Okee, nou ik help het je hopen.
Geen bonte stoet bezwaren meer van mij.
Okee, nou ik help het je hopen.
Waar staat dat dan?Tufkah schreef: Vandaag, 12:33Allereerst: Jezus predikt nederigheid en gehoorzaamheid. En hij leefde dat ook voor. Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen, zichzelf te verloochenen en Jezus te volgen.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 10:19
Dat is jouw visie. Er zijn ook veel mensen die dat geen hoogmoedswaanzin vinden.
Persoonlijk vind ik in het algemeen het eisen aan anderen van gehoorzaamheid en nederigheid getuigen van hoogmoedswaanzin.
Maar los van de vraag of het nu wel of niet hoogmoedswaanzin vind, ik mis je mening over wat ik stelde:
En mijn opinie over wat je stelde, is dat als je Jezus volgt, dat je juist dán Godsontvankelijk wordt en ook met zekerheid vast stelt dat je God niet bent. Precies zoals het in de Bijbel staat geschreven. Dat is ontvankelijkheid-ervaring.
Sterker: als de zonen van de allerhoogste allemaal een volk krijgen toegewezen, en Yahweh krijgt Israel, is hij zelf dus ook één van de zonen onder wie de volgen worden verdeeld.Jon schreef: Vandaag, 13:35Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 08:04
Jouw gedachte is te begrijpen als je uitgaat van één oppermachtige God.
Maar het is nogal wat om aan te geven dat de gedachte dat iemand God kan zijn niet uit de Bijbel of Koran kunnen stammen (de Tenach noem je niet, maar dat slechts terzijde) en dat een paar miljard mensen dat met je eens zijn.
Want uit alledrie blijkt dat juist niet.
In de Tenach bv staat Deut 32:8 staat dat de allehoogste land toewees aan elk volk en de grenzen bepaalde voor alle volken naar het aantal van de zonen van God.
Dan moeten er dus nogal wat (zonen van ) goden zijn, want er zijn ook een hoop volken. Dat zijn er heel wat en die moeten toch ergens vandaan komen.
Dat kwam de strikt monotheïstische christelijke vertalers niet goed uit, dus die hebben daar 'zonen van Israel' van gemaakt.
Hetzelfde deden de vertalers trouwens in Psalmen 29 en 89 waar in het Hebreeuws staat 'Bni Alim' (zonen der Goden) waar ze dan weer 'kinderen der machtigen' van maakten.
Het is dus zeker geen typische new age gedachte dat er volgende bijbel meer goden zijn, en zelfs staat er in Exodus 12:12 "Want Ik zal in dezen nacht door Egypteland gaan, en alle eerstgeborenen in Egypteland slaan, van de mensen af tot de beesten toe; en Ik zal gerichten oefenen aan al de goden der Egyptenaren, Ik, de HEERE!"
Je ziet, al de mensen die zichzelf god vonden, worden daar door de Joodse God ook als 'goden' aangeduid (het zijn er dus meerdere!).
Het is denk ik uberhaupt niet handig om van een paar miljard mensen te beweren dat je weet hoe ze denken over God. Als er één ding is waar mensen uiteenlopend over denken, is het dat wel.
Een zoon van God is niet God. Zonen van God kan in de Bijbel verwijzen naar mensen, engelen en gevallen engelen. De Statenvertaling heeft in alle door jou genoemde Schriftplaatsen uitstekend correct vertaald. Hierover discussiëren daar besteed ik geen aandacht aan. De natuurlijke mens is net als de gevallen engelen met een ego aangedaan. In hoeverre deze aandoening in voorkomende gevallen in een gevorderd stadium verkeert, of ten halve gekeerd is, tekent zich langzamerhand af in de wereld.
Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 20:07Waar staat dat dan?Tufkah schreef: Vandaag, 12:33
Allereerst: Jezus predikt nederigheid en gehoorzaamheid. En hij leefde dat ook voor. Maar hij eist dat niet, hij vraagt dat van zijn volgelingen. Niemand is verplicht zijn kruis op te nemen, zichzelf te verloochenen en Jezus te volgen.
En mijn opinie over wat je stelde, is dat als je Jezus volgt, dat je juist dán Godsontvankelijk wordt en ook met zekerheid vast stelt dat je God niet bent. Precies zoals het in de Bijbel staat geschreven. Dat is ontvankelijkheid-ervaring.
Of ze correct zijn is natuurlijk de vraag. Het begint er mee of degene die beweert ontwaakt te zijn inderdaad is ontwaakt.