Geweten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Geweten

Bericht door Special angel »

Is iedereen geboren met een geweten?
of zijn er sommigen geboren zonder geweten?
Hoe werkt geweten, hoe beïnvloed je je geweten, kun je je geweten doden en hoe dood je je geweten dan?
Kan het geweten genezen worden?
Heeft opvoeding of omstandigheden invloed op je geweten ?
Is jouw geweten schoon heilig rein?
Wat zegt de bijbel, en je geloof over jouw geweten?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Geweten

Bericht door Wim Nusselder »

Ik beschouw het geweten als de geïnternaliseerde moraliteit uit opvoeding en sociale controle.
Je wordt er niet mee geboren en de kwaliteit ervan is afhankelijk van opvoeding en sociale omstandigheden waardoor je je laat beïnvloeden.
Voor zover je geweten genezing behoeft, is dat een kwestie van keuze om je te onttrekken aan ongunstige sociale omstandigheden, voor je eigen moraliteit en voor een geloofsgemeenschap die je daarin ondersteunt.
Mij is geen heldere bijbelse uitleg bekend van wat het geweten is en hoe het werkt die hierbij aansluit.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geweten

Bericht door Special angel »

Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geweten

Bericht door Special angel »

Ik ken mensen genoeg die een prima opvoeding en scholing hebben gehad, en toch geen geweten lijken te hebben hoe verklaar je dat dan?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Adinomis »

In de bijbel komt het geweten verschillende keren ter sprake. Het heeft te maken met onze geest. We hebben een ziel, een geest en een lichaam.
Deze drie elementen zijn door God in ons gelegd. Ik beschouw het geweten als het instrument waarmee God tot ons kan spreken, mits we ons voor Hem openstellen.
Natuurlijk wordt het geweten gevormd door onze opvoeding. We zijn in onze kinderjaren van nature afhankelijk van onze ouders en/of we vertrouwen hen.
Als we ons vertrouwen op een bepaald kerkgenootschap of andere ideële fenomenen stellen, of daarvan afhankelijk zijn, zal dat ons geweten bepalen.
Het heeft dus ook alles met een keuze te maken.

Een voorbeeld uit de bijbel:Rom.2: 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Hier is dus sprake van het naleven van de wet, en hun geweten gaat daarin mee.
En in de volgende tekst vraagt men om een goed geweten door zichzelf afhankelijk te stellen van God en Hem te vertrouwen:

1 Petr.3:21 De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus

Hiermee wordt het geweten gereinigd van datgene uit het verleden wat je nog steeds aanklaagt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Het lijkt me een proces van steeds negeren van wat je geweten zegt.
Jak.1:14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Het lijkt me een proces van steeds negeren van wat je geweten zegt. Op de duur werkt het geweten dan niet meer.
Jak.1:14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 01 feb 2014, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Vertrokken user_03 »

Hier http://www.rkg.be/rkg5/page15/page16/page16.html een leuk artikel.
Ook in het tijdschrift Psychiatrie staat allerlei informatie over het geweten, de ontwikkeling (of: het gebrek aan ontwikkeling) van het geweten etc.

Een vrij toegankelijk artikel is ook http://www.nji.nl/nl/Kennis/Databanken/ ... twikkeling
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

Adinomis schreef:
Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Het lijkt me een proces van steeds negeren van wat je geweten zegt.
Jak.1:14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Er zijn aanwijzingen die in de richting duiden dat er mensen zijn die gewetenloos of nagenoeg gewetenloos geboren worden. Je kunt hierachter komen door eens een medisch kindertehuis te bezoeken cluster IV en gesprekken te voeren daar.

Gewetenloosheid, psychopathie dus ( en niet psychopathologie), is op hersenonderzoek overigens ook aantoonbaar. Dat betekent overigens niet dat dit altijd moordenaars zijn. Met een bijzonder goede omgeving hoeft deze afwijking niet altijd uit te lopen op gruwelijkheden.

Er zijn mensen, in wie het licht nog maar minimaal aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Anja op 01 feb 2014, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:Je kunt hierachter komen door eens een medisch kinderdagverblijf te bezoeken cluster IV en gesprekken te voeren daar.

Gewetenloosheid, psychopathie dus ( en niet psychopathologie), is op hersenonderzoek overigens ook aantoonbaar. Dat betekent overigens niet dat dit altijd moordenaars zijn. Met een bijzonder goede omgeving hoeft deze afwijking niet altijd uit te lopen op gruwelijkheden.

Er zijn mensen, in wie het licht nog maar minimaal aanwezig is.
Cluster IV richt zich op kinderen met ontwikkelingsachterstanden.
Eén van de criteria binnen dit cluster is "een gebrekkige gewetensontwikkeling".
Let wel: gebrekkige.
Dat is wat anders dan psychopathie cq gewetenloosheid.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user_03 op 01 feb 2014, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

Riemer schreef: Cluster IV richt zich op kinderen met ontwikkelingsachterstanden.
Eén van de criteria binnen dit cluster is "een gebrekkige gewetensontwikkeling".
Let wel: gebrekkige.
Dat is wat anders dan psychopathie cq gewetenloosheid.
Psychopatie is een vorm van psychopathologie. En daar word je mee geboren. Die mensen bevinden zich gewoon binnen de groep met "psychopathologie" dus ook binnen cluster IV. En ook daarbuiten. Volwassen psychopaten komen regelmatig terecht op hoge posities in de bankenwereld, gezondheidszorg, overheden, rechterlijke macht etcetera.

Als je wilt ontdekken dat er menen zijn die met "gebrekkige gewetensontwikkeling" (soms zo gebrekkig dat het geweten afwezig lijkt te zijn) geboren worden - en dus waarbij omgevingsfactoren niet de sluitende factor vormen, bezoek dan een medisch kinderdagtehuis cluster IV en praat met de behandelaren en kijk er een dagje rond.
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

Stukje uit een docu, heel kort stukje, drie minuten of zoiets. (de hele serie "through the wormhole" is m.i. een aanrader om in huis te hebben, ik heb hem al eens op GKV-forum gezet)

http://www.youtube.com/watch?v=u-Kv2G3s6Cc
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

Een naar mijn mening en ervaring goed boek hierover (over geweten, met name gewetenloosheid) is van Jan Storms "destructieve relaties op de schop - psychopathie herkennen en hanteren". Dit boek is overigens kwa uitgangspunt gebaseerd op de Vedische filosofie, doch is niet in strijd met de Bijbel. Vooral voor mensen die met psychopaten te maken hebben, of hebben gehad, en voor hulpverleners die iemand behandelen die zich in de klauwen van een psychopaat bevindt en die persoon daaruit proberen weg te halen, kan dit een interessant boek zijn.

http://www.bol.com/nl/p/destructieve-re ... 006858969/

Een artikel waarin voorbeelden aan bod komen hoe er psychopaten werkzaam zijn in bijvoorbeeld jeugdzorg e.d.: http://psychopathie.info/bestanden/inde ... _12_10.pdf

En hier wat documenten en bovenaan een radio-uitzending: http://psychopathie.info/nld/in_de_media/overzicht
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door DeZoeker »

Soms ligt het ook allemaal wat genuanceerder: je kan in situaties van stress of grote spanning tot daden komen waar je later spijt van krijgt. Dat betekent dan nog niet dat je niet over een geweten beschikt. Soms denk ik ook dat we ons geweten als het ware "uitschakelen" (al dan niet bewust) of naar excuses zoeken wanneer we immoreel gedrag vertonen. (Overspel, leugens, bedrog).
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

DeZoeker schreef:Soms ligt het ook allemaal wat genuanceerder: je kan in situaties van stress of grote spanning tot daden komen waar je later spijt van krijgt. Dat betekent dan nog niet dat je niet over een geweten beschikt. Soms denk ik ook dat we ons geweten als het ware "uitschakelen" (al dan niet bewust) of naar excuses zoeken wanneer we immoreel gedrag vertonen. (Overspel, leugens, bedrog).
Helemaal mee eens. Spijt getuigt van een geweten. Empathie voor mensen die spijt hebben, is goed. Doch als je empathie toelaat voor een psychopaat, ga je voor chaas. Zie wat voor uw aangezicht is..... Bij een echte psychopaat is er maar 1 oplossing: met een grote boog omheen lopen. Soms kan dat niet, zoals die mensen die slachtoffer werden van een psychopaat bij jeugdzorg (zie artikel in eerder bericht). En die psychopaten moeten (in de zin van het is noodzakelijk) ontmaskerd worden, zodat ze geen slachtoffers meer kunnen maken.
Anja

Re: Geweten

Bericht door Anja »

Overigens is het verstandig om bij spijtbetuigingen ook nog goed uit te kijken of het om berouw gaat, of om spijtig dat het wangedrag is opgemerkt. En dit ook al bij sommige kinderen met een 'beperkte gewetensontwikkeling'.

Om deze mooie topic van Special Angel over 'het geweten' niet teveel in 1 richting te sturen en daarmee te 'vervuilen', heb ik een nieuwe topic geopend onder "Mens en wereld / actualiteiten/ media".
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:
Riemer schreef: Cluster IV richt zich op kinderen met ontwikkelingsachterstanden.
Eén van de criteria binnen dit cluster is "een gebrekkige gewetensontwikkeling".
Let wel: gebrekkige.
Dat is wat anders dan psychopathie cq gewetenloosheid.
Psychopatie is een vorm van psychopathologie. En daar word je mee geboren. Die mensen bevinden zich gewoon binnen de groep met "psychopathologie" dus ook binnen cluster IV. En ook daarbuiten. Volwassen psychopaten komen regelmatig terecht op hoge posities in de bankenwereld, gezondheidszorg, overheden, rechterlijke macht etcetera.

Als je wilt ontdekken dat er menen zijn die met "gebrekkige gewetensontwikkeling" (soms zo gebrekkig dat het geweten afwezig lijkt te zijn) geboren worden - en dus waarbij omgevingsfactoren niet de sluitende factor vormen, bezoek dan een medisch kinderdagtehuis cluster IV en praat met de behandelaren en kijk er een dagje rond.
Ja, duh, iets te lang gewerkt in dat soort dingen. Ik woon er trouwens zo goed als naast :)
Ik vermoed echter dat er geen behandelaar zal zeggen "er is geen geweten bij dit kind".
Probleem is dat de definitie van geweten vastgesteld door persoon A helemaal niet relevant hoeft te zijn voor persoon X.
Voorbeeld: wij kunnen een moslim extremist "gewetenloos" noemen terwijl vanuit zijn perspectief dat niet het geval is.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geweten

Bericht door vrolijke »

Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.

Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.

Een slecht geweten zit gewoon in je gens "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Vertrokken user_03 »

vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.

Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.

Een slecht geweten zit gewoon in je gens "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Gens = genen?
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geweten

Bericht door vrolijke »

Riemer schreef:
vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.

Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.

Een slecht geweten zit gewoon in je gens "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Gens = genen?
Sorry, met mijn nederlands is werkelijk geen staat meer te maken. :oops:
Als ik het nederlands taalgebied verliet, was het woord "gen" nog niet zo in gebruik. ;)
Maar ik doe mijn best hoor!
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Vertrokken user_03 »

vrolijke schreef:
Riemer schreef:
vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.

Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.

Een slecht geweten zit gewoon in je gens "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Gens = genen?
Sorry, met mijn nederlands is werkelijk geen staat meer te maken. :oops:
Als ik het nederlands taalgebied verliet, was het woord "gen" nog niet zo in gebruik. ;)
Maar ik doe mijn best hoor!
:lol:
Friso
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 jan 2014, 13:59
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Friso »

Special angel schreef:Is iedereen geboren met een geweten?
of zijn er sommigen geboren zonder geweten?
Hoe werkt geweten, hoe beïnvloed je je geweten, kun je je geweten doden en hoe dood je je geweten dan?
Kan het geweten genezen worden?
Heeft opvoeding of omstandigheden invloed op je geweten ?
Is jouw geweten schoon heilig rein?
Wat zegt de bijbel, en je geloof over jouw geweten?
1. Ik denk dat iedereen met een geweten is geboren.
2. Het geweten wordt geweten door invloeden van buitenaf, opvoeding en gevoelsmatig. Op deze manier leert het geweten wat goed en fout is. Ik denk als je zeer lang een traumatische ervaringen hebt gehad, dat je geweten niet het verschil meer kan zien/voelen tussen goed en fout. En dan is het 'dood'.
3. Als je geweten ziek, dan kan het ook weer genezen worden. Maar hoe?
4. Opvoeding en omstandigheden hebben veel invloed op je geweten
5. Of mijn geweten schoon heilig en rein is? Nee, niemand is perfect
6. Weet ik niet.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Geweten

Bericht door Wim Nusselder »

Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Ik ken mensen genoeg die een prima opvoeding en scholing hebben gehad, en toch geen geweten lijken te hebben hoe verklaar je dat dan.
Let wel: met wat ik schreef definieerde ik de term "geweten"; ik verklaarde daar nog niets mee.
Dat mensen ernstig foute dingen doen verklaar ik met behulp van die definitie van "geweten" en er van uit gaand dat vrijwel iedereen in opvoeding en door sociale controle een zodanig geweten heeft opgebouwd dat ze geen ernstig foute dingen doen uit bewuste keuzes om dat geweten te negeren.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Geweten

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Anja en Friso,
Anja schreef:Er zijn aanwijzingen die in de richting duiden dat er mensen zijn die gewetenloos of nagenoeg gewetenloos geboren worden.
Friso schreef:1. Ik denk dat iedereen met een geweten is geboren.
Volgens mijn definitie van "geweten" wordt dus iedereen zonder geweten geboren.
De meeste mensen hebben wel een aangeboren vermogen om een geweten te ontwikkelen onder invloed van opvoeding en sociale controle.
Mensen die geen of een gebrekkig geweten ontwikkelen hebben dus kennelijk dat vermogen niet of (zeldzamer) zijn uitzonderlijk slecht opgevoed of in uitzonderlijk slechte sociale omstandigheden verzeild geraakt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Martine »

Ik ben ervan overtuigd dat mensen door opvoeding een geweten ontwikkelen.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn die een aangeboren stoornis hebben waardoor geweten niet ontwikkelt.

Op een forum van partners van psychisch zieke mensen is het boek van Jan Storms een uitkomst, omdat men tot de ontdekking komt, dat bv. narcisme verwoestend kan werken in relaties - en het dus niet aan hen ligt...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.