Hi Umit.umit schreef: 05 jan 2026, 10:28ja dat herinner ik mij nog Petra. Daar had ik mij teruggetrokken omdat ik zelf nog niet wist hoe ik daarop moest antwoorden.Petra schreef: 31 dec 2025, 07:34
Maar het is maar wat je fouten noemt Umit. Als de Bijbel was herschreven en de verschillen eruit gehaald dan had je ook een ander plaatje. Zoals ik eerder al liet zien waren er over de Koran ook nogal wat verschillende teksten. En onderlinge strijd over wat nou juist was. In de Bijbel zijn die strijdige teksten gewoon opgenomen. In de Koran zijn ze herschreven en eruit gefilterd.
Herinner je je deze nog? ….
Zoals gezegd ben ik geen expert, en heb niet overal een kant en klaar antwoord op.
het vergt een vrij diepe duik in de materie en de nodige voorkennis om het begrijpbaar uit te kunnen leggen.
Er gaan discussies rond dat er ten eerste verschillende dialecten van de Quraan bestonden.
Dit is ook daadwerkelijk zo. Er zijn er zelfs betrouwbare hadiths ervan dat Mohammed de volledige Quraan op 7 verschillende dialecten heeft gedicteerd....maar de verschillen in betekenis ervan verandert niet...voor zover ik het weet.
(je moet daarvoor Arabisch verstaan om die claim te kunnen verifieren)
Nee. Je bent geen expert. Daarom vind ik je claims over de feilloosheid van de Koran t.o.v. de verschillen in de Bijbel foute foei. Je bent immers wat beide boeken betreft geen expert. Bedenk je maar dat net zoals ‘jouw’ Koran uitleggers problemen zodanig kunnen uitleggen dat het heus wel klopt, Bijbel uitleggers dat ook met de Bijbel kunnen. En net zoals jij die Bijbel uitleg dan niet logisch of vergezocht vindt, vinden anderen die Koran uitleg dan weer niet logisch of vergezocht.
In de linkjes die ik gaf las ik dat er wel degelijk verschillende interpretaties waren. Zodanig dat er onderling strijd over was. Mede daarom werd Uthman gevraagd een standaard versie te maken.
Ook in het door jou gelinkte artikel staat dat Utman opdracht gaf om alle manuscripten te vernietigen die niet zijn standaard versie waren.
Tóch zijn er manuscripten gevonden. Zelfs in 1972 eentje met verschillen waarin de onderliggende tekst (die anders is dan de Uthman tekst) overschreven is. Alleen dat al staat haaks op wat er in jouw artikel staat (“5.God ensured that the Holy Quran spreads throughout the world right after its revelation, making it impossible for any group or government to make changes or amendments.”)
Hier de link nogmaals:
In 1972 werden in de Grote Moskee van Sana’a (Jemen), manuscripten gevonden tijdens restauratiewerkzaamheden.
Ze bevatten duizenden fragmenten van Koranverzen, daterend uit de 7e tot 8e eeuw. Bij een deel van deze manuscripten is de oudere tekst weggekrabd en overschreven met een nieuwere tekst.
De onderliggende tekst is extra interessant, want het is nog ouder dan de overschreven versie.
En het bevat varianten ten opzichte van de standaardtekst (de “Uthmanische” versie)
https://madainproject.com/sanaa_manuscript
“The upper text largely conforms to the standard 'Uthmanic' Quran in text and in the standard order of suras; whereas the lower text contains many variations from the standard text, and the sequence of its suras corresponds to no known quranic order. A partial reconstruction of the lower text was published in 2012; and a reconstruction of the legible portions of both lower and upper texts of the 38 folios in the Sana'a House of Manuscripts was published in 2017 utilising post-processed digital images of the lower text. A radiocarbon analysis has dated the parchment of one of the detached leaves sold at auction, and hence its lower text, to between 578 CE and 669 CE with a 95% accuracy.”