Geloof en humor

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

DeZoeker schreef:
Dit is op het randje, hoor
Je haalt me de woorden uit de mond! Het getuigt inderdaad wel van lef om hier "The life of Brian" aan te halen. Dus als Vrolijke stilletjes van dit forum verdwijnt dan weten we ongeveer waar we de oorzaak moeten zoeken. ;)
Life of Brian is geen film tegen religie. Het is een film tegen fanatisme.
En die verschillende palestijnse organisaties zijn meer bezig, tegen elkaar te kampen, inplaats vasn zich samen voor een goede zaak te bemoeien. De film zit vol van zulke dingen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Ik vind het ook niet erg als DeZoeker de verschillende stromingen op één hoop gooit
Het is geenszins mijn bedoeling alle stromingen over een hoop te gooien. Sterker: ik vind het wel prettig dat iemand deze "heiden" wat helderheid verschaft in hoe het ongeveer zit wat de diverse stromingen betreft.
maar voor zijn beeldvorming is het misschien goed om te weten dat er ook nog gradaties in zwaarmoedigheid zijn.
Bedoel je daarmee zwaarmoedig en zwaarmoedig in overtreffende trap?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

vrolijke schreef:
DeZoeker schreef:
Dit is op het randje, hoor
Je haalt me de woorden uit de mond! Het getuigt inderdaad wel van lef om hier "The life of Brian" aan te halen. Dus als Vrolijke stilletjes van dit forum verdwijnt dan weten we ongeveer waar we de oorzaak moeten zoeken. ;)
Life of Brian is geen film tegen religie. Het is een film tegen fanatisme.
En die verschillende palestijnse organisaties zijn meer bezig, tegen elkaar te kampen, inplaats vasn zich samen voor een goede zaak te bemoeien. De film zit vol van zulke dingen.
Dat ben ik geheel met je eens maar christenen stonden nou niet bepaald te juichen bij het zien van deze film. Met name het slot met "Always look on the bright side of life" schoot velen in het verkeerde keelgat.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door Peter79 »

DeZoeker schreef:Bedoel je daarmee zwaarmoedig en zwaarmoedig in overtreffende trap?
Zwaarmoedigheid is een typering door een buitenstaander. Reformatorisch zou ik zwaarmoedig noemen, mijn eigen stroming (gereformeerd) niet. Maar reformatorischen zouden zichzelf ook niet zo noemen. Terwijl de buitenstaander alles op een hoop gooit - de gereformeerde/reformatorische medemens heeft een zwaarmoediger levensvisie dan gemiddeld. Dat komt natuurlijk (mede) door het leerstuk van de erfzonde. De politieke conservatieven kunnen daar ook nog wel wat mee, maar de stromingen vanuit de Verlichting, die in Nederland domineren, zijn een stuk optimistischer over de mens. Dus gradaties, dat was met een ;) . Of je beeld klopt, kan je alleen zelf beoordelen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door callista »

DeZoeker schreef: Dat ben ik geheel met je eens maar christenen stonden nou niet bepaald te juichen bij het zien van deze film. Met name het slot met "Always look on the bright side of life" schoot velen in het verkeerde keelgat.
niet bij alle christenen - meer bij de orthodoxen. ;)
de film is destijds trouwens ook nog vertoond in de Pieterskerk in Leiden.
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=21443
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Het is gebaseerd op vooroordelen.
De vraag werd ook gesteld om het vooroordeel te weerleggen
Veel mensen beschouwen leedvermaak of satire als "humor". Ik niet.
Satire is volgens mij niet hetzelfde als leedvermaak. Aan het laatste heb ik persoonlijk ook een grote hekel, maar satire hoeft helemaal niet kwetsend te zijn.
Satire kan heel goed dienen om bepaalde zaken aan de kaak te stellen (zie ook de opmerkingen die zijn geplaatst bij de film "Life of Brian")
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

DeZoeker schreef:
Het is gebaseerd op vooroordelen.
De vraag werd ook gesteld om het vooroordeel te weerleggen
Veel mensen beschouwen leedvermaak of satire als "humor". Ik niet.
Satire is volgens mij niet hetzelfde als leedvermaak. Aan het laatste heb ik persoonlijk ook een grote hekel, maar satire hoeft helemaal niet kwetsend te zijn.
Satire kan heel goed dienen om bepaalde zaken aan de kaak te stellen (zie ook de opmerkingen die zijn geplaatst bij de film "Life of Brian")
Dat zijn zelfs twee zaken, die absoluut niets met mekaar te maken hebben.

Leedvermaak is jezelf tegoed doen, aan andermans leed. :evil:
Satire is toestanden overtekenen, om ze duidelijker te maken.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Leedvermaak is jezelf tegoed doen, aan andermans leed. :evil:
Satire is toestanden overtekenen, om ze duidelijker te maken.
Waarvan akte...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof en humor

Bericht door Special angel »

DeZoeker schreef:Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
"Kunnen" grappen over het geloof? Of juist niet? Ben benieuwd naar de reacties
Zo en nu ga ik ook nog een duit in het zakje doen.

In sommige kerken wordt heel veel gelachen en in sommige kerken nooit.

Mijn ervaring is dat er in evangelische kerken veel gelachen wordt en in traditionele of " gereformeerde " kerken zeer weinig, of veel te weinig.

Misschien zijn ze in de gereformeerde en traditionele kerken gedoopt in citroenzuur of azijn ?

Ik vind grappen over het geloof en kerkgangers heel leuk. Zie de andere topics.

In mijn vorige kerk lachten we de hele dag om allerlei grappen en grapjassen. Ik zat bij evangeliegemeente dd. Het publiek bepaalt ook de sfeer en de gesprekken : daar veel jeugd, jongeren, veel eenvoudige ongeschoolde mensen, veel buitenlanders, zwervers, (ex-) verslaafden, armen, meestal niet met geloof opgegroeid, etc.

In mijn huidige kerk , gkv , is meer stilte eerbied respect en qua publiek ook meer serieuze mensen, meer
studerenden, afgestudeerden, hbo- ers, hogere of leidinggevende beroepen, meer rijken, met geloof opgegroeid.

Lachen is gezond dus ik hoop dat meer mensen gaan lachen, het zou de wereld een stukje mooier maken. Want mensen met een smile zijn vaak aantrekkelijker dan zuurpruimen .
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Er liggen grenzen aan humor, dat zie je denk ik wel veel bij christenen.
Ik kom zelf van de hier neo-gereformeerden genoemd. Ik weet eigenlijk nooit wat neo is, maar het is in ieder geval de minder reformatorische stroming, zou ik zeggen. CU en CDA ongeveer. De CU eerder dan CDA denk ik persoonlijk, maar toch. CDA tot op zekere hoogte ook.
vooral op plaatsen waar nog veel CDA gestemd wordt. Tja, een uitstervend ras geloof ik :D
Ik kom van zo'n plaats. Plaatselijk stemde ik laatst dat nog. Misschien de volgende keer CU, omdat mijn achterneef daar de lijsttrekker van is.
Zowel hij als ik zijn van een PKN gemeente dat niet tot de zwaardere reformatorische hoek behoord. Daar bedoelen we de gereformeerde bonders mee.
Ik heb een vriend uit de gereformeerde bond en we lachen met elkaar vrij veel kan ik je vertellen en hij is razend dol op Herman Finkers.
Overigens is hij ook een CU-stemmer, dus wat heet zwaar? Daarin is ook de zwaardere en lichtere hoek.
We gingen op vakantie met elkaar en nog een reformatorische vriend via een christelijke reisorganisatie en hij draaide een cassettebandje ( jaja :) ) van Herman Finkers in de busje waarin we altijd zaten helemaal blauw. Er wordt wel veel gelachen. Maar het is ook persoonlijk waar de grens ligt.
Veel cabaretiers die spotten met minderheden en het christelijke geloof zijn niet echt geliefd in de christelijke kringen, zoals ook blijkt rondom het vertrek van Arie Boomsma bij de EO naar de KRO. Dat had er alles mee te maken. Ook ik ben zelf persoonlijk niet dol op bespottende humor dat spot drijft met het christelijke geloof, andere geloven en zwakheden van anderen. Andre van Duin (wat moderne humor minder, oude meer), Toon Hermans en Herman Finkers vallen daardoor beter in de smaak, omdat ze niet gaan over de ruggen van anderen. Soms wordt de humor van Herman Finkers wel als op het randje en twijfelachtig ervaren.
Dat is per persoon verschillend.

Paul de Leeuw hadden christenen vroeger ook veel moeite mee en ik mocht er van mijn ouders niet naar kijken,
maar hij is zo veranderd door de jaren dat hij vandaag vaak wel gewaardeerd wordt.

Een dominee die humor maakt wordt verschillend over gedacht. Bij ons kan dat wel, maar soms bekruipt je wel het gevoel dat sommige dominee's ook geforceerd denken grappig te moeten zijn en in de zwaardere kring hoorde ik iemand dan ook zeggen dat tegenwoordig in veel kerken men denkt zo stoer te moeten doen. Dit vond een jonge meid uit de SGP hoek van Rijssen die ik eens op een stage sprak. Verder een hele lieve meid en ik merkte bij hen ook wel gevoel voor humor, maar dat buiten de kerkmuren en de grens is er wel denk ik eerder in zicht.

Het probleem met humor is denk ik dat al snel de gene die een grap maakt ook daarmee persoonlijke aandacht naar zichzelf toe trekt en dat als storend ervaren kan worden. Iemand moet dan zo nodig grappig zijn en leuk zijn. En soms zit daar wel wat in en in andere gevallen weer niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Je hebt nog een christenkomiek:
http://www.youtube.com/watch?v=l0-5-c06MEw
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

DeZoeker schreef:Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
"Kunnen" grappen over het geloof? Of juist niet? Ben benieuwd naar de reacties
Door het geloof verandert het gevoel voor humor wel, denk ik.
Of misschien herken je de "foute humor" (zoals leedvermaak, cynisme en hoon enz..) ineens er tussen uit.

Wat zijn volgens jou "christelijke kringen"?
Is de éne christelijke kring de ander?
Misschien doel je op mensen die zichzelf te serieus nemen.
Die hebben vaak niet zo veel humor.

Ik denk overigens nu ineens aan de Islam.
Nog geen humor bij kunnen ontdekken... :(
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Ik denk overigens nu ineens aan de Islam.
Nog geen humor bij kunnen ontdekken... :(
Volgens mij ben jij één van de weinigen die zich wat meer met de islam heeft beziggehouden op dit forum.
Nu zal van de koran zelf weinig humor spatten, maar als je ook wat contacten met islamiten gehad hebt, zou je dus ook iets over de mensen kunnen weten. Als dat zo is verbaasd mij je opmerking eigenlijk, want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze significant minder humor zouden hebben. Dus vertel waar je je mening op baseert!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Een mens zonder humor komt niets tekort.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Ik denk overigens nu ineens aan de Islam.
Nog geen humor bij kunnen ontdekken... :(
Volgens mij ben jij één van de weinigen die zich wat meer met de islam heeft beziggehouden op dit forum.
Nu zal van de koran zelf weinig humor spatten, maar als je ook wat contacten met islamiten gehad hebt, zou je dus ook iets over de mensen kunnen weten.
Daar had ik het over, over de mensen, hun cultuur, en dat verdraaide "machismo" van ze...

Ahum.. edit...
ik leer het ook nooit he..

Ik heb weleens erg veel moeite met de medelanders...
Met de Islam als religie en de Koran als Heilig Schrift heb ik ook veel moeite.
Ik geloof ook niet dat de Islam de Islamieten veel goed doet.
Het overkomt die mensen toch ook maar allemaal...
Ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ik me er aan erger, toch?
Het is (afhankelijk van de wijk) evengoed wel erg islamitisch geworden in een paar decennia.

enfin..
/edit
Laatst gewijzigd door Jerommel op 02 dec 2013, 23:25, 6 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Een mens zonder humor komt niets tekort.
Nou, ik zou het zonder niet volhouden.
Humor relativeert de ellende.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Als je een engel in de hemel bent, kan je ook zonder humor.
Jezus was ook altijd strikt serieus. Dus het blijft puur menselijk
en je bouwt er geen schatten mee in de hemel op.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Nee, maar je houdt het er hier en nu wat beter mee vol allemaal. ;)
(ik wel iig)
Je kan er anderen ook mee helpen als ze het zwaar hebben met hun ellendigheden.
En daar bouw je wellicht toch iets onvergankelijks mee op.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 02 dec 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Gaitema schreef:Als je een engel in de hemel bent, kan je ook zonder humor.
Jezus was ook altijd strikt serieus. Dus het blijft puur menselijk
en je bouwt er geen schatten mee in de hemel op.
Meen je dit allemaal serieus?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Engelen zijn niet gelovig, engelen WETEN.
Geloof is dan net als humor blijkbaar iets menselijks.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Humor is voor mij een wezenlijk onderdeel van mijn bestaan. Wat mij betreft is een dag niet gelachen een dag niet geleefd - om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. En voor wie van satire houdt kan ik "nieuwssite" de speld http://www.speld.nl van harte aanbevelen. En ja... Als Life of Brian hier "kan" dan moet men dit ook wel kunnen waarderen. Sommigen tenminste... ;)

Uit het archief van de speld: http://www.speld.nl/2013/11/23/gezinsdr ... -de-speld/
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Geluk en blijdschap worden m.i. enorm overgewaardeerd.

Ja ik hou wel van Britse humor.
the Holy Grail !
Met "God" die vanuit de wolken spreekt, bekende scene.

Arthur: "Good idea, O Lord ! "
God: "OF COURSE IT'S A GOOD IDEA !!"
:lol:

Tja, gewoon heel erg grappig dus.
Zou God niet ook een beetje kunnen lachen om een dergelijk geestige persiflage?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof en humor

Bericht door vrolijke »

DeZoeker schreef:Humor is voor mij een wezenlijk onderdeel van mijn bestaan. Wat mij betreft is een dag niet gelachen een dag niet geleefd - om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. En voor wie van satire houdt kan ik "nieuwssite" de speld http://www.speld.nl van harte aanbevelen. En ja... Als Life of Brian hier "kan" dan moet men dit ook wel kunnen waarderen. Sommigen tenminste... ;)

Uit het archief van de speld: http://www.speld.nl/2013/11/23/gezinsdr ... -de-speld/
Voor mij ook.

Ik zeg het steeds weer. Als het leven in het "hiernamaals" anders afloopt als hier, dann is het niet "mijn" leven. Bij "mijn" leven hoort humor.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Special angel schreef:
DeZoeker schreef:Gelovigen komen op niet-gelovigen vaak over als betrekkelijk humorloos. Klopt dat? Zo vraag ik me af.
Wordt er in christelijke kring weleens gelachen? En om wat voor soort humor dan?
"Kunnen" grappen over het geloof? Of juist niet? Ben benieuwd naar de reacties
Zo en nu ga ik ook nog een duit in het zakje doen.

In sommige kerken wordt heel veel gelachen en in sommige kerken nooit.

Mijn ervaring is dat er in evangelische kerken veel gelachen wordt en in traditionele of " gereformeerde " kerken zeer weinig, of veel te weinig.

Misschien zijn ze in de gereformeerde en traditionele kerken gedoopt in citroenzuur of azijn ?

Ik vind grappen over het geloof en kerkgangers heel leuk. Zie de andere topics.

In mijn vorige kerk lachten we de hele dag om allerlei grappen en grapjassen. Ik zat bij evangeliegemeente dd. Het publiek bepaalt ook de sfeer en de gesprekken : daar veel jeugd, jongeren, veel eenvoudige ongeschoolde mensen, veel buitenlanders, zwervers, (ex-) verslaafden, armen, meestal niet met geloof opgegroeid, etc.

In mijn huidige kerk , gkv , is meer stilte eerbied respect en qua publiek ook meer serieuze mensen, meer
studerenden, afgestudeerden, hbo- ers, hogere of leidinggevende beroepen, meer rijken, met geloof opgegroeid.

Lachen is gezond dus ik hoop dat meer mensen gaan lachen, het zou de wereld een stukje mooier maken. Want mensen met een smile zijn vaak aantrekkelijker dan zuurpruimen .
Nou dat doet me deugd. Nog even een vraag: de V in GKV waar staat die voor? Voor "vrijzinnig" misschien? Toch wel handig te weten voor als ik nog eens in de Here raak... ;)
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Ik denk overigens nu ineens aan de Islam.
Nog geen humor bij kunnen ontdekken... :(
Volgens mij ben jij één van de weinigen die zich wat meer met de islam heeft beziggehouden op dit forum.
Nu zal van de koran zelf weinig humor spatten, maar als je ook wat contacten met islamiten gehad hebt, zou je dus ook iets over de mensen kunnen weten. Als dat zo is verbaasd mij je opmerking eigenlijk, want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze significant minder humor zouden hebben. Dus vertel waar je je mening op baseert!
Hier vind je het antwoord: http://www.youtube.com/watch?v=7adi7OMaWnA
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'