Kerkgebouwen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Kerkgebouwen

Bericht door Special angel »

Er worden de laatste jaren vele kerken verkocht om diverse redenen. Mogen die gebouwen gebruikt worden voor alle doeleinden ? Er zijn mensen die dat als een soort heilige plaats zien en er niet mee kunnen leven dat het voor alles gebruikt gaat worden.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kerkgebouwen

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef:Er worden de laatste jaren vele kerken verkocht om diverse redenen. Mogen die gebouwen gebruikt worden voor alle doeleinden ? Er zijn mensen die dat als een soort heilige plaats zien en er niet mee kunnen leven dat het voor alles gebruikt gaat worden.
Voor zover ik weet, wordt een kerk die voor andere doeleinden gebruikt wordt, eerst in een ceremonie "geprofaniceerd". Sorry, ik heb geen nederlandstalige artikel gevonden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Storm »

De Broere kerk in Zwolle is nu een mooie boekhandel. Als er geen diensten meer zijn, het niet te onderhouden is door de plaatselijke gemeente dan hoop ik dat het een mooie bestemming krijgt. En dat vind ik in het geval van Waanders boekhandel zeker.https://www.youtube.com/watch?v=s25CzDfnXWo
Alle schilderwerken en de glas in loodramen zijn gelukkig bewaard gebleven, de uitstraling roept bij veel mensen nog een soort verstilling op.
Kerken leeg laten staan is geen optie.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door meribel »

Hier in de buurt ken ik een kerk die is nu een ghandi centrum.


En in de lege kerk in het centrum is regelmatig een paranormale beurs.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door ericjan »

Veel ernstiger dan het her gebruik van slechts een gebouw is dat de gemeenten zo klein worden dat we het niet meer kunnen bekostigen.
We moeten ons denk ik veel drukker maken om de vraag waarom onze kerken leeglopen en niet meer gezegend zijn.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tin »

meribel schreef:Hier in de buurt ken ik een kerk die is nu een ghandi centrum.


En in de lege kerk in het centrum is regelmatig een paranormale beurs.
O, ja, die staat in Duindorp. Een wijk die bekend staat als "ouderwetse volkswijk". Er schijnt nog wel het één en ander om te doen te zijn geweest. Niet zozeer vanuit kerkelijke richting, maar vanuit de "duindorpers". Ruiten ingegooid etc.
In de voormalige Lourdeskerk in Scheveningen (steenworp van het Kurhaus) is een spiritueel centrum.
Momenteel is de Katholieke kerk aan de Sportlaan een opvang voor asielzoekers. Er waren wel plannen er iets van appartementen in de bouwen, maar hoogst waarschijnlijk wordt hij toch afgebroken - jammer!
Tja, meestal worden ze toch afgebroken. Zoals de Pauluskerk aan de Sijzenlaan. Ik ging er regelmatig naar concerten. Werden verplaatst naar de Thomaskerk. Die is nu ook gesloten. Nu zijn de concerten in Loosduinen....
Een bestemming in levensbeschouwelijke sfeer vind ik persoonlijk prima; om niet te zeggen: uitstekend. Er zijn tenslotte ook heel veel levensbeschouwelijke bijeenkomsten in "gewone"gebouwen. En om daar een sfeervol gebouw als een kerk voor te gebruiken: goed idee! Maar op zich begrijp ik wel dat sommigen, die het niet in overeenstemming met hun "leer"vinden niet zo'n goed idee vinden. Overigens is er ook een moskee in Den Haag die vroeger een synagoge was.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jul 2013, 23:00
Man/Vrouw: M
Locatie: Prov. Groningen

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Harold »

Voor mij is een gebouw maar een gebouw. Het is niet de tabernakel van vroeger oid.

De vraag die er inderdaad veel meer toe doet: hoe is het zo ver gekomen dat de kerkgebouwen verkocht moeten worden?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door meribel »

Harold schreef:Voor mij is een gebouw maar een gebouw. Het is niet de tabernakel van vroeger oid.

De vraag die er inderdaad veel meer toe doet: hoe is het zo ver gekomen dat de kerkgebouwen verkocht moeten worden?
je kan zeggen, de kerk krimpt...

maar als er niet zoveel scheuringen waren geweest, waren een boel nieuwe gebouwen voorkomen natuurlijk.
nog steeds wordt er hier en daar nieuw gebouwd. Samen met een ander gaan die in een bijna lege kerk zit..dat gaat natuurlijk niet. \0--
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kerkgebouwen

Bericht door vrolijke »

Ik heb sowieso nooit begrepen, dat zulke reuzengebouwen voor 90% van de dag leeg staan.
En dan heeft elke strekking nog zijn eigen gebouw. Totaal overbodig.

Ik heb eens ooit een kerk bezocht, die werd door protestanten en katholieken gedeeld. Dat vond ik goed.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vertrokken user_03 »

vrolijke schreef:Ik heb sowieso nooit begrepen, dat zulke reuzengebouwen voor 90% van de dag leeg staan.
En dan heeft elke strekking nog zijn eigen gebouw. Totaal overbodig.

Ik heb eens ooit een kerk bezocht, die werd door protestanten en katholieken gedeeld. Dat vond ik goed.
Wel terecht, er zijn meer en meer kerkgebouwen die door de weeks gebruikt worden voor andere zaken. En dat is een goede zaak.
Bij ons zijn de zalen in de avonden vaak volledig bezet maar overdag is er alle ruimte om wat anders te doen.
In Zeewolde zitten in het gebouw van de PKN / RKK overdag allerlei niet kerkgebonden zaken. Daarmee levert het gebouw rendement op (verhuur) en doe je er iets nuttigs mee.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Wilsophie »

Kerkgebouwen in het topic levensbeschouwing, vraagt een andere benadering dan het andere net geopende topic, al ligt het bij elkaar.
Ik denk dat als je dergelijke gebouwen gebruikt voor allerlei meditatieve groepen , of voor het Hindoeisme, of Boeddhisme dan voldoet een gebouw aan de behoefte die er is. En of het dan nog het woord kerk "verdient" weet ik niet. Het is van het woord ek-klesia en ik denk niet dat levensbeschouwelijke groeperingen dit als zodanig erkennen omdat dat een Bijbels begrip is.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom het in 2 topics moet?
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Een Kerk gebouw wordt gewijd geconsacreerd een plek van stilte en rust een plek voor gebed en meditatie een plek om God te ontmoeten in het Heilig Woord de Heilige Sacramenten;zo ,n plek wordt nergens ander voor gebruik dan het bovengenoemde.

Staat het kerkgebouw elke dag open weten wij uit ervaring dat mensen die binnen komen rustig gaan zitten tot rust komen bij Hem.Zo ook de vertrouwelijk gesprekken die dan plaatsvinden helpt mensen verder om zich tot God te richten en daar alle vertrouwen in te hebben.

Kortom STILTE geneest GEBED vermag alles. :idea: :idea: 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Vertrokken user_4

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vertrokken user_4 »

Precies...en als die gebouwen daar niet meer voor gebruikt worden, dan mogen ze van mij gesloopt worden. Als men niet naar de kerk wil en daarmee dus niet bijdraagt in het onderhoud, dan gewoon tegen de vlakte ermee. Geen boekhandels, concertzalen, kroegen of moskeeën erin...gewoon de sloophamer en klaar.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Loyola_2 schreef:Precies...en als die gebouwen daar niet meer voor gebruikt worden, dan mogen ze van mij gesloopt worden. Als men niet naar de kerk wil en daarmee dus niet bijdraagt in het onderhoud, dan gewoon tegen de vlakte ermee. Geen boekhandels, concertzalen, kroegen of moskeeën erin...gewoon de sloophamer en klaar.
Juist.
Maar aan de andere kant; als het een boek handel wordt en alles keert boekhandel er uit herinwijden en het is weer waar het voor bedoeld is 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:Een Kerk gebouw wordt gewijd geconsacreerd een plek van stilte en rust een plek voor gebed en meditatie een plek om God te ontmoeten in het Heilig Woord de Heilige Sacramenten;zo ,n plek wordt nergens ander voor gebruik dan het bovengenoemde.

Staat het kerkgebouw elke dag open weten wij uit ervaring dat mensen die binnen komen rustig gaan zitten tot rust komen bij Hem.Zo ook de vertrouwelijk gesprekken die dan plaatsvinden helpt mensen verder om zich tot God te richten en daar alle vertrouwen in te hebben.

Kortom STILTE geneest GEBED vermag alles. :idea: :idea: 8-)
Beschouw de heilige Schrift nu ook eens als heilig en quote de teksten zoals ze er staan.
Stilte geneest helemaal niets en alleen het gebed van een rechtvaardige vermag veel.
Ga bijbelstudie doen, of zoek de volledige tekst op google, voordat je allerlei onvolledigheden plaatst als een soort "facebook wijsheid".
God woont niet in een "godshuis" ,maar als heilige Geest in de gelovigen.
Daarom heet het ook zijn Lichaam.
Hoeveel keer vermeldt het NT wel niet dat God niet in een huis woont "met handen gemaakt"? 4 keer?
Hij brak de tempel der joden af en na 3 dagen weer op.
De nieuwe tempel bestaat uit levende stenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door callista »

Loyola_2 schreef:Precies...en als die gebouwen daar niet meer voor gebruikt worden, dan mogen ze van mij gesloopt worden. Als men niet naar de kerk wil en daarmee dus niet bijdraagt in het onderhoud, dan gewoon tegen de vlakte ermee. Geen boekhandels, concertzalen, kroegen of moskeeën erin...gewoon de sloophamer en klaar.
Zonde om al die oude kerkgebouwen te slopen...ik vind het cultureel erfgoed.
Er kan genoeg gebruik van gemaakt worden voor andere gepaste doeleinden
Zoals concerten b.v.

Zo waren wij een paar jaar geleden ook in een heel oud klein kerkje waar muziekuitvoeringen waren door kinderen....in de buurt van Groningen.
Zal nog eens navragen waar precies....
Heel indrukwekkend...rondom het kerkje waren nog heel oude graven.....uit ca. 1600
Als je dan al die oude stenen ziet dwingt dat toch respect af ...terug in de tijd......dat moeten we behouden..
Vertrokken user_4

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vertrokken user_4 »

callista schreef:Zonde om al die oude kerkgebouwen te slopen...ik vind het cultureel erfgoed.
Er kan genoeg gebruik van gemaakt worden voor andere gepaste doeleinden
Zoals concerten b.v.

Zo waren wij een paar jaar geleden ook in een heel oud klein kerkje waar muziekuitvoeringen waren door kinderen....in de buurt van Groningen.
Zal nog eens navragen waar precies....
Heel indrukwekkend...rondom het kerkje waren nog heel oude graven.....uit ca. 1600
Als je dan al die oude stenen ziet dwingt dat toch respect af ...terug in de tijd......dat moeten we behouden..
Nee juist niet. Het gebouw is intrinsiek door en door christelijk... en men wil daar in deze tijd niks mee te maken hebben, dus slopen ermee. Dan had men maar gewoon naar de kerk moeten blijven gaan als men het had willen behouden. Het gebouw is gebouwd met maar één doel: de christelijke eredienst, niks anders dus ook niet t.b.v. het cultureel erfgoed. Dan bouwt men maar hun eigen gebouwen voor hun erfgoed...
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Loyola_2 schreef:
callista schreef:Zonde om al die oude kerkgebouwen te slopen...ik vind het cultureel erfgoed.
Er kan genoeg gebruik van gemaakt worden voor andere gepaste doeleinden
Zoals concerten b.v.

Zo waren wij een paar jaar geleden ook in een heel oud klein kerkje waar muziekuitvoeringen waren door kinderen....in de buurt van Groningen.
Zal nog eens navragen waar precies....
Heel indrukwekkend...rondom het kerkje waren nog heel oude graven.....uit ca. 1600
Als je dan al die oude stenen ziet dwingt dat toch respect af ...terug in de tijd......dat moeten we behouden..
Nee juist niet. Het gebouw is intrinsiek door en door christelijk... en men wil daar in deze tijd niks mee te maken hebben, dus slopen ermee. Dan had men maar gewoon naar de kerk moeten blijven gaan als men het had willen behouden. Het gebouw is gebouwd met maar één doel: de christelijke eredienst, niks anders dus ook niet t.b.v. het cultureel erfgoed. Dan bouwt men maar hun eigen gebouwen voor hun erfgoed...
Geheel juist :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jerommel »

Ze zijn leeg van Christenen, al tijden.
Dan rest het gebouw, als gebouw.
De gemeente is meestal eigenaar, dacht ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door callista »

Loyola_2 schreef:
callista schreef:Zonde om al die oude kerkgebouwen te slopen...ik vind het cultureel erfgoed.
Er kan genoeg gebruik van gemaakt worden voor andere gepaste doeleinden
Zoals concerten b.v.

Zo waren wij een paar jaar geleden ook in een heel oud klein kerkje waar muziekuitvoeringen waren door kinderen....in de buurt van Groningen.
Zal nog eens navragen waar precies....
Heel indrukwekkend...rondom het kerkje waren nog heel oude graven.....uit ca. 1600
Als je dan al die oude stenen ziet dwingt dat toch respect af ...terug in de tijd......dat moeten we behouden..
Nee juist niet. Het gebouw is intrinsiek door en door christelijk... en men wil daar in deze tijd niks mee te maken hebben, dus slopen ermee. Dan had men maar gewoon naar de kerk moeten blijven gaan als men het had willen behouden. Het gebouw is gebouwd met maar één doel: de christelijke eredienst, niks anders dus ook niet t.b.v. het cultureel erfgoed. Dan bouwt men maar hun eigen gebouwen voor hun erfgoed...
Niet mee eens.
Je proeft daar nog een bepaalde sacrale, heilige sfeer van jaren en eeuwen.

De IS breekt ook al het cultureel erfgoed af... :cry: ..zo blijft er niets over van de geschiedenis.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door callista »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:Een Kerk gebouw wordt gewijd geconsacreerd een plek van stilte en rust een plek voor gebed en meditatie een plek om God te ontmoeten in het Heilig Woord de Heilige Sacramenten;zo ,n plek wordt nergens ander voor gebruik dan het bovengenoemde.

Staat het kerkgebouw elke dag open weten wij uit ervaring dat mensen die binnen komen rustig gaan zitten tot rust komen bij Hem.Zo ook de vertrouwelijk gesprekken die dan plaatsvinden helpt mensen verder om zich tot God te richten en daar alle vertrouwen in te hebben.

Kortom STILTE geneest GEBED vermag alles. :idea: :idea: 8-)
Beschouw de heilige Schrift nu ook eens als heilig en quote de teksten zoals ze er staan.
Stilte geneest helemaal niets en alleen het gebed van een rechtvaardige vermag veel.
Ga bijbelstudie doen, of zoek de volledige tekst op google, voordat je allerlei onvolledigheden plaatst als een soort "facebook wijsheid".
God woont niet in een "godshuis" ,maar als heilige Geest in de gelovigen.
Daarom heet het ook zijn Lichaam.
Hoeveel keer vermeldt het NT wel niet dat God niet in een huis woont "met handen gemaakt"? 4 keer?
Hij brak de tempel der joden af en na 3 dagen weer op.
De nieuwe tempel bestaat uit levende stenen.
Stilte is genezend en contemplatief
Ik zal hier het lievelingsgedicht van mijn [gelovige] moeder neerzetten wat voorgedragen is op haar begrafenis

Min de stilte in je leven...
Min de stilte die bezielt......
Zij, die alle stilte vrezen....
Hebben nooit hun hart gelezen....
Hebben nooit geknield.....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jerommel »

Toch is het niet uit de Bijbel, maar uit de mystieke hoek, oorspronkelijk.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kerkgebouwen

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Toch is het niet uit de Bijbel, maar uit de mystieke hoek, oorspronkelijk.

Volgens mij dus niet....
Hoezo dan?

Maar ja..de mystiek is helaas wel grotendeels verdwenen uit het christendom... :|
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:Toch is het niet uit de Bijbel, maar uit de mystieke hoek, oorspronkelijk.

Volgens mij dus niet....
Hoezo dan?
Omdat het nergens in de Bijbel wordt geleerd dat stilte en / of stilte opzoeken iets doet, behalve allicht tot rust komen.

Maar ja..de mystiek is helaas wel grotendeels verdwenen uit het christendom... :|
Nee hoor, geenszins.
Het hoort er misschien niet in thuis, maar het zit er nog echt wel in.
Katholieken zijn er doorgaans dol op, als ik me niet vergis.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Rechtuit »

Jerommel schreef:Nee hoor, geenszins.
Het hoort er misschien niet in thuis, maar het zit er nog echt wel in.
Katholieken zijn er doorgaans dol op, als ik me niet vergis.
Mystiek is het Christendom eigen.
In de zware reformatorische kringen noemen ze het bevindelijkheid.

En in een kerkgebouw aan Hem de Allerhoogste toegewijd waar de muren in gebeden zijn is de Mystiek aanwezig.
In de Stilte kunnen wij Hem ontmoeten .

[modbreak Trajecto] Ik heb de quotecodes toegevoegd. Het is verplicht om een quote in een quotehok te plaatsen, zoals ik het dan nu verzorgd heb. Dit moet je echter voortaan zelf doen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.