Als geloof alle kanten op gaat, ben je vatbaar voor angstaanjagend geloof, maar als je geloof wat meer vanuit overzicht is, geeft het juist gemoedsrust.
Ik denk dat een bepaalde “distantie” naar de wereld, overzicht en gemoedsrust geeft.
Als geloof alle kanten op gaat, ben je vatbaar voor angstaanjagend geloof, maar als je geloof wat meer vanuit overzicht is, geeft het juist gemoedsrust.
Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.Leon schreef: Gisteren, 19:43Het is een geloof. Jij wijst die mogelijkheid af en ontzegt je daarmee gemoedsrust.
Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:47Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.Leon schreef: Gisteren, 19:43
Het is een geloof. Jij wijst die mogelijkheid af en ontzegt je daarmee gemoedsrust.
Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.Leon schreef: Vandaag, 09:59Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:47
Dat ik geen gemoedsrust zou hebben is een fantasie van jou.
Vraag me dan af wat “wanhoop” psychisch met iemand doet…
Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:05Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.Leon schreef: Vandaag, 09:59
Die specifieke gemoedsrust heb je niet, dat je een andere (mogelijk fatalistische) gemoedsrust hebt kan natuurlijk.
Vraag me dan af wat “wanhoop” psychisch met iemand doet…
Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.Leon schreef: Vandaag, 10:09Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:05
Je beweert over mij een diagnose te kunnen stellen zonder dat je daar voor bevoegd bent en ook nog eens zonder me gezien te hebben.
Maar vertel, waar bestaat jouw gemoedsrust uit?Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:13Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.Leon schreef: Vandaag, 10:09
Nee dat wil ik niet. Ik leg alleen een verband aan tussen een bepaald geloof en een bepaald soort gemoedsrust. Jij betrekt het op jezelf, omdat ik beweer dat je jezelf die gemoedsrust ontzegt.
PS.
Zelfs als je een groep bedoelde behoor ik duidelijk tot die groep, dus blijft mijn reactie staan.
Lijkt me een vreemde vraag.Leon schreef: Vandaag, 10:26Maar vertel, waar bestaat jouw gemoedsrust uit?Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:13
Je spreekt me wel degelijk aan, dus reageer ik daarop.
PS.
Zelfs als je een groep bedoelde behoor ik duidelijk tot die groep, dus blijft mijn reactie staan.
Veroorzaakt door:Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:52Lijkt me een vreemde vraag.
Het is geen ding maar en toestand.
@Tufkah,Tufkah schreef: Vandaag, 10:21Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 10:16
Verzonken in God.
Dat lijkt me iets voor iemand die is gedrogeerd met een middel als Paddo's.
Verzinken in God is opgaan in Gods wil, wat tegelijkertijd de afwezigheid is van mijn eigen wil. De hartstocht (de liefde van de Vader) openbaart zich in die afwezigheid van mijn eigen wil. God neemt met Zijn liefde de lege ruimte in, die ik zelf heb achter gelaten. De liefde van de Vader is een gemoedsbeweging welke mij oneindige (gemoeds)rust schenkt. Leeg wil met betrekking op het gemoed zeggen: leeg van begeerten en wensen.Yours schreef: Vandaag, 11:32@Tufkah,Tufkah schreef: Vandaag, 10:21
Voor jou is het niks. Jij als atheïst gaat binnenkort dood en dan is alles afgelopen. Voor mij is God hartstocht, waarbij vergeleken verliefdheid zoals mensen dat kennen slechts een flauwe afspiegeling is.
Verzonken in God zijn en tegelijkertijd is God hartstocht?
Daarnaast zegt je dat de atheïst dood gaat en dat dan alles afgelopen is. Maar voor jou is het zoals je altijd verkondigd hebt toch ook afgelopen na je fysieke dood?
Tufkah heeft daar een nieuw onderwerp over geopend:Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 15:32Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.Tufkah schreef: Vandaag, 14:54
Het begrip "mentaal geloof" zegt het toch zelf al? Mentaal geloof wil zeggen dat het geloof als een gedachte in je hoofd zit. Volgens jou is geloof per definitie mentaal. Dan vraag ik mij af wat je hier eigenlijk komt doen? Veel belangstelling voor het geloof an sich heb je dan niet.
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
Iets dat niet als gedachte in je hoofd zit, maar wat dan wel?
Dat fascineert mij en daarom ben ik hier en stel ik deze vraag.
Ik had het al gemeld aan dingo, of hij wilde afsplitsen weerYours schreef: Vandaag, 15:44Tufkah heeft daar een nieuw onderwerp over geopend:Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 15:32
Ik ben het met je eens dat geloof als gedachte in je hoofd zit.
Maar als jij geen mentaal geloof hebt, zoals je stelde, wat voor geloof is dat dan?
Iets dat niet als gedachte in je hoofd zit, maar wat dan wel?
Dat fascineert mij en daarom ben ik hier en stel ik deze vraag.
“Mentaal geloof of geloof in het hart.”
viewtopic.php?t=5489
Hier graag on-topic verder.
Alsnog bedankt.dingo schreef: 33 minuten geleden Ja ik heb de berichten verplaatst maar dat blijf ik niet doen. Als iedereen ontopic blijft of een nieuw topic opent zadelen jullie mij niet met extra werk op.