haalt onstoffelijke en fijnstoffelijke zaken door elkaar.

Het onstoffelijke Nous is passief aanwezig in slapende toestand en alleen actief als geestelijk onderscheidingsvermogen of kenvermogen van God in wakende toestand.

Het astrale lichaam is een fijnstoffelijke lichaam, zonder of met ego. Tijdens de slaap verlaat dat astrale lichaam het fysieke lichaam en is dan o.a. de ‘drager’ van dromen dan wel lucide dromen (waarbinnen de dromer zich in een heldere staat bewust is van het feit dat hij/zij droomt), o.a. om overleden geliefden te ontmoeten, dan wel bijvoorbeeld om de gebeurtenissen van de dag te verwerken.