Petra schreef: 26 jul 2025, 12:06
Jon schreef: 26 jul 2025, 12:00
De veroordeling die jij samen met JW en Yours meent te bespeuren speelt zich af binnen eigen hart en hoofd. En dát komt door de gehechtheid van het ego aan allerlei rollen. Zoals de rol van de voorvechtster van bijvoorbeeld de homoseksuele geaardheid (“ik ben beter dan christenen want zij zijn tegen homoseksualiteit” , waarbij het laatste nog een vooroordeel is ook). Of de rol van voorvechtster van new age gedachtengoed (“ik weet veel meer dan christenen want zij geloven niet in reïncarnatie”). De geestelijke mens heeft geen hechting aan dergelijke rollen, en onder leiding van trollen begint de natuurlijke mens hij die wijst op de geestelijke mens te vervolgen. De natuurlijke mens die Jezus afwijst en de verlossing niet verdragen kan. De natuurlijke mens wil liever verlost worden van de verlosser om het valse zelfbeeld (masker van het ego) in stand te houden.
Je hele reactie staat bol van onderscheid, vooroordelen, en oordelen.
Zie je dat zelf nou echt niet in ?
Het is het heldere inzicht in hoe de dingen ZIJN.
Er wordt door de geestelijke mens niet geoordeeld over de natuurlijke mens. Er wordt slechts een schets gegeven van de beperkingen die de natuurlijke mens bezit. Toch?
Hoe kunnen jij en anderen die tot de natuurlijke mensen behoren ooit die onmetelijke niet in woorden uit te drukken grootsheid van een geestelijk, dan wel wedergeboren mens ook maar enigszins bevatten?!
Is wel het thema van dit moment op GG, zie ik.
'Natuurlijke mens' , doorgaans gebruiken we het woord 'natuurlijk' in positieve zin. Natuurlijk staat voor puur, gezond etc.etc.
Maar als we beseffen dat 'de natuur' , alles dat we kunnen kennen en waarnemen, een soort gesloten geheel is waar we niet buiten kunnen treden, kan het wegens de inherente beperktheid wel benauwend worden. Er moet meer zijn. Op zich een logische conclusie.
Het lijden van de mens kent een soort ingeboren drive om uit dat lijden te komen.
Dus wat doen we?
Het onderscheid tussen 'natuurlijke' en 'geestelijke' mens doet me aldoor nogal denken aan de Rozenkruisers.
Met hun twee natuurorden. En de transfiguratie die leidt van aardgebonden mens naar geest-mens.
Brave mensen, die Rozenkruisers, daar niet van. Wat gepolijst in op zich vaak niet vervelende zin.
Maar voortgeschreden op het geestelijk pad, of hoe je het noemen wilt?....
Dus, wat doen we?
Ik ken het ook hoor, die drang uit te willen stijgen boven wat je -wat denigrerend- de natuurlijke mens kan noemen.
Maar ik vraag me ook af of die poging te reiken naar het Andere en de ervaringen dienaangaande die ervaren worden, niet in veel gevallen tot een nog groter illusie leiden dan de illusie waar men juist uit wil breken....
We kunnen spreken over Jezus als de weg, etc. etc.
Of over Quan Yin, die ons leven verlicht heeft etc. etc.
Voorbeelden van wegen die mensen iets gebracht hebben.
Op zijn minst volgens eigen zeggen.
Naar uitleg van die ander essentieel om tot het juiste inzicht, tot waarheid, te geraken.
Maar wat heb ik daar aan?
Hoe 'natuurlijk' of 'geestelijk' we zelf zijn is aan onszelf.
Of aan het Andere, want anders zou het weer een ego kwestie worden.
Wat allemaal niet wegneemt dat het aardig en zelfs leerzaam kan zijn in de tuintjes van een ander te kijken.
Dat zal Peda vast met mij eens zijn.

Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.