Tufkah schreef: 27 jul 2025, 10:28
Dat_beloof_ik schreef: 27 jul 2025, 10:17
Nee, in jouw Korinthe passage gaat het over het verschil tussen zichtbaar en onzichtbaar.
Dat is iets wezenlijk anders dan het verschil tussen fenomeen en noumenon.
De fenomenen , ook wel verschijnselen genaamd zijn zichtbaar. Het Noumenon is onafhankelijk van de waarneming door de zintuigen. Dat zegt jou als ongelovige niks, maar bv een visioen kan nooit zintuigelijk zijn. Maar jij als ongelovige gelooft niet in God of visioenen, dus zul je ze nooit krijgen.
Ongeloof is een selffulfilling prophecy, jij kent alleen de zichtbare (vergankelijke ) wereld. (Anders was je wel een gelovige) Maar zoals Paulus leert dienen we ons niet aan de vergankelijkheid vast te klampen. Want de eeuwige dingen zijn onzichtbaar voor zintuigelijke ogen.
Je begint over bijzaken in plaats van mijn opmerking dat jouw bewering "2 Kor 4:18 gaat over fenomeen en noumenon" niet klopt.
Het gaat over het verschil tussen zichtbaar en onzichtbaar.
Uiteraard is een fenomeen zichtbaar, maar daar gaat mijn opmerking niet over.
Maar goed, om dan toch over de bijzaken iets te melden:
Wat jij visioenen noemt, noem ik dromen en dromen bestaan nu eenmaal. Ze zijn wel degelijk gebaseerd op zintuigelijke waarneming: een indiaan zal visoenen hebben over Grote Wannitou en christenen over Jezus; nooit andersom. Dat komt door zintuiglijke waarnemingen die aan de droom vooraf gingen.
Ja, ik ken de zichtbare wereld, en jij ook. Dat
jij denkt dat er een andere wereld is, is jouw zaak, maar dat maakt mij geen 'ongelovige'.
De andere wereld waarin jij gelooft is geheel mijn zaak niet.