Geloof en humor

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
"Kunnen" grappen over het geloof? Of juist niet? Ben benieuwd naar de reacties
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof en humor

Bericht door Special angel »

Er zijn al 2 topics over humor.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Special angel schreef:Er zijn al 2 topics over humor.
Die waren mij in ieder geval niet opgevallen. Heb n.a.v. jouw reactie nog even gezocht en vond er een die ging over humor op geloofsgesprek.nl
Dat dekt wat mij betreft de lading niet zo. Ik was/ben benieuwd naar humor in christelijke kring in zijn algemeenheid. Ook, of misschien wel juist, buiten dit forum,
binnen de christelijke gezindten
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef:Er zijn al 2 topics over humor.
Vooral kan je daar kijken, hoe er op humor gereageerd wordt.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Tin »

DeZoeker schreef:
Special angel schreef:Er zijn al 2 topics over humor.
Die waren mij in ieder geval niet opgevallen. Heb n.a.v. jouw reactie nog even gezocht en vond er een die ging over humor op geloofsgesprek.nl
Dat dekt wat mij betreft de lading niet zo. Ik was/ben benieuwd naar humor in christelijke kring in zijn algemeenheid. Ook, of misschien wel juist, buiten dit forum,
binnen de christelijke gezindten
Ik denk dat er inderdaad wel plaats is voor dit topic.
Er is een topic humor, waarin grappen staan, en omdat die niet allemaal bij iedereen in goede aarde vielen is er een discussie over die grappen en of er hier wel grappenrubriek moet zijn.
Dit topic staat in levensbeschouwing en gaat dus over de vraag welke rol humor binnen iemands levensvisie heeft. Misschien vindt men het onzin, en slechts voor oppervlakkige lieden. Of vind men het onontbeerlijk voor het leven. Wat men humoristisch vind zal in ieder geval van persoon tot persoon sterk verschillen.
Ik denk dat ik zelf nogal serieus en ben daarom ook niet zo van humor houd. Maar ik hoop natuurlijk dat de andere forummers mij nu direct gaan tegenspreken. :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

Een voorbeeld van christelijk cabaret dat ik wel kan waarderen: Voorwaar. Helaas bestaan ze niet meer als groep.

En hier hou ik dan weer niet van, maar andere christenen weer wel: Herman Boon
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

Ik kan mij aan een Cabaret van Fons Jansen herinneren. "De lachende kerk"
Dat moet zo eind-zestig, begin zeventig geweest zijn.

Edit: Gevonden. Het was in 1965

Net gevonden: De lachende kerk
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Misschien vindt men het onzin, en slechts voor oppervlakkige lieden
Zo zou ik het zeker niet willen stellen. Humor is een uitstekend middel om zaken te relativeren wanneer er -zoals op dit forum- uitermate serieuze zaken worden besproken. Het kan ontwapenend werken wanneer de gemoederen in een discussie hoog oplopen en in algemene zin wat welkome luchtigheid brengen. Maar ook ben ik heel erg (oprecht) nieuwsgierig naar hoe dat is binnen de gezindten die traditioneel gezien als "zwaar" te boek staan.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

DeZoeker schreef:Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
iedereen heeft weer een andere kijk op humor.
wat de een humor vindt , vindt de ander dat niet.
"Kunnen" grappen over het geloof? Of juist niet?
Ben benieuwd naar de reacties
grappen over het geloof is op dit forum een moeilijke en delicate kwestie [geworden]... :|

lees je even in om een indruk te krijgen---en wat hier wel en niet geoorloofd en [on]gewenst is.

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=8&t=920
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=8&t=920
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

Peter79 schreef:Een voorbeeld van christelijk cabaret dat ik wel kan waarderen: Voorwaar. Helaas bestaan ze niet meer als groep.
kende deze groep niet, maar kan het ook wel waarderen.... ;)
jammer dat ze niet meer bestaan.
wat de reden is weet ik niet.**
En hier hou ik dan weer niet van, maar andere christenen weer wel: Herman Boon
bbrrr....tenenkrommend....voor zoiets [Herman Boon] ben ik allergisch..... :x

** edit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaar
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

callista schreef:jammer dat ze niet meer bestaan.
wat de reden is weet ik niet.
Het was een soort van studentencabaret. Op een gegeven moment gaat ieder zijn eigen leven leiden. Hun type humor doet mij sterk denken aan wat wij als cabaret op onze studentenvereniging hadden (maar daar was de leefwereld die op de hak werd genomen meer beperkt tot het gereformeerde: GPV, ND, andere gereformeerde studentenverenigingen, etc.).

De link van Vrolijke is ook leuk trouwens.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
callista schreef:jammer dat ze niet meer bestaan.
wat de reden is weet ik niet.
Het was een soort van studentencabaret. Op een gegeven moment gaat ieder zijn eigen leven leiden. Hun type humor doet mij sterk denken aan wat wij als cabaret op onze studentenvereniging hadden (maar daar was de leefwereld die op de hak werd genomen meer beperkt tot het gereformeerde: GPV, ND, andere gereformeerde studentenverenigingen, etc.).
ongetwijfeld zullen er ook bepaalde 'volksstammen' zijn die zich door dergelijke humor weer tot op het bot beledigd zullen voelen. ... :( ..:mrgreen:
maar ja.... dat is niets nieuws.
dat zul je helaas altijd houden:
gemis aan relativering...o.i.d.
De link van Vrolijke is ook leuk trouwens.
zeker, Fons Jansen is uniek. :D
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

grappen over het geloof is op dit forum een moeilijke en delicate kwestie [geworden]... :|
...Dat gevoel bekroop me al een beetje. Laat ik op voorhand stellen dat het geenszins mijn bedoeling is om wie dan ook te kwetsen of te beledigen of anderzijds belachelijk te maken. Ook realiseer ik me de een zijn humor de ander niet is. Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

DeZoeker schreef:
grappen over het geloof is op dit forum een moeilijke en delicate kwestie [geworden]... :|
...Dat gevoel bekroop me al een beetje. Laat ik op voorhand stellen dat het geenszins mijn bedoeling is om wie dan ook te kwetsen of te beledigen of anderzijds belachelijk te maken. Ook realiseer ik me de een zijn humor de ander niet is. Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
dan wordt het tijd voor een stichtend woord van de dominee..
http://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

Tijd voor een echte dominee, geen cabaret, maar wel met humor. Dezelfde werkwijze (sketches) als Peter Scheele een tijd lang voor de EO heeft gedaan.

Een filmpje voor een jeugddienst
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

DeZoeker schreef:Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
Wat bedoel je met reformatorisch?
Volgens mij is reformatorisch: de zwarte-kousenkerken: Gereformeerde gemeenten, deel van de Christelijke Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde kerk, een deel van de Gereformeerde Bond in de PKN, ...
Gereformeerd: (neocalvinisme): Gereformeerde Kerk vrijgemaakt, PKN, Nederlands Gereformeerde Kerk, deel CGK ...

Volgens mij zijn de meesten hier niet van reformatorische maar van gereformeerde huize. Gereformeerd vindt men natuurlijk ook al streng. Maar voor een indruk van reformatorisch kan je misschien terecht op het forum van refoweb.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

Peter79 schreef:Tijd voor een echte dominee, geen cabaret, maar wel met humor. Dezelfde werkwijze (sketches) als Peter Scheele een tijd lang voor de EO heeft gedaan.

Een filmpje voor een jeugddienst
op zich wel een aardig gemaakt filmpje. :smile:
ik zie hier geen humor in, maar bezie het toch als serieus gebracht en speels.....ook met het voorbeeld van de tattoo in Gods hand.
alhoewel dat wel weer een beetje op evangelisatie poging lijkt -[ waar ik allergisch voor ben :D--] maar zo komt het mij niet echt storend over.....aangezien er ruimte gegeven wordt....dan klinkt het wel mooi.
serieus en gelukkig niet met een veroordeling van het zetten van een tattoo ...omdat het bijbels gezien niet zou mogen, dat hoor je ook nogal eens.

ik hou persoonlijk helemaal niet van tattoo's, maar ik kan me wel voorstellen dat je een tattoo laat zetten van een overleden geliefde b.v.

en sowieso beter gebracht dan Peter Scheele........ :x
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

callista schreef:
DeZoeker schreef:
grappen over het geloof is op dit forum een moeilijke en delicate kwestie [geworden]... :|
...Dat gevoel bekroop me al een beetje. Laat ik op voorhand stellen dat het geenszins mijn bedoeling is om wie dan ook te kwetsen of te beledigen of anderzijds belachelijk te maken. Ook realiseer ik me de een zijn humor de ander niet is. Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
dan wordt het tijd voor een stichtend woord van de dominee..
http://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE
Ah! Ds. Gremdaat met zijn immer verhelderende inzichten werpt licht op de zaak ;)
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Peter79 schreef:
DeZoeker schreef:Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
Wat bedoel je met reformatorisch?
Volgens mij is reformatorisch: de zwarte-kousenkerken: Gereformeerde gemeenten, deel van de Christelijke Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde kerk, een deel van de Gereformeerde Bond in de PKN, ...
Gereformeerd: (neocalvinisme): Gereformeerde Kerk vrijgemaakt, PKN, Nederlands Gereformeerde Kerk, deel CGK ...

Volgens mij zijn de meesten hier niet van reformatorische maar van gereformeerde huize. Gereformeerd vindt men natuurlijk ook al streng. Maar voor een indruk van reformatorisch kan je misschien terecht op het forum van refoweb.
Ik ga zo kijken. Ik ben ook niet zo erg bekend met alle religieuze (sub-)stromingen. Ik wil er ook geen waardeoordeel over uitspreken. Maar ik begrijp hieruit dat reformatorisch niet hetzelfde is als gereformeerd?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

DeZoeker schreef:Ik ga zo kijken. Ik ben ook niet zo erg bekend met alle religieuze (sub-)stromingen. Ik wil er ook geen waardeoordeel over uitspreken. Maar ik begrijp hier uit dat reformatorisch niet hetzelfde is gereformeerd?
Het zouden taalkundig gezien synoniemen moeten zijn, maar dat zijn ze niet.
Nog een verschil:
reformatorisch stemt over het algemeen SGP,
gereformeerd stemt over het algemeen CU/CDA.
(over het algemeen: tegenwoordig is die verbinding niet meer zo sterk)
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

DeZoeker schreef:
Peter79 schreef:
DeZoeker schreef:Ik krijg een beetje de indruk dat de meeste christenen op dit forum van reformatorische huize zijn (maar ik kan me vergissen). Dat is voor buitenstaanders een hele gesloten gemeenschap. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe dat bij hen zit.
Wat bedoel je met reformatorisch?
Volgens mij is reformatorisch: de zwarte-kousenkerken: Gereformeerde gemeenten, deel van de Christelijke Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde kerk, een deel van de Gereformeerde Bond in de PKN, ...
Gereformeerd: (neocalvinisme): Gereformeerde Kerk vrijgemaakt, PKN, Nederlands Gereformeerde Kerk, deel CGK ...

Volgens mij zijn de meesten hier niet van reformatorische maar van gereformeerde huize. Gereformeerd vindt men natuurlijk ook al streng. Maar voor een indruk van reformatorisch kan je misschien terecht op het forum van refoweb.
Ik ga zo kijken. Ik ben ook niet zo erg bekend met alle religieuze (sub-)stromingen. Ik wil er ook geen waardeoordeel over uitspreken. Maar ik begrijp hieruit dat reformatorisch niet hetzelfde is als gereformeerd?

Waarscheinlijk hetzelfde verschil zoals bei: The Judean People's Front, The People's Front of Judea en (met slechts één lid) The Popular Front of Judea.

Sorry, ik kon het niet laten. ;)
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

vrolijke schreef:Waarscheinlijk hetzelfde verschil zoals bei: The Judean People's Front, The People's Front of Judea en (met slechts één lid) The Popular Front of Judea.

Sorry, ik kon het niet laten. ;)
Dit is op het randje, hoor :smile:
Ik vind het ook niet erg als DeZoeker de verschillende stromingen op één hoop gooit, maar voor zijn beeldvorming is het misschien goed om te weten dat er ook nog gradaties in zwaarmoedigheid zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door HarryK »

DeZoeker schreef:Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Het is een beeld dat ik vaker hoor.
Het is gebaseerd op vooroordelen.
(Meestal erop gebaseerd dat men als uitgangspunt het beeld van zo'n "zwarte-kousen-gelovige" neemt, vaak heel ernstig kijkend en reagerend,
en er vervolgens vanuit gaat dat dat beeld voor alle christenen geldt.
Gelukkig is dat niet zo.)
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
Ik ben zelf lid van een GKv, en kan je vertellen dat er genoeg wordt gelachen, in de gemeente en ook privé.

Maar humor is zo veel breder dan moppen en grappen.
Ik kan lachen om woordgrapjes, om een leuke situatie, om onze katten als ze 'kattenkwaad' uithalen, om mijn kleinkinderen, enz.
Ik kan lachen om sommige moppen.
Maar, zoals je in de andere genoemde topics misschien kon lezen:
als een grap wordt gemaakt "over de rug van mensen of groepen"(of van God), dan kan ik er niet om lachen.
Veel mensen beschouwen leedvermaak of satire als "humor". Ik niet.
Veel mensen kunnen lachen om belgen-moppen. Of moppen over "domme blondjes". Of moppen over Joden. Ik niet.

Ik vergelijk het voor schut zetten van mensen wel eens met iemand een klap geven.
Is het dan 'leuk' om te zien dat iemand geslagen wordt? Nee. Als het letterlijk gebeurt, spreekt iedereen er schande van.
Maar als het gebeurt middels "een grapje", kan het opeens wel?
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Dit is op het randje, hoor
Je haalt me de woorden uit de mond! Het getuigt inderdaad wel van lef om hier "The life of Brian" aan te halen. Dus als Vrolijke stilletjes van dit forum verdwijnt dan weten we ongeveer waar we de oorzaak moeten zoeken. ;)
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Geloof en humor

Bericht door Trajecto »

DeZoeker schreef:Je haalt me de woorden uit de mond! Het getuigt inderdaad wel van lef om hier "The life of Brian" aan te halen. Dus als Vrolijke stilletjes van dit forum verdwijnt dan weten we ongeveer waar we de oorzaak moeten zoeken. ;)
Geheel geruisloos geband en niet meer mogende meedoen op het forum... :lol:
Neuh, zo werkt het hier toch niet, hoor!
Nulla aetas ad discendum sera