Te rechtvaardig leven?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
hogetonen
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 dec 2013, 15:08
Man/Vrouw: M

Te rechtvaardig leven?

Bericht door hogetonen »

6 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?

Staat in Prediker. Maar wat wordt hiermee precies bedoeld? Mogen we als christen dan soms smokkelen met belastingaangifte? Of wat anders?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Adinomis »

hogetonen schreef:6 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?

Staat in Prediker. Maar wat wordt hiermee precies bedoeld? Mogen we als christen dan soms smokkelen met belastingaangifte? Of wat anders?
Het lijkt me dat rechtvaardigheid zonder liefde zijn doel voorbijstreeft.
Het is zeker niet de bedoeling om te smokkelen met de belastingaangifte. Dat heb ik vroeger wel gedaan.
Maar de Here heeft me liefdevol duidelijk gemaakt dat het zo niet moet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Gaitema »

Wat Prediker precies bedoeld weet ik niet, maar het zou kunnen zijn dat hij doelt op te veel hooi op je vork nemen,
waardoor je zelf er aan onderdoor gaat.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door callista »

hogetonen schreef:6 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?

Staat in Prediker. Maar wat wordt hiermee precies bedoeld? Mogen we als christen dan soms smokkelen met belastingaangifte? Of wat anders?
het heeft geen nut één zin te plukken uit dit hele hoofdstuk.
lees het binnen de context en lees dat dit alles met relativering te maken heeft.

bovendien staat deze tekst in Prediker 7 :16.....en niet in vers 6 en ook niet in Prediker 6....

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb ... r%207%2C17
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Gaitema »

Ja, in deze context klinkt het inderdaad wat anders.
Dan zou ik zeggen: pas op dat je niet berooid achter blijft en te kampen krijgt met al te veel weerstand van vijanden.
Als christen in een Islamitisch land kan je maar het beste wijs met alles om gaan.
Ook met redelijk wat geld in armoedige omgevingen moet je er wijs mee omgaan.
Ook moet je wijs omgaan met al te machtige anti-christelijke types.
Als je te open bijvoorbeeld in Noord Korea christelijk op staat bezig bent, word je zo opgepakt.
Als je dan wat matiger en verborgen te werk gaat, kan je meer voor mensen daar misschien betekenen.
Dit soort voorbeelden denk ik.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:
hogetonen schreef:6 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?

Staat in Prediker. Maar wat wordt hiermee precies bedoeld? Mogen we als christen dan soms smokkelen met belastingaangifte? Of wat anders?
Het lijkt me dat rechtvaardigheid zonder liefde zijn doel voorbijstreeft.
Het is zeker niet de bedoeling om te smokkelen met de belastingaangifte. Dat heb ik vroeger wel gedaan.
Maar de Here heeft me liefdevol duidelijk gemaakt dat het zo niet moet.
Ik geloof ook niet dat het betekent dat we kunnen smokkelen of schipperen t.a.v. Bijbelse geboden of principes. Misschien heb jij, Adinomis, ook het voorbeeld van de Farizeeën en Schriftgeleerden in gedachten, als je schrijft dat
"rechtvaardigheid zonder liefde zijn doel voorbijstreeft". Zij deden namelijk erg hun best om heel rechtvaardig over te komen. Ze hadden zelf bijvoorbeeld heel veel regeltjes bedacht en vonden dat anderen zich daar ook aan moesten houden. Regeltjes bijvoorbeeld over wat er wel en niet op de sabbat gedaan kon worden. Als een ander zich niet aan die regels hield, werd die door hen veroordeeld. Zo vonden ze het ook verwerpelijk dat Jezus mensen genas op de sabbat.

Ik denk dan ook dat het voor ons inhoudt dat we niet met opzichtig vertoon van "rechtvaardig gedrag" indruk op anderen willen maken. En ook dat we ervoor moeten oppassen dat we niet te veel nadruk gaan leggen op regeltjes van mensen.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Special angel »

De tekst is uit prediker 7:16 en Het antwoord staat in prediker 7:20 :

Er is geen mens op aarde rechtvaardig, die goed doet, zonder te zondigen.
Er is geen mens op aarde die nooit zondigt, altijd maar goed is, en altijd maar rechtvaardig is.

Dan kunnen we kijken naar wat betekent rechtvaardig.

Gen 6:9
Noach was in zijn tijd de enige die rechtvaardig was, die voorbeeldig leefde, en In nauwe verbondenheid met God leefde. Een uniek verhaal.

Gen 7:1 noach en zijn gezin werden dan ook gered in de ark ten tijde van de grote zondvloed. De rest van de mensheid werd door god zelf weggevaagd vanwege hun zonden. God was blij met Noach. Noach was een rechtschapen man.

Gen 20 :4 een rechtschapen volk was een volk zonder schulden. En wie kan dat van zichzelf zeggen?

Ps 7:12 god is een rechtVaardige rechter, en bestraft het kwaad, elke dag .
-------
Ik denk dat hier staat: denk niet van jezelf dat je heel wat bent ,dat je beter dan een ander bent, verhef jezelf niet, wees niet trots, wees niet hoogmoedig, verbeeld jij je maar niets. Uit jezelf ben je niet heilig, geen heilig boontje. Want dan zou je immers zonder het offer kunnen van Jezus Christus en dat kun je niet. Ook jij hebt vergeving van schuld nodig ook al denk je dat je alles goed doet. Er is niemand die goed doet zelfs niet 1. Wij allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. ( romeinen 3:23) .
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Robert Frans »

Ik geloof dat hetgeen er staat ook echt zo bedoeld is, dus dat je niet te rechtvaardig moet proberen te leven. Een voorbeeld: in deze samenleving volledig rechtvaardig en zuiver onberispelijk te leven, is welhaast onmogelijk. Want aan elk stuk kleding, apparaat of voedsel dat je koopt, kleeft wel het verschrikkelijke lijden van uitgebuite mensen en kinderen in arme landen, onnodig wrede dierproeven en veel schade aan onze omgeving. Je zou dan dus haast niets meer in huis kunnen hebben en bijna geen normaal leven kunnen leiden hier. Nu zijn sommigen inderdaad geroepen tot een leven in echte armoede, zoals Franciscus van Assisi dat ook was, maar ook Franciscus erkende uiteindelijk dat niet iedereen zo kon leven als zijn broederschap, waarop hij de derde orde oprichtte. Je zult dus zelf een weg moeten vinden in het proberen zo min mogelijk deel te nemen aan die kwalijkheden, maar het jezelf ook niet te zwaar te maken. Want als je dat doet, dan put je jezelf alleen maar uit, kun je zelfs hoogmoedig of verbitterd raken en ben je nog verder weg van huis en uiteindelijk ook van God.

Ook is het goed om je te realiseren dat je niet de waarheid in pacht hebt en dat de kans altijd groot is dat je Gods wil te streng of juist te vrijblijvend interpreteert. Je kunt er altijd naast zitten, hoe goed en intensief je ook de Schrift en of de Traditie bestudeerd. Het is dus mogelijk dat je heel strikt enige geboden naleeft die wellicht helemaal niet zo nageleefd hadden moeten worden. Daarom is het dus ook goed om niet teveel op te gaan in de morele standaarden waarnaar je leeft. Om daar verstandig en ingetogen mee om te gaan en altijd open te staan voor corrigeringen en vermaningen. Je bent en blijft altijd een leerling en je zult nooit helemaal volmaakt leven hier op aarde, dus is het goed om bescheiden te blijven en niet te strikt te zijn in de normen en waarden die je wil naleven. Want ze zijn sowieso niet volmaakt, hoogstens misschien beter dan die van andere mensen. Maar alleen God kan daarover oordelen.

Tenslotte is er altijd nog het verschil tussen ideaal en praktijk. Ja, Gods standaarden zijn hoog, heel hoog. God verlangt uitsluitend het zuiver goede van ons en zijn geboden zijn volmaakt en juist. Maar wij zijn ook zondaars, gebroken mensen, levende in een wereld waar het kwaad alom heerst. We zullen dus vrijwel nooit aan zijn standaarden kunnen voldoen. Jij niet, ik niet, en de buurman ook niet. We mogen dus op pastorale, ontspannen wijze met de geboden omgaan, ook al omdat je eigen geweten uiteindelijk het hoogste gezag heeft. Daarin spreekt God tot je en wijst Hij je de weg in hoe je naar zijn wil mag leven, op eigen beperkte maar voor jou juiste wijze. Het christendom is uiteindelijk ook een blij geloof en uiteindelijk is de liefde het belangrijkst. Soms kan een rechtvaardige actie of gebod heel juist lijken, maar toch heel kil en liefdeloos uitpakken. Dan zul je dus op een andere wijze met het gebod moeten omgaan en mild en coulant zijn tegen hen die het gebod niet zo strikt kunnen opvolgen. En soms kan het geweten je ingeven dat het gebod nu niet voor jou is, of voor die ander, en dat je dus het gebod maar (even) moet laten rusten. Sommigen zullen dat schipperen noemen en bijvoorbeeld de katholieke cultuur daarin wordt dan ook niet altijd even goed begrepen. Maar God is uiteindelijk milder dan wij ooit kunnen zijn en wij weten nu eenmaal ook niet alles.

Het betreffende hoofdstuk in Prediker gaat dan ook in het geheel over de juiste balans vinden, in het rustig en ontspannen groeien naar Gods wil. Met Gods hulp kun je je grenzen verruimen en vermag je steeds meer, maar je moet je grenzen wel blijven bewaren en je mag niet méér doen dan je aankunt. Net zoals een hardloper ook niet te streng en te zwaar moet trainen, maar elke dag moet opbouwen, bij tijd en wijle ook rust moet nemen, niet te verbeten mag raken in de sport en zo uiteindelijk wellicht de marathon kan lopen. Paulus zegt ook dat je zo moet lopen dat je wint. En als je elke dag jezelf dwingt om eindeloos veel kilometers te rennen, jezelf onthoudt van elke geneugte en jezelf zware verwijten maakt als je eens een dag overslaat, eens een gebakje eet of het trainingsprogramma niet volbrengt, dan ga je zéker niet winnen. Je moet jezelf dus uitdagen, maar niet te zwaar belasten. Daarom dus ook niet te rechtvaardig leven, maar de liefde de weg laten wijzen en ook in het geheel niet oordelen over de ander.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Zolderworm »

hogetonen schreef:6 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?

Staat in Prediker. Maar wat wordt hiermee precies bedoeld? Mogen we als christen dan soms smokkelen met belastingaangifte? Of wat anders?
Nee, we moeten niet te zeer handelen vanuit dat wat we zelf als rechtvaardig achten, maar vanuit Gods rechtvaardigheid. We hebben zelf immers maar een beperkte blik, en wat wij zelf als rechtvaardig achten is vanuit God beschouwd misschien wel helemaal niet rechtvaardig. Hetzelfde geldt voor wijsheid. Waarschijnlijk is onze wijsheid in Gods ogen slechts dwaasheid, omdat wij een te beperkte blik hebben om werkelijk te weten wat wijsheid is. Meet je daarom geen overdreven wijsheid aan, omdat je wijsheid nu eenmaal een beperkte, relatieve wijsheid is. Of met andere woorden: zet je eigen wijsheid opzij om de wijsheid van God deelachtig te kunnen worden. Sterker nog: wie volledig handelt vanuit zijn eigen wijsheid (eigenwijsheid) en eigen ideeën over rechtvaardigheid richt zichzelf wellicht uiteindelijk ten gronde, omdat hij een weg gaat zonder de blik op God te hebben gericht, maar alleen op zichzelf.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

Het lijkt mij onmogelijk om te handelen in de voetsporen van Gods Rechtvaardigheid.
Dat zou ook nooit kunnen. Hij heeft Zelfs naar de eis van de wet en Zijn rechtvaardigheid gehandeld door Zijn Zoon te offeren.
Heel het boek Prediker spreekt over dat wat onder de zon is en wat erboven is, en die tegenstellingen schildert hij af in allerlei metaforen en voorbeelden die aangeven dat wat onder de zon is , ijdel is en niets oplevert voor de eeuwigheid.
Het relativeert dat de wijsheid onder de zon ook betrekkelijk is en de rechtvaardigheid van de mens heel betrekkelijk is.

Het is juist vanuit het nieuwe testament om te lezen en te begrijpen wat rechtvaardigheid precies inhoudt.
Voor mij schildert Salomo het af als een soort van vroomheid die zich uit in een poging rechtvaardig te leven, maar net als andere voorbeelden in Prediker heeft het geen eeuwigheidswaarde. En het NT legt uit wat rechtvaardig leven inhoudt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:Het lijkt mij onmogelijk om te handelen in de voetsporen van Gods Rechtvaardigheid.
Dat zou ook nooit kunnen. Hij heeft Zelfs naar de eis van de wet en Zijn rechtvaardigheid gehandeld door Zijn Zoon te offeren.
Heel het boek Prediker spreekt over dat wat onder de zon is en wat erboven is, en die tegenstellingen schildert hij af in allerlei metaforen en voorbeelden die aangeven dat wat onder de zon is, ijdel is en niets oplevert voor de eeuwigheid.
Het relativeert dat de wijsheid onder de zon ook betrekkelijk is en de rechtvaardigheid van de mens heel betrekkelijk is.

Het is juist vanuit het nieuwe testament om te lezen en te begrijpen wat rechtvaardigheid precies inhoudt.
Voor mij schildert Salomo het af als een soort van vroomheid die zich uit in een poging rechtvaardig te leven, maar net als andere voorbeelden in Prediker heeft het geen eeuwigheidswaarde. En het NT legt uit wat rechtvaardig leven inhoudt.
Pas na de wedergeboorte kunnen we vanuit Gods rechtvaardigheid leven. Eerder niet.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

Dat is juist. Maar zo kort door de bocht levert vragen op, hoe leeft een mens rechtvaardig door wedergeboren te zijn, kun je dat concreet maken, want dit is een topic over de Bijbel dus ik neem de vrijheid om daar wat meer over te vragen om een beeld te krijgen, ik had niet verwacht je hier tegen te komen. ;)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:Dat is juist. Maar zo kort door de bocht levert vragen op, hoe leeft een mens rechtvaardig door wedergeboren te zijn, kun je dat concreet maken, want dit is een topic over de Bijbel dus ik neem de vrijheid om daar wat meer over te vragen om een beeld te krijgen, ik had niet verwacht je hier tegen te komen. ;)
Volgens mij is de huidige gevallen mens gebonden aan een natuurstaat, waarbij hij in de grond geregeerd en bestuurd wordt door zijn natuurlijke instincten, dat wil zeggen mechanismen die in zijn onbewuste zijn geworteld. Het onbewuste heeft over het algemeen beslissingen reeds genomen voordat wij ons die bewust worden. Alleen via het bewuste denken kunnen wij dan tot een besluit komen beslissingen van dergelijke aard in de wind te slaan. Onze, in ons onbewuste gezetelde, instinctieve aard is in de eerste plaats gericht op zelfbehoud en groepsbehoud. En is in die zin, in het algemeen beschouwd, niet rechtvaardig. Het trekt onszelf en onze groep voor.
Om wel in de rechtvaardigheid te kunnen staan moeten we onze instinctieve aard en geworteldheid overstijgen via een proces van transformatie. Dit vindt plaats onder invloed van een werkzaamheid die we de Christus noemen en die sinds het begin van onze jaartelling voor ons beschikbaar is. Deze transformatie maakt ons vrij van onze gebondenheid aan de natuur en zorgt ervoor dat we niet langer gedwongen worden te handelen op basis van onze onbewuste instinctieve mechanismen. Pas dan zijn we vrij en kunnen we toetreden tot Gods gerechtigheid.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

Dus is er een onoverkomelijk verschil in het begrip "wedergeboorte" dat vermoedde ik al. Zit ik nu wel in het goed subforum?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:Dus is er een onoverkomelijk verschil in het begrip "wedergeboorte" dat vermoedde ik al. Zit ik nu wel in het goed subforum?
Ja, want dit is mijn conclusie na bestudering van de Bijbel.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

zolderworm schreef: Dat vind ik natuurlijk prima als we in de strikt christelijke subforums zouden zitten. Maar zoals DeZoeker zegt, zitten we hier in het open forum. Daar is het juist de bedoeling dat we met elkaar filosoferen over dit soort zaken. Ik snap wel dat je als betrekkelijk nieuweling nog niet zo thuis bent in de intenties van de diverse subfora. Maar ja, ik kan natuurlijk niet iemand dwingen, die per se niet wil. En ik denk ook niet dat verdere discussie een succes zal worden als je zo'n strikt afgebakende visie hebt vol regeltjes en restricties. Maar ik zou denken: beperk je tot de strikt christelijke subfora als je er zo over denkt (en eventueel de strikt neutrale subforums). Daar ben je welkom en zul je mij zelden tegenkomen. Zoals je hier nu bezig bent, dat is gewoon niet prettig.


Kun je aangeven waar ik je niet tegenkom dan?
Je post ook in Bijbelstudie heb ik gezien. Een worm dus...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:
zolderworm schreef: Dat vind ik natuurlijk prima als we in de strikt christelijke subforums zouden zitten. Maar zoals DeZoeker zegt, zitten we hier in het open forum. Daar is het juist de bedoeling dat we met elkaar filosoferen over dit soort zaken. Ik snap wel dat je als betrekkelijk nieuweling nog niet zo thuis bent in de intenties van de diverse subfora. Maar ja, ik kan natuurlijk niet iemand dwingen, die per se niet wil. En ik denk ook niet dat verdere discussie een succes zal worden als je zo'n strikt afgebakende visie hebt vol regeltjes en restricties. Maar ik zou denken: beperk je tot de strikt christelijke subfora als je er zo over denkt (en eventueel de strikt neutrale subforums). Daar ben je welkom en zul je mij zelden tegenkomen. Zoals je hier nu bezig bent, dat is gewoon niet prettig.


Kun je aangeven waar ik je niet tegenkom dan?
Je post ook in Bijbelstudie heb ik gezien. Een worm dus...
Schrik maar niet. Ik kom hier maar af en toe. Ik denk dat ik in katholiek leven eigenlijk haast nooit kom. Hoewel laatst toch een keer. Dat werd me toen niet echt in dank afgenomen, geloof ik. Maar nu stop ik er weer even mee, tot maandag. In het weekend, vanaf vrijdagmiddag, ben ik nooit in het forum. Dus heb je dan even rust.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

Zolderworm schreef:
Wilsophie schreef:
zolderworm schreef: Dat vind ik natuurlijk prima als we in de strikt christelijke subforums zouden zitten. Maar zoals DeZoeker zegt, zitten we hier in het open forum. Daar is het juist de bedoeling dat we met elkaar filosoferen over dit soort zaken. Ik snap wel dat je als betrekkelijk nieuweling nog niet zo thuis bent in de intenties van de diverse subfora. Maar ja, ik kan natuurlijk niet iemand dwingen, die per se niet wil. En ik denk ook niet dat verdere discussie een succes zal worden als je zo'n strikt afgebakende visie hebt vol regeltjes en restricties. Maar ik zou denken: beperk je tot de strikt christelijke subfora als je er zo over denkt (en eventueel de strikt neutrale subforums). Daar ben je welkom en zul je mij zelden tegenkomen. Zoals je hier nu bezig bent, dat is gewoon niet prettig.


Kun je aangeven waar ik je niet tegenkom dan?
Je post ook in Bijbelstudie heb ik gezien. Een worm dus...
Schrik maar niet. Ik kom hier maar af en toe. Ik denk dat ik in katholiek leven eigenlijk haast nooit kom. Hoewel laatst toch een keer. Dat werd me toen niet echt in dank afgenomen, geloof ik. Maar nu stop ik er weer even mee, tot maandag. In het weekend, vanaf vrijdagmiddag, ben ik nooit in het forum. Dus heb je dan even rust.
Helemaal goed hoor . Ik heb geen beperkingen aangegeven dat deed jij met beperkingen alsof je hier een moderator bent. En dat je v.a.vrijdag niet op het forum bent interesseert me helemaal niets. Zo belangrijk zijn wij niet om iets toe te meten.
Ik ga af op wat je zei in een open forum en dat is dus niet de waarheid. Dat tekent iemand altijd. Fijn weekend.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Dat is juist. Maar zo kort door de bocht levert vragen op, hoe leeft een mens rechtvaardig door wedergeboren te zijn, kun je dat concreet maken, want dit is een topic over de Bijbel dus ik neem de vrijheid om daar wat meer over te vragen om een beeld te krijgen, ik had niet verwacht je hier tegen te komen. ;)
De bijbel erbij lijkt me wel een mooie. Ik heb een mooie gevonden, waarbij wel even doorgelezen moet worden.
Een paar kernstukjes geef ik even en het blauw weer.
Romeinen 2:12-29

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

De Joden en de wet

17 En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; 18 u die zijn wil kent en zo uitstekend weet waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; 19 u die ervan overtuigd bent dat u zelf een leidsman van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – 21 u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel? U zegt dat men niet stelen mag, maar steelt u niet zelf? 22 U zegt dat men geen overspel mag plegen, maar pleegt u zelf geen overspel? U verafschuwt afgodsbeelden, maar pleegt u zelf geen heiligschennis? 23 U laat u voorstaan op de wet, maar onteert God door de wet te overtreden, 24 want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’ 25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Het gaat zo te zien om God je geweten laten aanspreken en je geweten te volgen. Wanneer je dat doet, ontstaat de wedergeboorte.
Niet door regels, maar door je geweten te laten spreken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Te rechtvaardig leven?

Bericht door Wilsophie »

Het gaat zo te zien om God je geweten laten aanspreken en je geweten te volgen. Wanneer je dat doet, ontstaat de wedergeboorte.
Niet door regels, maar door je geweten te laten spreken.
Dat is m.i. niet de betekenis van wedergeboorte.
Het is andersom, op grond van geloof wordt men van bovenaf opnieuw geboren uit Water en Geest, ( Geestelijke Water) en dat heeft een aantal gevolgen als dan niet "automatisch". Je bent a.h.w. veranderd van een rups in een vlinder dus een andere gestalte en vorm en een andere positie en een andere bestemming.
Pas dan gaat God een Werk doen in de wedergeboren mens want dat is dan Zijn eigendom met Zijn inwonende Geest.
Wedergeboorte ontstaat niet, wedergeboorte wordt van Godswege mogelijk gemaakt. Dat het een proces van dood en opstanding is, of van lijden tot heerlijkheid, dus van cocon tot vlinder, dus van gebonden zijn tot vrijheid is tot stand gekomen door het geloof van Jezus Christus en door Zijn bediening aan de wereld, maar op grond van geloof.