Geweten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geweten

Bericht door vrolijke »

Martine schreef:Ik ben ervan overtuigd dat mensen door opvoeding een geweten ontwikkelen.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn die een aangeboren stoornis hebben waardoor geweten niet ontwikkelt.

Op een forum van partners van psychisch zieke mensen is het boek van Jan Storms een uitkomst, omdat men tot de ontdekking komt, dat bv. narcisme verwoestend kan werken in relaties - en het dus niet aan hen ligt...
Niet helemaal.

Ik schreef hier eerder al eens:
vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.

Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.

Een slecht geweten zit gewoon in je genen "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Ook Neurotische stoornissen kunnen dit beinvloeden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Zolderworm »

Special angel schreef:Is iedereen geboren met een geweten?
Ja, maar bij sommigen werkt het niet naar behoren. Het geweten is een genetisch bepaald natuurmechanisme om ervoor te zorgen dat we ons gedrag aanpassen bij dat van de groep. Ook sommige hogere dieren hebben een geweten.
Of zijn er sommigen geboren zonder geweten?
Mensen zonder goed werkend geweten, of zonder een geweten dat (vanuit onze optiek beschouwd) niet op de juiste wijze is ingevuld met de juiste leefregels.
Hoe werkt geweten, hoe beïnvloed je je geweten, kun je je geweten doden en hoe dood je je geweten dan?
Je geweten kun je niet doden, wel misschien proberen er even niet naar te luisteren. Je beïnvloedt je geweten niet echt zelf. Maar als je gedurende een bepaalde tijd inhouden van je geweten negeert, kan dat er wel toe leiden dat de inhoud van je geweten enigszins verandert, of even niet aan het woord komt. Maar altijd binnen bepaalde grenzen. Het geweten werkt voornamelijk langs chemische weg in de hersenen.
Kan het geweten genezen worden?
Hoezo "genezen"? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het is wel lastig mensen met gewetensproblematiek te genezen, als je dat bedoelt. Het geweten wordt namelijk in de vroegste jeugd ingevuld en is op latere leeftijd zozeer onbewust actief (met schuldgevoelens als uiterlijk verschijnsel) dat zij moeilijk te bereiken is of vatbaar is voor verandering.
Heeft opvoeding of omstandigheden invloed op je geweten?
Sterker nog: de inhoud van je geweten is grotendeels door je opvoeding bepaald, of in geval van gebrek aan inhoud, of bij een gemankeerde inhoud, door de omstandigheden, zoals een gebrek aan liefde in de jeugd. Wel past je geweten zich in de puberteit nog aan, weg van je ouders en meer in de richting van de groep waarin je verkeert.
Is jouw geweten schoon heilig rein?
Je kunt niet zeggen dat een geweten schoon of rein is, omdat er bij elk mens weer iets anders in z'n geweten zit. Het geweten is subjectief en relatief.
Wat zegt de bijbel, en je geloof over jouw geweten?
Weinig
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Geweten

Bericht door Wim Nusselder »

vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.
Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.
Een slecht geweten zit gewoon in je genen "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Ik ben het er mee eens dat het fenomeen 'geweten' een evolutionaire verworvenheid is waardoor de soort homo sapiens betere overlevenskansen had dan primitievere mensensoorten.
Het vermogen om een geweten te ontwikkelen is een vereiste om levensvatbaardere samenlevingen te creëren dan waar primitievere mensensoorten toe in staat waren.
Dat vermogen ligt waarschijnlijk vast in (het verschil in) genen van homo sapiens (ten opzichte van genen van primitievere mensensoorten).

Het verschijnsel geweten vereist samenlevingen waarin mensen (normaliter ouders) gedragspatronen en ideeën overdragen op anderen (vooral kinderen) ondersteund door symbolische voorstellingen (van 'straf' en 'beloning').
De ene samenleving slaagt daar beter in dan de andere en is daardoor succesvoller dan de andere.
Dat is een soort evolutie op het sociale vlak (te onderscheiden van het biologische vlak).
Het vermogen van samenlevingen om mensen gewetensvol te maken is een aspect van 'beschaving'.
'Geweten' vevangt 'geweld': hoe sterker de gewetens die mensen ontwikkelen, des te minder geweld er nodig is om de 'pikorde' tussen mensen te bepalen, met alle kosten in termen van mensenlevens en ander opgebouwd maatschappelijk kapitaal, kosten die zo'n samenleving verzwakken.

Je kunt in overdrachtelijke zin zeggen dat het verschijnsel geweten zit ingebakken in de 'genen' van een samenleving, gedeeltelijk gebaseerd op de (niet overdrachtelijke) genen van de mensensoort homo sapiens.

En 'evolutie' is voor mij een ander woord voor (voortdurende) 'schepping': overal waar ik evolutie zie, zie ik God aan het werk, zowel op biologisch als op sociaal vlak.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Rechtuit »

Het Geweten is een tuin met volop mooie bomen struiken en bloemen. :flower1: :!: :!:
En vogeltjes vliegen er ook rond.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Harry »

Onlangs een docu gezien van gewetenloze "boeven". "Boeven" tussen " " omdat het normaal functionerende mensen (mannen in een gezin in dit geval) betrof.
Het was genetisch onderzoek naar agressief (gewetenloos) gedrag dat soms bij deze mensen sterk naar voren kwam.
Een groot deel bleek genetisch bepaald, maar een klein deel had met de opvoeding te maken. De mannen in de docu waren allen genetisch belast, maar een deel had een fijne jeugd/opvoeding gehad, een deel (van de mannen) had minder prettige jeugdervaringen. En deze laatste groep was m.n. gevoelig voor
wat wij asociaal gewetenloos gedrag noemen. Ze kenden in die perioden geen medelijden met het gedrag dat ze tentoonstelden.
Mooie van de docu was dat de documentairemaker zelf ook genetisch belast was (wist dat niet!) en hij herkende achteraf wel bepaalde (gedrags)aspecten, maar had een prima jeugd achter de rug.
De clou van het verhaal was dan ook dat deze mensen genetisch belast waren en dus min of meer niet geheel 'toerekeningsvatbaar'/verantwoordelijk voor hun gedrag gehouden konden worden.
Het heeft mij wel aan het denken gezet. Denk aan moordenaars, verkrachters. Het is fout en moet bestraft worden, maar wat als blijkt dat de genen je min of meer "dwingen"?
Ik denk dan ook dat geweten, moraal en gedrag voor een groot deel genetisch bepaald zijn, met de tijd veranderen en afhankelijk zijn van omgevingsfactoren.
Een ingewikkelde materie dus.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Rechtuit »

CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Anja (oud account) »

Harry schreef:Onlangs een docu gezien van gewetenloze "boeven". "Boeven" tussen " " omdat het normaal functionerende mensen (mannen in een gezin in dit geval) betrof.
Het was genetisch onderzoek naar agressief (gewetenloos) gedrag dat soms bij deze mensen sterk naar voren kwam.
Een groot deel bleek genetisch bepaald, maar een klein deel had met de opvoeding te maken. De mannen in de docu waren allen genetisch belast, maar een deel had een fijne jeugd/opvoeding gehad, een deel (van de mannen) had minder prettige jeugdervaringen. En deze laatste groep was m.n. gevoelig voor
wat wij asociaal gewetenloos gedrag noemen. Ze kenden in die perioden geen medelijden met het gedrag dat ze tentoonstelden.
Mooie van de docu was dat de documentairemaker zelf ook genetisch belast was (wist dat niet!) en hij herkende achteraf wel bepaalde (gedrags)aspecten, maar had een prima jeugd achter de rug.
De clou van het verhaal was dan ook dat deze mensen genetisch belast waren en dus min of meer niet geheel 'toerekeningsvatbaar'/verantwoordelijk voor hun gedrag gehouden konden worden.
Het heeft mij wel aan het denken gezet. Denk aan moordenaars, verkrachters. Het is fout en moet bestraft worden, maar wat als blijkt dat de genen je min of meer "dwingen"?
Ik denk dan ook dat geweten, moraal en gedrag voor een groot deel genetisch bepaald zijn, met de tijd veranderen en afhankelijk zijn van omgevingsfactoren.
Een ingewikkelde materie dus.

Ehmm tsja, die docu heb ik wel eens geplaatst, werd niet zo op prijs gesteld :clown: . Maar hij staat er zowaar nog: viewtopic.php?f=12&t=1224

Overigens twee kanttekeningen:
1) Het is niet te zeggen of die mensen werkelijk met dit brein geboren zijn, of dat het brein zich zo ontwikkeld heeft. Ik ga er voorlopig zelf vanuit dat het beide voorkomt en mogelijk is. Maar je kunt eigenlijk pas met zekerheid weten dat het aangeboren is, als je die hersenscans bij de geboorte ook hebt gemaakt. En dat is ethisch niet verantwoord.
2) We hebben het nu wel over een extreem defect he, niet over het gemiddelde. Maar het komt meer voor dan men meestal denkt of kan vermoeden. :|
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 13 feb 2016, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Harry »

Geweldig Anja, dat je die gevonden hebt. Ik heb er meermalen naar willen verwijzen, maar wist de naam niet meer!
Dank.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Harry »

Rechtuit schreef:https://www.youtube.com/watch?v=SqQoNHsTcrg

Het geweten of niet :?: :?: :?:
Dit was 'm niet. Maar dank ook.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Geweten

Bericht door Rechtuit »

Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Neen die hebben geen slechte opvoeding gehad of woonde in een slechte omgeving integendeel.
Deze mensen zijn smartelijk uit gegleden en hebben daden gedaan die in ons allemaal zitten alleen wij o wat een Genade hebben een rem om dat niet te doen,en hopend zal dat zo blijven.
Het geten klaagt altijd aan bij slechte daden en er is een omkeer naar het goede.Het geweten geeft ook die keuze om met een nieuwe stand van zaken te beginnen voor hen die uit gegleden zijn.

Dat een ieder aan eigen gewetens onderzoek doet tot eigen verheffing van mens zijn in de goede zin van het leven . :idea: :idea: :idea: 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Special angel schreef:Zou iemand zoals Joran vd sloot, of de moordenaar van Marianne vaatstra (een boertje uit de omgeving van dokkum, met een normaal gezin getrouwd kinderen werk kerk), e.v.à., dan een slechte opvoeding hebben gehad en een slechte omgeving?
Neen die hebben geen slechte opvoeding gehad of woonde in een slechte omgeving integendeel.
Deze mensen zijn smartelijk uit gegleden en hebben daden gedaan die in ons allemaal zitten alleen wij o wat een Genade hebben een rem om dat niet te doen,en hopend zal dat zo blijven.
Het geten klaagt altijd aan bij slechte daden en er is een omkeer naar het goede.Het geweten geeft ook die keuze om met een nieuwe stand van zaken te beginnen voor hen die uit gegleden zijn.

Dat een ieder aan eigen gewetens onderzoek doet tot eigen verheffing van mens zijn in de goede zin van het leven . :idea: :idea: :idea: 8-)
Mooi aangeduid ja. (Markeringen door mij aangebracht).
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Geweten

Bericht door Anja (oud account) »

Anja schreef:
Harry schreef:Onlangs een docu gezien van gewetenloze "boeven". "Boeven" tussen " " omdat het normaal functionerende mensen (mannen in een gezin in dit geval) betrof.
Het was genetisch onderzoek naar agressief (gewetenloos) gedrag dat soms bij deze mensen sterk naar voren kwam.
Een groot deel bleek genetisch bepaald, maar een klein deel had met de opvoeding te maken. De mannen in de docu waren allen genetisch belast, maar een deel had een fijne jeugd/opvoeding gehad, een deel (van de mannen) had minder prettige jeugdervaringen. En deze laatste groep was m.n. gevoelig voor
wat wij asociaal gewetenloos gedrag noemen. Ze kenden in die perioden geen medelijden met het gedrag dat ze tentoonstelden.
Mooie van de docu was dat de documentairemaker zelf ook genetisch belast was (wist dat niet!) en hij herkende achteraf wel bepaalde (gedrags)aspecten, maar had een prima jeugd achter de rug.
De clou van het verhaal was dan ook dat deze mensen genetisch belast waren en dus min of meer niet geheel 'toerekeningsvatbaar'/verantwoordelijk voor hun gedrag gehouden konden worden.
Het heeft mij wel aan het denken gezet. Denk aan moordenaars, verkrachters. Het is fout en moet bestraft worden, maar wat als blijkt dat de genen je min of meer "dwingen"?
Ik denk dan ook dat geweten, moraal en gedrag voor een groot deel genetisch bepaald zijn, met de tijd veranderen en afhankelijk zijn van omgevingsfactoren.
Een ingewikkelde materie dus.

Ehmm tsja, die docu heb ik wel eens geplaatst, werd niet zo op prijs gesteld :clown: . Maar hij staat er zowaar nog: viewtopic.php?f=12&t=1224
Ter aanvulling: https://youtu.be/DPf5i84BqcA
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Geweten

Bericht door Piebe Paulusma »

Het geweten heeft het altijd geweten. :!:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende