Geloof en humor

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geloof en humor

Bericht door DeZoeker »

Special angel schreef:GKv betekent Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Opgericht ( vrijgemaakt ) in 1944. Voor meer info verwijs ik je graag naar http://www.gkv.nl en naar Wikipedia via Google.
Even "off-topic" misschien maar ben toch nieuwsgierig. Je gaf eerder al aan op andere plekken te kerke te zijn gegaan. Wat heeft nu je keuze voor specifiek deze kerk bepaald?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

DeZoeker schreef: Even "off-topic" misschien ..
ENORM off-topic. :lol:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Tin schreef:
Gaitema schreef:
Het enige wat ik de figuranten in de bijbel zie doen is lachen om de dwaasheid, om bijvoorbeeld het geloof in afgoden of de opmerkingen van een Farizeeër
Maar hier hebben we denk ik toch meteen een potentieel probleem.
Lachen om dwaasheid.
Daar lachen we om ja.
En hoe zou het anders kunnen zijn?
Maar wat is dwaasheid?
De dwaasheid van de één is de heilige waarheid van de ander.
Als we iemand met zijn tenen op het stuur zien zijn handen aan de trappers en een teil op zijn hoofd moeten we lachen.
Omdat het iets geks is, waarvan je je echt niet kan voorstellen dat je het zelf zou doen, behalve om anderen aan het lachen te maken. Maar wat als we levensbeschouwelijk een voor ons even zo dwaas iets noemen?
Dan moet ik de conclusie trekken dat er helemaal niet door God gelachen wordt in de bijbel.
Ook niet dat Hij grappen maakt en dat klopt. Wel (en daar dacht ik aan) weet God soms de dingen komisch te formuleren.
Als Hij dus bijvoorbeeld spreekt over de afgoden, dat maar stomme levenloze materie is.

Dat God humor heeft en wel zal lachen op zijn tijd lijkt me een vrij begrijpelijke gedachte, maar omdat ik me er al wel eens me ermee bezig heb gehouden bij het Bijbellezen, valt het me op dat God in de bijbel nooit grappen maakt en je Hem ook nooit ziet lachen. Zijn Zoon evenmin.
Lachen om dwaasheid zoals je het benadrukt komt ook meer over als leedvermaak en dat lijkt me ook weer niet goed.
Daaruit zal wel de conclusie kunnen zijn, dat God echt daadwerkelijk waar nergens in de bijbel betrapt kan worden op het maken van grappen of het lachen erom. Als dat wel zo is, dan zou ik dat graag willen lezen :smile:
Laatst gewijzigd door Gaitema op 04 dec 2013, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
Gaitema schreef: Toch denk ik niet dat het met humor te maken heeft.
Niet dat God uit humor nu iemand flaporen, een kale kop of rood haar geeft.
De dieren hebben ook zo hun functies. Het ziet er soms wel grappig uit, maar eigenlijk is dat subjectief.
Wat de één grappig vindt, vindt de ander weer niet.
juist geformuleerd.
het kan zelfs eerder racistisch en discriminerend zijn om er zo naar te kijken en dat zo te benoemen..
Dat is al vrij snel zo inderdaad.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef: Stokstaartjes, koolmeesjes, roodborstjes, konijntjes, hamsters, honden en katten, peuters en kleuters, enz...
En als huisdieren kunnen dieren ook erg grappig zijn.
Heb je youtube? Funny cats enzo...
Geen humor?
Dat dieren grappige dingen doen maakt het niet dat deze beestjes gevoel voor humor hebben of dat het Gods bedoeling was dat deze dieren grappige dingen doen en dat Gods humor daarin te zien zou zijn. Dat lijkt me te ver gezocht.
Met een gevoel voor humor kan je grappen maken. Ik geloof dat God eigenlijk het beste gevoel voor humor heeft van iedereen, maar
Hij maakt geen grappen. Je ziet God nooit moppen tappen in de bijbel. Wel brengt Hij soms serieuze zaken met komische vergelijkingen ten tonele.
Hij wijst dan op de mens die een voorwerp dat door een timmerman tot een beeld besneden is aanbid voor een god, die vervolgens zichzelf niet kan redden als de tempel waar het in staat in de brand vliegt. Dat laat wel zien dat het gevoel voor humor bij God uitstekend is, maar Hij gebruikt het puur om ons iets bij te brengen en niet om ons te vermaken. God hangt niet de komiek uit die volle zalen wil trekken, met mensen die geamuseerd willen worden. Soms denken voorgangers zo mensen te kunnen trekken, maar God trekt zo de mensen dus niet.

De dieren doen overigens wel dingen die wij grappig vinden en dat mogen we ook grappig vinden. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
Jerommel schreef: Stokstaartjes, koolmeesjes, roodborstjes, konijntjes, hamsters, honden en katten, peuters en kleuters, enz...
En als huisdieren kunnen dieren ook erg grappig zijn.
Heb je youtube? Funny cats enzo...
Geen humor?
Dat dieren grappige dingen doen maakt het niet dat deze beestjes gevoel voor humor hebben of dat het Gods bedoeling was dat deze dieren grappige dingen doen en dat Gods humor daarin te zien zou zijn. Dat lijkt me te ver gezocht.
Hoezo?
Jerommel schreef:Maar ik meen toch ook gevoel voor humor terug te herkennen in sommige schepseltjes.
Ik doelde daar dus mee op het ontwerp van sommige schepsels, niet op het gevoel voor humor van de schepsels zelf..
Vergeet niet dat elk organisme erfelijk materiaal heeft waarin de exacte bouwbeschrijving van elk organisme staat opgeslagen.
Met een gevoel voor humor kan je grappen maken.
En grappige schepsels.
(Met liefde gemaakt.)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Geloof en humor

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef: Stokstaartjes, koolmeesjes, roodborstjes, konijntjes, hamsters, honden en katten, peuters en kleuters, enz...
En als huisdieren kunnen dieren ook erg grappig zijn.
Heb je youtube? Funny cats enzo...
Geen humor?
Dat dieren grappige dingen doen maakt het niet dat deze beestjes gevoel voor humor hebben of dat het Gods bedoeling was dat deze dieren grappige dingen doen en dat Gods humor daarin te zien zou zijn. Dat lijkt me te ver gezocht.
Hoezo?
Ik vind het ook niet zo vergezocht. Voor alles is er toch een vastgestelde tijd staat er in Prediker; ook om te lachen. - Zie Pred.3:1,4. Men heeft al ontdekt dat lachen heel gezond is voor lichaam en geest. Ik geloof dat we gemaakt zijn met een gevoel voor humor en om dat op een gepaste manier te gebruiken natuurlijk.
Bovendien zijn we naar Gods beeld geschapen. Waarom zou het dan niet zo zijn dat wij humor hebben, omdat God het ook heeft. In Psalm 59:9 staat dat God lacht om het domme gedrag van sommige volken. Zou hij dan niet lachen om het grappige gedrag van dieren?
Jerommel schreef:
Met een gevoel voor humor kan je grappen maken.
En grappige schepsels.
(Met liefde gemaakt.)
De engelen stonden te juichen toen de schepping gereed was - zie Job 38:7. En zullen ze niet gelachen hebben toen ze de eerste kleine chimpansees zagen spelen? Wie zal het zeggen. Ik kan er in ieder geval om lachen. Hieronder nog een leuk filmpje uit de oude doos. Tenminste, ik vind het erg leuk!

http://www.youtube.com/watch?v=R_BYXAjq4X4
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef: Stokstaartjes, koolmeesjes, roodborstjes, konijntjes, hamsters, honden en katten, peuters en kleuters, enz...
En als huisdieren kunnen dieren ook erg grappig zijn.
Heb je youtube? Funny cats enzo...
Geen humor?
Dat dieren grappige dingen doen maakt het niet dat deze beestjes gevoel voor humor hebben of dat het Gods bedoeling was dat deze dieren grappige dingen doen en dat Gods humor daarin te zien zou zijn. Dat lijkt me te ver gezocht.
Hoezo?
Ik vind het ook niet zo vergezocht. Voor alles is er toch een vastgestelde tijd staat er in Prediker; ook om te lachen. - Zie Pred.3:1,4. Men heeft al ontdekt dat lachen heel gezond is voor lichaam en geest. Ik geloof dat we gemaakt zijn met een gevoel voor humor en om dat op een gepaste manier te gebruiken natuurlijk.
Bovendien zijn we naar Gods beeld geschapen. Waarom zou het dan niet zo zijn dat wij humor hebben, omdat God het ook heeft. In Psalm 59:9 staat dat God lacht om het domme gedrag van sommige volken. Zou hij dan niet lachen om het grappige gedrag van dieren?
Jerommel schreef:
Met een gevoel voor humor kan je grappen maken.
En grappige schepsels.
(Met liefde gemaakt.)
De engelen stonden te juichen toen de schepping gereed was - zie Job 38:7. En zullen ze niet gelachen hebben toen ze de eerste kleine chimpansees zagen spelen? Wie zal het zeggen. Ik kan er in ieder geval om lachen. Hieronder nog een leuk filmpje uit de oude doos. Tenminste, ik vind het erg leuk!

http://www.youtube.com/watch?v=R_BYXAjq4X4
Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat God en de engelen in de bijbel nergens grappen maken, lachen en toon van humor laten zien, behalve dan zoals je het zelf aangeeft om het domme gedrag van sommige volken. Verder kan ik wel speculeren, maar in de bijbel vind je er helemaal niets over.
Daarin is God altijd strikt serieus.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 04 dec 2013, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:
Jerommel schreef: Stokstaartjes, koolmeesjes, roodborstjes, konijntjes, hamsters, honden en katten, peuters en kleuters, enz...
En als huisdieren kunnen dieren ook erg grappig zijn.
Heb je youtube? Funny cats enzo...
Geen humor?
Dat dieren grappige dingen doen maakt het niet dat deze beestjes gevoel voor humor hebben of dat het Gods bedoeling was dat deze dieren grappige dingen doen en dat Gods humor daarin te zien zou zijn. Dat lijkt me te ver gezocht.
Hoezo?
Jerommel schreef:Maar ik meen toch ook gevoel voor humor terug te herkennen in sommige schepseltjes.
Ik doelde daar dus mee op het ontwerp van sommige schepsels, niet op het gevoel voor humor van de schepsels zelf..
Vergeet niet dat elk organisme erfelijk materiaal heeft waarin de exacte bouwbeschrijving van elk organisme staat opgeslagen.
Met een gevoel voor humor kan je grappen maken.
En grappige schepsels.
(Met liefde gemaakt.)
Ja okee, vooruit. Echter is dat wel wat anders dan het maken van grappen of lachen om grappen.
Ik heb er wel eens naar gezocht in de bijbel, maar God zie je nergens 'dat' doen. Behalve dan lachen om het domme gedrag van volken, zoals Sanne citeerde uit de Psalmen. Maar dat heeft niets met een gevoel voor humor te maken. Het is eigenlijk iemand terecht uitlachen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Jerommel »

Nee, inderdaad.
Er valt voor God blijkbaar weinig te lachen.
Ik hoop ergens dat dat te maken heeft met de moeilijke situatie omtrent de gevallen schepping en de dwalende mens, wat in feite slechts tijdelijk is.
Maar misschien is humor net zo tijdelijk als de gevallen mens?
Ik persoonlijk heb humor soms wel 'nodig' om te kunnen relativeren en dingen niet TE serieus / zwaar te nemen.
Het lukt niet altijd, maar soms kun je beter lachen dan piekeren.
Je kan er ook het piekeren van anderen mee doorbreken, soms.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof en humor

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Nee, inderdaad.
Er valt voor God blijkbaar weinig te lachen.
Ik hoop ergens dat dat te maken heeft met de moeilijke situatie omtrent de gevallen schepping en de dwalende mens, wat in feite slechts tijdelijk is.
Maar misschien is humor net zo tijdelijk als de gevallen mens?
Ik persoonlijk heb humor soms wel 'nodig' om te kunnen relativeren en dingen niet TE serieus / zwaar te nemen.
Het lukt niet altijd, maar soms kun je beter lachen dan piekeren.
Je kan er ook het piekeren van anderen mee doorbreken, soms.
Het is net zo tijdelijk als de mens.
Dus geniet er nog maar even van.
Wie lacht niet die de mens beziet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof en humor

Bericht door Gaitema »

Ik lach ook wel geregeld en maak grappen om de sfeer leuk te maken,
maar het is altijd wel goed om hier eens over na te denken. :D
Hebben gelovigen humor? Conclusie: jawel, het zijn net mensen :mrgreen:

een praktiserende moslim op mijn vorige werk kende het ook trouwens wel, als hij zijn Godsbeeld vertelde.
Hij zei dan: "God houdt van alle mensen en ik houd van alle mensen, veel te veeeel!"
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.